زیباترین کشتی‌های به گل نشسته دنیا

وقتی یک کشتی غرق شده و یا به گل می‌نشیند، خسارات زیادی برای مالکان آن به بار می‌آورد. اما اتفاقی که در این سالها افتاده است، تبدیل شدن این کشتی‌ها به جاذبه گردشگری است.

3

در نقاط مختلف دنیا این کشتی‌ها را تخریب نکرده و از آن به عنوان جاذبه گردشگری استفاده می‌کنند. تغییر رنگ فلز و چوب پس از گذر زمان و بر اثر رطوبت، شکلی زیبا به کشتی‌ها می‌دهد. علاه بر این، یک کشتی نیمه ویران، تمثیلی شاعرانه است.

در این یادداشت فارنت، زیباترین کشتی‌های متروکه که به عنوان جاذبه گردشگری از آنها استفاده می‌شود را به همراه عکس به شما معرفی می‌کنیم.

کشتی سانرایس اورینت، هنگ کنگ

Decaying-Shipwrecks-Sunrise-Orient-[Hong-Kong]این کشتی باری، بیش از ۲۵۰۰ تن وزن دارد.

کشتی مارس، دریای بالتیک

Decaying-Shipwrecks-Mars-[Baltic-Sea]این کشتی جنگی سوئدی که متعلق به حدود ۵۰۰ سال پیش است، یکی از بزرگترین کشتی‌های زمان خود محسوب می‌شده‌است. مارس، در سال ۱۵۶۴ و طی یک جنگ خونین، ویران شده‌است. با این حال همچنان زیبایی خاصی دارد.

قایق‌ها در قبرستان کشتی دوحه، کویت

Decaying-Shipwrecks-Three-boats-at-the-Doha-Ship-Graveyard-[Kuwait]قبرستان کشتی دوحه، یکی از بزرگ‌ترین قبرستان‌های کشتی دنیا است و بسیاری از کشتی‌های که از رده خارج می‌شوند، به این ساحل آورده می‌شوند. عمق کم آب و ساحل شنی، منظره زیبایی از قایق‌های این قبرستان می‌سازد که مورد علاقه عکاسان است.

قایق سوییپستیکس، دریاچه هورون، کانادا

Decaying-Shipwrecks-The-Sweepstakes-[Lake-Huron]این قایق به طول ۳۶ متر، در سال ۱۸۸۵ در دریا آسیب دید. با این که به ساحل نزدیک شد، اما امکان تعمیر آن به وجود نیامد و در ساحل و در زیر آب دفن شد. فاصله کم سطح کشتی با سطح دریا، زیبایی عجیبی به این منطقه داده‌و باعث تبدیل شدن آن به جاذبه گردششگری شده‌است.

کشتی دیمیتریوس، خلیج لاکونیک، یونان

Decaying-Shipwrecks-Dimitrios-[Laconic-Bay,-Greece]گفته می‌شود از دیمیتریوس برای قاچاق سیگار بین ترکیه و ایتالیا استفاده می‌شده‌است و پس از کشف و ضبط کشتی توسط مامورین حکومتی، این کشتی به حال خود رها می‌شود.

قایق یدک‌کش پوینت‌ریس، تنگه پوینت ریس، کالیفرنیاDecaying-Shipwrecks-A-decaying-tug-boat

کشتی لیدی الیزابت، ویل بون کو، جزایر فالکلند

Decaying-Shipwrecks-Lady-Elizabeth-[Whale-Bone-Cove,-Falkland-Islands]این کشتی ۱۱۵۵ تنی، در سال ۱۸۷۹ روانه دریا شد. این کشتی که با طولی نزدیک به ۶۷ متر ظاهری باشکوه داشت و زبانزد بود، در اوایل قرن بیستم در سواحل جزایر فالکلند دچار مشکل شد و به گل نشست.

کشتی فرایگیت ۳۵۶، جزایر کیمن

Decaying-Shipwrecks-Frigate-356-[Cayman-Islands]فرایگیت کشتی متعلق به شوروی بود که در طی جنگ سرد از آن استفاده می‌شد. این کشتی که از آلومینیوم سبک ساخته شده‌بود، در سال ۱۹۹۰ غرق شد.

کشتی روسی، مورمانسک، روسیه

Decaying-Shipwrecks-A-soviet-ship-left-to-rot-after-the-collapse-of-the-USSR-[Murmansk,-Russia]این کشتی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی از آن استفاده می‌شده‌است، پس از سقط این حکومت، در دریا رها شد.

MS World Discoverer ، خلیج رودریک، جزایر فلوریدا

Decaying-Shipwrecks-MS-World-Discoverer-[Roderick-Bay,-Nggela-Island]این یک کشتی مسافری آلمانی است که در یک از سفرها دچار سانحه شد. خوشبختانه تمام مسافران جان سال به در بردند.

کشتی آسمان مدیترانه‌ای، الفسینا، یونان

Decaying-Shipwrecks-Mediterranean-Sky-[Elefsina,-Greece]به دلیل مشکلانت مالی، این شرکت در میانه یک خلیج رها شد.

کشتی اس اس آمریکا، فوئرته ونتورا، جزایر قناری

Decaying-Shipwrecks-SS-America-[Fuerteventura,-Canary-Islands]این کشتی، یکی از معروف‌ترین کشتی‌های مسافری آمریکایی بود که در سال ۱۹۹۴ پس از ۵۴ سال کار از رده خارج شد. قرار بود از این کشتی به عنوان هتل استفاده شود، اما یک طوفان آن را نابود کرد.

لو فمیل اکسپرس،‌ پروو، دریای کاراییب

Decaying-Shipwrecks-La-Famille-Express-[Provo,-Caribbean-Sea]در سال ۲۰۰۴ و بر اثر یک طوفان عظیم در فرانسه، این کشتی از کاربری ساقط شد.

اس اس آیرفیلد، خلیج هومبوش، استرالیا

Decaying-Shipwrecks-SS-Ayrfield-[Homebush-Bay,-Australia]خلیج هومبوش، مکانی برای دفن کشتی‌های از رده خارج شده‌است. در میان این کشتی‌ها، اس اس آیرفیلد، با ۱۱۱۰ تن وزن بسیار مورد توجه است. این کشتی بخار که در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار می‌گرفته است، اکنون به جنگلی کوچک تبدیل شده‌است.

MV RMS Mulheim، انگلستانDecaying-Shipwrecks-MV-RMS-Mulheim-[Land's-End,-United-Kingdom]

سمیرامیس، جزیره آندروس، یونان

Decaying-Shipwrecks-Semiramis-[Andros-Island,-Greece]این قایق مسافری که در سال ۱۹۵۴ به گل نشسته است، اکنون شبیه به خانه ارواح است.

The Hans Egede، کلیف، انگلستان

Decaying-Shipwrecks-The-Hans-Egede-[Cliffe,-United-Kingdom]این کشتی که در سال ۱۹۲۲ ساخته ‌شده‌است، در سال ۱۹۵۷ پس از سال‌ها سرویس‌دهی، بر اثر سانحه‌ای، قسمتی از آن شکست و در ساحل کلیف برای همیشه پهلو گرفت.

قبرستان کشتی نودهیبو، موریتانی

Decaying-Shipwrecks-Nouadhibou-Ship-Cemetery-[Mauritania,-Africa]نودهیبو، با داشتن بیش از ۳۰۰ کشتی ساقط شده، بزرگ‌ترین قبرستان کشتی در دنیا محسوب می‌شود. این منطقه به دلیل حکومت مرکزی ضعیف، به صورت غیر قانونی محل دفن کشتی‌ها شده‌است. با این حال این کشتی‌ها زیبایی خاصی به این منطقه داده‌اند.

قایق‌های ماهی‌گیری، سوفولک، انگلستانDecaying-Shipwrecks-Sinking-sail-boats-[River-Orwell,-Pin-Mill,-Suffolk,-United-Kingdom]

کشتی مورمانسک، سورو، نروژ

Decaying-Shipwrecks-Murmansk-[Sørvær,-Norway]این کشتی توسط دولت شوروی و در سال ۱۹۵۵ به آب انداخته شد، و در سال ۱۹۹۴ و پس از سقوط شوروی به هند فروخته شد. اما در سال ۲۰۱۳، به دلیل مشکوک بودن این کشتی به آلوده بودن به مواد رادیواکتیو، در ساحل سورو منهدم شد. با این حال، لاشه این کشتی، زیبایی خاصی دارد.

کشتی نابود شده قاچاقچیان، ساحل ناواجیو، جزیره زاکینتوس، یونانDecaying-Shipwrecks-An-abandoned-smugglers-ship

کشتی ادوارد بوهلن،‌ اسکلتن کوست، نامیبیا

Decaying-Shipwrecks-Eduard-Bohlen-[Skeleton-Coast,-Namibia]ادوارد بوهلن در سال ۱۹۰۹ و طی یک مه گرفتگی شدید، در اسکلتن کوست به گل نشست.

و اما مورد آخر و مهم‌تر از همه؛

کشتی یونانی، جزیره کیش، ایران

Decaying-Shipwrecks-Greeck-Ship-[Persian-golf,-iran]این کشتی ابتدا در سال ۱۹۴۵ (1322) با نام «امپایر ترومپت» و در گلاسگو اسکاتلند ساخته‌شد. کاربری این کشتی ترابری بود و درارای ۱۳۶ متر طول و وزنی حدود ۷۰۶۱ تن بوده‌است. پس از دست به دست شدن این کشتی بین مالکان انگلیسی و ایرانی، نهایتاً توسط فردی یونانی خریداری شده و او کشتی را «کولا اف» نام نهاد. به دلیل یونانی بودن مالک این کشتی، ایرانیان این کشتی را «کشتی یونانی» نام گذاری کردند. کشتی یونانی در سال ۱۹۶۶ (۱۳۴۵)، در ساحل جزیره کیش به گل نشست. گفته می‌شود حق بیمه بالای این کشتی، یکی از عوامل به گل نشاندن این کشتی بوده‌است. بعدها فردی هلندی به نام «سالوج توگ» تلاش کرد تا کشتی را نجات دهد اما تلاش او ناموفق بود. کشتی یونانی که اکنون یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کیش محسوب می‌شود، اخیراً شنیده‌شده که به دلایل مختلف از جمله عدم رسیدگی، درحال ویرانی‌است.

Via: distractify

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. Ammar می‌گوید

    گشتی رافائل بوشهر زیر آب چی شد؟

  2. koorosh می‌گوید

    دوحه تو قطر نبود؟

  3. امیر رضا محمودی می‌گوید

    من رفتم کیش دیدمش کشتی یونانی رو جالب بود