جایزه نوبل پزشکی به کاشف GPS درونی مغز تعلق گرفت

دکتر John O’Keefe به همراه May Britt Moser و Edvard I. Moser جایزه نوبل پزشکی را به دلیل کشف سلو‌ل‌هایی که جی‌پی‌اس داخلی را در مغز انسان تشکیل می‌دهند دریافت نمودند. O’Keefe جایزه 1.1 میلیون دلاری را با افراد نام‌برده که زوجی نروژی هستند تقسیم خواهد کرد.

0

کشف این افراد امیدواری در فهم نحوه مسیر‌یابی و درک فضایی مغز از محیط را افزایش داده که نتیجتا منجر به درک بهتر از بیماری آلزایمر می‌شود.

O’Keefe پروفسور دانشگاه لندن، تحقیقات در این زمینه را در سال 1971 آغاز کرد. وی تحقیقات خود را بر روی سلول‌های مکانی موش‌ها انجام داد. وقتی موش‌ها در قسمتی از اتاق بودند سلول‌های عصبی خاصی فعال بودند و وقتی به قسمت‌های دیگر می‌رفتند سلول‌های دیگری فعال می‌شدند.

این تحقیقات وی را به این نتیجه رساند که این سلول‌های مکانی که در قسمت هیپوکامپ مغز قرار گرفته‌اند، شامل نقشه‌ای از موقعیت فضایی هستند.

Moser ها در سال 2005 کار را بر روی تحقیقات قبلی ادامه دادند تا نتیجه مطلوب‌تری حاصل شود و نهایتا سلول‌های شبکه‌ای که سیستم هماهنگی را در مغز موش‌ها تشکیل می‌دهند کشف شدند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند سیستم‌های مشابهی نیز در مغز انسان وجود دارد. May Britt و Edvard Moser هر دو پروفسور دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ هستند و پنجمین زوجی هستند که موفق به دریافت این جایزه شده‌اند.

 

Theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.