این خط ریلی طولانی‌ترین خط ریلی جهان است که قرار است جاده ابریشم جدید باشد

در 27 آبان ماه سال جاری، یک قطار باری با 82 واگن، شهر صنعتی ایووی چین را به مقصد مادرید ترک کرد. این سفر 21 روزه که با مسافت بیش از 9977 کیلومتر تماماً از طریق خط ریل راه‌آهن صورت گرفت، طولانی‌ترین مسیر طی شده با قطار در طول تاریخ محسوب می‌شود.

3

طولانی‌ترین مسیر ریلی قبلی متعلق به خط راه‌آهن ترانس سیبری روسیه (با طول مسیر 9289 کیلومتر) بوده است که مسیر آن در نقشه‌ی بالا مشاهده می‌شود.
شهر ایوو بزرگ‌ترین مرکز عمده فروشی برای کالاهای مصرفی کوچک در چین بوده که عرصه‌ی حضور دیگر بازرگانان خارجی و خرده تاجرها از جمله عده کثیری از اعراب است. اشتیاق چین برای برقراری روابط اقتصادی عمیق‌تر با اروپا، این پروژه بزرگ خط آهن را رقم زده است.

largest-train-journey-in-the-world-01

خط ریلی ایوو-مادرید از جمله قدم‌هایی است که پکن در جهت تجدید حیات تجارت خود در سطح بین قاره‌ای برداشته است. شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین 40 میلیارد دلار را به عنوان سرمایه اولیه به پروژه “جاده ابریشم جدید” اختصاص داده است. به گفته نشریه اکونومیست علیرغم رشد بالای تجارت دریایی چین، بازار این کشور اشتهای زیادی برای کالاهای لوکس اروپایی دارد. بنا به گفته رویترز، چین قصد دارد که در صنعت حمل و نقل گوی سبقت را از رقبای اروپایی خود برباید.

هرچند چین قلب بازار جهانی محسوب می‌شود اما پیشکسوت بودنش در طول تاریخ او را به پیشبرد این پروژه تشویق کرد. خط آهن ایوو-مادرید منطقه غرب دور چین را از شهر سین کیانگ قطع نموده و سپس بخش وسیعی از آسیای مرکزی از جمله قزاقستان را طی می‌کند. چند قرن پیش کاروان‌های چینی این مسیر را پیاده و با زحمت فراوان طی می‌کردند.

silkroad-xinhua
مسیر جاده ابریشم

یکی از مسیرهای پیشنهادی برای ورود به اروپا، ترکیه بود. نقشه‌ی جاده ابریشم جدید توسط رسانه‌ دولتی شینهوا چین منتشر شد که شرکت‌های تحت نظر صنعت دریانوردی چین را وسوسه کرد پروژه‌های بزرگی را برای ساخت بندرگاه‌ها در لبه اقیانوس هند، بنگلادش، سریلانکا و کنیا آغاز کنند.

ردپای قابل توجه چین در بازار جهانی-خصوصا آفریقا- باعث گسترش نیروی دریایی و همچنین ایجاد مقر در آب‌های شرق آفریقا شد. در حالی که به گفته برخی کارشناسان: “پروژه جاده ابریشم جدید تاثیر مثبتی بر جغرافیای سیاسی و همچنین بازار اروپا و آسیا دارد “مین یه” استادیار روابط بین الملل دانشگاه بوستون می‌گوید: “این پروژه یک فشار علیه ایالات متحده محسوب می‌شود که توازن را به آسیا برمی‌گرداند.”

washingtonpost

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. میرحامد می‌گوید

    جاده ابریشم قدیم از کنار تهران و ری عبور نمی کرد، شهر تبریز و طوس( مشهد)در مسیر جاده ابریشم قدیم بودن این تصویر بالا اشتباهه

    1. محمد می‌گوید

      این مسیر جدیده

      مسیر جدید نیز باید از مرکز کشور ، تهران رد بشه

  2. رضوان می‌گوید

    بهتر نبود بجای بلند ترین از واژه طولانی ترین استفاده می شد؟!