آیفون‌های جدید اپل از دو حسگر شتاب‌سنج استفاده می‌کنند؛ اما چرا؟

وقتی صحبت از محصولات اپل به میان می‌آید کاملا بدیهی است که طرفداران مشتاق و افراد حرفه‌ای کنجکاو بخواهند سر از طرز کار این محصولات در آورده و نگاهی به تجهیزات داخل آنها داشته باشند.

1

هفته پیش متخصصین کانادایی شرکت چیپ‌ورکز (Chipworks) (تخصص این شرکت مهندسی معکوس است) دست به کار شدند تا ببینند آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس از چه قطعات سخت‌افزاری تشکیل شده است و در کمال ناباوری با دو حسگر شتاب‌سنج روبرو شدند. یکی از این حسگرها با مدل MPU-6700 توسط شرکت InvenSense ساخته شده و دیگری محصول شرکت بوش با مدل BMA280 است.

iphone6teardown

در اینجا باید این نکته را خاطر نشان شویم که وظیفه حسگر شتاب‌سنج در گوشی همراه تشخیص زاویه نگه‌داری گوشی برای تغییر حالت رابط کاربری از افقی به عمودی و یا به اصطلاح همان چرخش هوشمند صفحه می‌باشد. برای مثال وقتی مشغول به بازی آسفالت هستید و خودرو را در این بازی با جهت دادن گوشی به راست و چپ کنترل می‌کنید، در واقع این حسگر شتاب‌سنج گوشی است که کج و راست شدن گوشی را تشخیص داده و فرمان مطلوب را صادر می‌کند. در اینجا این سوال پیش می‌آید که چرا این حسگر شتاب‌سنج تا به این اندازه اهمیت داشته که اپل در آیفون ۶ خود ۲ حسگر تعبیه کرده است؟

متخصصین این شرکت پس از بررسی‌های بیشتر به این نتیجه رسیده‌اند که هدف اپل از قرار دادن ۲ حسگر شتاب‌سنج در آیفون ۶، مدیریت مصرف باتری این گوشی بوده است، سنسور حسگر بوش به کار رفته در این گوشی از شتاب‌سنج ۳ محوری استفاده می‌کند و در نتیجه به انرژی کمتری نسبت به حسگر شتاب‌سنج ۶ محوری InvenSense نیاز دارد. البته ناگفته نماند که حسگر شتاب‌سنج InvenSense از دقت بسیار بالایی برخوردار است و تنها در زمانی که تشخیص حساسیت زیادی مد نظر است فعال می‌شود. (برای مثال در هنگام بازی‌ها) از طرف دیگر برای سایر کارها نظیر تشخیص چرخش صفحه نمایش حسگر شتاب‌سنج بوش کفایت می‌کند.

در این میان این نکته را نیز باید در نظر داشت که آزمایشات باتری آیفون ۶ حکایت از این دارد که بهینه سازی باتری پس از صرف مقدار مشخصی از انرژی فعال می‌شود.

phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. AMinoo می‌گوید

    فقط اپل