پانزده راه برای اینکه یک روزه عکاسی‌تان را بهتر کنید!

نیازی نیست که شما برای عکسبرداری بهتر، لزوما عکاس حرفه‌ای باشید! هنر عکاسی بیشتر تحت تاثیر نحوه دید شما از سوژه‌ها قراردارد تا اینکه چه مقدار در کار با امکانات دوربین خبره هستید. ویژگی‌ها و امکانات بیشتر دوربین مطمئنا در بازده کلی عکاسی اثرگذار است اما در نهایت چشمِ پشت لنزدوربین است که باعث ایجاد تفاوت اصلی بین کارهای قوی و ضعیف می‌شود. اینجا باهم 15 راه ساده برای عکاسی بهتر را بررسی می‌کنیم که تمامی کاربران می‌توانند از آنها کمک بگیرند :

4

1 – نقطه دید خود را تغییر دهید

از هر سوژه‌ای فقط از نقطه مقابل صورت خود از ارتفاع قدتان عکس نگیرید. سعی کنید برای مثال روی زمین بنشینید ویا به بالای بام و بالکن بروید و از دید یک پرنده عکس‌برداری کنید. اینکار باعث خواهدشد سوژه‌های شما متفاوت‌تر و جذاب‌تر به‌نظر بیایند.

2 – جلو صحنه یا همان پیش‌نما را خالی نگذارید

اگر سوژه شما در نقطه دورتری قرار دارد میتواند یک پیش‌نمای خالی در عکس بوجود بیاورد که باید شما این صحنه جلو سوژه را با یک سوژه فرعی دیگر پر کنید. در این مواقع سعی کنید بین دوربین و سوژه اصلی، یک جسم یا اِلمان متناسب در کادر عکستان قرار گیرد برای مثال یک سبد گل یا میز کافی‌شاپ روباز در عکسبرداری درون‌شهری، یا سنگ در عکسبرداری لَنداِسکیپ از طبیعت.

3 – یک فریم مناسب برای عکس انتخاب کنید

پس از عکاسی می‌توانید با قرار دادن یک فریم مناسب بر روی عکس، حداکثر تمرکز بینندگان را به سوژه عکس جلب کنید چرا که فریم ها نقش یک حصار و چارچوب مشخص را برای عکس‌هایتان بوجود می‌آورند و از حواس‌پرتی مخاطب جلوگیری می‌کنند.

4 – تمرین کنید تا در طول شب عکس بگیرید

اگر در شب و تاریکی با چشم خود میتوانید سوژه‌تان را ببینید پس میتوانید از آن عکسبرداری کنید. این قانون دوربین‌های دیجیتال است!
نگرانی عکسبرداری در نورکم را کنار گذاشته و در طول شب از خیابان‌های شهر عکس بگیرید. برای جلوگیری از لرزش عکس و ایجاد بلور، دوربینتان را ثابت کرده و ترجیحا از حالت عکسبرداری با تایمر استفاده کنید تا تماس فیزیکی با دوربین نداشته باشید. هم‌چنین کاهش ISO نیز به عکسبرداری با کیفیت بهتر در شب کمک می‌کند.

5 – به سوژه‌تان نزدیک‌تر شوید

همیشه از دور عکس نگیرید و گاهی به سوژه نزدیکتر شوید حتی به قدری که تمام کادر را پر کند! این روش را حین عکسبرداری از اشیائی که بافت ظاهری یا رنگ‌بندی خاصی دارند امتحان کنید برای نمونه از میوه یا پارچه با رنگ روشن. نتیجه کار زیبایی خواهد بود.

6 – میزان نوردهی را تغییر دهید

دوربین‌های دیجیتال به‌طور اتوماتیک Exposure یا همان میزان آشکار بود سوژه‌ها از طریق نوردهی را فقط در حالت استاندارد رعایت می‌کنند. دوربین نمی‌تواند تشخیص بدهد که سوژه چقدر روشن یا تیره است و شما می‌خواهید تصویر نهایی از لحاظ روشنایی چگونه دیده شود. پس در این مواقع باکمک کنترل نوردهی یا همان تنظیم Exposure Value (EV) روشنایی یا تیرگی عکس را دستی کنترل کنید.

7 – مراقب سرعت عکسبرداری باشید

تکان خوردن و لرزش ناخواسته دوربین به خودی‌خود بزرگترین عامل عکسبرداری ناموفق و نامطلوب است! برای مثال حین عکسبرداری با سرعت30/1 اُم ثانیه یا کمتر برای زمانی‌که دوربین را در دست گرفته و عکاسی می‌کنید امکان خراب شدن عکستان بالاست. و هم‌چنین اگر از لنزهای جانبی نیز استفاده می‌کنید سرعت 250/1 یا بیشتر را توصیه می‌کنیم. اگر در این سرعت بالا احساس کردید عکس تاریک می‌افتد میزان ISO را افزایش دهید.

8 – از سوژه‌های متحرک عکاسی کنید

برای ایجاد تنوع، سرعت شاتر دوربینتان را در حدود یک ثانیه قراردهید و برای مثال از آب روان یا اتومبیل‌های در‌حال حرکت هنگام شب عکاسی کنید. در این حالت عکستان با یک حالت بلور‌شده و حس حرکت شکل خواهدگرفت که در اکثر مواقع خلاقانه است.

9 – فلاش را فراموش کنید

اگر حین عکاسی احساس می‌کنید به استفاده از نور فلاش نیاز دارید، تنها تنظیمات ISO را افزایش دهید یا از نور های طبیعی محیط بهره بگیرید. فلاش نه تنها نتیجه مطلوبی ایجاد نمیکند، بلکه باعث آزار اطرافیان مخصوصا در محیط‌های بسته می‌شود. به همین دلیل است که عکاسی با فلاش در موزه ها و برخی از اماکن عمومی ممنوع می‌شود.

10 – فوکوس را دستی تنظیم کنید

درست است که دوربین های امروزی بسیار هوشمندند اما شاید دوربین همیشه دقیقا بر آن ناحیه مورد نظر عکاس فوکوس یا تمرکز نکند. فوکوس اتوماتیک معمولا بسته به نوع تنظیم شده، بر اشیائی که به لنز نزدیک ترند یا در وسط فریم قرار دارند تمرکز می‌کند که شما با تنظیم دستی میتوانید برروی ناحیه مورد نظر فوکوس کنید که نتیجه عکس های بهتر و حرفه‌ای‌تری خواهد بود.

11 – به تراز بودن سطح قرارگیری دوربین حین ثبت عکس توجه داشته باشید

هیچ‌چیز به اندازه خط افق کج و شیب‌دار در عکس‌های دورنمای مناظر آزاردهنده نیست! اگر حین عکاسی لَنداِسکیپ دوربینتان را هرچند به‌ مقدار کمی به‌سمت بالا خم میکنید، این کار میتوانید به خراب‌شدن کار نهایی منجرشود پس دوربینتان را تراز نگه‌دارید و درصورت امکان با کمک سه‌پایه اینکار را دقیق‌تر انجام دهید.

12 – در عکاسی پُرتره از افراد، بیش‌از حد نزدیک نشوید

ممکن است همه ما به عکاسی از صورت افراد مختلف علاقه‌مند باشیم ولی نکته اساسی موفقیت در این زمینه نزدیک نشدن بیش از حد به شخص موردنظر است. اگر فاصله‌تان را حفظ نکنید باعث خواهید شد بخش‌هایی از صورت متفاوت تر از واقعیت ثبت شوند ازجمله بینی که به لنز نزدیکتر از سایر قسمت هاست. به‌همین خاطر برای ایجاد پرسپکتیو طبیعی‌تر و نتیجه واقعی‌تر در پُرتره‌ها، از سوژه فاصله بگیرید و در عوض درصورت نیاز زوم کنید.

13 – صبور باشید

شاید این مسئله‌ای واضح و ساده باشد ولی برخی اوقات نادیده گرفته‌می‌شوند. اگر حین عکاسی خورشید در پشت ابر قرار دارد و صحنه را تاریک‌تر کرده یا مثلا افرادی در مقابل سوژه شما قرار گرفته‌اند عجله نکنید و تا مهیا‌شدن شرایط عکاسی صبر کنید. جزئیات است که فرق میان یک عکس عالی و عکس دارای اشکال را آشکار می‌سازد. عکاسی فقط انتخاب سوژه نیست بلکه انتخاب زمان مناسب نیز ضروری است.

14 – به پس‌زمینه عکس توجه داشته باشید

به قدری روی سوژه‌تان متمرکز نشوید که صحنه پشت آن را که در عکس می‌افتند فراموش کنید. بکگراند و پشت صحنه به اندازه خود سوژه اهمیت دارد. در پس‌زمینه ممکن است اشیائی وجود داشته باشد یا منظره‌ای که در شرایط گوناگون تاثیرات مختلفی روی عکس نهایی میگذارند. پس با حوصله از چندین زاویه نسبت به پس‌زمینه‌های مختلف محل دوربین را تغییر دهید و عکاسی کنید تا بعدا عکس مطلوب را انتخاب نمایید.

15 – تنظیمات دوربین را قفل کنید

اگر دوربینتان برروی شیء موردنظرتان فوکوس نمی‌کند یا نوردهی مطلوبی ندارد شاید دلیل آن این‌است که شما بعد از انجام فوکوس و سایر تنظیمات اتوماتیک، زاویه دوربین را تغییر می‌دهید و بعد دکمه شاتر را برای بار دوم فشار داده و عکس را ثبت می‌کنید. برای جلوگیری از تنظیم دستی همه مشخصه‌ها، ابتدا زاویه‌دید موردنظر خود را انتخاب کرده و دوربین را ثابت نگه‌دارید سپس شاتر را تا نصف فشار‌دهید تا تنظیمات قفل شود و عکاسی کنید.

درپایان نظر خودرا با ما درمیان بگذارید. کدام روش ساده باعث پیشرفت سریع عکاسی شما شده‌است؟!

photoventure

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. dinashi می‌گوید

    جالب بود.

  2. محمد امین می‌گوید

    نکات جالبی ذکر شده بود…ممنون

  3. سوران می‌گوید

    در این زمینه میتونید کتاب من برای اندروید رو هم مطالعه بفرمایید که نکات بیشتری رو در بر میگیره:
    http://cafebazaar.ir/panel/edit/soran.android.amuzesh_e_akasi/

  4. کوروش می‌گوید

    البته این 15 روش خب پایه عکاسی هست و ضرورت هم داره که فراگیریش هم نیاز به تجربه داره و دیگر هیچ.

    به نظر من مهمترین نکته تو عکس برای خوب شدنش، ابتدا انتخاب درست سرعت شاتر، بعد دیافراگم و بعد ایزو هست. تنظیم ایزو خیلی کار سختی نیست و به آسونی میشه تعیین کرد در جایی که هستیم چه ایزویی مناسبه. اما سرعت شاتر و دیاف نیاز بیشتری به زمان و تجربه داره تا شخص مسلط بشه.