ترفندها: ۲۰ قابلیت مخفی و یا کمتر آشکار اندروید ۵ آب نبات چوبی

شرکت گوگل نهایتا به روز‌رسانی اندروید 5.0 را برای چند دستگاه جدید سری نکسوس ارائه کرد. با نصب این به‌روز رسانی بر روی نکسوس 5 و صرف مدت زمانی برای آشنایی با قابلیت‌های جدید این سیستم‌عامل، تفاوت‌ها و قابلیت‌هایی در مقایسه با نسخه مخصوص توسعه‌دهندگان مشاهده کردیم. قابلیت‌هایی که حتی برخی‌ از ‌آن‌ها به طور ناقص در نسخه‌های پیشین ارائه شده بودند و یا ممکن است از نظر ما مخفی بوده‌اند.

28

تخم‌مرغ عید پاک یا فلپی‌برد گوگلی!

همان‌طور که مشاهده خواهید کرد این قابلیت در نسخه‌های پیشین اندروید همانند نان زنجبیلی، بستنی حصیری، کیت کت و دیگر نسخه‌ها نیز وجود داشته اما اکنون تغییر اندکی در نحوه تعامل کاربران با آن ایجاد شده است.

We-heart-Easter-eggs

با رفتن به مسیر تنظیمات گوشی و سپس About Phone، کافی است 4 بار به طور سریع نسخه اندروید را لمس کنید تا به تخم‌مرغ عید پاک برسید. اما در پس این تخم‌مرغ، یک بازی سرگرم‌کننده پنهان شده است.

اگر چند بار بر روی آبنبات چوبی ظاهر شده بزنید و سپس انگشت خود را بر روی آن نگه دارید به یک بازی مشابه فلپی برد و البته ساخت گوگل وارد خواهید شد.

انتقال محتویات به گوشی جدید با روشی جدید!

اگر به جای ارتقای گوشی خود به اندروید 5.0، تصمیم به خرید یک گوشی هوشمند جدید مجهز به این نسخه از اندروید گرفته باشید، می‌توانید از قابلیت جدید Tap & Go که در مراحل اولیه راه‌اندازی گوشی قرارگرفته بهره ببرید تا دستگاه جدید خود را با استفاده از NFC به هر دستگاه اندرویدی دیگر مجهز به اندروید 4.1 یا بالاتر متصل کنید و نهایتا بتوانید حساب‌های کاربری خود را انتقال دهید.

Tap--amp-Go

حتی می‌توانید با استفاده از نسخه پشتیبانی که از دستگاه قدیمی خود تهیه‌کرده‌اید به راحتی برنامه‌‌ها و حتی محتویات و دیتا‌های آن‌ها را نیز به دستگاه جدید انتقال دهید. این قابلیت از آن‌جهت کاربردی است که حتی آیکون‌ها و فولدرهای موجود نیز به همان سبک و ترتیب و چینش به دستگاه جدید منتقل خواهند شد.

جستجو در منوی تنظیمات

پیش از این در گوشی‌های هوشمند شاهد کادر جستجوی گوگل بودیم اما این‌بار این کادر به شکلی جدید خودنمایی می‌کند. در واقع می‌توانید با استفاده از آن به دنبال گزینه‌های مرتبط با جستجو در منوها باشید. استفاده از این کادر می‌تواند سریع‌تر از پیمایش دستی شما را به نتیجه رهنمون سازد.

Search-in-Settings.jpg

دسترسی سریع‌تر! به تنظیمات

نوار هشدارها در اندروید 5 به طور کامل طراحی مجدد شده و عملکردی متفاوت با پیش دارد. برای مثال دیگر شاهد نمایش یک پنل ثانویه برای نمایش کلیدهای خاموش و روشن نخواهیم بود.

Quick-access-toggles

چراغ‌قوه پیش‌فرض

یکی از برنامه‌هایی که اکثر کاربران بر روی گوشی‌ هوشمند خود از آن استفاده می‌کنند، برنامه ساده چراغ قوه است که می‌تواند برای پیداکردن کلیدها و یا حتی در موقع قطع برق، به کمک شما بیاید.

Built-in-Flashlight

متاسفانه در گذشته مجبور بودید از برنامه‌های جانبی برای نیل به این هدف استفاده کنید. در اندروید 5، این قابلیت به صورت یک کلید خاموش و روشن در پنل هشدارها قرارگرفته تا به راحتی و هرچه سریع‌تر از آن استفاده کنید.

کنترل میزان مصرف اینترنت به سریع‌ترین شکل ممکن

پنل هشدارها هنوزهم قابلیت‌های جالبی برای عرضه به کاربران دارد. برای مثال می توانید با لمس آیکون مربوط به میزان آنتن‌دهی سیم‌کارت، به اطلاعاتی در خصوص میزان مصرفی اطلاعات ( از قبیل دانلود و آپلود داده‌ها) دسترسی داشته باشید.

Quickly-check-your-data-usage

این قابلیت در صورتی که از طرح‌های مختلف اینترنتی بهره می‌برید، فوق‌العاده مفید و کاربردی است.

دسترسی سریع به آلارم!

باز هم در پنل هشدارها شاهد تغییرات جدیدی هستیم. این‌بار امکان دسترسی سریع به برنامه ساعت و البته مشاهده تعداد و زمان هشدارهای تنظیم شده به راحتی امکان‌پذیر شده است. به این ترتیب با دسترسی سریع، لازم نیست هرشب گوشی خود را برای اطمینان از فعال بودن هشدارها کنترل کنید.

Quickly-access-your-Alarm

عدم دریافت هشدارهای ناخواسته

ممکن است هشدارهای مرتبط با برنامه‌های مختلف، مدام بر روی گوشی شما ظاهر شوند و اکثر آن‌ها هم غیرضروری باشند. به عنوان مثال‌ هشدارهایی مبنی بر وجود به روز‌رسانی برای برنامه‌ها و هشدارهای مرتبط با بازی‌های مختلف از این دسته هستند.

Stop-notification-spam

در اندروید 5 می‌توانید با شناسایی منبع این هشدارها، دریافت آن‌ها را غیرفعال کنید. تنها کافی است دست خود را چند ثانیه بر روی هشدارهای آزاردهنده نگه دارید و بدین ترتیب به منوی تنظیماتی رهنمون خواهید شد تا هشدارها را غیرفعال کنید.

مخفی کردن هشدارهای خاص از روی قفل‌صفحه‌نمایش

وقتی صحبت از هشدارها می شود، بدنیست به تغییر مهم‌تر که با قفل‌صفحه‌نمایش ارتباطی نزدیک دارد اشاره کنیم. اینکه دوستان و یا افراد دیگر با مشاهده گوشی شما، اطلاعات مرتبط با هشدارهای مختلف را بر روی قفل صفحه‌نمایش ببینند یک مشکل مرتبط با حریم خصوصی افراد به حساب می‌آید.

Hide-sensitive-notifications-from-your-lockscreen

خوشبختانه در نسخه جدید اندروید، می توانید با رفتن به قسمت تنظیمات و سپس Sound & notifications و انتخاب گزینه When device is locked و نهایتا Hide sensitive notification content شرایط را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا برنامه‌های انتخابی محتویات هشدارگونه خود را از روی قفل صفحه‌نمایش مخفی کنند.

غیرفعال‌کردن همه هشدارهای مشاهده شده بر روی قفل صفحه‌نمایش

همان‌طور که در تصویر قبل مشاهده می‌کنید، می‌توانید همه هشدارهای موجود بر روی دستگاه را نیز از حضور بر روی قفل صفحه‌نمایش منع کنید. بدین‌منظور باید روند زیر را دنبال کنید.

Disable-lockscreen-notifications-altogether

ابتدا به قسمت تنظیمات رفته و با انتخاب گزینه Sound & notifications و سپس When device is locked و نهایتا فعال‌کردن گزینه Don’t show notifications at all، به دریافت این هشدارها خاتمه دهید.

قفل هوشمند

قابلیت قفل هوشمند برای کاربرانی که به طور مداوم و یا حتی مقطعی از بلوتوث و NFC و یا بهتر است بگوییم ارتباط‌هایی از نوع ذکر شده استفاده می‌کنند مفید فایده واقع می‌شود.

برای مثال اگر گوشی خود را به دستگاه‌هایی مانند ساعت هوشمند، سیستم صوتی خودرو و یا استریو از طریق بلوتوث متصل می‌کنید، می‌توانید آن دستگاه را در تنظیمات پیش‌فرض به صورت تاییدشده درآورید. این قابلیت، سوال‌های امنیتی و یا قفل‌های امنیتی را غیرفعال می کند. این قابلیت به ویژه در خودروها بسیار کاربردی است.

Smart-Lock

اگر نگرانی امنیتی دارید می‌توانید از زنگ‌های آنلاین NFC بهره ببرید. بدین‌ترتیب گوشی شما فقط هنگامی که آن‌را در دست بگیرید و یا به آن نزدیک شوید، باز خواهد شد.

حالت آرامش!

گوگل نهایتا تصمیم گرفته حالت معروف Do Not Disturb را در اندروید 5 استفاده کند. با فشردن یکی از کلیدهای تنظیم صدا می‌توانید به سه حالت None,Priority و نهایتا All دسترسی داشته باشید. اگر دوست ندارید هیچ هشداری حتی زنگ بیدارباش را دریافت کنید، می‌توانید گزینه None را انتخاب کنید و یا حتی یک بازه زمانی به عنوان مثال 8 ساعت را مشخص کنید.

Priority-mode

همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، Priority چیزی ما بین دو گزینه دیگر است. با استفاده از این گزینه می‌توانید مشخص کنید کدام هشدارها دریافت و کدام دریافت نشوند. به عنوان مثال می‌توانید مشخص کنید که تنها تماس‌ها و پیامک‌ها، آن‌هم از مخاطبین ستاره‌دار دریافت شوند و یا حتی تنها در زمان مشخصی از روز آن‌ها را دریافت کنید.

 محدود کردن ارتباطات برای مهمانان! و کاربران دیگر

در تبلت‌های جدید، قابلیتی برای محدودکردن برخی قابلیت‌ها وجود دارد و آن ایجاد پروفایل برای کاربران دیگر است. این پروفایل ها به شکل پروفایل‌های مهمان و پروفایل‌های معمولی برای کاربران دیگر قابل استفاده هستند.

Limit-connectivity-for-guest-and-user-accounts

تفاوت بین این دو آنستکه پروفایل مهمانان در هنگامی که گوشی را برای مدتی کوتاه به شخص دیگری قرض می‌دهید قابل استفاده است اما از پروفایل کاربر برای استفاده مداوم و شراکتی گوشی و یا تبلت‌ها استفاده می شود.  شما به عنوان ادمین می‌توانید قابلیت‌های موجود از برقراری تماس (مهمان) و یا برقراری تماس و ارسال پیامک (کاربر) را محدود کنید.

 برنامه‌های الصاق‌شده!

اگر گوشی خود را درحالت مهمان به کسی بدهید که نیاز به برقراری تماس فوری با شخصی دارد، مطمئنا هیچ لطفی به وی نکرده‌اید. بارها اتفاق افتاده که شخصی برای برقراری تماس از شما کمک خواسته تا گوشی خود را به او بدهید.

Pinning-apps

با استفاده از قابلیت Pin می‌توانید برنامه‌هایی را مشخص کنید تا آن شخص در مدت زمانی که از گوشی شما استفاده می‌کند تنها بتواند از همان برنامه‌ها بهره ببرد. برای خروج از این حالت باید کلیدهای برنامه‌های اخیر و بازگشت را همزمان بفشارید و از طریق منوی امنیتی، گوشی را به حالت قبل بازگردانید.

برای فعال‌کردن این قابلیت به منوی تنظیمات رفته و سپس Security را انتخاب و با استفاده از قابلیت Screen Pinning می‌توانید برنامه‌های دلخواه و یا اخیر را انتخاب کنید.

نمایش عکس‌ها در فرمت RAW

این قابلیت هنوز در ابتدای راه خود قراردارد. قابلیت استفاده از عکس‌‌های RAW در اندروید برخلاف تغییرات و بهبودهای فراوانی که در نرم‌افزار دوربین اندروید 5 مشاهده می‌کنیم، هنوز در این برنامه ادغام نشده و برای استفاده از آن باید از برنامه L Camera استفاده کنید که البته این برنامه نیز در نسخه آزمایشی خود قرار دارد.

Shoot-images-in-RAW-formats - Copy

برنامه ساعت

توجه به نکات ریز توسط شرکت‌های بزرگ، کاربران را به استفاده از محصولات تولیدی آن شرکت‌ها دلگرم‌ می‌کند. یکی از این نکات در سیستم‌عامل اندروید 5، برنامه ساعت است. پس زمینه این برنامه به نحوی تنظیم‌شده که براساس ساعات مختلف شبانه روز، تغییر کند و به این ترتیب کاربران را به استفاده از برنامه‌ای با رابط کاربری جذاب‌تر ترغیب می‌کند.

The-little-things-Clock-app - Copy

متون با کنتراست بالا

با استفاده از این قابلیت جدید می‌توانید متون را در پس‌زمینه‌های روشن، خواناتر کنید. با رفتن به قسمت تنظیمات و سپس انتخاب گزینه Accessibility می‌توانید گزینه High Contrast Text را انتخاب کنید. این گزینه برای افرادی که مشکلات بینایی دارند نیز مفید است.

High-contrast-text - Copy

تماس‌هایی که دیگر مزاحم شما نمی‌شوند

اندروید 5 بیش از پیش هوشمند شده به گونه‌ای که اگر به عنوان مثال در حال کار با برنامه گوگل مپس باشید و تماس ورودی را دریافت کنید، این تماس بر روی صفحه ظاهر نخواهد شد.

Non-intrusive-calls

عدم بسته‌شدن برنامه‌ها علی‌رغم راه‌اندازی مجدد گوشی

پیش از عرضه اندروید 5، راه‌اندازی مجدد گوشی، برنامه‌های باز را به طور کامل می‌بست اما در این نسخه از اندروید، پس از راه‌اندازی مجدد، برنامه‌هایی که در پس‌زمینه درحال اجرا بودند بازهم قابل استفاده خواهند بود.

Reboots-dont-kill-off-your-background-apps - Copy

قابلیت تصحیح رنگ

تقریبا 7 درصد از افراد روی کره زمین، با مشکل تشخیص رنگ‌ها روبرو هستند. گوگل این دسته از کاربران را نیز فراموش نکرده و برای آن‌ها سیستم و یا بهتر است بگوییم قابلیت تصحیح رنگ را در نظر گرفته که با رفتن به مسیر تنظیمات، Accessibility و نهایتا Color Correction می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

Built-in-color-correction - Copy

بدین ترتیب می‌توانید تغییراتی را در جهت ایجاد رنگ‌بندی جدید به کارگیرید. می‌توانید از سه طرح با نام‌های Deuteranomaly, Protanomaly و نهایتا Tritanomaly یکی را برگزینید.

phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

28 نظر برای این مطلب
  1. Poorya می‌گوید

    سلام
    خسته نباشید مطالبتون عالیه…
    فقط یه سول دارم گوشی من itel it 1551 هستش با نسخه اندروید5.1 … چرا توی صفحه ی قفل هیچ نوتیفیکیشنی نشون نمیده صفحه قفل من با عکس صفحه قفلی که گذاشتید فرق داره

    باتشکر

    1. Poorya می‌گوید

      سلام میشه کمکم کنید

      1. علی ارغوان می‌گوید

        متاسفانه اطلاعی در مورد گوشی های چینی نداریم. مطلب بالا مربوط به اندروید خام هست

  2. پویان می‌گوید

    سلام خسته نباشید | من بازی مخفی اندروید 5 رو که اجرا میکنم | آدمک سبز رنگش ظاهر نمیشه و فقط اون ابنباتا هستن | بعضیا میگن گوشیم اصل نیست ولی من گوشیو از دیجی کالا خریدم و کد imei رو هم تست کردم درست بود | لطفا کمک کنید

    1. علی ارغوان می‌گوید

      نگران نباشید ارتباطی به اصلی بودن گوشی نداره

    2. طوفان می‌گوید

      سلام باید زبان گوشی رو انگلیسی باشه تا بیاد تو ادمک اندروید

    3. محمد می‌گوید

      باید زبان گوشیتون رو انگلیسی کنید

    4. عرفان می‌گوید

      سلام عزیزان
      مال منم همین طوریه باید چی کار کنم؟؟

  3. مبین پورمند می‌گوید

    سلام.مرسی از مطالب جالب و خوبتون.من گوشیم lg g3 بود با اندروید 4.4.2 که به 5.0 اپدیت کرده بودم.توی نوار نوتفیکیشن و توی تنظیمات منوی تعویض کاربر وجود داشت.ولی الان گوشیم رو عوض کردم و Lg g flex 2 با اندروید پایه 5.1 رو خریدم و اصلا منوی تعویض کاربر وجود نداره!!در اندروید 5.1 حذف شده یا…؟؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      توی رابط کاربری الجی اندروید 5.1 وجود نداره متاسفانه

  4. AMIN_KING می‌گوید

    من ایسوس k012 ww 2014 دارم و با ترفند هایی که از بوتیوب و مهارت های قبلیم به طرز عجیبی به اندروید ۵ اپدیت کردم و بیلد نامبر اون فقط برای ۲۰۱۵ بود ولی برای من ۲۰۱۴ و پس از دستکاری رام روی ۲۰۱۴ نصب کردم بیلد نامبر اون هم به ۲۰۱۵ تغییر کرد و خیلی خیلی خیلی عالیه تو اندروید ۴.۴.۲ و ۴.۳ خیلی لگ و هنگ داشت ولی
    تو اندروید ۵ انگار نه انگار همانند جت عمل می کنه
    چیزی که مشکوک به نظرم میرسد:توی اندروید ۵ ایسوس حالت یوزر وجود نداره یعنی وقتی توی تنظیمات جست و جو می کنم میاد ولی داخل اون خالیه و گزینه all
    توی صدا وجود نداره و یه گزینه دیگه داره و.وقتی با گوشی های دیگه مقایسه کردم
    یه چیز های دیگه هم نسبت به بقیه داره که اضافه تر هست
    نظریه:رام گوشی سامسونگ رو دستکاری کرده و همه ی کد های ان را به رام ایسوس منتقل کرده اند!!!

  5. eliiiiii می‌گوید

    گوشیم گلکسیj7 با اندروید 5 ه. وقتی میخواستم عکس واسه مخاطبام بذارم تو گالری – قسمت تنظیم عکس برای مخاطب اونجا سه تا گزینه میاورد ( گالری، برش عکس و یکی دیگه که یادم نیس) پایینشم دوتا گزینه فقط یک بار و همیشه بود. من برش عکس رو انتخاب کردم ولی بعدش دستم خورد رو گزینه همیشه.
    حالا تو تنظیم عکس برای مخاطبم همیشه صفحه برش عکس میاد دیگه ون سه تا گزینه شو نمیاره!!!! یعنی نمیتونم عکسی رو بدون برش رو مخاطبم بذارم تورو خدا بگید چکار کنم به تنظیمات قبلیش برگرده سه تا گزینه رمبیاره

    1. مبین پورمند می‌گوید

      سلام.شما کدوم گزینه رو انتخاب کردید و همیشه فعال شد؟؟برید توی تنظیمات و روی اون برنامه ای که برای برش فعال شده بزنید.(معمولا توی تنظیمات>برنامه ها>همه میشه پیداش کرد.)بعد از اینکه برنامه رو پیدا کردید برید توی اطلاعاتش و بعد دکمه های توقف اجباری و پاک کردن داده هارو بزنید.اون برنامه از اون مسئولیت برکنار میشه و همیشه ازتون میپرسه که با کدوم برنامه برش کنید.دقت کنید که باز روی همیشه نزنید که باید اینهمه کرا رو دوباره انجام بدید!!

  6. پوریا می‌گوید

    آقا توروخدا پاسخ بدید
    من گوشیم وقتی میره تو محیط گست guest برنامه هام قابل دسترسی نیست ولی همه عکسام و فیلمام باز میشه
    یعنی عملا قفل گوشیم بی معنیه چون ازون بالا هرکی میتونه بکشه پایین بره تو گست
    چیکار کنم

    1. علی ارغوان می‌گوید

      روی آیکن یوزر کلیک کنید و guest رو remove کنید

      1. پوریا می‌گوید

        یکی که محیط خودمه به اسم خودم،یه محیط guest یدونم add user
        وقتی یوزر جدید میسازی میشه ریمووش کرئ ولی خود گست رو نمیشه

      2. پوریا می‌گوید

        مرسی باید اول میرفتی توش بعد پاک میکردی
        انجام شد
        خیلییییییییییی ممنون

      3. Arvin می‌گوید

        سلام گوشی من گزینه user نداره چی کار باید بکنم

  7. مصطفی می‌گوید

    اندروید 5واقعا عالیه من روی Sony t2 Ultra نصب کردم از داغ کردن و هنگی خبری نیست گوشی روان شده من که خیلی راضی بودم

  8. شیوا می‌گوید

    دوستانی که میگن نصب نکنید ،،، مشکل از گوشی شماست وگرنه روی گوشی های ال جی عالیه حرف نداره

  9. مهران می‌گوید

    اتفاقا آندروید ۵ خیلی عالیه و بیشتر مشکلاتی که در آندروید ۴.۰.۴ با موتورولا آتریکس ۲داشتم توی موتورولا نکسوس ۶ ارش خبری نیست.نمیدونم شاید با گوشی دوستانی که میگن ارور میده ناسازگاره!
    مطالبی که ابنجا خوندم خیلی بهم کمک کرد ، ممنون
    فقط منظور از ( نیازی نیست شما اکنون یک برنامه نویس هستید ) رو زمانی که چند بار روی گزینه مدل ساخت تاچ میکنم مینوبسه رو نفهمیدم . لطفا راهنمایی کنید

  10. بهنام می‌گوید

    نظر من می خوایید اصلا نصب نکنید گوشی داغون می کنه من z1 دارم موقع تماس خودش قطع می کنه ، خیلی هنگ می کنه ، باتری خیلی زود داغ میشه و تازگیاموقع تماس صدای خروجی هم ندارم . در کل هنوز زوده نصبش کرد

  11. moh3n می‌گوید

    اندروید 5.0 رو روی galexy s5 نصب کردم
    حتی محیط اندرویدش شبیه عکسایی که گذاشتید نیست!!!!
    مشکل اصلی من هم اینه که وقتی صفحه قفل هست کمیشه موزیک درحال پخش رو کنترل کرد

  12. حمید می‌گوید

    دوربین گوشی منم ارور میده. نکسوس۵ اندروید 4.4.2

  13. حمید می‌گوید

    دوستان اندروید ۵ توی ایران توزیع شده؟

  14. حمید می‌گوید

    منم نکسوس۵ دارم ولی لالی پاپ نیست. ولی این مشکل رو دارم

    1. محسن صحافی می‌گوید

      الان کدوم مشکل رو دارید؟؟؟

  15. محمد می‌گوید

    سلام من اندروید ۵ رو روی نکسوس ۵ خودم نصب کردم اما مشکل دوربین داره گوشیم یعنی همیشه بعد یکی دو ساعت کار کردن ارور میزنه حتما باید گوسیمو خاموش کنم