ژاپنی‌ها رباتی ساخته‌اند که می‌تواند بیسبال بازی کند!

مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های مختلف در یک آزمایشگاه‌ رباتیک به کار گرفته شده‌اند تا گونه‌ای از ربات را بسازند که بتواند به سبک انسان‌ها بیس‌بال بازی کند.

0

یک بازیکن بیس‌بال لازم است چند توانایی را داشته باشد: توپ را پرتاب کند، ضربه بزند، توپ را بگیرد و با سرعت تمام بدود. یک انسان می‌تواند تمامی این کارها را انجام دهد اما یک ربات چطور؟ برای این که یک ربات بتواند تمام این کارها را انجام دهد نیاز به یک ترفند بود!

Baseball-Robot

کاری که تیم پژوهشی آزمایشگاه “ایشیکا واتاناب” دانشگاه توکیوی ژاپن انجام داد. چندین سال قبل، تیمی از محققان بر روی ربات‌های مختلف کار می‌کردند که هر ربات توانایی خاصی داشت. هدف تیم این بود که با ترکیب کردن توانایی تک تک روبات‌ها و قرار دادن آن در یک روبات، روبات انسان‌نما بتواند بیس‌بال بازی کند.

تیم پژوهشی بر روی سایت خود نوشت:

“ما در حال توسعه سیستم روباتیکی هستیم که بتواند قابلیت اصلی یک بازیکن بیسبال مانند پرتاب کردن، دنبال کردن توپ، ضربه زدن، دویدن و گرفتن توپ را داشته باشد. با کنترل روبات‌های پرسرعت بر اساس بازخورد بصری زمان واقعی از دوربین‌های سرعت بالا به این قابلیت دست یافتیم”.

هر بخش از سیستم روباتیکی یک کار را انجام می‌دهد. یک روبات پرتابگر از انگشتانش شبیه انسان استفاده می‌کند و توپ را با دقت 90% به منطقه بازی پرتاب می‌کند. بخش مربوط به سیستم ردیاب با استفاده از محورهای دید افقی و عمودی، یک میدان دید وسیع فراهم می‌کند.

baseball_robot

ربات ضربه‌زن با دیدی سه بعدی، توپ را ردیابی کرده و هر یک میلی ثانیه موقعیت توپ را محاسبه می‌کند و از هر نقطه منطقه بازی به آن ضربه می‌زند. روبات دوپای دونده که از بازخورد بصری سرعت بالایی برخوردار است به موقعیت و تنظیم تعادل خود در زمان واقعی توجه دارد. در پایان، دو روبات گیرنده توپ هستند که قادرند دست خود را با سرعت 10 بار بر ثانیه باز و بسته کنند و با سیستم ردیاب سرعت بالا پرواز توپ را اندازه‌گیری کنند.

تیم پژوهشی، ویدیویی در یوتیوب منتشر کرده است که مقایسه بازی این روبات‌ها را با بازی تیم بیسبال دانشگاه توکیو نشان می‌دهد که ارجحیت بازی ربات‌ها در آن مشهود است. با وجود این که بازی ربات‌ها بسیار دقیق‌تر است، مسابقات بیس‌بال انسان‌ها جایگاه خودش را دارد.

شاید روزی را ببینیم که بازی بیس‌بال با ترکیبی از بازی ربات و انسان صورت می‌گیرد. در این صورت می‌توان دید که ربات‌ها چقدر خوب می‌توانند نظم و ترتیب ایجاد کنند.
در وهله نخست، تیم ایشیواکا واتاناب نیاز دارد بداند که چگونه تکنولوژی تک تک روبات‌هایش را با هم ادغام کند و این ترکیب انسان نمای چالش‌برانگیز را پیاده‌سازی نماید.

cnet

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.