سنسور جدید سونی انقلابی در عکاسی و تصویربرداری ایجاد خواهد کرد

شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر شده‌است که سونی درحال ساخت سنسوری با فناوری جدید است. در صورت صحت داشتن این شایعه، این سنسور دنیای عکاسی و تصویربرداری دیجیتال را متحول خواهد کرد.

1

سایت sonyalpharumors در یادداشتی، با اشاره به سندی که در سایت چینی Cnbeta  منتشر شده‌است، مدعی است که سونی درحال ساخت سنسوری ۱.۵ اینچی ۴.۵ مگاپیکسلی‌است. فناوری بکار رفته در ساخت این سنسور موسوم به « Active-Pixel Color Sampling sensor» است که بطور مخفف «APCS» نامیده می‌شوند (با سنسورهای APSC اشتباه نگیرید!).

APCS-New-sensors-01آنطور که در این سند آمده است، تک تک پیکسل‌های این سنسور به روشی ویژه (که فعلاً اطلاعاتی در مورد جزئیات آن منتشر نشده) تمامی رنگ‌های اصلی طیف نور، یعنی قرمز، سبز و آبی (RGB) را جذب و ثبت کنند. این مساله می‌تواند انقلابی در عکاسی به وجود آورد.

سنسورهایی که هم اکنون بر روی دوربین‌های عکاسی استفاده می‌شوند، تنها قادرند از طریق هر پیکسل خود یک رنگ را جذب کنند. سپس با استفاده از تکنیک‌هایی که «اینترپولوشن» و «کالرسمپلینگ» نامیده می‌شوند، مابقی رنگ مورد نیاز خود را از پیکسل‌های اطراف دریافت می‌کنند.APCS-New-sensors-02 مجال شرح کامل این تکنیک در این یادداشت نیست، اما از پیامدهای آن، کم شدن شارپنس، محو شدن لبه‌ها، غیرواقعی شدن رنگ‌ها، بروز مشکل Moire، بالا رفتن نویز و … است.

با توجه به این ادعا، می‌توان از این سنسور توقعات بالایی داشت. با این تکنولوژی می‌توان تعداد پیکسل‌ها را کمتر کرد. با کمتر کردن پیکسل‌ها اندازه آنها بر روی سطح سنسور بزرگ‌تر شده و با بزرگ‌تر شدن پیکسل‌ها، می‌توان انتظار حساسیت‌های بسیار بالا و غیر قابل باوری از آنها داشت. پس با خیال راحت می‌توان در نور بسیار کم عکاسی کرد.

وقتی تک تک پیکسل‌ها به تنهایی رنگ مورد نیازش را جذب کند، «داینامیک رنج» عکس‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای بالا می‌رود. این مساله وقتی اندازه پیکسل‌ها بزرگ‌تر شود چشمگیرتر خواهد بود.

نداشتن مشکل Moire از دیگر خصوصیات این سنسور است. بطور کلی می‌توان گفت که در صورت عرضه شدن این سنسور در اندازه‌های بزرگ‌تر، درهایی به روی عکاسی دیجیتال باز می‌شود که پیش از این تنها رویا بوده‌است.

تا اینجای مطلب فقط در مورد عکاسی بود. اگر از این سنسور در تصویربرداری استفاده شود، امکانات خارق‌العاده‌ای در اختیار خواهد گذاشت. کافیست نگاهی به سندی که منتشر شده‌است بیاندازید. سنسوری که در این سند از آن یاد شده‌است، توانایی تصویربرداری در رزولوشن 2K با نرخ فریم ۱۶ هزار فریم بر ثانیه را دارد. به نظر در تصویربرداری نیز باید منتظر اتفاقات بزرگ باشیم.

طبق پیش‌بینی‌ها این سنسور احتمالاً بار اول بر روی یکی از مدل‌های گوشی‌های سونی سری Z نصب خواهد شد و پایان ۲۰۱۵ یا اوایل ۲۰۱۶ باید انتظار ورود این گوشی به بازار را داشت. با تمام این تفاسیر، حتی در صورت درستی این شایعات، باید ببینیم که این سنسور مشکلات احتمالی خواهد داشت یا خیر. البته باید این مساله را مدنظر داشت که سونی سنسور ساز برجسته‌ای است.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. S.gray می‌گوید

    اولش تصور کردم این سنسور باید با فناوری مشابه Foveon شرکت سیگما تولید شده باشه اما سایت SAR توضیح میده که در اینجا با فناوری متفاوت و کاملا پیشرفته تری مواجه هستیم.
    این فناوری اتلاف نور رو نسبت به سنسور سیگما بازهم کاهش داده چونکه در سنسور سیگما همچنان سه لایه فیلتر RGB روی هم قرار دارن اما در سنسور جدید سونی دیگه نیازی به این فیلترها نیست
    در حال حاظر حتی نمیتونم تصورش رو بکنم که تا چه اندازه میتونه فوق العاده باشه.اما اونچه برای من مشخصه اینه که در سال 2015 باید انتظار شگفتی ساز شدن سونی در دنیای عکاسی باشیم.فعلا باید به شایعات بسنده کرد اما برای معرفی و بررسی سنسور های خمیده و apcs از همین حالا کاملا هیجان زدم!