ده واقعیت جذاب درباره کره زمین که احتمالا از آنها خبر ندارید!

به دور و بر خود نگاه کنید! ما تمام زندگی‌مان را در یک محدوده‌ی چند صد کیلومتری روی پوسته زمین می‌گذرانیم. کل این سیاره‌ی یک تریلیون کیلومتر مکعبی زیر پاهای ماست! اما چگونه می‌خواهیم آن را بشناسیم؟ در این مطلب در فارنت به ده واقعیت درباره‌ی زمین اشاره می‌کنیم که احتمالاً برای شما تازه هستند. بعضی از این واقعیت‌ها برای اثبات نیاز به مطالعه‌ی بیشتر دارد. شما چند تا از این‌ها را می‌دانید اما برای فهمیدن باقی نکات باا فارنت همراه باشید!

69

1- سطح زمین از یک توپ بیلیارد هموارتر است

اگر کره زمین در حد یک توپ بیلیارد کوچک می‌بود، از توپ بیلیارد هموارتر بود. برای اثبات این حرف به مقدار کمی ریاضی احتیاج داریم.  اول این که یک توپ بیلیارد چقدر هموار است؟براساس استاندارد «انجمن جهانی بیلیارد» قطر توپ بیلیارد 71.5 سانتی‌متر و دامنه‌ی مجاز تغییر قطرش 013.0 سانتی‌متر (13.0 میلی‌متر) است. به عبارت دیگر، روی سطح این توپ نباید فرورفتگی یا برآمدگی با عمق یا ارتفاع بیش از 013.0 سانتی‌متر وجود داشته باشد. نسبت اندازه‌ی ناهمواری‌های مجاز به اندازه‌ی خود توپ 013.0 تقسیم بر 71.5 است که حدوداً برابر با 0022.0 است.

The Earth is smoother than a billiard ball

 قطر زمین حدود 12735 کیلومتر است. با در نظر گرفتن نسبت همواری توپ بیلیارد یعنی 0.002 برای کره زمین، داریم 28 = 0.002 * 12735 یعنی چنانچه زمین پستی و بلندی‌‌هایی با اندازه 28 کیلومتر داشته باشد باز هم در حد یک توب بیلیارد هموار است. مرتفع‌ترین نقطه زمین قله‌ی اورست با ارتفاع 8.85 کیلومتر و عمیق‌ترین تورفتگی این کره‌ی خاکی، چاله‌ی ماریانا با 11 کیلومتر عمق است. با این حساب زمین از توپ بیلیارد هم هموارتر است. اما آیا همین قدر که هموار است، گرد هم هست؟!

2- زمین به اندازه یک توپ بیلیارد گرد نیست!

زمین گرد است. بر خلاف باور رایج، هزار سال پیش هم مردم می‌دانستند که زمین کروی شکل است. حتی اراتستن دانشمند یونانی قبل از میلاد محیط کره زمین را با دقت بسیار بالایی محاسبه کرده بود.

The-Earth-is-an-oblate-spheroid

اما مسئله این جاست که زمین یک کره‌ی کامل نیست. زمین پیوسته در حال چرخش است و این چرخش باعث می‌شود در معرض نیروی گریز از مرکز قرار بگیرد. همان نیروی خارجی که وقتی خودروی شما به سمت چپ می‌پیچد، شما را به سمت راست هل می‌دهد. حداکثر نیروی گریزاز مرکز به خط استوا وارد می‌شود. این نیرو همان شکلی را به زمین می دهد که یک آدم به یک توپ بسکتبال، وقتی روی آن نشسته است! این نوع شکل، کروی پهن شده در قطبین نام دارد.

اگر شما فاصله ی بین دو قطب شمال و جنوب را اندازه گیری کنید، قطر زمین 12713.6 کیلومتر به دست می‌آید. اگر این اندازه گیری را از عرض داشته باشید، عدد حاصل 12756.2 کیلومتر است. که این دو عدد حدود 42.6 کیلومتر اختلاف دارند.  این از خطای اندازه‌گیری ما برای یک توپ بیلیارد بیشتر است! بنابراین علی رغم اینکه زمین نسبت به یک توپ بیلیارد صاف است، به اندازه‌ی یک توپ بیلیارد گرد نیست.

3- زمین دقیقا به اندازه یک توپ بیلیارد گرد است!

بحث ما هنوز تمام نشده است! زمین پیچیده‌تر از یک کره‌ی در دو قطب پخ است. ماه و خورشید هم اثر گرانشی بر ما دارند. جزئیات این داستان خیلی پیچیده هستند! نیروی جاذبه باعث ناهمواری‌هایی در سطح زمین می‌شود و علاوه بر آن به شکل جذر و مد خودش را نشان می دهد. جذر و مد که حاصل نیروی جاذبه‌ی ماه است، تغییر ارتفاعی حدود 1 متر در سطح آب و 30 سانتی‌متر در سطح زمین ایجاد می‌کند. خورشید به علت فاصله‌ی بسیار دورتری که با زمین دارد قدرت مانوری کمتر از ماه دارد.

The-Earth-is-not-an-oblate-spheroid

نیروهای دیگری هم بر زمین وارد می‌شوند از جمله: فشار ناشی از وزن قاره‌ها، ناآرامی‌های ناشی از نیروهای تکتونیکی، و غیره. در واقع اگر بگوییم زمین کروی شکل است حرفمان تقریباً درست است. اگر شما زمین به اندازه‌ی توپ بیلیارد کوچک شود و آن را در دست بگیرید، فکر نمی‌کنم متوجه شوید که یک کره کامل نیست! البته یک بازیکن حرفه‌ای بیلیارد قطعاً خواهد فهمید!

4- زمین کاملا بر زمین‌واره‌ی خودش منطبق نیست

اگر زمین بسیار انعطاف‌پذیر و کشسان بود و می‌توانست به هر نیرویی آزادانه واکنش نشان دهد شکلی پیچیده به نام زمین‌واره به خود می‌گرفت. برای مثال اگر سطح کره زمین کاملا در آب غرق بود (که البته تا چند وقت دیگر خواهد شد!) آنگاه زمین به شکل زمین‌واره در می‌آمد. اما در حال حاضر به علت وجود قاره‌ها که قابلیت شکل‌پذیری زمین را تاحدی کم کرده‌اند، زمین کاملاً یک زمین‌واره نیست.

google-earth

اندازه گیری‌های دقیقی از سطح زمین نسبت به این زمین‌واره تنظیم شده‌اند، اما اندازه‌گیری خود این زمین‌واره کار مشکلی است. بهترین کاری که در حال حاضر می‌توان انجام داد این است که با استفاده از توابع پیچیده ریاضی آن را شبیه سازی کنیم. به همین علت آژانس فضایی اروپا ماهواره GOCE (کاوشگر میدان گرانشی و چرخش حالت پایدار اقیانوسی) را به فضا پرتاب کرد تا شکل زمین‌واره را به دقت تعیین کند.

فکر می‌کردید که دانستن شکل زمین این همه دردسر داشته باشد؟

5- پریدن به درون تونل سر تا سری درون زمین مانند گشتن در مداری به دور آن است

زمانی که بچه بودم فکر می‌کردم که اگر در زمین، یک گودال یکسره حفر کنیم از امریکا به چین سر در می آوریم! معلوم شد که این تصورم درست نیست چرا که ایالات متحده و چین هر دو در نیمکره شمالی هستند پس این فرضیه غیر ممکن به نظر می‌رسد!

اگر به داخل یک تونل سرتاسری درون زمین بپرید خواهید مرد! مگر این که کل دیواره‌های این تونل با موادی جادویی پوشیده شده باشد که در طول مسیر زخمی نشوید. 20 دقیقه طول می‌کشد که با شتاب به مرکز زمین برسید. پس از این که از مرکز عبور کردید پس از 20 دقیقه زمان به سطح زمین خواهید رسید اما چون زیر پایتان خالیست دوباره سقوط خواهید کرد و این وضعیت تا ابد ادامه خواهد داشت.

Earth-as-Art-5th

نکته جالب این است که هنگام سقوط در تمام راه شتاب کند شونده خواهید داشت زیرا هر چه به سوی مرکز زمین پیش می‌روید، جرم موجود بین شما و مرکز زمین کم می‌شود، بنابراین در نزدیکی مرکز، شتاب شما ازشتاب ناشی از گرانش هم کمتر می‌شود و شما با سرعتی معادل 7.7 کیلومتر بر ثانیه از کنار مرکز زمین عبور خواهید کرد.

در واقع، مدل ریاضی حرکت شما همان مدل حرکت جسم متحرک در یک مدار است. سقوط به مرکز زمین و بازگشت به بالا به اندازه گشتن در مداری به دور زمین طول می‌کشد. نکته‌ی جالب دیگر این است که فرقی ندارد که این تونل از کجا به کجا باشد. زمان سفر شما در خطی مستقیم درون زمین از هر نقطه به نقطه‌ای دیگر (در امتداد وتری نزدیک به سطح، در امتداد قطر زمین، یا هر مسیر دیگر) حدود 42 دقیقه است.

6- درون زمین به سبب برخوردها، انقباض‌ها، فرورفتگی صفحات و واپاشی رادیواکتیو داغ است

در روزگاران بسیار قدیم، هر آنچه اکنون روی کره‌ی زمین است در قرصی به پهنای چند میلیارد کیلومتر به دور خورشید می‌گشت. به مرور زمان این مواد به هم پیوستند و اجرام کوچکی به نام ذرات سیاره‌ای، مانند سیارک‌های کوچک را شکل دادند. این اجرام با هم برخورد کردند، به هم چسبیدند و جرم بزرگتری را تشکیل دادند. سرانجام جرم این جسم به حدی زیاد شد که گرانش آن، اجرام دیگر را به سوی خود کشاند. وقتی این اجرام با هم برخورد کردند، زمین جوان به گویی مذاب تبدیل شد و تبدیل به یک منبع حرارت شد.

Earth-Core

گرانش رفته رفته افزایش ‌یافت و زمین کم کم شکل کروی به خود گرفت. فشردگی باعث افزایش حرارت آن شد. از آن جا که زمین بیشتر از مایع تشکیل شده است، اجسام سنگین تمایل دارند به سمت مرکز زمین بروند، حال آن که اجسام سبک تمایل دارند در لایه‌های بالاتر باقی بمانند. هسته‌ی زمین حاوی مقادیر زیادی آهن، نیکل، اوسمیم و دیگر عناصر است. بنابراین وقت این مواد به عمق زمین می‌روند حرارت تولید می‌شود زیرا انرژی پتانسیل به انرژی جنبشی تبدیل شده که در نهایت به علت اصطاک به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود.

بعضی از این عناصر سنگین اورانیوم رادیواکتیو هستند که در حین تجزیه شدن گرما تولید می‌کنند. که گرمای تولید شده توسط آن‌ها، بیشتر از نصف کل گرمای قسمت داخلی زمین را شامل می‌شود. می‌توان گفت که داخل زمین 4 منبع گرما وجود دارد که جالب است با وجود گذشت زمان طولانی هنوز هم انرژی گرمایی خود را حفظ کرده‌اند. چرا که پوسته‌ی زمین عایق است و به این گرمای درونی اجازه‌ی فرار نمی‌دهد. به طوری که حتی تا حدود 4.55 میلیارد سال دیگر قسمت داخلی زمین این حرارت را حفظ خواهد کرد.

میزان حرارت خروجی از سطح زمین، که از این منابع درونی تامین می‌شود، حدود 45 تریلیون وات است که معادل سه برابر مصرف انرژی کل جهان است. اگر می‌توانستیم تمام این انرژی را به برق تبدیل کنیم، برای مصرف کل جهان کفایت می‌کرد. افسوس که این «اگر» شدنی نیست.

7- زمین دست کم 5 قمر طبیعی دارد!

بیشتر مردم بر این باورند که زمین تنها یک قمر طبیعی دارد که در واقع به همان یک قمر “ماه” می¬گویند. البته حق با آن‌هاست، اما دست کم چهار جرم دیگر نیز در منظومه‌ی شمسی چسبیده به زمین در حرکت اند. در واقع آن‌ها قمر نیستند، اما جالبند!

Earth-has-at-least-five-natural-moons

بزرگترین آن‌ها “کروتنه”نام دارد. عرض آن حدود 5 کیلومتر است و در مدار بیضوی‌اش درون و بیرون مدار زمین، به دور خورشید می‌چرخد. دوره‌ی تناوب مدار کروتنه با تناوب زمین برابر است و به سبب مختصات جغرافیایی مدارها همیشه کروتنه و زمین با هم در یک سمت خورشید قرار دارند. از دید ما کروتنه مداری لوبیا شکل به دور خورشید طی می‌کند که گاهی به زمین نزدیک و گاهی دور می‌شود، اما هرگز خیلی دور نمی‌شود.

به همین سبب برخی آن را قمری برای زمین می‌دانند در حالیکه به دور خورشید می‌گردد و قمر واقعی زمین محسوب نمی‌شود. سه جرم کشف شده‌ی دیگر هم همین شرایط را دارند. البته این دوستان با این که کم و بیش به ما نزدیک هستند، نمی‌توانند به زمین برخورد کنند. بنابراین نگران نباشید، جایمان امن است.

8- زمین در حال سنگین‌تر شدن است!

همانطور که قبلا گفتیم از بابت کروتنه خیالتان راحت باشد. اما فضا پر است از خرده ریزه‌ها و زمین مسیر وسیعی را طی می‌کند و با گذر از میان این مواد، زمین روزانه چیزی حدود 20 تا 40 تن از آن‌ها را به خودش جذب می‌کند! بیشتر این مواد ذرات غباری ریزند که در جو زمین می‌سوزند که به آنها شهاب سنگ می‌گوییم. اما همین‌ها هم سرانجام با قطرات باران به سطح زمین می‌رسند و روی هم انباشته می‌شوند.

Titan_Earth_Moon_Comparison

شاید 40 تن ذره در روز خیلی اغراق آمیز به نظر برسد اما در واقع این مقدار تنها 6×10-21 از جرم زمین است و با این حساب 450000 تریلیون سال زمان لازم است تا جرم زمین با این روش دو برابر شود. این زباله‌های کیهانی آنقدر هستند که یک ساختمان 6 طبقه را در عرض یک سال کاملا پر کنند.

این نکته را هم بگویم که زمین جرم از دست می‌دهد. جو زمین به سبب فرآیندهای گوناگونی در فضا نشت می‌کند. اما این فرآیند بسیار آهسته‌تر از فرایند تجمع جرم در زمین است. بنابراین نتیجه‌ی نهایی، افزایش جرم زمین است.

9- اورست بلندترین کوه جهان نیست!

ارتفاع کوه تعریف مشخصی دارد اما شاید منصفانه‌تر این باشد که ارتفاع کوه، فاصله‌ی دامنه تا قله لحاظ شود. ارتفاع کوه اورست 8850 متر بالاتر از سطح دریاست اما اورست این برتری را مدیون ارتفاع زیاد کل رشته کوه هیمالیاست. قله آتشفشانی موناکی در هاوایی از فرق سر تا نوک پایش 10314 متر است.

everest09

این اصطلاح برای یک کوه مناسب نیست اما منظور را بهتر می‌رساند. با وجود اینکه فقط 4205 متر از این قله بالای سطح دریاست درواقع از اورست بلندتر است. درضمن تلسکوپ‌های موجود در ارتفاعات قله موناکی آن را جذاب‌تر می‌کند.

10- نابود کردن زمین کار ساده‌ای نیست

کتابی درباره نابود کردن زمین به 12 روش مختلف نوشته شده است، که هم اکنون در سایت آمازون آماده پیش فروش است. اصطلاح “نابود کردن زمین” کمی گمراه کننده است، در حقیقت این کتاب درباره‌ی نابود کردن “حیات” است که بالطبع کار آسانی است. اما از لحاظ فیزیکی نابود کردن زمین دشوار است.

چگونه می توان یک سیاره را بخار کرد؟ اجازه دهید تبخیر را از هم پاشیدن تعریف کنیم. به طوری که تکه ها از هم پاشیده شده دیگر نتوانند با نیروی گرانش کنار هم جمع شوند. این کار چقدر انرژی نیاز دارد؟

این گونه به قضیه نگاه کنید. سنگی بردارید، آنقدر پر قدرت آن را پرتاپ کنید که از دام گرانش زمین بگریزد. این کار انرژی زیادی لازم دارد. دوباره، یک، دو، سه، آتش! حالا باز هم این کار را تکرار کنید. آنقدر که کل زمین تمام شود. انرژی زیادی لازم است. اما این این را هم در نظر داشته باشید که هر سنگی که از شرش خلاص می‌شویم کمی هم از گرانش زمین کاسته می‌شود چون به اندازه جرم سنگ از جرم زمین کم می‌شود. هر چه گرانش کمتر شود پرتاپ کردن سنگ آسان‌تر می‌شود.

Destroying-the-Earth

می‌توانید با استفاده از ریاضی این را محاسبه کنید: هر مقدار انرژی که برای پرتاب هر سنگ نیاز است، همان مقدار از گرانش زمین کم می‌شود. بر پایه‌ی فرضیات این انرژی تقریباً 32 10 × 2 ژول یا 200 میلیون تریلیون تریلیون ژول خواهد بود. خیلی زیاد است. در واقع این میزان کل انرژی گسیل شده از خورشید طی یک هفته است. این انرژی حدود یک تریلیون برابر حاصل از انفجار یک بمب هسته‌ای روی زمین است.

برای نابود کردن زمین با سلاح‌های هسته‌ای باید یک زرادخانه‌ی هسته‌ای و زمان کافی در اختیار داشته باشید. اگر هر ثانیه کل سلاح‌های هسته‌ای روی زمین را باهم منفجر کنید، 160 هزار سال طول می‌کشد تا زمین به ابری از گاز تبدیل شود و این در صورتی است که فقط گرانش را در نظر بگیریم و پیوندهای شیمیایی که هم مواد را به هم متصل می‌کنند را نادیده بگیریم. بنابراین در عمل انرژی بسیار بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

به همین علت فیلم جنگ ستارگان علمی-تخیلی نیست، بلکه فانتزی است. شخصیت ستاره‌ی مرگ نمی‌تواند سلاحی با این قدرت داشته باشد. حتی انفجارهای بسیار عظیم هم نمی‌توانند زمین را نابود کنند. جرمی به اندازه سیاره مریخ 4.5 میلیارد سال پیش با زمین برخورد کرد و مواد پرتاب شده از این برخورد ماه را تشکیل داد و باقیمانده‌ی آن جرم جزئی از زمین شد، اما زمین تبخیر نشد. می‌بینید که حتی برخورد یک سیاره با سیاره دیگر آن‌ها را نابود نمی کند.

البته این برخورد آنقدرها هم بی‌خسارت نبود و زمین را تا مرکزش ذوب کرد، اما آن چه مهم است این است که زمین همچنان وجود دارد. خورشید سرانجام روزی به هیولای سرخ تبدیل خواهد شد و گرچه احتمالاً قصد بلعیدن زمین را نخواهد داشت اما مطمئناً به سیاره‌مان آسیب جدی خواهد رساند. اما حتی آن زمان هم تبخیر کامل محتمل نیست هر چند که عطارد محکوم به این سرنوشت خواهد بود. در کل سیاره‌ها تمایل به محکم بودن دارند و خوشبختانه ما هم روی یکی از آن‌ها زندگی می‌کنیم.

نتیجه گیری:

بسیار خب، به خوبی و خوشی به پایان لیست رسیدیم! شاید بعضی از این واقعیت‌ها را می دانستید. البته موضوعات جالب دیگری هم هست. مثلاً: وزن اتمسفر چقدر است؟ متوسط جرم ابرها چه مقدار است؟ و مباحثی از این قبیل. اما ما فعلاً به “10 واقعیت درباره زمین” اکتفا می‌کنیم. ما روی این سیاره زندگی می‌کنیم و چیزها زیادی را درباره‌ی آن نمی‌دانیم. چیزهایی که ممکن است بسیار شگفت‌انگیز باشند. پس با شگفتی به آن نگاه کنیم و به یادگرفتن درباره آن ادامه دهیم.

discovermagazine

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

69 نظر برای این مطلب
  1. علی می‌گوید

    با استفاده از علم ریاضی خودت میتونی حساب کنی که چه اندزه وباچه شدت‌ی چرت وپرت گفتی اگه بتونی حساب کنی نتیجه‌اش یه چیزی در حدود عدد آواگادرو هستش

  2. محمد می‌گوید

    گزینه 3 با 4 عجیبه

  3. ناماسته می‌گوید

    عزیزم درباره ی ر/کی سرچ کن، و سوالات و از استاد ریکی بپرس، فقط همینو میتونم بگم

  4. H می‌گوید

    بنظرتون زمین🌍چطور ساخته شده؟

  5. H می‌گوید

    زمین در طول سالیان بزرگتر میشه یا کوچیکتر؟

  6. H می‌گوید

    زمین زیر پای ما میتونه از هم جدا باشه؟

  7. مهدیه می‌گوید

    میشه شمایی که همه چیو میفهمیم ب سوال های من جواب قانع کننده بدین😐⁦✌️⁩
    خب ببین مگه نمیگم اولین انسان ها آدم و حوا بودن پس الان اینجا انسان های اولیه چیکارن؟
    مگه ما همه فرزند های آدم و حوا نیستیم خب اگه فرض کنیم انسان های اولیه بعد از آدم و حوا بودن پس چرا حرف زدن بلد نبودن!بعد میگن که ما قبلا توی یه دنیای دیگه زندگی کردیم و بعد خدا بهمون فرصت دوباره زندگی کردن داده چون توی اون دنیای قبلی اعمالمون خوب نبوده اگه اینجور باشه خب پس قراره این چرخه ادامه داشته باشه! پس بهت و جهنمی وجود نداره!
    میگم که قبل از ما خدا موجودات دیگه ای رو آفریده بوده و بعد ب خاطر مشکلات فساد و اینا اونارو منقرض کرده
    و در حال حاضر ماهم در گیر مشکلات فساد هستیم یعنی ماهم قراره منقرض شیم؟! و بعد از ما موجودات دیگه ای جانشین ما بشن!
    و خیلی سوال دیگه دارم که نمیشه همشون رو بگم…
    اگه میشه بهم یه چیزی یا یه شخصی یا حالا هرچی رو معرفی کنین تا سوال هامو بپرسم😐ممنون میشم.

    1. سجاد می‌گوید

      کی گفته ما توی یه دنیای دگ زندگی کردیم؟ اعمالمون خوب نبوده و خدا دوباره فرصت زندگی کردنو بمون داده!! این نظریه کاملا اشتباهه!! آدمیزاد به لطف بینهایت خدا موجودی جاودانَس، یعنی از بَدو تولد دگه جاودانه میشه و مرگ فقط مرحله ای از زندگیشه که به ناچار باید طی کنه،با مرگ تموم نمیشه بلکه فقط جسمه ک از بین میره، روح ک زندَس وجسم روز قیامت دوباره توسط خدا به حالت اولی برمیگرده مطابق با اعمال هر شخص واسه نساب و کتاب پس دادن

      این وسط اون شخصی که لایق بهشته توی بهشت جاودانه میمونه و شخص جهنمی هم بسته به اعمال خودش جهنمی میشه، حالا ی سری از جهنمی ها با مدت عذاب معلوم پاک میشن و دوباره به بهشت میرن یه سریشون هم جاودانن توی آتیش.. پس انسان موجودی نیست ک بخواد منقرض بشه چون خدا خودش فرموده انسان اشرف مخلوقاته و همه چیزو واسه انسان آفریده

      سوال دگ داشتین در خدمتم 🙂

      1. M می‌گوید

        یجوری با یقین میگی انگار با خدا همسفره بودی اگه اینجوری با یقین حرف نمیزدی خیلی بهتر بود همین شماها هستین که اگر خدای نکرده یه نفر به اعتقاداتتون توهین کرد یا اعتقادات شمارو زیر سوال برد قتل عامش میکنید

  8. مهدی می‌گوید

    سطح کره زمین قراره در آب غرق بشه😨😨😨😐این رو از کجا در اوردی؟

  9. سعید آشوری می‌گوید

    بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِیم
    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن یَکُونُوا خَیْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن یَکُنَّ خَیْرًا مِّنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ ۚ وَمَن لَّمْ یَتُبْ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ 11

    ای کسانی که ایمان آورده‌اید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسی پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید؛ و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند!

    لطفا بجابای تمسخر افراد اگه چیزی بلدید جواب سوالشان را بدید
    هرسوالی که هرکسی میپرسه سعی کنید قانعش کنید
    شاید اون سوال برا کسی که میدونه احمقانه باشه ولی کسی که نمیدونه اون سوال برایش یه معادله سخته
    احمقانه و کوچکترین سوال ممکنه آغازگر یک نظریه بزرگ باشه

  10. behnam می‌گوید

    شخصی که نظریه سوراخ بودن زمین رو مطرح کرده یک بیسواد بوده و طبق افکار و دیدگاه خودش نسبت به این موضوع نگاه کرده…! اگر مثلا در قطب شمال تا جنوب سوراخی ایجاد کنیم و بطور فرضی انسان یا جسمی درون سوراخ بیندازیم بعد از اینکه به مرکز زمین رسید اون شی ثابت و فشرده و له میشه چون جاذبه اجازه برگشت بهش نمیده و بخاطر فشار زیاد گرانش مچاله میشه، بیاد داشته باشین گرانش در مرکز زمین هست و از همه طرف ماده رو بطرف خودش میکشه

  11. دکتر وحید رضایی می‌گوید

    با سلام.دقیق درس هست فرمایش شما .روزی خورشید ،زمین را نابود خواهد کرد و خودش را و شاید دیگر اجرام آسمانی را.سوره تکویر این ماجرا را توضیح داده،

  12. بهمن می‌گوید

    سلام
    واقعا مقاله جالبی بود و مرسی از بچه ها بابت هم فکری و طرح سوال و جواب
    من هر چی راجب زمین و آفرینش یاد میگیرم بیشتر به عظمت و بزرگی خداوند متعال و یکتا پی میبرم
    خدایا عظمت و بی نهاییتو شکررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر

  13. علی می‌گوید

    سلام خدمت نگارنده و دوستان عزیز
    ب نظر من همه یا تقریبا همه ی اطلاعات مقاله-حداقل ب صورت نسبی -صحیح بود…
    نعوذ بالله هیچ خرده واشتباهی در قرآن یا کلام خدا نیست و همه فهم ما به اندازه علم وتفسیراتمونه.اگر موضوعی رو درک نمی‌کنیم-حتما -دلیل اشتباه بودنش نیست؛شاید نحوه ی نگاهمون درست نیست یا شاید لازمه بیشتر یاد بگیریم بیشتر فکر کنیم و خیلی باید وشاید دیگه…
    در هر صورت مقاله ی خوب و البته قابل درکی بود،حتی برای من کم علم…
    ممنون و در پناه خدا…

  14. ف الف می‌گوید

    سلام. در قران کریم اشاره شده به فرش شدن و گسترانیده شدن زمین . در قران هیچ وقت از حرکت زمین حرفی زده نشده درحالی که به حرکت خورشید و ماه در مدارهای مشخص اشاره شده . در قران کریم به وجود سقفی بلند و محکم اشاره شده . سقفی محکم بدون ترک و شکاف !!! در قران گفته شده این سقف محکم و بلند در روز قیامت تکون شدیدی میخوره و شکسته میشه از جای کنده میشه و در نهایت فرو میریزه . من از دوستان میپرسم این اشارات ایا با جو گازی شکل زمین همخونی داره؟ ایا جو میشکنه یا از جای کنده میشه یا ترک برمیداره و فرو میریزه؟ توی قران اشاره شده به فرو افتادن ستاره ها. چجور ممکنه ستاره ها فرو بریزن روی زمین کروی معلق توی فضا؟ تمام این ایات اشاره دقیق و محکمی داره بر کروی نبودن زمین .
    خطبه 171 نهج البلاغه . علی ع اشاره به سقفی بلند و فضایی نگه داشته کرده که جایگاه حرکت خورشید و ماهه .این اصلا با علم و چیزی که ما از کره زمین میدونیم سازگار نیس . هیچ دین و یا تمدن باستانی زمین رو کروی و مرکز عالم نمیدونسته . حتی یه مورد شما بیارید که فلان تمدن زمین رو کروی میدونسته. حتی مایاهاکه ستاره شناسان بزرگی بودن زمین رو مرکز عالم نمیدونستن .
    به سال 1666 میلادی میرسیم . به سال شگفت انگیز معروفه .در اون سال مخ نیوتن بکار میوفته و جاذبه رو کشف میکنه .به عدد 666 درش دقت کنید!!! این عدد خیلی معروفه و خیلی هم علاقه بهش دارن ماسونها. همین بس که به گفته علم سرعت زمین بدور خورشید 66600 مایل در ساعته . و هر 0/666 مایل یه اینچ زمین انحنا داره . عدد 666 در همه اینها هس که جای تعجبه. انحراف مدار زمین 23/4 درجه س ک از نود کم کنیم به عدد 66/6 میرسیم. ایا اتفاقیه عدد 666؟
    بهرحال جاذبه رو نیوتن کشف میکنه یچیزی که علت وجودش مشخص نیس. در فیزیک کوانتوم جاذبه معنی نداره .ولی وقتی به دنیای فیریک کلاسیک میایم جاذبه یهوای پیدا میشه . دوستانی که اعتقاد به جاذبه دارن یسوالو از خودشون بپرسن .چجور ممکنه جاذبه روی زمین اتم هلیوم رو نتونه نگه داره ولی همون اتم رو در ارتفاع ده هزار کیلومتری توی اگزوزسفر میتونه کاملا محکم نگه داره .جوری که با سرعت وحشتناکی که زمین داره بتونه خودشو وقف بده و جذب خلا نشه؟
    دوم اینکه چجور ممکنه موقع کسوف که خورشید و ماه در یه راستا هستند جو زمینو بخاطر کشش سه نیروی سوراخ نشه؟ میدونیم که جاذبه ماه بقدری قویه که پوسته زمین رو دو سانت بالا میکشه یعنی از پس جاذبه جسم بزگتر یعنی زمین بر میاد و بر اون غلبه میکنه و پوسته سنگین زمین رو بالا میکشه. این یعنی ماه با جاذبه کمتر غلبه میکنه به جاذبه زمینی که چهار برابر بزرگتره !!!!!
    اگه واقعا جاذبه اینقد قدرتمنده که میلیاردها تن وزن اب رو محکم نگه داره و مانع پخش شدن اون توی فضا بشه؟ .چجور این اب که تحت تاثیر قدرتمند جاذبه س دارای موجه و کاملا سیاله!!؟ شما لابد موجهای عظیم اب اقیانوسها رو دیدید. چطور ممکنه جاذبه زمین بتونه این ابو محکم نگه داره ولی در عین حال اب دارای موج هم باشه؟ چطور ممکنه جاذبه باعث نشه تراکم استخوانی پای ادم بیشتر از باقی بدن باشه؟
    چطور ممکنه جاذبه نورو خم کنه ولی از پس دود سیگار برنیاد و نتونه اونو نگه داره که بالا نره؟
    چطور ممکنه یه غول گازی مثل مشتری توی خلا بوجود بیاد؟ مگه از اول جاذبه داشته که این گازها رو کنار هم نگه داره؟؟ همه میدونیم گاز توی خلا پایدار نیس ؟
    توی شب ناهید و عطارد دیده میشن .چطور همچین چیزی ممکنه؟ دوتا سیاره که بین زمین و خورشید قرار دارند چطور شب هنگام دیده میشن؟؟ هزاران شی و ماهواره دور زمین در حرکتن به گفته ناسا .ولی شما هیچ وقت در هیچ عکس یا کلیپی از زمین حتی برای یکبار این اشیا رو قطعا ندیدین!!! هواپیماهای مسافری روی اقیانوس از سیستم مبتنی بر داده های مرکز استفاده میکنن به اسم لورن .خبری از جی پی اس روی اقیانوسها نیست . نودو هشت درصد خطوط ارتباطی روی زمین کابلی هستن بنا به گفته نشنال جعوگرافی . پس این ماهواره ها چکار میکنن؟ چرا جی پی اس روی اقیانوسها وجود نداره؟ چرا ارتش امریکا از پهباد و بالنهای فوق پیشرفته یا از اواکس و هواپیماهای بلند پرواز برای جاسوسی استفاده میکنه؟ اگر واقعا ماهواره ها وجود دارن نیازی به این همه نیس.
    جواب تمام اینها اینه که زمین کروی نیس و کلا ماهواره بصورتی که گفته میشه وجود نداره. ایستگاه فضایی فیک و دروغه. جی پی اس برای همین روی اقیانوسها وجود نداره . زمین کروی نیس بلکه تخته . دوستانی که میخان ایراد بگیرن قبلش جواب سوالهای مطرح شده رو اول پاسخ بدن بعد اظهار نظر کنن!!!
    زمین تخته بصورت دیسک و یگ گنبد که در مسیحیت فیرمامنت گفته میشه روی اون قرار داره. فضایی نگه داشته شده که جای حرکت خورشید و ماهه و علی ع اشاره دقیق و درستی به فیرمامنت و این فضا داره. چطور ممکنه انسان مریخ نورد به مریخ بفرسه ولی بماه که خیلی نزدیکتره ماه نورد نمیفرسته؟ که حداقل بشه از ماه زمین رو دید؟؟؟؟ اینا همه جای شک و البته فکر داره. تمام دولتها میدونن زمین کروی نیس . برای همین هم قطب جنوب طی معاده ای که دولتهای اون زمان تصویب کردن کسی حق اکتشاف در قطب جنوب رو نداره . ولی شما براحتی میتونید برید و قطب شمال اکتشاف کنی حتی نفت استخراج کنی!!! چرا قطب جنوب فرق داره؟
    چرا یخهای قطب شمال خیلی نازک و در حال ذوب شدنه ولی قطب جنوب مثل دیواری عظیمه و از ذوب شدنشم خبری نیس؟ کورکورانه دنبال جاذبه و عکسای فیک ناسا هستن دوستان و ادعای علم میکنن بدون هیچ کنجکاوی در موضوع . توی همین مقاله از گرمای زمین صحبت شده . درجه حرارت مرکز زمین بگفته علم شیش هزار درجه سانتیگراده. ولی ماها اصلا حسش نمیکنیم. درجه حرارت مرکز زمین و سطح خورشید یکیه. پس چرا وقتی به عمق اقیانوسها میریم اب سرد میشه؟ مگه علم نمیگه علت سردی و یخبندانهای قله ها دور شدن از مرکز زمینه؟ پس چرا وقتی میریم کف اقیانوس درجه حرارت کم میشه؟!! هرچرندیاتی رو گفتن باور کردیم بدون فکر کردن .هر قضیه و فرمول علمی میتونه اشباه باشه . همونطور که تسلای بزرگ به جاذبه اعتقادی نداشت الان برخی از فیزیکدانهای نظری مشهور هم بسمتی دارن میرن که جاذبه رو زیر سوال دارن میبرن .از بین رفتن جاذبه یعنی نقض نسبیت عام. جاذبه زمین موقع کسوف به سه نیروی قدرتمند .خورشید و ماه و خلا غلبه میکنه . درحالی که در حالت عادی میدونیم بین نیروی جاذبه زمین و خلا تعادل هست و این تعادل نمیذاره جو زمین از بین بره. پس موقع کسوف چطور این تعادل از بین نمیره؟ زمین چیزی نیس که بخورد ما دادن . ناسا یه سازمان فراماسون و دروغ پردازه و تمام کلیپها و عکساش از مین فیک و جعلیه . زمین تخت رو سرچ کنید

    1. ع می‌گوید

      وانمود کردن تضاد بین علم و دین روش جدیدی است برای بدبین کردن جوانان به اعتقادات.

    2. حجت می‌گوید

      سلام
      بهتره مطالعه بیشتری داشته باشین
      همه سوالات شما جواب منطقی داره که باید از کسی که مسلط بهواون علم هست بپرسی

    3. منصور می‌گوید

      اقا من فقط یه سوال دارم اگه زمین تخته به گفته دوستمون چرا شب و روز وجود داره اگه خورشید بالای سرمون باشه که فقط باید روز باشه همیشه 😁😁😁

    4. dorogh.sanj می‌گوید

      کودک درونت خوشگل فعال هست..همینقدر که ماسون شیطانپرست میدونی و عدد 666 به شیطان ربط میدی معلوم هست دنبال تفکرت نبود. چون کاملا این عدد و اون عکس بین شیطان و انسان هست.بهتری از جاهای غیر ایرانی تحقیق کنی.ولی خوب اینور اونور ویدیو نگاه میکنی و اونهارو کامنت میکنی. اما برای این سوالات تحقیق نمیکنی…جای کامنت گذاشتن دنبال سوالاتت بگرد. چون جواب تک تکش هست. در ضمن خوده اون کسی که این حرف تخت بودن زمین انداخت به ذهنتون به حرفش شک داره. با اون ازمایش مسخره اش که بدون هیچ سند و مدرک و هیچ عکسی این بحث تختی انداخت به زبون شماها.اینقدر این افراد کند ذهن هستند که نمیتونند یک دوربین مدار گرد فرستند به اسمان تا سندی بشود برایب خودشون؟ماسون ادم بده ناسا ادم بده. خوشگل پسر چرا کشورهای دیگه نمیگن زمین تخته؟ مسلمانان مخصوصن جمهوری اسلامی که از خوداش هست دست امریکا رو کنه و بگه قران این حرفهای تورو میزنه ( در حالی که قران هم به کروی بودن اشاره داشته) مطمعن باش اگه صاف بود جمهوری اسلامی اولین کسی بود که گفته بود پسر جون.و جالبتر یک نگاه به اسمان بنداز…میلیاردها سیاره مثل زمین هستند. تابحال تلسکوب دیدی؟ یک دونه کره صاف پیدا میکنی؟ همانطور که انها با اون جاذبه خیلی کمشون تونستن صخره ها و سنگهای بزرگ روی خودشون نگه دارند زمین با این جاذبه بسیار قویعش هم تونسته.ولی برای این سوالت هم بطور علمی توضیح داده شده. خودت بگرد. و بجای یکطرفه شنیدن تحقیق کن

    5. dorogh.sanj می‌گوید

      میدونید شما با این نظریه بچه گانه خودتون به میلیاردها دانشمند توهین میکنید؟ دانشمندانی که خود از مردم هستند چرا باید دروغ بگویند؟ کشورهایی که با امریکا بد هستند چرا دروغ بگویند؟ تروخدا برای سوالاتت تحقیق کن. چون اینقدر کم سوادی که حتی دلیل وجود جاذبه را هم نمیدانی هم.جاذبه ای که اگر نبود جز و مدی هم نبود رشد گیاهان نبود جو و اکسیژنی هم نبود.کوها و معدنی هم نبود.چرخش ماه هم نبود. و….

    6. dorogh.sanj می‌گوید

      ما بیش از ۲۰۰۰ سال است که می دانیم زمین گرد است و برای فهمیدن آن نیاز به ماهواره ها هم نداشتیم. یونانی ها بدون در دست داشتن شواهد کافی فرض می کردند که زمین گرد است. فیثاغورث، فیلسوف و ریاضیدان یونانی اولین کسی بود که در ۲۵۰۰ سال پیش می گفت زمین گرد است. البته او به دلایل زیبایی شناختی معترف به این امر بود و چون باور داشت «کره» کامل ترین شکل در هندسه است، می گفت پس زمین باید گرد باشد. یک قرن بعد افلاطون نیز چنین مساله ای را عنوان کرد و بر محبوبیت این طرز تفکر افزود. ولی ارسطو اولین فیلسوف یونانی بود که در حدود ۲۳۵۰ سال پیش در کتابش به نام «درباره آسمان»

      (on the heavens) با ارائه شواهدی گوناگون ادعا کرد که زمین باید شکلی کروی داشته باشد. برای مثال او عنوان کرد که شما می توانید سایه زمین را روی قرص ماه به هنگام ماه گرفتگی ببینید و از آنجا که این سایه همواره گرد است شما می توانید بفهمید که زمین کروی است!

      دلیل دیگر ارسطو این بود که موقعیت ستاره ها در آسمان با توجه به موقعیت ما روی زمین تغییر می کند. برخی ستاره هایی که در جهت جنوب آسمان در مصر دیده می شدند از جزیره قبرس که حدود ۱۰۰۰ کیلومتر با آن فاصله داشت، دیده نمی شد. او در کتابش نوشت: «این نشان می دهد نه تنها زمین کروی شکل است، بلکه اندازه بزرگی هم ندارد. وگرنه اثر تغییر ناچیز مکان به سرعت ظاهر نمی شد. اگر زمین خیلی بزرگ بود برای این که منظره متفاوتی از آسمان را ببینیم باید مسافت طولانی تری را طی می کردیم.»

      مدتی بعد دانشمند دیگری به نام اراتوستن حتی توانست محیط زمین را هم به شیوه ای ساده اندازه بگیرد؛ اندازه ای که به مقدار امروزی بسیار نزدیک است و بسیاری از دانش آموزان به عنوان پروژه ای آسان از پس انجامش بر می آیند. با این حال ارسطو این فرض را داشت که زمین در مرکز عالم واقع شده است.

    7. رضا آزاد می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      فارغ از اینکه کروی بودن زمین بیش از دو هزار ساله اثبات شده و دانشمندان یونان( فیثاغورث، اراتستن) و ایران ( ابوریحان بیرونی) قطر و شعاع زمین را با دقت محاسبه کرده اند،
      با این حال دلایل زیر برای برطرف شدن هر گونه شبهه ارائه میشود:

      یک) کشتیها در هر جهت که از ساحل دور شوند، ابتدا بدنه و سپس دکل آن‌ها ناپدید می‌شود و این نشانه‌ای از کروی بودن زمین است.

      دو) اگر کسی در شب به طرف شمال یا به طرف جنوب مسافرت کند، در افق روبروی او ستارگان جدیدی ظاهر می‌شوند و در افق پشت سر او ستارگانی که قبلاً دیده می‌شدند، ناپدید می‌شوند.

      سه) مقطع سایه زمین بر ماه در هنگام خسوف، بدون در نظر گرفتن وضع ماه، همیشه به صورت یک دایره است.

      چهار) اگر زمین تخت باشه باید وقتی در یک جهت حرکت میکنیم به لبه زمین برسیم.!!

      پنج) اگه با هواپیما با فاصله ثابت از زمین حرکت کنیم باید به لبه زمین برسیم در حالیکه به جای اول باز می گردیم.

      شش) اگر زمین تخت بود باید تمام زمین یا روز باشد یا شب، در حالیکه براحتی میتوانید وضعیت آفتاب در کشورها را استعلام کنید.
      چند کشور زیر بعنوانه نمونه ارائه شده:

      * نیوزلند: هوا تاریک شده (ساعت ۲۰:۳۰)
      * ژاپن: بعد از ظهر (ساعت ۱۷:۳۰)
      * ایران: ظهر (ساعت ۱۳)
      * ایسلند: صبح (ساعت ۸:۳۰)
      * شیلی: نیمه شب ( ساعت ۲:۳۰ )

      هفت) به یک بیابان بروید. دو چوب هم اندازه را بصورت عمودی در زمین قرار دهید. بطوریکه هر دو به یک اندازه از زمین بیرون باشند. (با فاصله زیاد)
      سپس طی چند زمان، سایه چوب ها را اندازه گیری کنید. اگر زمین تخت باشد باید اندازه سایه هر دو چوب در زمان مشابه با هم برابر باشد. (در حالیکه تفاوت دارد)

      هشت) با استفاده از یکی از ساختمانهایی که در کنار اتوبان ساخته شده اند:
      در امتداد یک اتوبان بایستید. به چند نفر از دوستان خود بگویید که با فاصله از شما در مسیر اتوبان بایستند(مثلا هر یک با فاصله پانصد متر باشند)
      ابتدا روی زمین بایستید و نگاه کنید: چند نفر را میتوانید ببینید؟
      سپس به طبقه پنجم بروید و نگاه کنید. مطمئنا تعداد بیشتری را خواهید دید.

      نه) تمام تصاویری که توسط ماهواره ها ارسال شده و همچنین مشاهدات فضانوردان گویای کروی بدون زمین و سایر سیارات هست.
      (البته اگه با خود نگویید که همه دنیا متحد شدن تا شما را فریب دهند)

      یا مثلا خانم انوشه انصاری ۲۰ میلیون دلار پرداخت نکرد که به فضا برود و برگردد و به دروغ بگوید زمین کروی است.!!

      ده) خودتان یک تلسکوپ معمولی بخرید و نگاهی به فضا بیندازید. کروی بودن سایر سیارات منظومه شمسی را ببینید.
      آیا فقط زمین تخت است؟؟؟؟

    8. علی می‌گوید

      نرود میخ آهنی در سنگ؛ یه کنایه‌ای هست که میگن طرف نخود مغز هستش ولی درباره‌ی توایمان ویقین مطلق دارم که کلاً تهی مغزی کاملاًو۱۰۰%پوچ خالی ودرضمن هر چرت‌وپرتی که متوسل به شبه‌علم شده‌ وپرسیده میشه که نباید درجایگاه یک سوال حقیقی وعلمی گذاشته بشه و بازهم نبایدچند جمله‌ای که از ریشه به دلیل عدم عقل وشعور صاحب پرسش، که کلاً پرسش نیست فقط چندجمله‌ی مُضحک وخنده‌داره که ناشی از تهی مغز بودن شخص پرسش شونده که همون شخصی که این چرت‌وپرت ها رو پرسیده خودش هم ازیه تهی مغز دیگه شنیده وبه دلیل نداشتن۱۰۰%عقل وشعور انگشت به دهن و هاج‌واج مونده وبه خیال خودش بزرگترین کشف بشریت وبزرگترین مچ گیری و رسوایی بشریت رو به سرانجام رسونده دیگه تمام دانشگاها و موسسه‌ها ومراکز علمی آمریکا،ناساو…ودردنباله‌ی این مچ گیری بازتمامی دانشگا‌هاو مراکز علمی اروپا روبه صورت۱۰۰%بی اعتبارو کاملاًنابود وباخاک یکسان کرده؛شماروبه خدایه انسان مگه میتونه تابه این حد فاقد عقل وشعور ودرک وفهم باشه که تو مخ خالی از مغزش فکر کنه که هزاران هزاردانشگاه ومیلیون‌ها انسان دانشگاه و دکتر‌ومهندس ودانشمند‌وپروفسور،و پی‌جوی علم همگی دارن فریب میخورن واصلاًچیزی با عنوان علم وجود خارجی نداره ؛جالبه وقتی ب همگان وبر۱۰۰%مردم کره‌ی زمین ثابت شد که زمین گرد هست و صاف نیست یه چندصدنفر کشیش ومردم عادی که مثل همین ایشون بدون شک تهی مغز بودن میگفتن که این قضیه‌ی گرد بودن زمین طوطئه‌ی فراماسون هاست که میخوان انسان هارواز واقیعت گمراه کنن؛آخه بنده‌ی مُضرخداهمون علمی که میگی کلاًدروغ هستش صدقه‌ سریه همون علمه‌که بااون گوشی یاتبلت ویا…این چندجمله‌ی چرندوپرندومزخرف رو طوطی وار ازیه شخص تهی مغز دیگه‌شنیدی وگمان کردی که ازفردای‌اون روزی که این مزخرفات روشنیدی و نشستی چندبارخوندی وحفظ کردی وقتی که مطرح کنی دیگه تمام ۱۰‌الی۱۱میلیاردجمعیت جهان‌بعلاوه۹۰%ثروت کل جهان رومیخوان پیشکش تو بکنن که همه‌ی مردم جهان وبشریت روازهزاران سال گمراهی وتاریکی نجات دادی اصلاًشایدتواون مخ خالی ازمغز‌ فکرکردی که همه میخوان بگن منجی بشریت یا امام زمان خودت هستی که جهانیان رو از گمراهی وتباهی وتاریکی نجات دادی ؛امثال‌تو یعنی فوق‌العاده‌ترین وکامل‌ترین دلقک‌های جهان هستین وجالب‌ترین مسئله‌هم اینه که ازمقطع‌ابتدایی بالاتر تحصیلات نداری اما حتی پرفسورصمیعی؛ویا تسلا،ونیوتون و…‌هیچ کدوم رو قبول نداری ومیگی سطح علم ودانش من ازهمه‌ی مخترع‌های تاریخ از همه‌ی پرفسورهادانشمندان وکلاًهمه‌وهمه‌وهمه بسیار بسیار بسیار وبسیاربه توان۱۰۰۰۰۰۰یک میلیون بالاتر هستش ؛ خدا امثال دلقک‌هایی چون خودت وامثال خودت رو حفظ کنه که عجیب دست‌مایه‌ی خنده‌ی همگان میشین😂😂😂😂👺

  15. جواد می‌گوید

    یعنی اگه ما یه صندلی معلق برداریم بشینیم روش دو متر از زمین فاصله بگیریم همه دنیا میاد از زیرمون رد میشه این عالیه نه ویزا نه پاسپورت نه بلیت هم کوه هم کویر هم دریا هم دشت ولی هیچ امکانی وجود نداره که همچین اتفاقی بی افته رویایی بیش نیست پول باشه زمین به هر حالتی که بخوای در میاد اصلا واست بر عکس میچرخه یا میرقصه و میچرخه

  16. حمید می‌گوید

    در جواب دوستمون که گفتن خدا در قرآن گفته زمین صافه ، اودر قرآن آمده که ما زمین را گستراندیم ، چه گسترش دادنی برای انسان بهتر از حالت کروی که هر چه بری به انتهایی نمیرسی اگه زمین صاف بود جایی باید به اتمام میرسید و تمام نظم و وقت انسانها در زمین بهم میریخت ، منظور از هموار بودن زمین هم بزرگی و عظمتش برای انسانه که با وجود کروی بودن ما سطح صافیرو در اختیار داریم و کروی بودن زمین حرکت انسان رو دچار اختلال نمیکنه

  17. محمد می‌گوید

    سلام دوستان .من همیشه برام سوال هست که اگه زمین گرد هست چطور این ابها در جای خود هستن؟مثلا یه لیوان اب برعکس کنیم میریزه؟

  18. امیرحسین"فهیمی" می‌گوید

    سلام : امیرحسین “فهیمی” هستم . از افغانستان
    یک سوال داشتم درمورد جو زمین .
    آیا جوزمین تا چقدرفاصله میباشدیعنی درچند کیلو متری زمین قوه جازبه بکلی ازبین میرود؟ تشکر

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      جو به سرعت با افزایش ارتفاع رقیق می‌شود و هیچ مرز مشخصی بین جو و فضای خارج از جو وجود ندارد. 75 درصد از جو زمین تا ارتفاع 11 کیلومتر از سطح سیاره وجود دارد. در ایالات متحده کسانی که به بالای 80 کیلومتر از سطح زمین سفر کنند فضانورد شناخته می‌شوند و ارتفاع 120 کیلومتر جایی است که تأثیر قابل توجهی هنگام ورود به آن می‌گذارد.

    2. علی ارغوان می‌گوید

      جو زمین مفهوم متفاوتی از مرز جاذبه هست. جو زمین تا ارتفاع 10 هزار کیلومتری ادامه داره.
      جاذبه هیچ وقت صفر نمیشه اما تا وقتی که اتمسفر زمین وجود داره احساس بی وزنی نیست

  19. محمد می‌گوید

    با نظر شما در مورد مقایسه کره زمین با توپ بیلیاد کاملا مخالفم
    چرا که شما برای اثبات اون اصلا به سطح ژئوئید دقت نداشته اید
    ارتفاع یک پدیده در سطح زمین بر مبنای سطح ژئوئید که منطبق بر سطح آبهای ازاد هست اندازه گیری می شود و جالبه بودنید سطح ژئوئید به دلیل اختلاف در نیروی گرانش زمین اصلا همواره نیست
    کاملا برعکس زمین خیلیم کج و کولس انگار با چکش زده باشی قسمت های مختلفش رو ناهموار کرده باشید
    البته اینو من نمیگم بلکه تصاویر ماهواره ای این قضیه رو اثبات میکنه
    مشکل ما با مرجع دهی مکانی هم همین شکل نافرم زمین هستش که باعث شده سیستم مختصات های مختلفی برای زمین تعریف بشه

  20. محمد می‌گوید

    بسیار عالی بود- لذت بردم به خصوص در مورد محاسبات ریاضی سرعت عبور از مرکز زمین و بلندترین کوه از فرق سر تا نک پا

  21. ایرج می‌گوید

    بعضی وقتها سکوت نشانه کم اوردن یا بلد نبودن چیزیه. هر سوالی جوابی داره . خوشحال میشم با منطق جواب بدین . گفتن زمین در هر ثانیه حدود 30 کیلومتر سرعت داره که وحشتناک زیاده و تصور زندگی محال.

    1. نسرین می‌گوید

      شما داری زمین رو با هواپیما مقایسه می کنی که این سرعت زیاد به نظرت میاد… وگرنه 30 کیلومتر در ثانیه در برابر اندازه ی زمین زیاد نیست :)

    2. صادق می‌گوید

      در صورتی که زمین یکدفعه از حرکت بایسته تمام جو و موجودات روی اون به فضا پرتاب میشن فکر کنم چون تمام اینها هم بازمین در حال حرکتن و دارای اینرسی حرکتی برا همین ما این سرعت را حس نمیکنیم مثل حرکت یک قطار میمونه که به بیرون کاری نداشته باشی فکر کنم

    3. رضا می‌گوید

      داداش من اگر شما روی یه سیاره دیگه باشی این سرعت رو متوجه میشی. مثل این که شما تو جاده باشی و یه اتوبوس با کلی مسافر با سرعت 120 کیلومتر از جلو شما عبور کنه.
      دقت کن که مسافرها نسبت به هم اصلا سرعتی ندارد و همه اونها نسبت به هم وایساده اند. بلکه اونا نسبت به شما که بیرون اتوبوسی سرعت دارن…. اگه از معلمتون می پرسیدی اینا رو بهت میگفت. نظر ضیعف نمیزاشتی بهتر بود

  22. فرشید می‌گوید

    برای نظریه ای که دادی متاسفم سکوت بهترین جوابه توپ غول آسا رو خوب اومدی

  23. ایرج می‌گوید

    با سلام. به نظر من زمین معلقه اما به هیچ وجه به دور خورشید نمیچرخه بلکه خورشید به دور زمین میچرخه . دو دلیل ساده میارم اول اینکه هواپیمایی رو در نظر بگیرید که از زمین بلند میشه و به سمت مقصد حرکت میکنه حال اگه زمین با این سرعت در حرکت باشه به نظرتون چه اتفاقی میوفته ؟ دوم اینکه اگه این توپ غول اسا با چنین سرعتی در حرکت باشه باید طوفان باد با همان سرعت داشته باشیم که خانه و درخت و … را پودر میکنه.

    1. حجت می‌گوید

      سلام
      به دلیل گرانش زمین هواپیما رو با خودش منتقل میکنه و هواپیما جا نمیمونه، مثل ماه که از زمین فاصله داره ولی همراه هم به دور خورشید می چرخند

    2. ایلکس می‌گوید

      چه فرضیه اسیدی داده داداشمون….
      فرار مغز که میگن ایشونن.
      lol

    3. شقايق می‌گوید

      دوست عزیز وقتی زمین میچرخه جو هم باهاش میچرخه اگه قرار بود جو نچرخه ک پس وقتی هوای تهران الوده میشد فرداش باید تمیز میشد و هوای کثیف میرفت یه جای دیگه

    4. ساردو می‌گوید

      اینایی که میان مخالف با استدلال های علمی وقرآن حرف میزنن
      همونایی اند که فصل حرکت شناسی و سینماتیک دبیرستان نخوندن بعد به معلمشون میگن مگه میشه پشت وانت یه جسم رو پرتاب کنیم بالا اما به جای اینکه در همون نقطه بیاد پایین چند متر جلوتر بیاد پایین ؟
      غافل ازاینکه وقتی پشت وانت نشستید و با سرعت ۶۰کیلومتر در جاده در حرکت هستید و یه جسم رو به بالا پرتاب کنید اون جسم به همراه شما نیز در حرکت به سمت جلو نیز هست و هنگامیکه پایین میاد در دستان شما قرار میگیره نه اینکه از ماشین جا بمونه.
      (البته ارتفاع پرتاب جسم نباید خیلی باشه)

      میتونید امتحان کنید

      منظورم این هست که تا چند تا کتاب رو به صورت مفهومی فرا نگرفتید شروع به انتقاد نکنید

      و ادای آدمای متفکر و تحلیلگر رو در نیارید

  24. M.gm می‌گوید

    چرا سیارات منظومه ى شمسى که در اثر نیروى گرانشى خورشید قرار دارند به داخل خورشید فرو نمى روند ؟؟؟؟

    1. مهدی می‌گوید

      دلیلش اینه که طبق گفته ی آلبرت انیشتین ستاره ها وسیارات جاذبه ندارن.فضای اطراف، سیارات رومجبورمیکنه که به دورخورشید بچرخند

    2. ساردو می‌گوید

      شاید فرو میره
      اما شما اهل پژوهش نیستی

  25. حمید رضا می‌گوید

    نابود کردن زمین کار درستی نیست پیشنهاد من تبدیل کردن زمین به ی فضاپیماست اگر میشد مسیره حرکت زمین رو کنترل کرد و به اعماق فضا میرفتیم و ی خورشید دیگه پیدا میکردیم و دورش میچرخیدیم خوب میشد
    باز اگر میشد ی کشور رو از کره زمین جدا کرد
    جالب میشد

  26. فروه می‌گوید

    لطفا زیاد کنجکاو نشید…کافر میشید

    1. hasti می‌گوید

      این چه حرفیه؟!!😒😕

  27. مرتضی می‌گوید

    زمین میچرخه درست، اگر کسی تو ایران رو هوا ده ساعت معلق باشه، بعد ده ساعت میره یه کشور دیگه ؟ زمین میچرخه هوا که نمچرخه ،لطفا راهنمایی کنید 09379436640

    1. امین می‌گوید

      اگر از جو زمین خارج شویم حرف شما درست است ولی وقتی داخل جو بر روی اسمان معلق شویم جاذبه باعث چرخش ما موازی با ان نقطه که از زمین معلق شدیم می شود

  28. رضا می‌گوید

    سلام وقتی زمین گرد است شکل قرار گرفتن آدمها در زیر کره چگونه است از . یعنی با پا روی زمین هستند یا با سر

    1. ساردو می‌گوید

      امیدوارم با قضیه ی گرانش زمین آشنایی داشته باشید

  29. Mb33kat@gmail.com می‌گوید

    خیلی عالی بود ممنون از اطلاعات خوبتون

  30. m15 می‌گوید

    چرا نمیشه با هواپیما ثابت رو هوا ماند تا کشور مورد نظرمون با چرخش زمین تو ۲۴ ساعت به طرفمون بیاد….

    1. بلا می‌گوید

      جو زمین هم با زمین در حال چرخشه

    2. ساردو می‌گوید

      حالت یک ۱— اگر فقط معلق بمونیم ماهم همراه با جو شهر مبدا حرکت میکنیم و هیچ‌وقت به مقصد نمیرسیم
      ۲—-مگر اینکه انرژی برای مقابله با حرکت جو زمین صرف کنیم و در عین حال سر جامون در فضا با کمی فاصله از زمین باشیم تا مکان مورد نظر همراه با چرخش زمین به ما برسه و بعد فرود بیاییم.

      حالت ۳–علاوه بر صرف انرژی برای مقابله با شتاب زمین مقدار انرژی اضافه تری را برای رسیدن سریع تر به مقصد صرف کنیم تازود تر به مقصد برسیم و علاف نشیم.

      البته این حالت ها برای حرکت هم جهت خط استوا هست
      (نه مدار نصف النهار از شمال به جنوب )

  31. علیرضا می‌گوید

    عالی بود ممنون از زحمات

  32. احمد رضا می‌گوید

    سلام
    یه مطلبی رو توی قرآن امشب خواندم ….جالب بود
    گفتم شاید واسه تفکر به درد بخور باشه

    خداوند در آیه آخر سوره الملک میفرماید :

    اگر آب زمین به درون آن فرو رود،چه کسی برای شما آب فراهم میکند ؟؟؟
    ممکنه این اتفاق بیفته ؟؟

    مثلا نیروهایپیوندی بین سنگهای کف اقیانوسها ضعیف بشند و سنگها بشکنند و آب به داخل زمین فرو بره
    اما به نظرم شدنی نباشه
    چون برای داشتن flow یا همون جریان آب نیاز به اختلاف فشار داریم
    که مسلما فشار مواد مذاب درون زمین از فشار هیدرو استاتیک آب دریا بیشتر هستش

  33. جواد می‌گوید

    دریاره نظریات جدیدی که به صاف بودن زمین اعتقاد دارن هم اشاره کنید— آخه قرآن هم به صاف بودن زمین اشاره میکنه

    1. س می‌گوید

      برای این موضوعات یا میتونیم پاسخی متقاعدکننده پیدا کنیم یا باید صبرکنیم سطح علمی و ذهن ما انسان ها برای درک پاسخ افزایش پیدا کنه

      اگر دوست کارشناسی پاسخ را می داند راهنمایی بفرمایند

      اما اگر هنوز پاسخ متقاعد کننده ای وجود ندارد پس باید کمی منتظر بمانیم تا تحقیقات و پژوهشات به نتیجه برسند
      خیلی از موضوعات بودند که پس از قرن هااااا آدمی به جواب آن پی برد و حتی فهمیدند که اشتباه میکردند

      مثلا مفهوم عبارتی که قرآن میفرمایند شاید در ذهن انسان ها در سال ۱۳۹۹ نمی گنجد
      شاید بعد از ظهور آقا امام زمان بفهمیم.

  34. محمد رضا می‌گوید

    واقعا چقدر ما حتی زمینمان در مقابل این جهان کوچک وحقیر هستیم…
    به جمله ای هست که میگه ..هر چی بیشتردر مورد این جهان فکر میکنی….کمتر به نتیجه میرسی

  35. ارتیاش می‌گوید

    نابود کردن زمین کار زیاد سختی هم نیست اما سرمایه می خواهد اگر درون چاها ی نفت ماده ی اکسید کننده بریزیم و یه تی انتی یا دینامیت پرت کنیم درون چاه زمین منفجر میشه خیلی راه های دیگه

  36. حسین می‌گوید

    واقعا جالب بود. احسن الله الخلق صنعا

  37. مهیار نظری پور می‌گوید

    همه چیز این مقاله، اعم از نگارش، فراز و فرود، املاء صحیح، تاریخ نگاری، و طنز پنهان و آشکار قلم نویسنده، بی عیب بود. بواقع لذّت بردم از مطالعه این مقاله. بطوریکه دو بار آن را مطالعه کردم..!

  38. کریم احمدی هندری می‌گوید

    با سلام
    این مطالب رو خوندیم و به پایان رسیدیم اما افسوس از شما با این نوشته های دور از فیزیک و وای به ما با این همه وقت آزاد..

  39. حسین می‌گوید

    اقای ستوده ارتفاع کوهها رو اینجوری حساب نمیکنند از نوک قله تا پایین دامنه ببخشید ارتفاع با مساحت یا پهنا فرق داره

  40. مینو می‌گوید

    این اطلاعات که کلا ژئودزی رو برد زیر سوال!!!

  41. رضا می‌گوید

    سلام خسته نباشید،واقعا اطلاعات جالبی بود که شاید ازبعدی که مطرح شدند کسی درموردشان آگاهی نداشته باشد

  42. فاطمه می‌گوید

    سلام ممنون عالی بود خیلی قشنگه جالبن.. واقعا از خدا بزرگ مرتبه ممنووووووووووووووووووونم.

  43. سعید می‌گوید

    خب پس اگه زمین یه روزی خواست نابود بشه ما که نیستیم اون روز!

  44. حمیدرضا می‌گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم
    أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

    سلام خیلی ممنون
    انشاءالله سربلند باشید
    واقعا به قدرت خدای عزیز و مهربان پی میبریم