با طولانی‌ترین پل‌های معلق جهان آشنا شوید

می‌دانید فرق پل معلق با پل معمولی چیست؟ اصلاً این پل معلق که می‌گویند یعنی چه؟

15

پل‌های معمولی، مانند سقف ساخته می‌شوند. یعنی تمام بار بر روی ستون‌هایی می‌رود که در زیر پل قرار دارند. بر حسب اندازه پل، باید ستون‌هایی در فواصل کوتاهی از یکدیگر در زیر پل قرار گیرند و بار وارده بر پل را تحمل کنند. تقریباً تمام پل‌هایی که در تقاطع بزرگ‌راه‌ها مشاهده کرده‌اید از این قبیل پل‌ها هستند.

اما مواقعی هست که نمی‌توان به تعداد کافی ستون در زیر پل بکار قرار داد. مثلاً بر روی عرض یک رودخانه عریض و یا بر روی یک دره قطعاً نمی‌توان با فواصل کوتاه ستون قرار داد. اینجاست که از پل‌های معلق استفاده می‌شود.

در اینجا قصد شرح کامل سیستم پل‌های معلق را نداریم، اما اگر به طور خلاصه، پل‌های معلق نیروهای وارده بر پل را از طریق کابل و سازه‌های دیگر به ستون‌های اصلی پل وارد می‌کنند. شکل ویژه و البته زیبای این پل‌ها به دلیل وجود همین کابل‌ها و سازه‌ها است. فاصله بین دو ستون اصلی کشنده بار، معیار اصلی برای عظیم دانستن پل محسوب می‌شود.

در ایران نمونه بارز پل معلق، پل جوادیه تهران است که البته فاصله بین دو ستون آن چندان زیاد نیست. نمونه دیگر، پل روی دریاچه ارومیه است که البته به دلیل آنکه به لحاظ مدیریتی (و نه توان مهندسی) امکان ساخت پلی با بلندی عرض دریاچه ارومیه به وجود نیامد، مسئولین امر در اقدامی قابل تامل اقدام به پیشروی ساحل کردند تا فاصله بین دو پایه اصلی را به حداقل برسانند. البته نتیجه این کار دو نیم شدن دریاچه بی‌نوای ارومیه شد. به نظر فارنت و البته بدون غرض ورزی، هر دو پل حداقل به لحاظ کاربری، تا این لحظه پل‌های موفقی محسوب نمی‌شوند.

در ادامه قصد داریم در فارنت طولانی‌ترین پل‌های معلق جهان را به همراه تصویر به شما معرفی کنیم. البته در نظر داشته باشید که در این رده بندی هم، فاصله بین پایه‌های اصلی مدنظر قرار گرفته است.

ببینید و بخوانید از ۱۰ پل طولانی معلق جهان؛

Longest-bridge-Hardanger-Bridge10. پل هاردانگر، هوردالاند کانتی، نروژ. سال ساخت: ۲۰۰۹، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۳۱۰ متر، طول کل پل: ۱۳۸۰ متر.

Longest-bridge-Tsing-Ma-Bridge9 . پل زینگ ما، هنگ کنگ، چین. سال ساخت: 1992، فاصله بین دو پایه اصلی: 1377 متر، طول کل پل: 2160 متر

Longest-bridge-Jiangyin-Bridge8 . پل جیان ژین، جیانگسو، چین. سال ساخت : 1999، فاصله بین دو پایه اصلی: 1385 متر، طول کل پل: 9843 متر

Longest-bridge-Humber-Bridge7 . پل هامبر، هسل، انگلستان. سال ساخت: 1981، فاصله بین دو پایه اصلی: 1410 متر، طول کل پل: 220 متر.

Longest-bridge-Nanjing-Fourth-Yangtze-Bridge6 . پل نانجینگ یانگتزه چهارم، جیانگسو، چین. سال ساخت: ۲۰۱۲، فاصله بین دو پایه اصلی: 1418 متر، طول کل پل: 5437 متر.

Longest-bridge-Runyang-Bridge5 . پل رانیانگ، جیانگسو، چین. سال ساخت: 2005، فاصله بین دو پایه اصلی: 1490 متر، طول کل پل: 35660 متر.

Longest-bridges-Yi-Sun-sin-Bridge4 . پل یی سان-سین، گوانگجو، کره جنوبی. سال ساخت: 2012، فاصله بین دو پایه اصلی: 1545، طول کل پل: 7415 متر.

Longest-bridge-Great-Belt-Bridge3 . پل گریت بلت، زیالند، دانمارک. سال ساخت: 1998، فاصله بین دو پایه اصلی: 1624، طول کل پل: 6790 متر.

Longest-bridge-Xihoumen-Bridge2 . پل ژیومن، ژجیانگ، چین. سال ساخت: 2009، فاصله بین دو پایه اصلی: 1650 متر، طول کل پل: 5300 متر.

Longest-bridge-Akashi-Kaikyo1 . پل آکاشی کایکیو، کوبه، ژاپن. سال ساخت: ۱۹۹۸، فاصله بین دو پایه اصلی: 1991 متر، طول کل پل: 12831 متر.

در پایان فارنت پل جوادیه را نیز به شما معرفی بیشتر می‌کند.

Longest-bridge-Djavadiye-bridgeپل جوادیه، تهران، ایران. سال ساخت: 1389، فاصله بین دو پایه اصلی: 104 متر، طول کل پل: 210 متر.

این پل که قرار بود جنوب تهران را به شمال آن وصل کند! با توجه به فاصله کم بین دو پایه (که البته ظاهرا نیازی هم به فاصله بیشتر ندارد) در رتبه‌بندی پل‌های معلق جهان جایی ندارد. درحال حاضر در ۱32 پل رتبه‌بندی شده در این لیست، فاصله بین دو پایه اصلی در آخرین پل این رده‌بندی، 300 متر است. در حال حاضر با توجه به عدم برنامهظ ریزی مناسب ترافیکی برای این پل در حال اصلاح آن به وسیله زیرگذرهای متعدد و احیا پل قدیمی هستند!

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

15 نظر برای این مطلب
  1. عرفان می‌گوید

    واحد فوت با متر جایگزین کنید، طول پلهایی که گذاشتید اشتباهه

  2. علی رحمانی می‌گوید

    عرض ادب و احترام
    من مهندس عمران هستم.
    پلهای کابلی دو نوع هستند کششی(کابل اریب) و معلق(کابل عمودی) . پل شماره 5 کششی است و بقیه پلها از نوع معلق.
    پل معلق موقعی استفاده میشود که امکان اجرای پل کششی نباشد به عبارت دیگر پلهای معلق برای دهانه های بزرگ در طبیعت برای وصل کردن دو جزیره برای عبور کشتی ها از زیرشان یا عبور از دره های عمیق کاربرد دارد.(مثل عکسهای بالا)
    اینکه پل معلق در چه کشوری ساخته شده ربطی به طراحان و مهندسان آن کشور پیدا نمیکنه!!! چون ساخت این نوع پلها بسیار پر هزینه است و عمومیت ندارد .
    طراحی و ساخت این نوع پلها محدود به مهندسان انگشت شماری در جهان است که در قالب شرکتهای بزرگ به تمام جهان خدمات میدهند مانند خیلی صنایع دیگر از جمله تله کابین ،ماهواره ، پردازنده کامپیوتر، داروهای جدید و…

    اینکه ما یاد نداریم بسازیم تعجب نداره ولی اگر توانستیم در زمان کوتاهتر یاد بگیریم و بسازیم کار بزرگی کردیم چون اونها سالها پیش از ما شروع کردند و جلوتر هستند.
    قضاوت پل جوادیه هم با خوانندگان.

  3. محمد می‌گوید

    سلام.مهندسین درکشورهایی که این پلهاروساختن،فکرخدمت کردن به خلقن،مهندسین ماهم دراینجا،فکرخدمت به خلقن امااین کجاوآن کجا

  4. میلاد می‌گوید

    سلام
    تیتر مقاله نوشتید طولانی ترین پل های معلق ولی پل شماره پنجم(پل رانیانگ)،پل معلق نیست و از نوع پل های کابلیه.

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      ویکی‌پدیا:پل‌های کابلی عمدتا به دو بخش ترکه ای و معلق تقسیم بندی می شود.پل های معلق در دهانه های خیلی بزرگ به کار می روندترکیب این پلها عبارت است از دو عددپایه بلند که در دو طرف دهانه قرار دارد و دو دسته کابل که با عبور از بالای پایه ها در دهانه آویزان است و دو انتهای کابل ها در تکیه گاه ثابتی که معمولا بلوک های حجیم بتنی هستند مهار میشود

  5. رضا می‌گوید

    کاش بر روی دریاچه ارومیه نیز از اینگونه پل ها احداث می شد تا گردش آب در آن مختل نشود.

    1. رضا می‌گوید

      پل دریاچه ارومیه که پل نیست و از لحاظ مهندسی هم شبیه پل معلق ساخته شده در ضمن دلیل خشک شدن دریاچه پل نیست مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی و صنعت دو استان آذربایجان شرقی و غربی باعث شده تا آبی به دریاچه نرسه که بخواد گردش هم داشته باشه

      در ضمن توجه داشته باشین که خود دریاچه شوره نه آب هایی که به اون میریزن

      1. آزاد می‌گوید

        سلام ، آب رود خانه آجی چای شوره که به دریاچه میریزه

        بنده تخصصم در زمینه پل و سد و آب و محیط زیست نیست ، ولی در زمان خاتمی که میخواستن بر روی این دریاچه پل بسازن کارشناسان محیط زیست تذکر دادن که ساختن این پل باعث کم آب شدن دریاچه میشه که در اون دولت از ادامه دادن پروژه صرف نظر کردن ولی دولت احمدی نژاد به این هشدارها بی توجه بود ، حتی ساخت بی رویه سد هم بر روی رودخانه هایی که به این دریا میریختن ادامه داشت ، آقای پرویز فتاحی وزیر وقت نیرو ، نسبت به هشدارها بی تفاوت بود.
        اصلی تری عاملی که باعث شده ما در کشورمان اینهمه مشکلات زیستی ، محیطی داریم، نبود سازمان محیط زیست مستقل هست

  6. یوسف می‌گوید

    این پل آکاشی واقعا بینظیره.شاید تو هیچ کجای دنیا دیگه مشابه این ساخته نشه.از لحاظ فناوری 500 سال از ایران و یه 20 30 سالی از کل دنیا جلوتره. و تمام این موارد زمانی جالبتر میشه که بدونین شهر میزبان این پل یعنی کوبه جزو زلزله خیزترین نقاط دنیاست.در حین ساخت این پل یه زلزله 7.2 ریشتری اومده بود.

  7. افشین می‌گوید

    در واقع پل جوادیه جنوب تهران رو نمیدونه به کجا وصل کنه! خخخخخخخخ

  8. اردلان می‌گوید

    ممنون
    مقاله خوبی بود
    پل جوادیه رو ندیده بودیم
    خیلی قشنگه
    آفرین
    امیدوار شدیم به مهندسین ایرانی

    1. No Name For You می‌گوید

      درود
      جدی میگی که به مهندسین ایرانی امیدوار شدی؟!
      من که با دیدن 10 تا پـل قبلی و دیدن این پـل جوادیۀ خودمون، بیشتر به نداشتن فهم و شعور علمی مهندسین خودمون پی بردم!
      یه بار دیگه به اون 10 تا پـل که قبل از پـل جوادیه است نگاه کن، شاید خوب و با دقت ندیدیشون!

      1. اردلان می‌گوید

        خب البته که مقایسه که نکردم
        چون صد در صد قابل مقایسه نیستن
        ولی خب منصفانه به قضیه نگاه کنیم، پل جوادیه هم همچین بد نیست
        صد البته در حد پلهای دیگه نیست ولی اون قلابش که نقش ستونهاشو داره قشنگه و بد نیست
        خب آخه مسئله دیگه اینه که این تیپ پروژه ها تو مملکت ما دولتی ان و خب همه میدونیم دولت چطور کارها رو پیش میبره
        و به همین دلیله نتیجه لازمو نداره
        و الا به شما توصیه میکنم همین ساختمان با اتاقهای گردان که تو همین تهران خودمون ساخته شده یا هتلی که تو شمشک ساختن که همین فارنت هم پوشش خبری داده رو ببین
        ببین چی ساختن
        اصلا آدم باورش نمیشه همچین بناهایی تو ایران ساخته بشه
        پس میتونن ولی حمایت و اون سیکل مسخره کاره که (که عموما دولتیه و بخور بخور داره) مانع میشه
        شاد باشی

  9. سعید زعفرانی می‌گوید

    رتبه بندی در مورد پل که گلدن گیت توش نباشه اصلا به درد نمیخوره :)
    (یک نظر کاملا غیرمنطقی!)

    1. سلمان صحافی می‌گوید

      سعید جان من هم خیلی تلاش کردم گلدن گیت رو بیارم توی لیست، :) ولی خوب این پل دوازدهم . هرچند تا دو سه سال پیش جزو ۵ تا بود!