گیم‌نت: نقد بازی Call of Duty: Advanced Warfare؛ بازگشت به اوج

نویسندگان با ارائه داستانی متفاوت و شیوه روایت جدید سعی در متحول کردن بخش تک نفره بازی داشته اند. همچنین چند سالی است که ندای وظیفه از روایت چند جانبه و همزمان که توسط چندین شخصیت روایت می‌شد را کنار گذاشته و برای عمیق نگاه داشتن و متمرکز کردن داستان دست به روایت به وسیله یک نفر زده است.

15

ماه نوامبر، ماه وفور بازی برای گیمرهاست. و همانطور که می‌دانید تعدد بازی در این ماه وقتی را برای سر خاراندن دوست داران بازی‌های رایانه‌ای نمی‌گذارد. ولی تنها یک بازی است که نامش با نام این ماه گره خورده است. و آن هم چیزی نیست به جز “ندای وظیفه” (Call of Duty) دوست داشتنی. نزدیک به 12 سال است که این فرانچایز جایگاه خود را در میان گیمرها بدست آورده است و به یکی از محبوب ترین سری‌های بازی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شده است. البته در این سال‌ها رقیبان ریز و درشتی به مقابله و رقابت با Call of Duty پرداخته‌اند و باعث بروز کل کل‌ها و جنگ‌های لفظی زیادی میان گیمرها و همچنین سازندگان شده‌اند. ولی ندای وظیفه همیشه توانسته است که از پس رقبا بر بیاید و بر صدر مسند سبک اول شخص تکیه بزند.

سال قبل “Call of Duty : Ghost” نتوانست آن طور که باید و شاید در سطح یک ندای وظیفه واقعی ظاهر شود و باعث اعتراض و همچنین دلسردی بسیاری از طرفداران شد. به همین دلیل فشار بر روی سازندگان برای از بین بردن خاطره نه چندان خوش نسخه قبل بیشتر شد. آن‌ها که به دنبال جذب طرفداران بیشتر و همینطور راضی نگه داشتن طرافداران قدیمی بودند عزم خود را جزم کرده و بر آن شدند تا اشتباهات خود را جبران نمایند. دوباره این سری را به اوج بازگردانند و خاطرات خوش “جنگاوری مدرن” (Modern Warfare) را دوباره زنده کنند.

از آنجایی که کلمه “جنگاوری” (Warfare) برای سازندگان خوش یمن بوده است و بازی‌هایی که این پسوند را به همراه داشته اند بازی‌های خوبی بودند، سازندگان تصمیم گرفتند که نام بازی جدید خود را با افزودن این کلمه به عنوان پسوند مزین کنند.

COD-AW_UN-Speech

نویسندگان با ارائه داستانی متفاوت و شیوه روایت جدید سعی در متحول کردن بخش تک نفره بازی داشته اند. همچنین چند سالی است که ندای وظیفه از روایت چند جانبه و همزمان که توسط چندین شخصیت روایت می‌شد را کنار گذاشته و برای عمیق نگاه داشتن و متمرکز کردن داستان دست به روایت به وسیله یک نفر زده است.

Advanced Warfare در سال‌های آینده و حدود 2050 میلادی اتفاق می‌افتد و سرگذشت سربازی به نام “جک میشل” (Jack Mitchell) را از زبان خودش روایت می‌کند. در طول این سال‌ها بشریت پیشرفت زیادی کرده است و تکنولوژی سهم مهمی را در زندگی مردم دارد. تا جایی که در همه ابعاد نفوذ کرده و دنیا را متحول ساخته است. صنایع نظامی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و به لطف و کمک فناوری‌های پیشرفته دچار تغییر و تحول زیادی شده‌اند. روال و رویه جنگ‌ها به کلی تغییر یافته است. و این نکته را خاطر نشان می‌کند که جنگاوری فرا تر از جنگاوری مدرن است. عصر، عصر جنگاوری پیشرفته است.

با این حال پیشرفت‌های گفته شده باعث جلوگیری از رخ دادن درگیری و جنگ میان کشورهای مختلف نشده است. و هنوز که هنوز است آتش سوزان جنگ میان ملت‌ها شعله ور است. همانطور که انتظار می‌رود گروه‌های تروریستی و مخالف دنیای غرب دشمنان شماره یک بشریت هستند که مهم‌ترین آنها گروهی به نام KVA است که به سرکردگی فردی موسوم به “هادس” (Hades) سعی در ایجاد خرابکاری و حملات تروریستی دارد. در این بین یک سازمان نظامی خصوصی چند ملیتی به نام “اطلس” (Atlas) سعی در تامین امنیت جهان در برابر تهدیدات مختلف دارد و سربازانش را برای دفاع از متقاضیانش به جای جای دنیا رهسپار می‌کند. ریاست این سازمان را فردی ثروتمند و جاه طلب به نام “جاناتان آیرونز” (Jonathan Irons) بر عهده دارد. او که سودای حکومت کردن بر جهان را در سر دارد ابتدا با نشان دادن خود به نام فردی صلح جو و حافظ منافع بشریت سعی در جذب اعتماد دنیا به سوی خود را دارد. او میل باطنی خود را پنهان می‌کند.

شخصیت اصلی بازی یعنی “میشل” یکی از سربازان ویژه ارتش آمریکاست که به همراه دوست خود، “ویل آیرونز” (will Irons) به عملیاتی در کره جنوبی فرستاده می‌شود. او در حین عملیات بهترین دوستش و همچنین دست چپ خود را از دست می‌دهد. مرگ ویل باعث میشود که پدرش بشدت سرخورده شود و به یک باره به آنتاگونیست شماره یک بازی بدل شود. میشل پس از قبول کردن دعوت “آیرونز” به عضویت سازمان “اطلس” در می‌آید. و پس از معالجه و سپری کردن آموزش‌های ویژه آماده نبرد می‌شود. و از آنجایی که سربازی حرفه‌ای و کارکشته است به ماموریت‌های مهم در کشورهای مختلف فرستاده می‌شود. این ماموریت‌ها در شهرهای مختلفی از جمله دیتروید، بغداد جدید، بانکوک و سیاتل رخ می‌دهند.

defender-under-the-bridge

چند سالی می‌شود که پای ستارگان مطرح دنیای بازیگری به بازی‌های رایانه‌ای باز شده است و ما شاهد فعالیت‌های مختلفی از جمله ایفای نقش به جای شخصیت‌های داستان‌ها و همچنین صداپیشگی را از سوی آنان هستیم. از آنجایی که داستان و شخصیت پردازی در میان بازیسازان اهمیتی دوباره یافته است، سازندگان Call of Duty نیز تصمیم گرفتند که از این فرصت استفاده کرده و به سراغ یکی از برترین و برجسته ترین بازیگران هالیوود یعنی “کوین اسپیسی” بروند. او که با بازی در فیلم‌هایی همچون “هفت” و “مظنونین همیشگی” استعداد خود را نشان داده، این بار نیز با ایفای نقش “جاناتان آیرونز” و نشان دادن شخصیت پیچیده‌ی وی بار دیگر خود را اثبات کرده است. همانطور که دریافتید Advanced Warfare در زمینه داستان سرایی و شخصیت پردازی، به غیر از برخی کلیشه‌ها، یکی از بهترین‌های چند سال اخیر در میان هم ردیفانش است و توجه سازندگان به این مولفه‌ها به خوبی جواب پس داده است.

ولی جدای از داستان؛ یکی از عواملی که باعث جذابیت و کسب محبوبیت بسیار برای سری Call of Duty شده است بدون شک گیم‌پلی یا همان روند بازی است. روان و روتین بودن که یکی از مشخصه‌های گیم‌پلی این سری بازی‌ها است همچنان حفظ شده و به قوت خود باقیمانده است. ولی اندکی از ضرب‌ آهنگ آن نسبت به بازی‌های قبلی کاسته شده است. اما سازندگان این خلاء کوچک را با تزریق کردن عناصر جدید به بازی پر کرده‌اند. همانطور که قبلا گفته شد در بازی شاهد پیشرفت علوم نظامی هستیم و این موضوع باعث شده است که تجهیزات و جنگ افزارهای سربازان دستخوش تغییر شود. از جمله این‌ها می‌توان به زره اسکلتی سربازان (EXO) اشاره کرد که بسته به نوع کلاسشان، قابلیت‌های مخصوصی از جمله نامرئی شدن، پرش بلند و قدرت عضلانی چند برابر را به آن‌ها اضافه می‌کند. علاوه بر این مبارزه با اسلحه‌های پیشرفته و نارنجک‌های هوشمند تجربه لذت بخشی را برای گیمر رقم زد‌ه‌اند. یکی دیگر از ویژگی‌های جدید که به بازی اضافه شده است قابلیت آپگرید کردن زره اسکلتی میشل است که با کسب Upgrade Point در هر مرحله قادر به بهبود دادن ویژگی‌های مخصوصتان می‌شوید.

Call of Duty تنها به خاطر بخش داستانی و تک نفره خود طرفدار ندارد. بلکه به خاطر بخش چند نفره منحصر به فرد و جذابش است که سالانه صدها هزار نفر را به سمت خود جذب می‌کند. سرورهای قدرتمند Call of Duty پذیرای تعداد بسیار زیادی از گیمرها هستند تا در آن به رقابت با یکدیگر بپردازند. همانند شماره‌های قبلی در Advanced Warfare نیز، بر روی بخش چند نفره سرمایه گذاری زیادی صورت گرفته است. اصلاحاتی که نسبت به شماره‌های قبلی صورت گرفته است نیز موجب روانتر و بهتر شدن این بخش شده است. سازندگان هر سال در این زمینه موفق‌تر عمل کرده اند و توانسته‌اند که طرفداران را نیز راضی نگه دارند. بخش طراحی کاراکتر کامل و کم نقص است و گزینه‌های زیادی برای شخصی سازی موجود است. که با کسب امتیاز و رفتن به سطوح بالاتر به تعداد این آیتم‌ها افزوده می‌شود.

Customization

علاوه بر مودهای پر طرفدار از جمله Capture the Flag و Team Death Match که پای ثابت بازی های چند نفره هستند، سازندگان با دستی پر به استقبال طرفداران آمده اند. در این نسخه متناسب با قابلیت های EXO سربازان شاهد مودهای مختلفی هستیم. یکی از این مودها Uplink نام دارد که تجربه لذت بخش و بی‌نظیری را به همراه آورده است. در این مود بازیکنان باید توپ را با پاسکاری و همکاری با یکدیگر به دروازه حریف برسانند. این مود شباهت زیادی با راگبی دارد با این تفاوت که خشونت در آن حد و حصر ندارد.

بخشی که در چند نسخه اخیر هدف انتقادات گیمرها قرار گرفته بود، بخش گرافیک و جلوه‌های دیداری بازی بود. و اکثر منتقدین سازندگان را به علت استفاده از موتور گرافیکی تاریخ گذشته IW مورد شماتت قرار می‌دادند. ورود به نسل جدید بهانه خوبی بود تا سازندگان به خود بیایند و بازی را از پوست قدیمی خود خارج نمایند.

گرافیک بازی از همه لحاظ پیشرفت کرده است و دیگر خبری از گرافیک تکراری در نسخه‌های قبلی نیست. با وجود قدرت بیشتر کنسول‌های نسل جدید و رایانه‌های شخصی نسبت به کنسول‌های نسل هفتم، شاهد نمایش مطلوب بازی در پنج پلتفرم عرضه شده هستیم. هر چند کیفیت بافت‌ها در کنسول‌های نسل جدید بسیار بهتر از کنسول‌های نسل هفتم است. و این تفاوت تنها به کیفیت بافت‌ها ختم نمیشود. انیمیشن ها از نو طراحی شده اند، جزئیات محیط و همچنین کاراکترها به مراتب بیشتر از کنسول‌های نسل قبل هستند. که با توجه به قدرت بیشتر این کنسول‌ها، باز بودن دست سازندگان و در اختیار داشتن مقدار بیشتر از رم برای ساخت بازی به غیر از این انتظار نمی‌رفت. میان پرده‌ها نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و بسیار طبیعی به نظر می‌رسند. و بیانگر این هستند که مرز میان واقعیت و مجازیت بسیار کم شده است.

call-of-duty-advanced-warfare_review_utopia

یکی دیگر از عوامل موثر در ماندگاری این سری بازی موسیقی گوش نواز و بسیار زیبای هر نسخه از آنها بود و اما متاسفانه در این شماره موسیقی عملکرد بسیار ضعیفتری نسبت به پدرانش دارد. به طوری که در اکثر مراحل احساس میکنید هیجان لازم آن طور که باید به شما القا نمی‌شود. و نبود موزیک‌هایی نظیر موزیک‌های جنگاوری نوین 2 بشدت حس می‌شود. با اینحال صداگذاری بازی کماکان مطلوب است و حس و حال حضور در میادین جنگ را به خوبی به شما منتقل میکند.

با تمامی این تفاسیر و متفاوت شدن بازی، Advanced Warfare به هسته Call of Duty وفادار مانده است و با ارائه گیمپلی روان و لذت بخش همیشگی با اضافه کردن چاشنی‌های مختلف از جمله زره EXO و حضور تجهیزات جنگی آینده به بازی، در کنار داستانی پرمایه، گرافیکی عالی و صحنه های سینماتیک هیجان انگیز همیشگی و صد البته حضور “کوین اسپیسی” و ایفای نقش به یادماندنی او در بازی‌های رایانه‌ای، تجربه نوین و منحصر به فردی را برای گیمرها رقم زده است. به نظر می‌رسد که Call of Duty به روزهای اوج بازگشته است و بازهم کلمه “جنگاوری” برای سازندگان خوش یمن بوده است. به هیچ وجه این عنوان را از دست ندهید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

15 نظر برای این مطلب
  1. mahdi می‌گوید

    بهترین کالاف که از همه نظر توپ بود mw3 بود …مخصوصا داستانش که عالی بود کاراکتر های دوس داشتنیش مثل price و soap که سازنده برای ترقیب بازیکن به ادامه soap رو از داستان پروند ..مرد بدبخت و چون خیلی دوس داشتنی بود همه میخواستن انتقامشو بگیرن…

  2. mahdi می‌گوید

    کمممممممک برای نصب همه ی بازی با ارور corrupted file مواجه میشم حتی کامل فایل بازی ها رو رو کامپیوتر کپی میکنم ولی بازم crc ارور میده حتی نصب مکس پین رو هم از قبل داشتم ولی ارور داد در ضمن تازه سیستمم رو ارتقا دادم مادر بوردمم asus h81 plus هستش..همین بازی هم ارور میده

  3. OPO می‌گوید

    دیگه بازی های کالاف حال نمی ده .. بدترینشم که گوست بود که اصلا اخرش مزخرف تموم شد حیف پولی که بخواد پای بازی های کالاف بره

    1. سینا طاهری می‌گوید

      اولا سلام به میلاد گل نقدت عالی بود مثل همیشه. در مورد شما هم بگم که این بازی عالی نیست ولی بدم نیست ……………. خوبه ………………………..این بازی ادامه داره ولی باهات موافقم می تونستن توی ورژن بعدی بزارن که صدای مردومو در نیارن..در مورد پولم پ ن پ برو پولتو بده انگیورد بازی کن اگرم کالاف دیوتی بازی می کنی مواظب باش غش نکنی با رکرویت می بازی………………..پاشو جمع کن تو خوب منهانتو با سایلنت هیل ببینی هفت شب خوابت نمی بره تو فقط بلدی بکشی وخی برو اصی تو رو چیکار خودیتا چپوندی میون ما……………………………………………….وخی برو بچه اصن تو می دونی کالاف3 کودومه چرا خبری ازش نبود چون رو vبود جمع کن تو لیاقت سری اولشو هم نداری ………………………………………………تشکر از فامیل عزیز میلاد مول خان گول منش یا به روایتی گول خوان مول منش من سینا طاهری دست پروده ایشان و ما جزو بچه ها نابی اصفهانیم…. شیر…… اصفهان که پرچمش چسبیدس به طاق ………………………………

  4. مرتضی حسینی می‌گوید

    سلام بچه ها من کال آف رونصب کردم چندمرحله ای رفتم ولی یک مرحله دریچه باز نمیشه یعنی این کهopenزده میرم جلوfنمیده آیامشکل ازبازی خیلی خیلی مهم لطفا جواب بدین…؟

  5. افشین می‌گوید

    در مقایسه با MW2 که بهترین بازی تاریخه، باید گفت که نا امید کننده بود! مخصوصاً که امکان بازی دو نفره (اسپیلیت اسکرین) وجود نداره!

    1. سعید زعفرانی می‌گوید

      شما مگه چند تا از بازی‌های تاریخ رو بازی کردید که میگید MW2 بهترین بازی تاریخه؟!

      1. افشین می‌گوید

        فکر کنم حق دارم نظر شخصیم رو بگم، مگه نه؟
        من تقریباً همه COD ها و اکثر بازی های مشهور اول شخص رو بازی کرده ام. کدومشون از MW2 بهتره؟

        1. سعید می‌گوید

          افشین درست میگه واقعا mw2 یه سرو گردن از بقیه کال ها بهتره

  6. Mohammad می‌گوید

    خیلی ممنون از اطلاعاتتون
    من moodern warfare 3 رو هم نصب کردم بالا اومد

  7. امیر رضا محمودی می‌گوید

    نقد خوبی بود ولی ای کاش یه کم عکس بیشتری میزاشتید

  8. Mohammad می‌گوید

    سلام میخواستم بدونم روی
    Intel core i3 2.5 Ghz
    Ram 4gb
    Graphic Radeon HD 7470m 1 gb
    اجرا میشه؟

    1. سعید زعفرانی می‌گوید

      میشه

      1. اردلان می‌گوید

        عزیز فکر کنم نمیشه هااا
        حداقل 6 گیگ رم میخواد
        گرافیک بازی خیلی بالاس
        4 گیگ جواب نمیده
        اینم لینک >>> yon.ir/U9mG

    2. امیر رضا محمودی می‌گوید

      از اینکه نصب میشه و بالا میاره خیالت راحت ولی باید نرم افزار های جانبی رو مثل کارت گرافیکت رو همه رو به جدیدترین ورژن اپدیت کنی و در بخش تنظیمات گرافیک بازی رو پایین بیاری همین البته من پیشنهاد میکنم ویندوز 8.1 64 بیت نصب کن چون واقعا روی اجرای بازی تاثیر بسیار خوبی داره
      موفق باشی