گیم‌نت: نقد و بررسی بازی Middle Earth: Shadow of Mordor

گیم‌پلی بازی را می‌توان ترکیبی از گیم‌پلی دو عنوان محبوب این سبک، یعنی سری “بتمن” و “فرقه قاتلین” دانست. گرچه بازی از لحاظ فرم گیم‌پلی شباهت بیشتری به بتمن دارد اما کارهای پارکور و کمبوها را بیشتر از سری “فرقه قاتلین” قرض گرفته است.

41

به کشتارگاه خوش آمدید!

نمی‌دانم تعریف شما از “عظیم” و یا حتی “بی‌نهایت” چیست و یا چه چیزهایی را عظیم می‌دانید، ولی بی‌شک دنیای خلق شده توسط J.R.R Tolkien را باید عظیم دانست. دنیایی که با خلق کتاب هابیت شروع شد و با مجموعه کتاب‌های تاریخ سرزمین میانه به پایان رسید. دنیایی که پس از نشر قریب به 10 کتاب قطور از آن، هنوز راه بلندی را در پیش دارد.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا عظیم بودن برای یک چیز کافی است؟ قطعا جواب به این سوال خیر است و علاوه بر بزرگ بودن، المان‌های دیگری نیز نیاز است تا یک مجموعه ماندگار شود. و یا صرفا مشتقات این مجموعه نیز به اندازه خود مجموعه درخور این القاب هستند؟ جواب به این سوال نیز خیر است. این بند در مورد “سرزمین میانه” نیز صدق می‌کند و تا کنون بازی مناسب و درخور با این مجموعه (به غیر از سری استراتژیک Middle earth) عرضه نشده بود.

تا این‌که استودیوی “Monolith” شهامت کافی را به خرج داد و تصمیم گرفت عنوانی درخور این دنیا بسازد! مراحل ساخت بازی بسیار بی سر و صدا طی شد و کمتر کسی از روند ساخت این بازی خبر داشت. تا این‌که بازی منتشر شد و با موجی از نقدهای مثبت و رضایت‌مندی مردم طرف شد. اما آیا این بازی واقعا درخور این مجموعه است؟

shadow-of-mordro

داستان بازی بین وقایع کتاب اول (هابیت) و سه گانه (ارباب حلقه ها) اتفاق می‌افتد‌. داستان بازی از این قرار است که رنجری به نام “تالیون”، که از نسل انسان‌های “گندر” است، خود و خانواده‌اش مورد تهاجم ارتش سائورون قرار می‌گیرند و توسط “دست سیاه سائورون” کشته می‌شوند. اما تالیون از مرگ طرد می‌شود و همراه با روحی عجین شده و به “موردور” برمی‌گردد تا انتقام خون خود و خانواده‌اش را بگیرد.

داستان بازی شروع جذابی دارد اما همه چیز خلاصه شده و شما احساس می‌کنید کسی آن را روی دور تند گذاشته است. اما پس از مدتی درام بازی افت محسوسی پیدا می‌کند و شما این مورد را کاملا احساس می‌کنید. بر خلاف فصل ابتدایی بازی، هیچ اتفاق مهمی پیرامون خط اصلی داستانی، طی چپترهای بعد رخ نمی‌دهد و کفر شما را در می‌آورد! گرچه سازندگان تاکید بسیاری بر جانشین کردن اتفاق‌های فرعی (مانند ملاقات با گالوم و پیدا کردن جاسوسی به نام “رت بَگ”) در بازی جای داده‌اند اما کمکی به پیشروی خط اصلی بازی نمی‌کند و بعد از مدتی شما خط داستانی بازی را گم خواهید کرد!

گیم‌پلی بازی را می‌توان ترکیبی از گیم‌پلی دو عنوان محبوب این سبک، یعنی سری “بتمن” و “فرقه قاتلین” دانست. گرچه بازی از لحاظ فرم گیم‌پلی شباهت بیشتری به بتمن دارد اما کارهای پارکور و کمبوها را بیشتر از سری “فرقه قاتلین” قرض گرفته است.

گیم‌پلی بازی مانند یک طول موج است یعنی اوایل بازی به شدت سخت است و شما با تحمل رنج و مشقت فراوان باید سعی کنید خود را لول آپ کنید و با به دست آوردن پول بازی و “ rune “ ها، اسلحه‌های خود را پیشرفت دهید. اگر شما این کارها را زودتر از موعد بازی قرار دهید بازی به ساده‌ترین عنوانی تبدیل می‌شود که تا کنون تجربه کرده‌اید، متاسفانه سازنده‌ها در لول آپ شدن کاراکتر بازی زیاد دقت نکرده‌اند و شما می‌توانید با خریدن آپگرید‌های موجود در بازی، بسیار قوی شده و بازی را به راحتی هر چه تمام‌تر به پایان برسانید.

Middle-earth-Shadow-of-Mordor-trailer-showcases-pre-order-bonuses

مشکل دیگری که در گیم‌پلی بازی حائز اهمیت است، روند تکراری شدن بازی است. دو بازی “بتمن” و “فرقه قاتلین” نیز پیش از این دچار این ویروس شده بودند و روند تکراری بودن را به خود می‌گیرند. کل بازی در فشردن فلان کلیک و مقابله با اتک‌های دشمن خلاصه شده است، چیزی که در این عنوان کم و بیش نیز وجود دارد. اما تلاش سازندگان برای جلوگیری از تکراری شدن بازی واقعا ارزشمند است. مکانیزم تیر و کمان و ضربه‌هایی که پس از رسیدن کمبو به تعداد معینی ضربه می‌رسد، تقریبا از یکنواختی بازی و گیم‌پلی سینوس وار آن می‌کاهد. اما برگ برنده‌ی بازی این نیست، در اواسط بازی مکانیزم جدیدی معرفی می‌شود که شما می‌توانید با استفاده از آن، پیش از درگیری، تعدادی از دشمنان را تحت کنترل خود در بیاورید و از آن‌ها برای کمک به خودتان در نبردها استفاده کنید. چیزی که پیش از این در کمتر بازی مشاهده شده بود و اگر هم وجود داشت به این تکامل نرسیده بود.

middleearth_shadow_of_mordor_5

قسمت دیگری که سازندگان برای جلوگیری از یکنواخت شدن بازی، تعبیه کرده‌اند سیستمی به نام “نمسیس” است . شما با استفاده از این سیستم می‌توانید وارچیف‌ها و کاپیتان‌ها و تمامی مقامات درجه بالای دشمن را شناسایی کرده و با روش‌های مختلف به قتل برسانید تا بتوانید به “دست سیاه سائورون” برسید. این سیستم به قدری جذاب درست شده است که شما خیلی از اوقات خط داستانی بازی را رها کرده و به کشتن کاپیتان‌های حریف می‌پردازید. کاپیتان‌ها نیز مانند شما هستند و از هوش مصنوعی نسبتا بالا و نسل بعدی بهره می‌برند. هر کاپیتان دارای نقاط ضعف و قوتی است که اگر شما بتوانید قبل از نبرد آن‌ها را با روش‌های مختلف (از جمله تهدید اورک‌های دیگر) به دست آورید کار شما بسیار راحت می‌شود. تمامی اورک‌ها لول آپ می‌شوند و اگر شما در کشتن کاپیتانی ناموفق باشید، کاپیتان لول آپ می‌شود و روش‌های شما برای مبارزه را یاد می‌گیرد و می‌تواند به راحتی شما را به قتل برساند و به درجات بالاتری دست یابد.

سوار کاری نیز یکی دیگر از بخش‌های بازی است ولی آن طور که باید و شاید، پرداخته نشده است. در واقع مانند بچه‌ای دو ساله است که هنوز راه بسیار زیادی را در پیش دارد! شما می‌توانید با تسخیر کردن حیوانات، از آن‌ها سواری بگیرید و یا آن‌ها را کنار خود نگه دارید تا در کنار شما در جنگ‌ها حضور داشته باشند و به دشمنان بازی آسیب برسانند.

Middle-earth-Shadow-of-Mordor-1-1280x720

تنوع دشمنان نیز در سطح بسیار خوبی قرار می‌گیرد. کلاس‌های متنوعی که برای مقابله با هر کدام از آن‌ها باید از روش استفاده کنید، به تنوع بازی کمک بسیار شایانی کرده است. اما تنوع حیوانات موجود در بازی بسیار کم است و تنها به 2 نوع مختلف خلاصه می‌شود.

به گرافیک بازی نمی‌توان لقب نسل بعدی را داد زیرا هنوز جای کار بسیاری دارد. اما می‌توان گفت که برای یک بازی بین نسلی در حد قابل قبولی قرار دارد. تکسچرها کیفیت خوبی دارند و اتمسفر بازی به خوبی توسط فیلترهای رنگ‌های سرد، پیاده شده است. اما تنها چیزی که در این بین با بقیه بخش‌ها همخوانی ندارد، چهره کمتر کار شده‌ی تالیون است. در واقع می‌توان گفت چهره‌ی اورک‌های بازی از چهره‌ی تالیون جزئیات بیشتری دارند که خودمان هم دلیلش را نمی‌دانیم. در واقع این مشکل تنها برای شخصیت‌های مهم بازی وجود دارد، برای مثال شخصیت “دست سیاه سائورون” نیز نسبت به بقیه اورک‌ها و اشخاص موجود در بازی چهره کمتر پرداخت شده‌ای دارد. بهتر است دلیل این کار را از سازندگان بازی بپرسیم که متاسفانه دسترسی به آن‌ها مقدور نیست!

اما از لحاظ موسیقیایی بازی در سطح بسیار خوبی قرار می‌گیرد . آهنگساز این بازی، “ Garry Schyman “ توانسته موسیقی در خور این بازی تولید کند. گرچه قطعات این آلبوم به خوبی سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌ها که توسط “هاوارد شور” ساخته شده است، نیست اما همین که می‌تواند احساس را به ما منتقل کند کافی است.

v-6250-0040

ریتم‌های تند و ضرب آهنگ‌ها به هنگام مبارزه‌ها و یا ترور شخصیت‌های مهم‌، آدرنالین خون شما را به شدت بالا می‌برد و از همه مهمتر موسیقی هنگام مرگ شما است که ترس عجیبی را به جان شما می‌اندازد. شاید دلیل این ترس موسیقی باشد یا ترس از ارتقای درجه اورک‌ها، کسی چه می‌داند!

“ Middle Earth : Shadow of Mordor“ قطعا یک بازی خوب است و اگر شما تا کنون آن را تجربه نکرده‌اید، کار بسیار خبطی انجام داده‌اید. این بازی در بین بازی‌های جدید منتشر شده احترام خاصی دارد و توانسته از پس موج سختگیری منتقدها بر آید. پس بازی کردنش واجب است!

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

41 نظر برای این مطلب
  1. ms3156 می‌گوید

    من نصب کردم ولی تو بازی به جای اینکه دکمه هارو نشون بده که کدوم دکمه چیکار میکنه فقط مربع نشون میده ادم نمیتونه هیچکاری کنه باید چیکار کنم درست شه؟؟

    1. saleh می‌گوید

      کیبوردت فارسیه

  2. سهیل می‌گوید

    سلام لطفا زود جواب بدین ایا با cpu.intel core 2روان اجرا میشه

    1. رضا می‌گوید

      نه وقتی مینوسه حداقل اینتل 5i یعنی با این سی پی یو د یکمی لگ داشته باشی چه برسه 2i بیخیالش شو نمیشه

  3. محمد می‌گوید

    سلام دوستان

  4. reza می‌گوید

    اقا لطفا کمک کنید

  5. reza می‌گوید

    سلام تو بازی تو یه مرحله ماموریت داده kill supporters shadow strike باید چیکار کنم.هدف هارو هر جوری که میکشم قبول نمیکنه..ممنون

  6. Mahyar می‌گوید

    این بازی روی xbox 360 باید حتما روی هارد نصب شود یا روی فلشم نصب میشه؟

  7. وحید می‌گوید

    نسخه دومش ب نقل از برنامه بروز مرداد ماه میاد .

  8. AMIR می‌گوید

    سلام من وقتی بازی میکنم علامتایی که توی بازی میاد معلوم نیست چیه همش همچین چیزی میاد”

    1. وحید می‌گوید

      زبان سیستمتون رو از فارسی ب انگلیسی تغیر بده درست میشه .

      1. حامد می‌گوید

        سلام , روی نسخه pc بعضی مراحل میگه کلید ( ‘ ) رو بزنید , میشه توضیح بدید دقیقا منظورش چیه

  9. علی می‌گوید

    اولا که 10کتاب قطور نبوده ندیدی و نخوندی فقط شنیدی پس بیخود ننویس ثانیا اولیش هابیت نبوده

  10. ایمان می‌گوید

    نقد خوبی بود ممنون . امروز میخواستم برم واسه لپ تاپم mad max بخرم ولی با نقد شما نظرم عوض شد میرم بجاش shadow of mordor بخرم

  11. محمد می‌گوید

    سلام چجوری میتونم از دشمنان اطلاعات بگیرم ؟تو کنسول ایکس باکس لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. سید علی می‌گوید

      در PS 4 که R1 رو نگه میداری بد X ضربدر رو میزنی ، دکمه های XBOX1 رو نمیدونم .
      ولی پیشنهاد میدم طبق کنترلر PS 4 عمل کنید فک کنم روی کنترلر XBOX1 هم جواب بده .
      جایگزین ضربدر و R1 در XB1

  12. amiraliy می‌گوید

    بازی خیلی قشنگی بود اولاش سخت ولی میری جلو آسونمیشه مخثوصن وقتی میتونی به اسارت بگیریشون من توpc بازیکردم واقعن عالی بود ،ولی داستان بازی روی 36 درثد تموم شد یه چندتا از این چیزلی مخفی که داخل نقشه داره پیدا کردم شد چهلو خورده ای ،ولی انتظار داشتک بازم یه ادامه ای چیزی آخرش خیلی ساده تموم شد

    1. دادا می‌گوید

      واسه اینکه درصدت بره بالا باید ماموریت های فرعی مثل کمان هن و شمشیر شکسته ها و شمشیر ها رهایی گروگان ها رو انجام بدی

  13. HO3IN می‌گوید

    سلام میخواستم بدونم روی سی پی یو 2 و دوهسته ای جواب میده. رمم 2. گرافیکNvidia Gt 610

    1. علیرضا می‌گوید

      اره

  14. امید می‌گوید

    عالی.این بازی دیوانه واره مخصوصاً اون تیر و کمون. واقعا هر کی نگیره ضرر کرده

  15. فرزین می‌گوید

    سلام دوستان متاسفانه برای من ارور دایرکتس 11 میده درصورتی که دایرکتسم11 هستش و به همین دلیل از این بازی محروم هستم لطفا اگه کسی میدونه که چیکار باید کرد به منم بگه خیلی ممنون
    :(:(:(:(:(:(:(

  16. amir می‌گوید

    سلام. من تازه این بازی رو نصب کردم و اطلاعاتی دربارش ندارم و در خود بازی هم چیز آنچنانی یاد نداد یه چند تا سوال داشتم اگه لطف کنید جواب بدین بزرگواری کردین اول این که وقتی کلید v رو میزنیم یه سری از orc ها قرمز هستن یه سری ها سبز از کدوم از این ها میشه اعتراف گرفت؟و چی کار کنم که جزء سرباز های من بشه؟ ممنون میشم کسی که میدونه بهم بگه……..

    1. Nima می‌گوید

      سلام اول از همه اونیایی که قرمزن کاپیتانن که فقط در صورتی که قبلا اطلاعاتشو چک کرده باشی میتونی بکشیشون:| دوم برای اینکه ازشون اطلاعات بگیری نیاز به کسایی داری که اونا رو بشناسن اونا هم افراد سبزن تنها گیرشون بیار و باکلید ctrl بگیرشون و بعد کلید اسپیس رو بزن رو کسی که میخوای دربارش بدونی کلیک کن و اطلاعات بگیر .
      تو قسمتی که سبزه چیزایی که باهاش میشه شکستش داد وتو باقی قسمت ها کارایی که قویترشون میکنه.
      بعد دومین مرحله تو مپ جدید بهت اموزش اینکه چجوری اونارو مال خودت کنی

  17. Ramyar می‌گوید

    من این بازی رو برای ایکس باکس ۳۶۰ دارم خیلی کیفیتش خوبه

  18. شاهرخ می‌گوید

    دوستان ناموسا وقتی یاد ندارید بازی کنید چرت و پرت در موردش نگید… من بازیو انجام دادم خیلی توپ بود هرکی بازی نکنه از کفش رفته… به دوستان بعدیم توصیه میشه به حرفای بقیه گوش نکنن و به شک نیافتن حتما تجربه کنید ک خارق العاده اس

  19. ehsàn می‌گوید

    چرا سرعت بازی تویه فیلم هاش کند نیشه تو ps4

  20. پارسا می‌گوید

    عاشقشم

  21. پارسا می‌گوید

    چجوری میشه که بری توی قسر دوشمن ها

  22. mordor می‌گوید

    این گیم واقعا عالیه.واسه پلی استیشن 4 که گرافیک عالی داره

  23. amirali می‌گوید

    خیلی باحاله بهترین بازی ساله

  24. احمد می‌گوید

    تو 36 درصد که مرحله رو باز نمیکنه اینه که شما بری و مرحله هایی که به صورت مجازی اونجا قرار داره و به شکله سفید رنگ مشخصه رو انجام بدی با انجام دادنه اونا میری به 56 درصد از مرحله اما من اونجا موندم که باید چکار کرد که مرحله ی داستانی و اصلی بازی باز بشه خواهشا راهنمایی کنید کسایی که تموم کردن ؟؟؟!!!!

  25. ile می‌گوید

    دارم نصبش میکنم

  26. david می‌گوید

    باسلام به دوستان عزیز من این بازیرو تمام کردم واقعا بازیش جداب بود یک سوالی دارم ایا این بازی مراحل دیگری هم داره که باید از اینترنت بگیریم اخه تو بازی که من گرفتم یک کد 12 رقمی داره که مال همون کد اینترنته ولی اصلا عمل نمیکنه لطفا یک راهنمای بکنید اگهdlsنداره من بازیرو ببرم عوض کنم

    1. Mojtaba می‌گوید

      سلام، داداش چطور میتونم باهات تماس بگیرم یه سوال دارم ازت در باره بازی..

  27. parsa می‌گوید

    از نظر من تنها بدیش اینه که وقتی چنتا اورک بهت حمله میکنن انقد سگ جون ان که هر چی میزنیشون نمیمیرن ادم حریفشونم نمیشه ادم :))

  28. نا می‌گوید

    سلام من تو 35 درصد بازی وقت تالیون میاد اون غول رو رام کنم مشکل دارم .کسی این غول رو رام کرده راهنماییم کنیم

  29. sobhan می‌گوید

    خییییییسلیییییی قشنگه هرکی بگه بده خودش بده

  30. 55 می‌گوید

    منم دقیقا همین مشکلو دارم

  31. مهرداد می‌گوید

    من تو 36 درصد بازی موندم اونجایی که برای بیرون کردن ژنراله بهت ی اورگ نشون میده نمیدونم چیکارش کنم تورو خدا کمکم کنیدددددددد

  32. علی می‌گوید

    پس که این بازی کردنش واجب ست ها؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!