USB 3.1 Type-C؛ لپ‌تاپ بعدی شما می‌تواند گل سرسبد پورت‌های USB را داشته باشد!

در عرض دو سال آینده، مک‌بوک ایر و سرفیس پروی شما می‌توانند منسوخ به حساب آیند. آیندگان درک نخواهند کرد که چرا ما در دستگاه‌هایمان اینهمه سوراخ‌های عجیب‌و‌غریب داشته‌ایم؟!

0

چرا از سوکت USB همراه با پورت شارژ مغناطیسی و خروجی ویدیو به صورت جدا از هم استفاده می‌کنیم؟ در حالی که می‌توانیم همه‌ی آنها را در در یک پورت کوچک بچپانیم؟! به همین دلیل است که متن استاندارد‌های VESA، شامل سوکت جدید یو‌اس‌بی 3.1 ، نوع C خواهد شد.

یو‌اس‌بی 3.1 نوع C همان پورت یو‌اس‌بی است، اینبار با یک دگرگونی مینیاتوری. همان چیزی که گیزمودو اینجا درباره‌اش سخن گفته است. همانی که ورودش به مرحله تولید انبوه با فروکش زیادی همراه بود و همانی که باید قابلیت حمل 100 وات نیرو را داشته باشد.عددی که وقتی به اندازه کافی بزرگ به نظر می‌رسد که بدانید مک‌بوک‌ایر‌های فعلی با یک آداپتور 45 واتی تغذیه می‌شوند!

Final_USB-Type-C-rendering_with-labels

ولی قضیه به همین جا ختم نمی‌شود. VESA اعلام کرده که کانکتور نوع C برای پورت صفحه‌نمایش نیز استفاده خواهد‌ شد! این بدین معنی است که این پورت می‌تواند: 1) یک مانیتور خارجی 4K را راه بیندازد 2)خروجی 10 گیگابیت بر ثانیه USB 3.0 را برای دیوایس شما فراهم کند. 3) همه دستگاه‌هایتان را همزمان شارژ کند. این همان چیزی نیست که منتظرش بودیم؟!

طبق توضیح AnandTech نه‌تنها می‌توانید چند مانیتور ورودی را ادغام کنید، احتمالا مبدلی برای HDMI 2.0 نیز وجود خواهد‌داشت. بنابراین خواهید‌توانست ویدیو‌های خود را به تلویزیون اچ‌دی‌تان نیز بریزید. حتی اگر یک مانیتور 5K دارید، می توانید آن را هم با این پورت راه‌اندازی کنید.البته در صورتی که در مورد هر ارتباط دیگری به سرعت USB 2.0 بسنده کنید.

usb_usb31_type_c

نکته دیگر اینکه استاندارد جدید یو اس بی اهمیت نمی دهد که سیگنال ویدیویی در کدام جهت حرکت می کند. در تئوری شما می‌توانید همزمان با اینکه لپ‌تاپتان گوشیتان را شارژ می‌کند، همه چیز گوشی را در صفحه لپ‌تاپ نمایش دهید.

به گزارش Ars Technica با استفاده از این تکنولوژی، کابل حتی‌می تواند یک حالت PCI-Espress داشته باشد. (PCI-Espress ورودی پرسرعتی است که معمولا برای اتصال کارت گرافیک و حافظه‌های SSD به کار برده می شود.) یو‌اس‌بی 3.1 نوع C با توجه به شکل‌دهی آن به نظر می‌رسد که حتی می‌تواند تحولی بزرگ بوده و شگفتی‌ساز باشد.بسیار جالب خواهد بود که ببینیم لپ‌تاپ‌های بدون پورت اضافه تا چه اندازه نازک خواهند بود.

One rumor یک شایعه نیز در این مورد منتشر شده که در آینده خیلی نزدیک یک مک‌بوک ایر بدون فن 12 اینچی جدید که از این کانکتور جدید استفاده می‌کند خواهیم داشت. هنوز بسیار زود است که در مورد موفقیت یا عدم موفقیت این ایده صحبت کنیم.

زمانی تصور می کردیم که کانکتور تاندربولت اینتل می‌رود که پایانی باشد برای همه کابل‌های دیگر ولی پشتیبانی یکی‌در‌میان شانس همه‌گیر شدن را از آن گرفت.

Gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.