آیا Bitrate موسیقی واقعا در کیفیت آن تاثیری دارد؟

حتما شما نیز تاکنون در هنگام دانلود و یا خرید و حتی ریپ کردن یک سی‌دی صوتی، اصطلاحاتی مانند آهنگ lossless (بدون اتلاف و به معنی آهنگ خالص) و در نقطه مقابل lossy را شنیده‌اید. سوالی که در این‌جا مطرح است آنستکه چه تفاوتی میان این دو وجود دارد و چه نیازی به داشتن نسخه اصلی آهنگ (losselses) داریم؟

10

پیش از هرچیز لازم است به توضیح کامل واژه Bitrate موسیقی بپردازیم. مطمئنا همه شما مفهومی از واژه بیت‌ریت در ذهن دارید . دوستداران موسیقی به خوبی این مفهوم را درک کرده و می‌توانند تفاوت میان آهنگ‌های با بیت ریت بالا و پایین را به شما بگویند.

Bitrate موسیقی چیست؟

Bitrate موسیقی یا بیت ریت بازگوکننده تعداد بیت ( یا میزان اطلاعاتی) است که در مدت زمان مشخصی پردازش می‌شود. در فایل‌های صوتی، این اصطلاح معمولا معادل کیلوبیت در ثانیه است. برای مثال آهنگ‌هایی که از آیتونز خریداری می‌کنید، 256 کیلوبیت در ثانیه هستند، بدان معنا که 256 کیلوبیت اطلاعات در هر ثانیه آهنگ ذخیره شده است.

هرچه بیت‌ریت یک ترک صوتی بالاتر باشد به فضای بیشتری بر روی رایانه شما نیاز خواهد داشت. به طور معمول، سی‌دی‌های صوتی فضای زیادی اشغال می‌کنند و به همین علت فرایند معمول، فشرده‌سازی آن‌ها برای نگه‌داری بر روی رایانه، آی‌پاد، دراپ باکس و هرچیز دیگری است. دقیقا همین‌جا به واژه‌های اصلی متن یعنی losseless و lossy برمی‌خوریم.

losseless چیست؟ تفاوت فرمت‌های بدون اتلاف و با اتلاف

وقتی صحبت از losseless یا همان فرمت بدون اتلاف می‌کنیم بدان‌معناست که بر روی فایل اصلی هیچ تغییری اعمال نکرده‌ایم. در واقع یک ترک را از یک سی‌دی صوتی بر روی دیسک سخت رایانه ریخته‌ایم اما آن‌را فشرده‌سازی نکرده‌ایم تا تغییری بر روی اطلاعات آن حاصل نشود.

اغلب اوقات با فشرده‌سازی فایل‌ها قصد داریم شرایطی فراهم کنیم تا فضای کمتری را بر روی رایانه اشغال کنند، این فایل‌ها lossy هستند. یک آلبوم معمولی با فرمت MP3 یا AAC چیزی حدود 100 مگابایت از فضای دیسک سخت شما را اشغال می‌کند اما همین آلبوم با فرمت‌هایی مانند FLAC یا ALAC که فرمت‌هایی lossless هستند به فضایی در حدود 300 مگابایت نیاز خواهد داشت بنابراین استفاده از فرمت‌های فشرده در جهت دست‌یابی به دانلود سریع‌تر و گرفتن فضای کمتر بر روی ابزار ذخیره‌سازی، معمول شده است.

flace

مشکل اینجاست که وقتی شما به منظور کم‌شدن فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز، به فشرده‌سازی یک فایل می‌پردازید، در واقع قسمتی از اطلاعات آن فایل را حذف می‌کنید. این عملیات دقیقا مشابه فرایندی است که بر روی فایل‌های PNG حاصل از اسکرین شات‌ها اعمال می‌کنید و آن‌ها را به JPEG تبدیل می‌کنید.

در واقع رایانه شما اطلاعات اصلی را دریافت کرده و با اعمال تغییراتی بر روی برخی قسمت‌های عکس، آن را بازسازی می‌کند تا مشابه نسخه اصلی به نظر برسد اما تغییراتی بر روی شفافیت و کیفیت آن ایجاد می‌شود. به عنوان نمونه می‌توانید دو تصویر زیر را مشاهده کنید. تصویر اول در سمت راست فشرده شده تصویر سمت چپ است.

 

firefox icon

مدنظر داشته باشید که فشرده‌سازی فایل‌های صوتی، نتایج مثبت و منفی را در پی خواهد داشت و همه‌چیز به انتظارات شما بستگی دارد. سطوح مختلفی از اتلاف اطلاعات وجود دارند. به عنوان مثال یک فایل صوتی با مشخصات 128kbps فضای کمی را اشغال خواهد کرد اما کیفیت کمتری در مقایسه با فایل 320kbps به شما ارائه خواهد داد، این فایل نیز به طور مشابه کیفیت پایین‌تری در مقایسه با 1411kbps ( که به عنوان فایل صوتی بدون اتلاف از آن یاد می‌شود) دارد.

با این اوصاف، بحث‌های زیادی وجود دارد که آیا افراد واقعا می‌توانند تفاوت میان فایل‌های صوتی با بیت‌ریت‌های مختلف را تشخیص دهند یا خیر؟

از آنجاییکه قیمت فضاهای ذخیره‌سازی کاهش یافته است، گوش فرادادن به موسیقی با بیت‌ریت بالاتر هرچه بیشتر محبوب می‌شود. اما آیا صرف زمان، انرژی و فضای بیشتر، ارزش این بیت‌ریت بالاتر را دارد؟ پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد.

یکی از عوامل اصلی در پاسخ به پرسش بالا، دستگاهی است که از آن برای شنیدن موسیقی بهره‌ می‌برید. اگر از هدفون‌هایی با کیفیت بالا و یا اسپیکرهایی عالی بهره می‌گیرید، می‌توانید رنج گسترده‌تری از صدا را تشخیص دهید و به همین دلیل دوست ندارید اطلاعاتی را که با فشرده‌شدن فایل حذف می‌شوند از دست دهید. مطمئنا متوجه خواهید شد که حجم قابل توجهی از اطلاعات مانند صداهای پس‌زمینه و زیر در فایل‌های MP3 با کیفیت پایین حذف شده و یا به سختی شنیده می‌شوند، بالا و پایین صدا دینامیک نبوده و یا حتی ممکن است اعوجاجی بشنوید. در این مواقع بهتر است به دنبال دریافت فایل‌های صوتی با بیت‌ریت بالاتر باشید.

اگر باهدفون‌هایی با کیفیت پایین به آهنگ‌ها گوش فرا می‌دهید شاید تفاوتی میان فایل‌های 128kbps و 320kbps احساس نکنید. در واقع هدفون‌های شما همانند تغییراتی هستند که بر روی تصویر فشرده‌شده بالا اعمال شده و مانع از مشاهده نسخه اصلی فایل توسط شما می‌شوند. در این موارد شاید داشتن فایل بدون تلف 1411kbps نیز کمکی به شما نکند.

المان دیگری که بر روی تصمیم شما در خصوص میزان فشرده‌سازی فایل صوتی تاثیر‌گذار است، گوش‌های شما هستند. برخی افراد به خوبی به صداها توجه نمی‌کنند و یا مهارت‌های شنیداری آن‌ها در حدی نیست که میان بیت‌ریت‌های مختلف تفاوت قائل شوند. این مهارت با تمرین و تکرار می‌تواند بهبود یابد اما در حال حاضر اگر مهارت شما تا این سطح نیست، مطمئنا تفاوتی میان بیت‌ریت‌های مختلف احساس نخواهید کرد.

از چه Bitrate موسیقی باید استفاده کنید؟

اما سوال اصلی اینجاست که از چه بیت‌ریتی باید استفاده کنید؟ آیا 320kbps برای شما مناسب است یا باید از فایل‌های صوتی بدون اتلاف اطلاعات استفاده کنید؟ حقیقت آنستکه تشخیص تفاوت میان یک فایل بدون اتلاف و یک فایل MP3 با بیت‌ریت 320kbps بسیار سخت است.

برای تشخیص این تفاوت نیاز به دستگاهی سطح بالا و گوش تمرین داده شده! دارید و البته باید به سبک‌های خاصی از موسیقی مانند کلاسیک یا جاز گوش فرا‌دهید. برای اکثر افراد، 320kbps چیزی بیش از مورد نیاز آن‌هاست و نیازی نیست خود را برای یافتن نسخه‌های بدون اتلاف آهنگ مورد علاقتان، به دردسر بیندازید.

headphones

 

علی‌رغم توضیحات بالا، فایل‌های losseless هنوز جایگاه خود را دارند. آینده این فایل‌ها تضمین شده است. شما همواره فایل‌ها را به فرمت‌هایی با کیفیت پایین‌تر تبدیل می‌کنید اما هیچ‌گاه نمی‌توانید فایل‌های صوتی را به کیفیت بدون اتلاف بازگردانید، مگراینکه آن‌ها را مجددا به طور کامل از روی سی‌دی ریپ کنید. این یکی از معایب خرید موسیقی از فروشگاه‌های آنلاین نیز به شمار می‌آید. اگر کتابخانه عظیمی از موسیقی‌های آیتونزی داشته باشید و روزی تصمیم بگیرید آن‌ها را با بیت‌ریتی بالاتر داشته باشید باید آن‌ها را مجددا و البته در شکل سی‌دی خریداری کنید.

مطمئنا نمی‌توانید اطلاعات را در جایی که حذف شده است قراردهید. به همین منظور می‌توانید همواره فایل‌های lossless را به منظور داشتن نسخه پشتیبان آهنگ‌هایتان نگه دارید.

همه این موضوعات می‌توانند از نگاه دوستداران و متخصصان موسیقی تغییر یابند. بیت‌ریت‌های متفاوت و یا کارایی کدینگ‌ها از نظر اشخاص، متفاوت است. اما در مورد شما، همه‌چیز به شخص شما، مهارت‌های شنیداری و نهایتا دستگاه مورد استفاده شما برای شنیدن موسیقی بستگی دارند.

بد نیست دو ترک را با فرمت‌های صوتی مختلف مقایسه کنید و بیت‌ریت‌ آن‌ها را تغییر داده و نتیجتا ببینید تا چه حد تفاوت دارند. حداقل نتیجه‌ای که این کار برای شما خواهد داشت آنستکه مدتی به موسیقی مورد علاقه خود از زاویه‌ای دیگر گوش فراداده‌اید.

منبع Lifehacker
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

10 نظر برای این مطلب
  1. علي می‌گوید

    سلام از کجا بدونیم که هدفونمون flac رو به خوبی پخش میکنه؟
    هدفونم بیتس استودیو ٣ هست
    ارزش داره که فایلای فلک رو دانلود کنم؟
    ممنون

    1. علی ارغوان می‌گوید

      هر هدفونی هر سیگنال آنالوگ ورودی رو پخش می کنه اما چون بیتس استودیو 3 هدفون های رزولوشن هست دانلود flac احتمالا ارزشش رو داره. با این وجود علاوه بر فایل موسیقی و هدفون پخش کننده هم بسیار موثره. اگر صرفا از گوشی های معمولی استفاده کنید شاید تفاوتی احساس نکنید.

  2. بردیا می‌گوید

    سلام.
    به امید مطالعه یک مقاله خوب و تخصصی اومدم و همون ابتدا وقتی تعریف بیت ریت رو دیدم وا رفتم! و این امید واهی ه نا امیدی مبدل گردید!!
    دوست عزیز چرا اطلاعات غلط منتشر میکنید آخه کسی که من و شما رو مجبور نکرده مقاله نویسی کنیم! استناداتی که برخی به هنوان رفرنس به این مطلب داده شده و خواهد شد موجب بار منفی شدیدی هست ندونستن بهتر از غلط دونستنه و این منطقیه نه؟؟! (همینطور افرادی که این متن رو مشاهده ، باور و کپی پیست کردن! )
    قسمتهای حذف شده در پروسه تبدیل به ام پی تری در استایل ام پی ای جی سه لایه صرفاً اصواتی رو حذف میکنه که گوش انسان توانایی شنیدن و تشخیص اونها رو نداره! مثلاً در حوزه بینایی نورهای فرو سرخ (ب عربی مادون قرمز) یا ماکرویو که دامنه بسیار محدود و کمی از طیف های نوری برای چشم انسان قابل تشخیص هستند مصداق بارز این مدعاست.
    صدای نهنگهای قاتل (اورکا) ها و دلفین ها با طول موج بسیار پایین و بسامد بالا حدود 70 مایل دورتر توسط نهنگ یا دلفین دیگه شنیده میشه!! ولی گوش انسان هرگز نمیتونه این صدا رو بشنوه.
    ضمناً این فرمت رو میشه با کامپایلرهای اون تمایز داد شما اگر از کامپوننت های اوهانا در فرایند کامپایل در مفسر مربوطه استفاده کنی (الته اگر از الگوریتم سرپنت یا مشابهش سر در بیاری!!) میتونی کیفیت تقریبابی نظیری رو در فایل MP3 تعبیه کنی!
    در مورد FLAC اید عرض کنم هرگز نتونسته و نخواهد توانست از عمق بیت 48 استفاده و پردازش بشه!
    نمیدونم این مقاله تجربه شخصی شماست یا ترجمه مقالات خارجی و… هر چی هست حدود 90 درصد اطلاعاتش نادرست و حتی متضاد هست!!
    من حاضرم در این زمینه با شما و هرکس دیگه مناظره علمی داشته باشم (البته جلوی چشم همه!)

    اما فرمت او جی جی بدلیل مالتی چنل و همینطور متن باز بودن بهترین فرمت صوتی دستکم تا به امروز هست.
    نهایتاً بدیهی ست این مدعا در مورد ام پی تری بشدت ظالمانه و نادرسته.
    بنظرم به رفرنس های معتبر تکیه کنید
    با احترام.

    1. کامی می‌گوید

      سلام بردیا

      راه ارتباطی با شما چیست ؟

      معلوماتتون عالیه

  3. amin می‌گوید

    می خواستم بدونم که بین آهنگی با کیفیت آیتونز و فرمت mpeg 4
    , AAC و بیت ریت1411 و با حجم 7.06مگابایت و همون آهنگ با فرمت FLAC و بیت ریت 1027 و با حجم 26.0 مگابایت کدام یک از این دو با کیفیت تر است؟

  4. amin می‌گوید

    می خواستم بدونم که بین آهنگی با کیفیت آیتونز و فرمت mpeg 4
    , AAC که و بیت ریت1411 و با حجم 7.06 و همون آهنگ با فرمت FLAC و بیت ریت 1027 و با حجم 26.0 مگابایت کدام یک از این دو با کیفیت تر است؟

  5. افشین می‌گوید

    در واقع به سه فاکتور مربوطه:
    پخش کننده
    شنونده
    کیفیت موسیقی
    هرچقدر هرکدوم از اینها ضعیف تر باشه، تاثیر بیت ریت کتر میشه!

  6. Amir می‌گوید

    مهم ترین مسئله حجمش هست
    هفته پیش یه آهنگ هشت دقیقه Tiësto گرفتم 27 مگ
    از اونورم همه فیلما رفتن رو دو سه گیگ
    دیگه هارد یک ترا هم کمه

  7. Fery می‌گوید

    دست شما درد نکنه.مطلب خوبی بود.اگه بتونید در ادامه این بحث چند نوع هدفون یا هندزفری با کیفیت ها و قیمت های مناسب معرفی کنید خیلی خوب میشه.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بستگی به سبک آهنگ‌هایی داره که گوش میدید و البته میزان بودجه‌تون