روسیه در حال ساخت جایگزین ویکی‌پدیا است!

روسیه در نظر دارد تا یک ویکی‌پدیای مخصوص به خود راه‌اندازی کند. کتابخانه ریاست جمهوری روسیه اعلام کرده هدف از راه‌اندازی این ویکی‌پدیای جایگزین، دسترسی شهروندان به اطلاعات جزئی‌تر و معتبرتر در مورد کشورشان است.

2

در یک سال اخیر به دلیل تهدیدات غرب، کاخ کرملین کنترل خود را بر اینترنت افزایش داده که بنا بر نظر منتقدین، این اقدامات منجر به سانسور در فضای مجازی می‌شود و محتوای سایت‌ها نزدیک به دیدگاه‌های طرفداران کرملین خواهد بود، مشابه آنچه که در تلویزیون دولتی روسیه نمایش داده می‌شود.

ویکی‌پدیا، دایره المعارف آنلاینی است که توسط کاربران اینترنت در سر تا سر جهان نوشته می‌شود. این سایت صفحاتی مختص به هر 11 منطقه زمانی روسیه دارد اما از نظر کتابخانه کرملین باز هم کافی نیست.

خبرگزاری دولتی RIA به نقل از بیانیه کتابخانه ریاست جمهوری می‌گوید: “بررسی‌هایی که بر روی ویکی‌پدیا صورت گرفته است، نشان می‌دهد که توانایی کافی در فراهم آوردن اطلاعات دقیق درباره منطقه و زندگی این کشور را ندارد.”

“راه‌اندازی یک ویکی‌پدیای دیگر شروع شده است.” در حال حاضر معلوم نیست که ویکی‌پدیای جدید در دسترسی مردم روسیه به ویکی‌پدیای موجود، تاثیر گذار باشد یا نه.

رییس‌جمهور ولادیمیر پوتین به اینترنت لقب “پروژه مخصوص سازمان سیا” داده و کرملین اعلام کرده که باید از فضای آنلاین در برابر تهدیدات غرب محافظت کرد.

از مرداد ماه، وبلاگ‌نویس‌های روسی با بیش از 3000 مخاطب، مجبور به ثبت وبلاگ خود در” آژانس نظارتی رسانه‌های گروهی مسکو” هستند و باید مطابق قوانین اعمالی بر رسانه‌های بزرگ عمل کنند.

همچنین از بهمن‌ماه، مقامات دولتی می‌توانند بدون حکم دادگاه هر وب‌سایتی را به صلاحدید خود مسدود نمایند. وب‌سایت دو منتقد برجسته کرملین از اولین سایت‌های مسدود شده است. کتابخانه ریاست جمهوری روسیه اعلام کرده است 50 هزار نسخه کتاب و اسناد آرشیوی از 27 کتابخانه روسیه را در جهت راه‌اندازی ویکی‌پدیای جایگزین فراهم کرده است.

YahooTech

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. همایون می‌گوید

    ” رییس‌جمهور ولادیمیر پوتین به اینترنت لقب “پروژه مخصوص سازمان سیا” داده و کرملین اعلام کرده که باید از فضای آنلاین در برابر تهدیدات غرب محافظت کرد.”

    این حرف فقط از یک ابله بر میاد و لاغیر…

  2. QQ می‌گوید

    آقای پوتین عقلش را از دست داده.
    چه مرد متوهمی…