آیا می‌دانید سامسونگ از مجموع شرکت‌های گوگل، اپل و مایکروسافت بیشتر کارمند دارد!؟

سامسونگ بزرگ است و بزرگ‌تر شدن را به هر قیمتی دوست دارد. تلفن‌های ساخت این شرکت بزرگ‌ترین‌ها هستند همچنین این شرکت بزرگ‌ترین بودجه‌ی تبلیغات در بین تمام شرکت‌های دنیا را دارد، پس نباید زیاد متعجب شد اگر بگوییم سامسونگ بیشترین تعداد کارکنان دنیا را دارد. این رقم به‌اندازه‌ای بزرگ است که اگر تمام کارکنان شرکت‌ها مایکروسافت، گوگل و اپل را باهم جمع کنیم باز به آن نخواهند رسید.

3

بر اساس این آمار که از طریق بررسی گزارش‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار یا همان SEC filing امریکا گردآوری شده است. سامسونگ فقط در بخش تولید گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود ( Samsung Electronics) دارای  275 هزار کارمند است که این رقم 5 برابر کل کارمندان گوگل می‌باشد. سامسونگ فقط در سال 2014 اقدام به معرفی 46 گوشی هوشمند و 27 تبلت جدید کرده است که اگر این ارقام را در تعداد تولیدشده از هر گوشی و تبلت ضرب نماییم سر به آسمان خواهد کشید.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم و به تعداد واقعی کارکنان برسیم، باید بگوییم که از رقم‌های اعلام‌شده در شرکت گوگل  3,894 نفر تنها در قسمت موبایل آن یعنی موتورولا کار می‌کنند که رسماً اکنون زیرمجموعه‌ی شرکت لنوو هستند. در اپل نیز بیش از نصف کارمندان آن یعنی رقمی حدود 42,800 نفر تنها در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌ها مشغول به کار هستند که با کسر کردن این رقم می‌توان گفت اپل تنها 37,500 کارمند به‌صورت رسمی دارد.

Samsung-headcount 2013

در این رده‌بندی شاید سونی نزدیک‌ترین رقیب سامسونگ باشد و در  بخش Sony Electronics که خود به بخش‌های گوناگونی از قبیل بخش سرگرمی سونی، بخش موسیقی سونی، بخش تصویر سونی و .. تقسیم شده در کل حدود 105 هزار کارمند دارد.

سامسونگ الکترونیک و سونی الکترونیک دو رقیب به شمار می‌آیند که بسیاری از اقدامات آن‌ها نیز مشابه هم می‌باشد. این دو شرکت حداقل یکی از بهترین لوازم الکتریکی که شما به آن‌ها علاقه دارید را تولید می‌کنند. در این‌بین شاید بتوان بخش کنسول بازی سونی را قسمت برتری سونی دانست زیرا سامسونگ هیچ کنسول بازی برای عرضه ندارد ولی با این‌همه باز هم تعداد کارمندان سامسونگ از دو برابر تعداد کارمندان سونی نیز بیشتر است.

اگر دوست دارید بدانید سامسونگ با این حجم کارکنان چه‌کارهایی انجام می‌دهد، باید بگوییم تنها در سال 2013 رقم مهندسان نرم‌افزار سامسونگ 40,506 بوده که خود یک شهر به‌حساب می‌آید. بیشتر این رقم از مهندسانی است که گوگل اقدام به پرورش آن‌ها کرده است.گوگل در بخش تحقیق و توسعه نرم‌افزاری خود 18,593 کارمند دارد و سامسونگ حدود دو برابر این رقم، که نسبت به سال 2011 بالغ‌بر 45 درصد رشد داشته است.

Samsungs-ecosystem

گوگل در سیستم‌عامل خود نرم‌افزارهایی به‌طور پیش‌فرض برای استفاده قرار داده ولی سامسونگ 2 برابر هر نرم‌افزاری که گوگل تولید کرده اقدام به انتشار نسخه‌ی مشابه آن کرده است. Touchwiz  یکی از پروژه‌های این ارتش عظیم مهندسان سامسونگ است. هر گوشی هوشمندی که سامسونگ تولید می‌کند رابط کاربری Touchwiz بر روی آن نصب است و اگر ارقام کل گوشی‌های تولیدشده را حساب کنیم و به اینکه هر گوشی تولیدشده باید 2 سال توسط سامسونگ پشتیبانی شود، توجه داشته باشیم به ارزش و حجم کار سامسونگ پی خواهیم برد.

Samsung Electronics همچنین دارای بخش‌های ازجمله تولید صفحه‌های نمایش و تولید تراشه‌های اختصاصی سامسونگ نیز می‌شود. در کنار این، بخش‌های تولید تلویزیون، دوربین، درایورهای نوری و …. قرار می‌گیرد که هرکدام از آن‌ها سیستم کاربری خود را خواهان است و مهندسان نرم‌افزاری سامسونگ وظیفه‌ی طراحی هر یک از آن‌ها در کنار کاربر روی سیستم‌عامل اختصاصی سامسونگ یا همان Tizen. را بر عهده دارند.

بخش اعظم کارمندان سامسونگ در بخش ساخت قطعات مشغول به فعالیت می‌باشند و از این‌بین حدود  33.5 درصد در کره جنوبی، 21 درصد در چین، 20 درصد در کشورهای شرق آسیا و تنها حدود 3.9 درصد در آمریکای شمالی فعالیت دارند.

درحالی‌که سامسونگ الکترونیک بسیار بزرگ است ولی تنها بخشی از گروه شرکت‌های سامسونگ را تشکیل می‌دهد. وقتی ما کلمه‌ی سامسونگ را به زبان جاری می‌کنیم بخش الکترونیک آن است که بیشتر با آن سروکار داریم، این در حالی است که شرکت سامسونگ خود از 80 شرکت کوچک و بزرگ تشکیل‌شده و بسیاری از این شرکت‌ها را سامسونگ بعد از راه افتادن خریده است.

با این لشکر از امکانات و نیروی انسانی نباید تعجب کرد که سامسونگ به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تلفن‌های همراه دنیا مبدل شده است.سامسونگ دوست دارد در هر دسته‌ای بهترین و بزرگ‌ترین باشد، همان‌گونه که اگر دقت کنیم چه در لوازم الکترونیک چه لوازم‌خانگی و چه گوشی‌های هوشمند باسیلی از محصولات آن روبه‌رو خواهید شد. این در حالی است که شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل کماکان مشغول جنگ بر روی سیستم‌عامل‌ها و سخت‌افزارهای قوی می‌باشند.

arstechnica

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. arash می‌گوید

    البته به این لشگر بزرگ گروه خودروسازی رنو سامسونگ رو هم اضافه کنید

  2. مجتبی می‌گوید

    نقد جالبی بود.بنده نزدیک 15 ساله که راجع به شرکت سامسونگ تحقیق میکنم و هر چه جلوتر میرم به موضاعات جالبی بر می خورم …متاسفانه بعضی از دوستان روی هوا حرف میزنن بدون اینکه اطلاعات خاصی رو داشته باشند…البته این مطلب به بخشهای کشتی سازی- بیمه -رستورانهای زنجیره ای- ماشینهای سنگین مثل بیل مکانیکی و لودر و… – ساخت پالایشگاه پتروشیمی- نانو تکنولوژی- و … اشاره نشده… دنیا سامسونگ رو به عنوان غول الکترونیکی میشناسه ولی متاسفانه دوستان ما فقط بلدند به شرکتها توهین کنند…چون هنوز یاد نگرفتیم برای کسانی که با زحمت به جایی رسیدن احترام قائل باشیم….

  3. امیر رضا محمودی می‌گوید

    خب اره چون خلق کردن چنین گوشی های پیشرفته ای که اصلا رقیب ندارند هم نیاز به افراد زیادی داره