گیم‌نت: نقد بازی Wasteland 2 – مشق شب، برای پی‌سی‌ گیمرها

از همین ابتدا تکلیفمان روشن است. «سرزمین بی‌حاصل 2» یک شاهکار است. از آن دسته بازی‌هایی که این روزها خیلی کم به تورمان می‌خورند. یک بازی که توان این را دارد که از لحظه‌ی شروع، مخاطب را میخکوب کند و تا می‌تواند ادات سرگرمی به خورد او بدهد. اما بازی به همین سادگی‌ها هم نیست. سرزمین بی‌حاصل 2 جوهره‌ی بازی‌های کلاسیک را چنان حفظ کرده است که بدون شک، به مذاق بازی‌کننده‌ی امروزی خوش نمی‌آید.

1

از آن‌جایی که دنیای بازی‌ها دنیای بی رحمی است، خیلی از نام‌های قدیمی و پیشگامان سبک‌های مختلف بازی‌های رایانه‌ای، بعد از مدت کمی به دست فراموشی سپرده می‌شوند و کمتر انتظار می‌رود که بعد از 25 سال غیبت، به یک باره به میدان بازگردند و موفق ظاهر شوند. این‌که Wasteland 2 توانست چنین انتظار بزرگی را برآورده کند، اول نشان از این دارد که شاید، شاید زمانه به این بازی روی خوش نشان داد و به اعتبار روزهای خوش گذشته، پیدا شدند افرادی که بودجه‌ی ساخت بازی را از طریق Kickstarter تامین کنند و در ثانی، از این حکایت می‌کند که بازی نهایت تلاش خود را برای فوق‌العاده بودن انجام داده و به حق توانسته است این امر را تحقق بخشد.

از همین ابتدا تکلیفمان روشن است. «سرزمین بی‌حاصل 2» یک شاهکار است. از آن دسته بازی‌هایی که این روزها خیلی کم به تورمان می‌خورند. یک بازی که توان این را دارد که از لحظه‌ی شروع، مخاطب را میخکوب کند و تا می‌تواند ادات سرگرمی به خورد او بدهد. اما بازی به همین سادگی‌ها هم نیست. سرزمین بی‌حاصل 2 جوهره‌ی بازی‌های کلاسیک را چنان حفظ کرده است که بدون شک، به مذاق بازی‌کننده‌ی امروزی خوش نمی‌آید. در اثبات این حرف همین بس که در مدت 11 ساعت (که می‌شود بخش داستانی بتلفیلد را دو بار تمام کرد) تقریبا فقط حدود 10 درصد از بازی را پیش برده بودم و جالب‌تر این‌که شاید از این 11 ساعت تنها نزدیک به 5 ساعت آن، زمان مفید بازی کردن بود. بازی مخاطب خود را باهوش و قوی فرض می‌کند و به او باج نمی‌دهد، و به همین دلیل، باید سخت تلاش کنید تا در بازی پیشروی حاصل شود. و سرزمین بی‌حاصل 2 یک بازی دشوار و فوق‌العاده اعتیاد آور است.

wasteland-2-review (2)

سازندگان بازی تقریبا فکر همه‌جا را کرده‌اند. در این بازی شما باید از لحظه‌ای که شروع به ساخت اعضای تیمتان می کنید، ذکاوت به خرج بدهید. بدون شک یکی از کلیدی‌ترین مراحل بازی، در همان ابتدای کار و انتخاب مهارت‌های اعضای تیمتان است. یک سهل‌انگاری ناخواسته باعث می‌شود همان مراحل ابتدایی بازی تا حد زیادی سخت و کابوس‌وار شوند. شما باید تا حد امکان تعادل را در انتخاب مهارت‌ها برای اعضای تیمتان رعایت کنید تا به مشکل بر نخورید. مثلا اگر در هنگام ساخت شخصیت‌ها، سلاح‌های گرم را به سلاح‌های سرد ترجیح بدهید و مطلقا خبری از مهارت استفاده از سلاح سرد در اعضای تیمتان نباشد، خیلی زود پشیمان می‌شوید. در بازی مهمات به وفور یافت نمی‌شوند و اگر مرتکب چنین اشتباهی شده باشید، خیلی زود بازی شما را مجازات می‌کند و دمار از روزگارتان در می‌آید! همین قصه برای مهارت‌های دیگر هم تکرار می‌شود. مثلا توصیه‌ی اکید من به شما این است که در شروع بازی حتما مهارت‌های «باز کردن قفل» و «بازکردن گاوصندوق» و «خنثا کردن تله‌ها» را در کنار دیگر مهارت‌های ضروری مثل «پزشک» و «جراح» انتخاب کنید. چون اگر بخواهید در بازی پیشروی کنید، مجبور هستید با انواع و اقسام دشمنان و چالش‌ها روبرو شوید و برای این‌کار به مهمات و بسته‌های سلامت کافی نیاز دارید و برای به دست آوردن آن‌ها، باید جای جای نقشه را خوب بگردید و این کار بدون باز کردن درهای قفل، خنثا کردن تله‌های صندوقچه‌ها و باز کردن گاو صندوق‌ها میسر نیست. بدون مهارت پزشکی هم نمی‌توانید از بسته‌های سلامت استفاده کنید و این می‌تواند کار را برایتان بی‌اندازه سخت کند. هر چند، با رعایت همه‌ی این موارد هم شاید، در درجه‌ی سختی متوسط بازی مجبور باشید هر بخش از بازی را حداقل 2 یا 3 بار تکرار کنید تا همه چیز به دلخواهتان پیش برود. این‌جاست که یکی از ویژگی‌های بسیار خوب و خوش‌حال‌کننده‌ی بازی، یعنی «ذخیره سازی سریع» به چشم می‌آید. بارها برای من اتفاق افتاد که فقط دو ثانیه قبل از ورود به یک نبرد بازی را ذخیره کردم و به همین راحتی از یک پایان تلخ و غم‌انگیز گریختم! کافی بود تا در این درگیری مرتکب یک اشتباه کوچک شوم تا بدون اتلاف وقت دست به کار بارگذاری بازی از محل ذخیره‌ی قبلی شده و این‌بار حواسم باشد که آن اشتباه را تکرار نکنم. این اتفاق شاید بارها و بیشتر از هر اتفاق دیگری در بازی برایم افتاده باشد و جالب این‌جاست که به هیچ وجه از تکرار مراحل بازی، خسته و یا کلافه نشدم و حتا معتقدم بخش اعظمی از سرگرم‌کنندگی بازی در دل همین تکرارها نهفته است که خود نشان از یک هسته‌ی گیم‌پلی قدرتمند و بی‌نقص دارد.

wasteland-2-review (1)

پنج مشکل بزرگ در اجرای Wasteland 2

از آن‌جایی که بازی Wasteland 2 یک بازی کلاسیک رایانه‌های شخصی به شما می‌رود، بدیهی است که اجرای آن بر روی همه‌ی سیستم‌ها امکان پذیر است، اما بی دردسر نیست. برای این‌که شما هم موفق به اجرای این بازی بر روی رایانه‌ی خود بشوید،‌ تصمیم گرفتیم در این‌جا، پنج مشکل متداول در اجرای آن را بر شمرده و راه‌حل‌ آن‌ها را ارائه دهیم. البته اگر شما با مشکلی به جز موارد زیر دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید آن را مطرح کنید.

  1. مشکل در اجرای بازی

اگر هنگامی که می‌خواهید وارد بازی شوید با پیغام ناشناخته‌ای مواجه می‌شوید و بازی قبل از اجرا شدن متوقف می‌شود، چند تغییر ساده در تنظیمات اجرای بازی انجام دهید و نتیجه را مشاهده کنید. ابتدا در قسمت Compatibility فایل اجرایی بازی، گزینه‌ی Run this program as an administrator را تیک‌دار کنید. تغییر بعدی می‌تواند اجرای بازی با تنظیمات ویندوز ایکس‌پی سرویس پک 3 باشد. در نهایت می‌توانید گزینه‌ی Disable display scaling on high DPI setting را فعال کنید. اگر هیچ‌کدام از این موارد افاقه نکرد این فایل را دانلود کرده و در محل نصب بازی کپی نمایید.

  1. خروج ناگهانی در حین بازی

اگر هنگامی که دارید بازی می‌کنید، ناگهان بدون هیچ پیغامی بازی بسته می‌شود (به اصطلاح کرش می‌کند) با یک ترفند ساده می‌توانید این مشکل را حل کنید. کافی است به کنترل پنل رفته و پوشه‌ی فونت‌های ویندوز را باز کنید و به دنبال فایلی با نام UNCLL.tff بگردید. این فایل را پاک کنید. سیستم را ری‌استارت کنید و مجددا وارد بازی شوید. مشکل حل شده است.

  1. مشکل در بارگذاری بازی ذخیره شده

ممکن است نتوانید بازی را از جایی که قبلا ذخیره کرده‌اید مجددا بارگذاری کرده و ادامه بدهید. برای حل این مشکل، به این مسیر رفته Documents\My Games\Wasteland2\Save Games و فایل TOC.txt را پیدا کنید. بعد آن را پاک کرده و رایانه‌ی خود را یک بار ری‌استارت کنید. حالا وقتی دوباره وارد بازی می‌شوید، به احتمال زیاد این مشکل برطرف شده است.

  1. دوربین لرزان

لرزش دوربین بازی معمولا وقتی اتفاق می‌افتد که یک وسیله‌ی جانبی مثل جوی‌استیک یا موس را به رایانه‌ی خود متصل کرده‌اید. برای رفع این مشکل فقط کافی است تا این وسیله را (معمولا متصل شده از طریق درگاه USB) یک بار جدا کرده و مجددا متصل نمایید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید در حالی که همه‌ی وسایل جانبی را از رایانه جدا کرده‌اید آن را ری‌استارت کنید و بعد آن‌ها را دوباره متصل کنید. یادتان باشد که حتما قبل از این‌که بازی را اجرا کنید این کار را انجام داده باشید.

  1. مشکل با کارت‌های انویدیا

در صورتی که کارت گرافیک انویدیا دارید حتما آخرین به‌روزرسانی درایور آن را نصب کنید. اگر از سیستم عامل 32 بیت استفاده می‌کنید و بازی مدام متوقف می‌شود، کافی است تنظیمات گرافیکی بازی را اندکی تغییر دهید. اگر بازی در هنگام بارگذاری فایل ذخیره‌ی شما متوقف می‌شود، یک بار گزینه‌ی «بازی جدید» را انتخاب کنید و بعد مجددا سعی نمایید.

wasteland-2-review (3)

بازی به شدت حساب شده و بی عیب و نقص ظاهر می‌شود. نبردهای بازی از نوع نوبتی هستند و بر اساس امتیاز عملی که دارید می‌توانید به دشمن صدمه وارد کنید یا خود را نجات دهید. استفاده از تمام مهارت‌ها و سلاح‌های در دسترسِ هر شخصیت به نحو احسن، برای پیروزی امری حیاتی به شما می‌رود. همچنین، شما برای هر یک از نبردها باید نقشه داشته باشید و با توجه به تغییر وضعیت دشمنان، چینش و تعداد آن‌ها و همچنین محل درگیری‌ها، اصلا امکان ندارد که بتوانید همواره یک استراتژی را به کار گرفته و همیشه موفق باشید. در بازی باید بیش از همه چیز از فکر خود استفاده کنید.

از گیم‌پلی قدرتمند و کلاسیک بازی به داستان و هویت آن متصل می‌شویم. فضای پساآخرالزمانی بازی به خوبی در آمده است و شما نمی‌توانید با دنیای آن ارتباط برقرار نکنید، مگر این‌که از جمله منتقدین این ژانر باشید. در دل این فضا، یک داستان حماسی با رگه‌های کمدی سیاه گنجانده شده است که بزرگترین مشخصه‌اش، انتخاب‌ بین «بد» و «بدتر» است. شما در یک دنیای بی‌رحم زندگی می‌کنید که یک مرحله از نابودی را پشت سر گذاشته و حالا همه چیز، تاوان دارد. در چنین دنیایی، شما نمی‌توانید راهی را انتخاب کنید که هیچ پیامد منفی نداشته باشد. این امکان پذیر نیست. از انتخاب بین دو منطقه در همان ده دقیقه‌ی اول بازی گرفته تا انتخاب‌های کوچک‌تری مثل کمک کردن به یک شخصیت فرعی، هر کاری که در بازی می‌کنید تاثیر و عواقب خاص خودش را دارد و این حس کاملا به شما منتقل می‌شود و بازی در این کار واقعا زیرکانه و فوق‌العاده عمل می‌کند.

با این‌که سرزمین بی‌حاصل 2 با موتور یونیتی ساخته شده و گرافیک خاصی ندارد، اما در ارائه‌ی جزئیات و یک تصویر راضی کننده چیزی کم نمی‌گذارد. به علاوه شاید همین مسئله باعث شده تا افراد بیشتری قادر به انجام این بازی باشند و یک تجربه‌ی روان و بدون مشکل برای تقریبا همه‌ی پی‌سی گیمرها رقم بخورد.

سرزمین بی‌حاصل 2 یک بازی سر و ساده نیست که بشود به راحتی از آن گذشت، بلکه یک نقش‌آفرینی استراتژیک بی‌نقص است که آن‌قدر قدرتمند ظاهر می‌شود که به راحتی می‌تواند در میان 3 بازی برتر امسال جای گیرد. این بازی را پی‌سی گیمرهایی که مثل من ادعایی دارند، باید تا مدت‌ها هر شب چندین و چند ساعت مشق کنند تا معنی واقعی بازی را بفهمند!

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. ایمان می‌گوید

    سلام دوستان
    این روش رو من شخصا تونستم بعد 24 ساعت سرچ و بررسی پیدا کنم و اخرین روش برای کسایی هست که تمام روش های قبلی رو روی نسخه بلک باکس انجام دادن اما همچان موقع ورود به بازی خطای the game crashed رو مشاهده میکنن
    مشکل از فونت های ویندوز هست.
    به فایل error.log که بعد از کرش شدن در داخل پوشه بازی ایجاد میشه مراجعه کنید
    در زیر لاین stack و در انتهای هر ردیف ستونی از اعداد و حروف میبینید
    کافیه سرچ رو بزنید و عبارت ttf رو سرچ کنید
    توی همون حدود میتونید اسم فونتی رو پیدا کنید که بازی با اون مشکل داره مثلا F_HUSEIN.TTF
    برید داخل پوشه فونت های ویندوز و اون فونت رو حذف کنید
    اگه با خطا مواجه شدید یا اصلا اون فونت رو پیدا نکردید cmd رو با گزینه run as adminstrator باز کنید
    عبارت زیر رو تایپ کنید:
    attrib -r -s c:/Windows/Fonts
    سپس از طریق cmd به پوشه فونت برید
    با استفاده از فرمان del font name.TTF ، فونت مورد نظر رو پاک کنید
    به جای font name اسم فونت مورد نظر رو بنویسید
    در پایان هم عبارت زیر رو تایپ کنید:
    attrib +r +s c:/Windows/Fonts
    امکان داره بدون نیاز به تایپ عبارت بالا و به طور مسقیم با کمک فرمان del بتونید فونت رو حذف کنید
    در صورت نیاز به توضیحات بیشتر با ایمیل من تماس بگیرید
    darkstreet@gmail.com