گیم‌نت: معرفی جامع بازی A Bird Story

سه سال از تجربه «به سوی ماه» گذشت و حال کمتر از دو هفته تا تجربه «داستان یک پرنده» فاصله داریم. «به سوی ماه» به‌قدری در داستان قدرت‌مند عمل کرد که تصور اینکه «داستان یک پرنده» در این زمینه از حد خیلی خوب پایین‌تر باشد را برای‌مان تقریبا ناممکن می‌کند.

0

سه سال پیش بود. در سال 2011 میلادی که به یکی از پربارترین سال‌ها در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شد. آن قدر بازی عالی و مهم در آن سال منتشر شده‌بود که به معنای کلمه فرصت سر خاراندن نداشتیم! ندای وظیفه و بتلفیلد و بتمن و آنچارتد و دوس اکس و اسکایریم و کلی عنوان دیگر که هرکدام غولی برای خود هستند در آن سال حضور داشتند. اما در این بین، بدون شک یکی از بهترین لحظه های سال را در یک بازی کوچک تجربه کردیم. یک بازی در سبک رمان تعاملی با حجم هشتاد مگ که نه گرافیک بالایی، نه مکانیک‌های متعددی و نه محیط وسیعی داشت. حتی شخصیت‌های‌اش نمی‌توانستند حرف بزنند. اما همین رمان تعاملی داستانی را برای‌مان تعریف کرد که نظیرش را در بازی‌ها کم دیده‌ایم. عاشقانه‌ای زیبا و به‌یاد‌ماندنی که با احساسات بسیاری از ما بازی کرد و اشک‌مان را در‌آورد. عنوان To The Moon که توسط استودیوی مستقل Freebird Games ساخته‌‌شد و در سال 2011 منتشر شد. عنوانی که هرچند در زمینه گرافیک و گیم‌پلی تقریبا حرفی برای گفتن نداشت، اما یکی از بهترین داستان‌ها را در بازی‌های رایانه‌ای برای‌مان تعریف کرد. ماجرای سفر دکتر «اوا روزالین»(Eve Rosalene) و «نیل واتز»(Neil Watts) به خاطرات یک پیرمرد درحال مرگ به نام «جانی وایلز»(Johnny Wyles) و تحقق بخشیدن به آرزوی او یعنی سفر به ماه، ماجرایی بود که حالا حالا ها فراموش نخواهیم‌کرد. این بازی به واسطه داستان خود افتخاراتی از جمله «بهترین داستان در سال 2011» از نظر گیم اسپات و رتبه هشتم در لیست 25 داستان برتر در بازی‌های رایانه‌ای از دیدگاه گیمزرادار را کسب کرد.

اسفند ماه دو سال پیش، Kan Gao سازنده اصلی To The Moon و رئیس استودیوی Freebird Games اعلام کرد که قرار است ادامه‌ای برای عنوان To The Moon ساخته شود و یک پوستر از بازی هم منتشر شد. اما کمی بعد اعلام شد که قبل از «به سوی ماه 2» عنوان دیگری خواهد‌آمد که پیش‌زمینه‌ای برای این عنوان خواهد بود و «داستان یک پرنده»(A Bird Story) نام دارد. حال که تقریبا دو هفته تا انتشار این بازی باقی مانده، سعی داریم اطلاعات منتشر‌شده از بازی تا به الان را در ادامه مطلب به شما ارائه دهیم.

 من یه پرنده‌ام، آرزو دارم، کنارم باشی…

شروع داستان بازی به این صورت است که شخصیت اصلی که یک پسر جوان است، در جنگل پرنده‌ای را می‌بیند که بال‌اش شکسته است. پسر به سراغ پرنده می‌رود و تصمیم می‌گیرد که از او مواظبت کند. پس از مدتی رابطه‌ای بین پسر و پرنده شکل می‌گیرد که محور اصلی داستان بازی است. طبق اطلاعات، داستان بازی به اندازه «به سوی ماه» پیچیدگی نخواهد داشت و حتی مدت زمان بازی هم از «به سوی ماه» کوتاه‌تر خواهد بود؛ به‌طوری‌که بازی را می‌توانید در یک ساعت به اتمام برسانید. داستان به گفته سازنده، “در میان ترکیبی از خاطرات و رویاها” می‌گذرد و حالتی سورئال خواهد‌داشت. همان‌طور که بالاتر ذکر شد این عنوان پیش‌زمینه‌ای برای قسمت دوم «به سوی ماه» است. در واقع پسر بچه‌ای که قرار است شخصیت اصلی این بازی باشد در «به سوی ماه 2» بیمار بعدی دکتر روزالین و دکتر واتز خواهد بود و باید در خاطرات این پسر‌بچه که در نسخه بعدی پیر شده و در حال مرگ است بگردید.

چیزی که «به سوی ماه» را تبدیل به یکی از بهترین عناوین سال 2011 و یکی از بهترین عناوین مستقل کرده بدون شک داستان و روایت خاص آن است. در بازی هیچ‌کدام از شخصیت‌ها صدا ندارند و تمام دیالوگ‌ها به وسیله متن بر روی صفحه به نمایش در می‌آید. در کنار این متن، تصویر، موسیقی و صداهای محیط عواملی هستند که از آن‌ها برای روایت داستان استفاده شده‌است. با وجود اینکه گرافیک بازی بسیار ساده و مانند بازی‌های هشت بیتی است و تمام دیالوگ‌های بازی در قالب متن عرضه می‌شوند، اما با همین ابزار محدود داستان بازی آن‌چنان استادانه روایت می‌شود که مخاطب را تا پایان بازی میخکوب می‌کند و احساسات را به وجد می‌آورد. استودیوی Freebird Games در «به سوی ماه» توانست با این شیوه روایت خود را به‌یاد‌ماندنی کند. اما حالا و در «داستان یک پرنده» کان گائو و همکاران‌اش قصد دارند پا را از این هم فراتر بگذارند. در «به سوی ماه» شخصیت‌ها صدا نداشتند ولی دیالوگ داشتند؛ اما در «در داستان یک پرنده» نه خبری از صداست و نه خبری از دیالوگ! در طی بازی هیچ دیالوگی نخواهید شنید و نخواهید دید و تمام داستان بازی با استفاده از سه ابزار تصویر، صداهای محیط و موسیقی روایت خواهد‌شد.

این بار هم به مانند نسخه قبل خود کان گائو ساخت موسیقی بازی را برعهده گرفته‌است. موسیقی در «به سوی ماه» یکی از ارکان بازی بود و عامل اصلی غلیان احساسات در بازی بود. هر کسی که تنها برای چند دقیقه سری به «به سوی ماه» زده‌باشد، هرگز موسیقی بازی را از یاد نمی‌برد. به خصوص موسیقی منوی بازی که به جرئت یکی از بهترین موسیقی‌هایی است که در عمرتان می‌شنوید. برای ساخت بازی از همان موتوری استفاده می‌شود که در ساخت «به سوی ماه» به کار گرفته‌شد. موتوری به نام «RPG Maker» که بیش‌تر برای ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی 8 بیتی به کار می‌رود.

سه سال از تجربه «به سوی ماه» گذشت و حال کمتر از دو هفته تا تجربه «داستان یک پرنده» فاصله داریم. «به سوی ماه» به‌قدری در داستان قدرت‌مند عمل کرد که تصور اینکه «داستان یک پرنده» در این زمینه از حد خیلی خوب پایین‌تر باشد را برای‌مان تقریبا ناممکن می‌کند.

«داستان یک پرنده» در تاریخ 5 نوامبر 2014 برای ویندوز و مک و لینوکس منتشر خواهد شد. به شدت منتظر شناختن بیمار بعدی دکتر روزالین و دکتر واتز هستیم.

 می‌توانید تعدادی از تصاویر و طرح‌های هنری منتشر‌شده و همچنین تریلر منتشر شده از بازی را مشاهده کنید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.