آیا می‌دانید تصویر برج ایفل در شب کپی رایت دارد؟

بعد از عمری گذرتان به پاریس افتاده‌است. در یک شب زیبا و مهتابی عکسی از برج ایفل می‌گیرید و آن را در اینستاگرام خود منتشر می‌کنید. اما از یک نکته خبر ندارید؛ باید کپی رایت عکس را به برج ایفل پرداخت کنید.

12

طبق یک بند قدیمی و فراموش شده قانون کپی رایت اتحادیه اروپا، انتشار عکس از نمای شبانه برخی از مکان‌ها و ساختمان‌ها در برخی شهرها، کپی رایت دارد و منوط به اجازه از مسئولین و مالکین مادی و معنوی آن بنا است.

پس چرا بسیاری از مردم از نمای شبانه بناهای معروفی مانند برج ایفل پاریس عکاسی کرده و عکس آن را منتشر می‌کنند، اما تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند؟ زیرا این بند از قانون بسیار مبهم است و فقط در برخی از نقاط اروپا اجرا می‌شود. بنابراین معلوم نیست تکلیف فردی که از این بناها عکس می‌گیرد اما در جایی منتشرمی‌کند که این قانون اجرا نمی‌شود چیست.

البته این بناها اغلب قانون خود را اعلام می‌کنند. در وبسایت برج ایفل این متن آمده‌است؛

نماهای روز برج ایفل کپی رایت ندارد.

با این‌حال، نماهای این برج در حالت‌های نوری دیگر، کپی رایت داشته و استفاده از آن منوط به اجازه از صاحب آن یعنی « شرکت اجرایی برج ایفل » می‌باشد.

جالب اینجاست که معلوم نیست چرا این قانون در مورد نمای روز این برج صدق نمی‌کند.نمونه دیگر از این گونه قانون‌های تقریباً خنده‌دار و البته دست‌وپا گیر، ساختمان پارلمان اروپا است. سازندگان ساختمان پارلمان اروپا، عکاسی از این بنا غیر از موارد خبری را ممنوع کرده‌اند. به همین دلیل هم بود که چندی پیش «ویکیپدیا» سر انتشار عکس این ساختمان در سایت خود به مشکل برخورده بود و مجبور بود این بنا را بدون انتشار عکس معرفی کند!

راستی انتشار عکس از برج میلاد کپی رایت دارد؟ میدان نقش جهان چطور؟

petapixel

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

12 نظر برای این مطلب
  1. hamyn می‌گوید

    خیلی جالب بود ممنون …………

  2. No Name For You می‌گوید

    درود
    آقا یا خانوم “م”، شما مث اینکه از سوئیس اومدی ایران و هنوز از هیچی خبر نداری! یه دوربین بگیر دستت و برو وسط تهران عکاسی کن تا داستان درست و حسابی دستت بیاد!
    قبلش، جیرۀ غذایی رو فراموش نکن که همرات باشه، آخه غذاهای بازداشتگاه زیاد چنگی به دل نمیزنه! نه که سوئیس بودی، گفتم در جریان باشی!

  3. dada می‌گوید

    سلام
    به این دلیل در شب شامل کپی رایت میشه که برای نورپردازی و دادن جلوه به برج که بشه به بهترین فرم اون رو نشون داد هزینه های زیادی صرف طراحی نور پردازی اش میشه
    ممنون

  4. م می‌گوید

    تعجب نمی کنم اگر ببینم به زودی در اروپا بابت نفس کشیدن هم از مردم مالیات بگِرند!

  5. مسعود می‌گوید

    ما هروقت کپی رایت این فتوشاپ بدبخت رو رعایت کردیم، این جور چیز ها رو هم شاید رعایت کردیم.

  6. sajad می‌گوید

    چه مسخره ….

  7. امیر می‌گوید

    شما گویا خبر نداری در کشور ما ایران عزیز شما صرفن بخاطر داشتن دوربین عکاسی مجرم هستی مهم نیست از کجا از چی و از چه کسی در چه ساعتی یا روزی عکس می اندازی در بسیاری موارد حتی خبرنگارها هم مورد برخورد قرار می گیرن

    1. م می‌گوید

      خالی نبند، داشتن دوربین عکاسی هیچ هم جرم نیست؛ عکس گرفتن در موارد امنیتی غیر قانونی هست همه جای دنیا هم همین طور هست چه بسا با سخت گیری بیشتر.

      1. Mahdi می‌گوید

        1-بر اساس تصورات و تخیلاتت نظر نده.
        2-ایجاد مزاحمت وجود داره.

    2. احمد می‌گوید

      برای عکس گرفتن عادی باید مجوز از ناجی هنر داشته باشی، یعنی نداشتن مجوز مساوی با غیرقانونی بودن عکاسی در سطح شهر

    3. افشین می‌گوید

      کلاً گیر رو میدن، ولی اگه زبون داشته باشی و قانون بدونی، به طرف می‌گی فقط جایی عکاسی ممنوعه که تابلوش رو زده باشن!
      طرف هم سیریش بازی درمیاره یه شب می‌فرستدت بازداشتگاه تا یادبگیری کجا عکاسی ممنوعه! :)

  8. بهزاد ایزدی می‌گوید

    خیلی جالب بود
    جالب تر از خود موضوش، تفاوت بین ما و بلاد کفره :D