10 واقعیت درباره اولین فرود انسان بر روی کره ماه که شما از آنها خبر ندارید!

از زمانی که انسانها به آسمان می‌نگریستند همه و همه در آرزوی شناخت جهان بالای سر خود بودند تا اینکه در سال 1969 میلادی برای جهانیان این آرزو محقق شد، و اولین انسان پا بر روی سطح کره ماه نهاد.

65

پروژه آپولو که به اولین سفر انسان به ماه در شانزدهم جولای 1969 منجر شد،‌ بدون شک برای بار دیگر اشتهای انسان را برای شناخت و تسخیر جهان به نمایش گذاشت، زمانی که در 16 جولای سال 1969 میلادی ادوین آلدرین و نیل آرمسترانگ و میشل کولینز زمین را به مقصد ماه در فضاپیمای آپولو 11 ترک کردند خیلی ها نفس‌های خود را در سینه حبس کردند تا اینکه در روز 20 جولای همان سال اولین بشر پای بر سطح ماه نهاد، بعد از آن یک سلسله عملیات انجام شد که در مجموع چیزی در حدود 24 نفر توانستند در مدار ماه قرار بگیرند و چیزی در حدود نصف این رقم توانستند پا بر روی سطح ماه بگذارند.

تیم تحقیقاتی فضانوردان فضاپیمای آپولو۱۱ . از چپ به راست نیل آرمسترانگ (سرپرست)، مایکل کولینز و ادوین آلدرین. (عکس از آرشیو ناسا)
تیم تحقیقاتی فضانوردان فضاپیمای آپولو۱۱ . از چپ به راست نیل آرمسترانگ (سرپرست)، مایکل کولینز و ادوین آلدرین. (عکس از آرشیو ناسا)

شاید بشود اولین سفر انسان به ماه و تسخیر ماه را مدیون مسابقه فضایی بین شوروی و آمریکا دانست و یا شاید آن سخنرانی معروف کندی ریس جمهور آمریکا (در سال 1961 میلادی) در باره لزوم تسخیر ماه تا پایان دهه جاری، یا شاید سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری آمریکا در آن زمینه، بهر حال چیزی که واضح و شفاف است این که دیگر ماه برای بشر دست نایافتنی نبود.

اما شاید برای خیلی ها پروژه آپولو که به تسخیر ماه انجامید ناشناخته باشد لذا از این جهت ما در اینجا به 10 مورد از واقعیات جالب آپولو اشاره می کنیم تا هر چه بیشتر بتوانیم تاریخ را برای شما بگشاییم.

1- سخنرانی یک مرد!

سخنرانی مشهور آرمسترانگ اشتباهی انتقال داده شده بود زیرا در آن سخنرانی او گفته بود که این یک قدم کوچک برای یک مرد است در حالی که بایستی گفته می‌شد این یک قدم کوچک برای بشریت است، البته بعدها او به اشتباه خود اقرار کرد.

2- آمادگی برای بدترین اتفاقات!

آقای نیکسون رئیس‌جمهور وقت آمریکا خود را برای بدترین اتفاق آماده کرده بود و مسئول نوشتن سخنرانی‌های رئیس جمهور بعدها گفته بود که ما برای بدترین اتفاقات خود را آماده کرده بودیم و حتی متن سخنرانی در راستای قهرمانی‌های فضانوردان خود که آنها را از دست داده‌ایم را نیز آماده کرده بودیم.

ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده در حال خوش‌آمد گویی به فضانوردان است. آنها در محل قرنطینه‌ای که برای آنها تعبیه شده است قرار دارند.(عکس از آرشیو ناسا)
ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده در حال خوش‌آمد گویی به فضانوردان است. آنها در محل قرنطینه‌ای که برای آنها تعبیه شده است قرار دارند.(عکس از آرشیو ناسا)

3- چیزهایی که در اولین سفر انسان به ماه جا ماند!

پرچم آمریکا تنها چیزی نبود که فضانوردان پس از بازگشت به زمین بر روی سطح ماه جا گذاشته بودند. بلکه آنها بسیاری از وسایل غیر ضروری و حدودا 100 وسیله را در کره ماه جا گذاشتند. مثلا چکمه مخصوص ماه‌نوردی و یا چندین دوربین و غیره و دلیل کار خود را نیز فضانوردان این گونه اعلان کردند که آنها جا برای نمونه‌های جمعآوری شده فراهم کرده اند و دیگر نیازی به آن وسایل نبود!

اولین سفر انسان به ماه
آلدرین پرچم ایالات متحده را بر روی سطح ماه نصب کرده است. این عکس را نیز آرمسترانگ با همان هسلبلاد ثبت کرده است.(عکس از آرشیو ناسا)

4- امضای عکس برای تامین بیمه عمر فضانوردان!

مسافران اولین سفر انسان به ماه و در واقع فضانوردان فضاپیمای آپولو 11 توانایی خرید بیمه عمر را برای خود نداشتند زیرا در آن زمان شرکت‌های بیمه فضانوردان را به جهت خطر خیلی بالا بیمه نمی‌کرد لذا آنها تا می‌توانستند از خود عکس گرفتند و پای آن را امضا کردند تا در صورت بوجود آمدن یک فاجعه آن عکس‌های اصل امضا شده یک منبع خوب درآمد برای خانواده های آنها به حساب آید.

مراسم استقبال مردمی از فضانوردان در نیویورک (عکس از Ap)
مراسم استقبال مردمی از فضانوردان در نیویورک (عکس از Ap)

5- عقاب زیتون به چنگال!

نشان فضاپیمای آپولو 11 در آن زمان توسط گروهی که طراحی شده بود بدین گونه بود که عقابی در حالی که شاخه‌ای زیتون را در منقار خود دارد بر روی سطح ماه فرود می‌آید، ولی بعدها بنا به دلایلی این عقاب به‌صورتی طراحی شد که آن شاخه زیتون را درون چنگال‌های خود نگه می‌دارد.

اولین سفر انسان به ماه
آلدرین درحال نصب تجهیزات و آزمایشهای مربوطه بر روی ماه است.(عکس از آرشیو ناسا)

6- وقتی بازگشت از اولین سفر انسان به ماه غیرممکن شد!

زمانی که فضانوردان سوار بر فضاپیمای خود شده و خواستند به زمین بازگردند متوجه اشکالی در سیستم احتراق فضاپیما شدند و از این رو بازگشت آنها به زمین عملا غیرممکن شده و حتی آنها مشکل را به زمین مخابره کردند و پس از گذشت چند وقت خود فضانوردان تصمیم گرفتند وارد عمل شوند و توانستند مشکل را به دست خودشان حل کنند و سفر خود به زمین را آغاز کنند.

آلدرین درحال بازکردن و نصب تجهیزات تحقیقاتی است.(عکس از آرشیو ناسا)
آلدرین درحال بازکردن و نصب تجهیزات تحقیقاتی است.(عکس از آرشیو ناسا)

7- مشکل آب آشامیدنی

 فضانوردان در طول سفر مشکل شدید تغذیه پیدا کرده بودند زیرا تامین آب آشامیدنی در آن شرایط به گونه‌ای به مشکل برخورده بود و آنها بیش از حد عناصر نامرغوب را مصرف می‌کردند و از این جهت با مشکل شدید تغذیه مواجه شده بودند.

8- تصاویر غیرواضح!

 ردپاهای اصلی مربوط به دوربین‌های خود فضاپیما از بین رفته است و تصاویر آن دوربین‌ها بسیار واضح‌تر از آن چیزی است که هم اکنون در اختیار عموم قرار گرفته است.

آلدرین از اولین گام انسان بر روی ماه عکس گرفته است. (عکس از آرشیو ناسا)
آلدرین از اولین گام انسان بر روی ماه عکس گرفته است. (عکس از آرشیو ناسا)

9- چرا تو اول پیاده شدی؟

نیل آرمسترانگ به این دلیل قبل از آلدرین از فضاپیما پیاده شد و لقب اولین بشر بر روی ماه را گرفت چون اولا هم درجه‌اش از آلدرین بیشتر بود و بگونه‌ای فرمانده او محسوب می‌شد و ثانیا طراحی آپولو بگونه‌ای بود که آرمسترانگ اول بایستی پیاده می‌شد تا بعد از آن آلدرین بتواند پیاده شود!

10- بوی خاکستر!

فضانوردان پس از سوارشدن بر فضاپیما و در آوردن کلاه‌های خود متوجه شدند که نمونه هایی که با خود آورده‌اند بوی عجیبی می‌دهد و آنها این بو را شبیه بوی خاکستر باقی مانده از آتش که حالا مرطوب شده تشبیه کرده بودند.

آپولو ۱۱ با موفقیت در تاریخ ۲۴ جولای ۱۹۶۹ در اقیانوس آرام فرود آمد.( عکس از Ap)
آپولو ۱۱ با موفقیت در تاریخ ۲۴ جولای ۱۹۶۹ در اقیانوس آرام فرود آمد.( عکس از Ap)

10+1- الکی میگه!

عده بسیاری در دنیا وجود دارند که معتقدند اولین سفر انسان به ماه هیچگاه به وقوع نپیوسته و سفر به ماه بزرگترین دروغ قرن بیستم بوده و دولت آمریکا برای باقی ماندن در عرصه رقابت فضایی با روسیه مجبور به جعل این داستان شده است البته آنها دلایل خود را هم می آورند و معتقدند که این سفر یکی از بزرگترین دروغ های تاریخ است و حتی فیلم اولین سفر انسان به ماه هم جعلی است و حتی چرا در عکس‌های باقی مانده از سفر انسان به ماه نیل آرمسترانگ دیده نمی‌شود!

منبع foxnews
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

65 نظر برای این مطلب
  1. ف می‌گوید

    یکم منطقی فکر کنید رفقا
    اگ زمین تخته چرا پس ب تهش نمیرسیم؟
    ته نداره ینی؟ نمیشه ک
    زمین گرده
    و توسط گرانش داخلش کره ایه
    اگ اقیانوسی وجود داش بالا سر ما بالاخرع این لایه محافظتی پس از برخورد با کربن دی اکسید شکسته میشد و ما غرق میشدیم
    هیچ فردی قابلیت این رو نداره از خدش حرف بزنه بگه دنیای دیگه مث زحل و مشتری وجود دارع
    و در ضمن
    اگ اون لایه مانع ورود و خروج چیزی از زمین میشد ک تنفس نمیتونستیم بکنیم و هوا میپوسید و احساس خفگی ب ما دس میداد
    یکم بیشتر فکر کنید و سطحی همه چیز و نگا نکنسد ب همه چیز هم باور نداشته باشید🙂👍

  2. اوزرا می‌گوید

    قنداق و هر کلمه ایی آخرش آق یا آغ باشد . تورکی است در زبان فارسی ( قاف، غین ) وجود ندارد ) مثل ساریمساق. باجناق ( باجناق ) قشلاق. ییلاق. بارساق. قورساق. شلاق ( شال لاق ،لاق.مثل قیش لاق.یای لاق،چولاق،بولاق،قولاق). . . . . . . داغ. باغ. زاغ. یاغ. بولاغ. الاغ. کلاغ. سراغ. چراغ. . . . . . . . الین ده شال لاق ویرما سن الله. . اومودوم سن سن پناهیم الله……در زبان فارسی غین.و قاف نیست.به قوقوش(پرنده ی قو)می گویند.گوگوش..و به قولاغ می گویند.گولاخ…….گولاخ(بخندیم)

  3. ayrjahmdyan می‌گوید

    با سلام
    در پاسخ ب نظر امین جان بگم که اون سوختی که باعث بلند شدن سفینه از زمین میشه خوشتیپ فرق میکنه با سوخت در کره ماه هنگام بلند شدن،درسته این سوخت باید خیلی زیاد باشه تا زمانی که سفینه داخل جو زمین هست،وارد خلا که شد دیگه این سوخت بی معنی میشه و باک های سوخت جدا و رها میشن در فضا و جاش سوخت هسته ای میگیره که اندازه یه قوطی کبریت ده کره میشه چرخید
    توجه کنی سوخت هسته ای فقط تا ورود به جو زمینه ،دیگه بعلت مواد هسته ای خاموش میشه و با چطر ب زمین میرسه

  4. پوکیدم می‌گوید

    😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐من ک پوکیدم

  5. ممد می‌گوید

    محققان و فضانوردان گرامی کلی از اراجیفه بی پایه و اساستون لذت بردیم.چیزی که آدم درک و سوادش رو نداره نمیتونه بر پایه ی چهارتا مقاله ی تیوری توطیه و شر و ور زیر سوال ببره.هستند اهل فن و متخصصان مربوطه که بررسی کنن این حواشی رو.التماس تفکر

  6. علی می‌گوید

    بودجه ناسا از ۵ درصد به ۵ صدم درصد تغییر کرده
    مردم توی نظر سنجی ها گفتن ک روی سفر به ماه تمرکز کنیم بهتره
    اینا از دلایلی هستن که دیگه به ماه نرفتیم

  7. houriya می‌گوید

    کاملن دروغ
    امکان خارج شدن از جو به هیچ عنوان صورت نخواهد پذیرفت و تنها در مداره ماه میتوان ایستگاه و یا ماهواره راه اندازی کرد
    در بالای سر ما اقیانوسی از اب قرار دارد که توسط لایه ای محافظتی و بیرنگ پوشیده شده است دانشمندان japoni j
    تایید کردند
    فرماسونها مبلغ دروغ
    میلیارها دلار خرج کنترل افکار عمومی البته مالیدن به الک
    رسانه tv= دروغ

    زمین صاف و خورشید در فلک چهارم
    قطب جنوب دور زمین دایره ای را احاطه کرده
    سه شیفت عملیات ذوب کردن یخهای قطب توسط امریکا روسیه چین
    احداث ایستگاه فوق سری در قطب جنوب از سال 1987و هزاران دروغ

    1. میرزا کامبیز الدین می‌گوید

      حاجی ساقیت کیه ؟ معرفی کن ما هم استفاده کنیم .

    2. زهرا می‌گوید

      میشه لطفا واضح تر توضیح بدین؟ ینی چی بالای سرما اقیانوس وجود داره؟

      1. نگین. می‌گوید

        زمین تخته . جو ک میدونین چیه ی حاله ی اقیانوسی جو ب شکل کروی روی سطح زمین تخته . تو گوگل بزن میارع عکسشو برات ببین میفهمی :)

    3. محمد می‌گوید

      منم همین عقیده رو دارم و تخت گرا هستم

  8. سعید می‌گوید

    این عکسها فتوشاپه،اسپیس ایکس و بوئینگ و تسلا و ویندوز و اپل و هالیوود و اسکار و دانشگاه هاوارد …و حتی خود نرم افزار فتوشاپ هم فتوشاپه،به جون شما اگه دروغ بگم…

    1. xand می‌گوید

      مشکل شما اینه که چون یارو این موارد رو اختراع کرده، بنابرین هرچی میگه باید باور کنی
      —–به معنای واقعی کلمه.

  9. امین می‌گوید

    حسابش رو بکنید یک سفینه برای بلند شدن از سطح زمین چقدر به سوخت نیاز داره قطعا از خود سفینه بیشتر سوخت میخواد برای برگشت از سطح ماه هم به همچین سوختی نیاز دارن چطور میشه تو اون سفینه جاش داد

    1. بی نام می‌گوید

      تفاوت بین جاذبه ماه و زمین رو هم در نظر بگیرید.

  10. امیرحسین می‌گوید

    سلام? مقاله عالی بود. ? فقط من یه سوتی دیدم ? « همه می دونن که توی ماه هوا نیست. پس چجوری پرچم آمریکا تکون میخوره? واقعا این آمریکا خوب بلده کلک بزنه ها?

    1. رضا می‌گوید

      نه بابا، این سوتی رو تو دیدی دیگه؟
      این چیزها جزو مطالبیه که سالهاست جوابش داده شده

    2. طاها می‌گوید

      تون خوردن نیست اون موجیه که روی پرچم افتاده بخاطر جنسش و لوله کردنش برای بردن.
      امیدوارم منظورم رو رسونده باشم

      1. نگین. می‌گوید

        موج چیه جنس چیهه وایی اونجا بقول کروی گرایان ک جاذبه نیس پس باید ب سما بالا باشه توهوا

  11. پایروند می‌گوید

    گر در ماه هوا وجود ندارد و در بادی نیست چرا پرچم آمریکا دارد تکان می خورد آمریکا کلک های خوبی بلده ولی سوتی هم می ده و آمریکا این کار و کرده که این رو برای خودش ثبت کنه و هیچ آمریکایی در ماه پا نگذاشته

    1. محسن می‌گوید

      بابا تو دیگه کی هستی اصلا خود کاراگاه گجت شمسی و مادام زیاد نگاه میکردی نه؟کی به تو گفته اون پرچم تکون میخوره

  12. مرجان می‌گوید

    M Aln:
    من آدم حساسی نیستم ، وقتی خانه‌ی والدینم را ترک کردم گریه نکردم ، وقتی گربه‌ام مرد گریه نکردم ، وقتی در ناسا کار پیدا کردم گریه نکردم و حتی وقتی روی ماه پا گذاشتم گریه نکردم !!
    اما وقتی از روی ماه به زمین نگاه کردم بغضم گرفت با تردید با پرچمی که بنا بود روی ماه نصب کنم بازی می‌کردم از آن فاصله رنگ و نژاد و ملیتی نبود ما بودیم و یک خانه ‌ی گرد آبی ، با خودم گفتم انسانها برای چه میجنگند ؟!
    انگشت شصتم را به سمت زمین گرفتم و کره زمین با آن عظمت پشت انگشت شصتم پنهان شد و من با تمام وجود اشک ریختم …!!

    نیل ‌آرمسترانگ ( فضانورد )

    این داستان واقعیه؟ یا داستان سرایی های تلگرامه؟

  13. اختری می‌گوید

    وقتی فضانورد پرچم رو آورده پرچم میلرزیده به علت جاذبه کمتر و نبود اصطکاک هوا پرچم تا مدتی مثل آونگ حرکت کرده.در ضمن خیلی از عکس ها دستکاری شدن تا این موفقیت رو زیر سوال ببرند

  14. رضا می‌گوید

    این گودالهای روی سطح ماه که واقعی بنظر میرسن اما یکی میگه رفتن یکی میگه نرفتن . یکی میگه رد ماشینهای ماه نورد و اپولوها هنوز روی ماه مشاهده میشه! اما همین الانش میخان اشخاصی رو درسال 2020 به مریخ و بطور دائمی و همیشگی روی کره مریخ بفرستن و اسمش هم سفر بی بازگشته! چطور اینا تونستن 1 ماه رفت .حدود 2 روز روی کره ماه موندن و دوباره 1 ماه دیگه برگردن اینهمه مسافت و اینا میگن سفر روی مریخ بی بازگشته اما سفر روی ماه بازگشت داشته ؟ خیلی جالبه !

    1. محسن می‌گوید

      پیغام ها رو خوندم . متاسفانه اظهارات اشتباه و غیر فنی و کارشناسی بسیار زیادی در این بین بود که نخواستم بهشون جواب بدم اما این یک مورد رو خواستم جواب بدم . دوست بزرگوار سفر به مریخ در حال حاظر با امکانات پیش رو بدون بازگشته چرا ؟؟ اول من عامیانه میگم فاصله تا ماه کجا و فاصله تا مریخ کجا ؟؟؟ دوم برای رفت و برگشت به مریخ اولا احتیاج به سوخت و دوما مواد غذایی و تجهیزات اقامتی دارند در صورتیکه بخوان این مقدار سوخت و تجهیزات رو همراهشون بفرستن به وزن فضاپیما به قدری زیاد میشه که دیکه حتی نمیتونه از روی زمین بلند بشه . بهتره اگر میخواد در‌مورد نجوم فضا و اتفاقات اون اظهار نظر کنید قبلش تحقیق کنید یا از کارشناس یا حداقل افراد مطلع اطلاعات کسب کنید .

  15. Yaser14 می‌گوید

    ریچارد هوگلند متخصص سابق ناسا و تئوری توطئه بمباران ماه و آنچه بر سر سرنشینان آپولو 18 آمدIAA™:
    ناسا در روز چهارشنبه نهم اکتبر 2009 سیاره ماه را با موشکی به وزن 2هزار و 200 کیلو گرم که سرعت آن دو برابر سرعت گلوله بود بمباران کرد.این موشک به حفره ای در قطب جنوبی ماه برخورد کرد و تمام اجرای این برنامه به گفته ناسا برای یافتن آب صورت پذیرفت با هزینه ای بالغ بر583 میلیون دلار ؛ آمریکا در آن زمان در بد ترین شرایط اقتصادی و نظامی قرار داشت زیرا با عراق و افغانستان در جنگ بزرگی بود اما با این حال حاضر شد به جای صرف این هزینه در امور نظامی و یا اقتصادی کشورش سیاره ای دیگر را که حدود 383000 کیلومتر با ما فاصله دارد را بمباران کند برای یافتن آب .
    هوگلند نویسنده کتاب جنجالی “طرح بمباران ماه توسط ناسا در هاله‌ای از اسرار” اینگونه مینویسد:چرا باید در نهم اکتبر 2009 ناسا مکانی را مورد هدف قرار دهد که فضانوردان زمینی برای آخرین بار در آنجا پیاده شدند ؟ آپولو 17 چه خبری از ماه برای ناسا مخابره کرد ؟ پروژه آپولو 18 چه شد و سرنشینان آپولو 18 چرا هرگز به زمین بازنگشتند ؟
    هوگلند میگوید مارتین تورن در آخرین صحبت های خود به من گفت ما درباره همه چیز دروغ گفتیم ؛ ما اسم ماه را سیاره سیاه گذاشته ایم زیرا ساکنان این سیاره موجوداتی خونخوار و وحشی هستند و خوشبختانه تکنولوژی ندارند که به زمین آیند و مارا نابود کنند.پرایسر در صحبت های خود به صورت رادیویی که به طور مستقیم در مرکز کنترل ناسا در سال 1981 پخش میشد با صدایی لرزان و بریده بریده و نفس زنان که از دویدن مسیر طولانی ایجاد شده بود گفت : نمیدونم این ها چی هستن ولی خیلی زیادن و سریع حرکت میکنن ؛ خدای من الکس ؛ الکس ؛ الکس روی لباسته ؛ خدای من نه …
    و این آخرین صحبت های آرنولد پرایسر فرمانده و یکی از سرنشینان آپولو 18 بود ؛ در چند کیلومتر دورتر از پرایسر مگی ناروند در مخزن اکسیژن آپولو 18 چنین گفت ؛ مرکز کنترل این موجودات شبیه به عنکبوت هستن اما فرق زیادی دارن تعداد دست و پاهاشون زیاد تر هست و شبیه به سنگ هستند ؛ سنگ ها اینجا حرکت میکنند ؛ مرکز کنترل دارن به سمت من میان ؛ خدایا این ها چی هستند ؟ زیادن ؛‌خیلی زیادن ؛ خدایا… و صدا برای 3 ساعت قطع شد به طوری که مرکز کنترل فکر میکرد مگی ناروند کشته شده است ؛ ولی دوباره صدای مگی در مرکز کنترل پیچید و همه خوشحال شدند ؛ مرکز کنترل حدود 3 ساعت هست دارم میدوم ؛ مرکز کنترل صدام و دارید ؟ -آره مگی صدات رو بلند و واضح میشنویم بگو اونجا چه خبره ؟ حیات را تایید میکنی ؛ اینجا خود جهنمه ؛ پر از موجودات شیطانیه اینجا دیگه نمیتونم بدوم – مرکز کنترل من میترسم من و ببرید خونه – 3 دقیقه است وارد منطقه جنوبی ماه شدم اینجا پر از حفره است ؛ خدایا سنگ ها تکون میخورند ؛ اونا دنبالمن میرم توی حفره ؛ هوگلند به نقل از مارتین تورن میگوید از لحظه ای که مگی وارد حفره شد ارتباط یک طرفه شد و ما فقط این رو شنیدیم ؛ تورو خدا ؛ نه اونا توی لباسم هستن ؛ نه خدایا بدنمو تیکه پاره کردن…
    و دیگه خبری از مگی ناروند نشد و ناسا موضوع پروژه آپولو 18 را مخفی نگه داشت .
    مارتین تورن در جولای 1983؛ 3 ساعت بعد از صحبت های ترسناکش با هوگلند در تصادفی جان خودش را از دست داد.
    هوگلند مینویسد هنوز در شک صحبت های تورن هستم و هرشب به سیاره سیاه نگاه میکنم و به یاد 3 سرنشین آپولو 18 مینوشم .
    من قصد نگارش این کتاب را نداشتم تا زمانی که ناسا ماه را بمباران کرد و فهمیدم دقیقا مختصات بمباران همان جایی است که مگی جانش را از دست داده است.

    منبع: کانال فرازمینی ها – تلگرام
    wikispace@

  16. یاسر می‌گوید

    اینجا یه اشکال هست…
    توی اون عکسی که پرچم امریکا رو روی سطح ماه نصب کردن … همه ی اجسام سایه شون روی سطح ماه افتاده به جز پرچم…اگه دقت کنید پرچم هیچ سایه ای نداره . یعنی ممکنه این عکس ساختگی باشه.

  17. عصرنو می‌گوید

    ما دوره احمدی نژاد یه میمونو نتونسیم بفرسیم فضا.حالا میخوایم ناسارو زیر سوال ببریم!جالبه !ما مردم نادانی هستیم که خیلی از دنیا عقبیم ولی قبول نداریم و خودمونو با هوش ترین مردم دنیا میدونیم .به قول صادق هدایت ما تو چاهک دنیا زندگی میکنم .ولی احساس میکنیم که بهترین نقطه دنیا هستیم .مادر قرن بیستو یکم هنوز پیشوند شیخو سید داریم حالا که تمام دنیا این سفرو قبول کردن چند کودن میگن صحنه سازی بوده .

    1. الهه می‌گوید

      این مقاله رو روسیه منتشر کرده نه ایران!!!!
      به سایت مشرق نیوز برید توضیح کامل داده

    2. سپهری می‌گوید

      بیچاره غرب گداهای خودباخته! هرچی غرب میگه میگن درسته چون آمریکا گفته!

  18. سید نیما می‌گوید

    خوب اگه راس میگن ما باید از روی زمین اونا رو میدیدیم دیگه با این همه تلسکوپ که مطمعنا اون موقع هم بوده و ضمنا زمان جنگ سرد حتما ماه دقیق رصد میشده ولی چرا هیچ عکسی از صفینه روی ماه نیست به نظر منم اینا دروغه چون حالا که همه تلسکوپ قوی دارن دیگه گندش در میاد انجام نمیدن.احتمالا روس و ایالات متحده هم سر دو تا چاخان با هم تهاتر کردن اگه دقت کنین جدیدا سفرهای فضاییشون هم خیلی دور دست میگن شده که کسی از اینجا نتونه ببینتشون اخه یکی نیست بگه شما یه موشک منور یا رسام یا فسفری یا اصلا اتمی بزن به ماه همه ببینن علی الحساب برد موشکیت به ماه میرسه دیگه از منظومه شمسی نمیخواد خارج شی اینا همش دروغه عقل و منطق کجا رفته اخه علم جایی که توجیه مالی نباشه اصلا تولید نمیشه.برای بمب اتم پول خرج میشه نه برای سفر به قهقرای منظومه شمسی .حالا شما بعد از 50 سال هنوز داری ماله میکشی جدا خودتون خجالت نمیکشین 8 نفر مالک نصف ثروت دنیا شدن و 49 درصد هم مالک 1 درصد ثروت دنیا هستن دلیلشم همین حماقت بعضی ها هست یه کم با خودتون فکر کنین به خودتون نگاه کنین ببینین چی روی پشتتونه؟ اینی که روی دماغتونه چیه؟ چرا راه میرین صدا میده؟ بعد بیاین توجیه دروغ تاریخ گذشته رو بکنین.هممون رو فقط برای استخراج معادن و نفت و سیر کردن همین کارگرا میخوان باقی همه بهانس بمب اتم هم زیاده اگه توجیه وجودی نداشته باشیم مثل سرخپوستا منقرضمون میکنن میزارن موزه.

    1. فرهاد دایی می‌گوید

      من فکر کنم نکاتی رو در نظر نمی گیرید . یک نگاهی به اطلس ماه کنید . شما انتظار دارید ما از روی زمین با قویترین تلسکوپ شاهد شلیک موشک در کره ماه باشیم یا جنب و جوش موجودات روی آن ؟ در همین کره زمین قادر نیسیتم با دوربینهای ماهواره ها تروریستهای داعش را پیدا کنیم و نهایتا در نقاط مشخص شده از قبل نفتکش ها را با بدترین کیفیت پیدا می کنند. می تونید الان که گفتم تصور کنید دقت دوربین ها چقدره ؟ اونم از ماهواره ای که تقریبا در نزدیکی جو قرار داره و بسیار نزدیکه . ماه کجا جو کجا . ماه خیلی بزرگه . زور بزنن محلهایی رو می تونن مشاهده کنند به به بزرگی سد امیرکبیره و به اندازه یک دانه برنج دریافتش کنن . تا هم اکنون فناوری قدرتمندی که بتونه به وضوح سنگهای ریز روی کره ماه رو تشخیص بده ساخته نشده . حتی از اینجا محاله انسانی را در ماه بتوان مشاهده کرد.در اطلس ماه برای نواحی مختلف نامگذاری کرده اند و با توجه به پستیها و بلندیها از واژه هایی نظیر دریاواره استفاده کرده اند آبی وجود نداره ولی زمینهای هم سطح را دریاواره تعریف کرده اند و همانند اقیانوس آرام یا دریای سیاه نامهایی مانند دریاواره آسیا و … ما در سطح دریاها و کویرها از متضاد بودن رنگ یک نقظه به تدریج به ماهیت آن پی می بریم که مثلا یک سیاهی نشانه یک نهنگ می تونه باشه . در روی ماه رنگ و طبیعتی وجود نداره و همه چیز همانند رنگ خاکستره و تیره و تاریک اگر ذره ای هم اونجا حرکت کنه به همون رنگه . امکان نداره . برای همینه که رنگ لباس فضا نوردها سفید انتخاب شده . ولی بازهم قدرت لازم را بدست نیاوردند. لطفا زحماتی که تاکنون فضانوردها کشیده اند و ارزش هزاران ساعت آموزشی را که برای پی بردن به اسرار این علم متحمل شده اند را بخاطر فقدان سند و مدرکی که در دسترس عموم نیست پایمال نکنید. من مثل شما هستم ولی به این موضوع پی برده ام که اگر سندی در دسترس نیست واقعا صلاح نیست که در دسترس باشه . فعالیت آنها متوقف نشده ولی برای امنیت عمومی من و شما صلاح نیست به موضوعی پی ببریم که نگران کننده هست آن هم در حدی که زندگیمونو مختل کنه بخاطر اینکه افکارمون متمرکز این بشه که خطری در کمین ماست که ما حریف یک ناخنش هم نیستیم . اینطوری 1000 سال شاید زمین ما ایمن بمونه . ولی هیجان دانستن این حقایق خیلی بالاست و همه دوست داریم بدونیم . یک دلیل برای پایان دادن به حرفهایی که شاید باعث سردرد شما شدم بزنم . نیمی از ماه هیچ زمانی رو به زمین نبوده که تلسکوپ بتونه کمک کنه . من 40 سالمه و تازه فهمیدم که حرکت گردشی کره ما به چه شکلیه و بخاطر ضعف کتب درسی و علمی در این 40 سال تصور میکردم کره ماه هم مثل زمین در گردشه و به هر دور آن یک ماه گفته می شه . ولی الان فهمیدم که کره ماه گردش داره ولی به شکلی که نیمکره آن سمت ما هست و حرکت یک ماه آن به شکلی نیست که نیمکره پشت ماه را بتونیم ببینیم و ماموریتهای آپولو مدتهاست که در رابطه با مشاهدات آن روی ماه بوده . پس دوربینی کارساز نیست . من با مطالعه و تحقیقات و خواندن مطالب وبلاگها و صفحاتی نظیر همین صفحه به این مطالب رسیدم .

    2. محسن می‌گوید

      ای خدایا از دست شما جماعت بی علم . همیشه یک طرف ماه به سمت زمینه . ما هیجوقت پشت ماه رو ندیدیم . ماموریت های مختلف اپولو در بخش های مختلف ماه فرود امدند که تمام‌اونها در لبهی قسمت پشتی بودند چون ما روی ماه رو هزاران هزار بار رصد کردیم‌و نیازی به اطلاعات بیشتر نداشتیم این پشت ماه بود که پر از اسرار بود و هست و مطمئنا ناسا و اژانس فضایی روسیه حقایق رو درباره ی نیمه پنهان ماه نمیگن

    3. میترا می‌گوید

      جناب تو خود تجسم دروغی با این همه غلط املایی.
      تو یونس تو شکم ماهی رو بگو چطوری هضم نشد؟یا پیامبر اسلام چطوری به جبرعیل کشتی گرفت؟

  19. Zahra می‌گوید

    اگر که واقعا انسان با تکنولوژی اون زمان رفته ماه، چرا دوباره نرفته؟
    و اینکه ماه که جو و هوا نداره در نتیجه باد هم وجود نداره، چطوری پرچم موج داره؟ :(

    1. ماهی می‌گوید

      چرا نرفتن ؟ حتی انوشه انصاری هم رفته دیگه

      1. رضا می‌گوید

        انوشه انصاری به ماه نرفت عمو… بلکه به ایستگاه فضایی بین المللی که در مدار زمینه رفت

  20. حیدر صالح می‌گوید

    فکر کنم این قدم بر ماه گذاشتن دروغ باشه چون باید آمریکا در مقابل شوروی اقدامی بکند

  21. امین می‌گوید

    کسانی که میگن پرچم بالاش میله داشته تا شناور بمونه حتما حتما این عکس رو ببینید.چه توضیحی در مورد این عکس دارید؟؟؟
    digiato.com/wp-content/uploads/2015/10/apollo-12-this-american-flag-stands-motionless-on-the-surface-because-the-moon-has-no-atmosphere-and-therefore-no-wind.jpg

    1. امید می‌گوید

      خوب احتمالا ه از بغل و هم از بالا میله داره ولی منظور چیه یعنی دو تا میله چیزی از ارزشهای این سفر کم میکنه یا میله نداشت ارزشهای قهرمانی رو افزون میکنه یار ارزشها با میله دستکاری میشه یا میله مث کولیس ارزشها رو متر و مقیاس میزنه !! کلا میله خوبه؟ بده ؟ لازمه ؟ واجبه ؟ مستحبه ؟ یا همون یه میله واجب کفاییه؟//

      1. somebody می‌گوید

        چی میگی بابا حالت خوبه ؟
        وقتی تو ماه هوا وجود نداره چطور باد اومد و پرچم امریکا شناور مونده.

        1. Ashkan Navi می‌گوید

          متاسفانه شما بدون هیچ علمی حرف میزنی.اگه در پایه نهم،دهم علوم و فیزیکت خوب بوده باید بدونی بر طبق قانون نیوتون،اگه تمام نیرو های وارده ثابت باشن شما به جسمی نیرو وارد کنید جسم حرکت کرده و هرگز نمی ایستد.

        2. میترا می‌گوید

          نگران نباش پرچم ایت الله روسیه هم روزی تکون می خوره

  22. حیدر صالح می‌گوید

    دروغه . فقط علتش بازگشت از سطح ماه غیر ممکن است سوخت و اکسید 8 برابر خود سفینه لازم دارد

  23. Gui1ty می‌گوید

    این سفر هیچ گاه در طول تاریخ بشر رخ نخواهد داد

  24. دانیال سرودی می‌گوید

    دوستانی که میگن پرچم با نباید بیاد دقت کنید بالا پرچم در قسمت طولش یه میله هست که اونو بلند کرده

  25. علی می‌گوید

    نظریه پردازان توطئه، بیشتر روی عکس‌های ناسا تمرکز کرده‌اند. آن‌ها به عجیب بودن عکس‌های گرفته شده در ماه اشاره دارند. متخصصان عکاسی و از جمله آن‌هایی که به ناسا مرتبط نیستند، پاسخ می‌دهند که این عجایب آن‌هایی هستند که از یک فرود بر روی ماه انتظار می‌رود، و عکس‌هایی نیستند که بهینه دستکاری شده، یا در استودیو گرفته شده باشند. بعضی بحث‌های اصلی در زیر آمده‌اند.
    ۱. در بعضی عکس‌ها، رِتیکِل یا شبکه دوربین(به انگلیسی: Reticle)(“+”هایی با فاصله‌های مشخص) پشت اشیاء دیده می‌شود. بر روی دوربین‌ها صفحه رسو (صفحه شیشه‌ای شفاف که رتیکل روی آن نصب است) نصب شده بودند، و این موجب می‌شد تا نمایان شدن اشیاء در جلوی رتیکل‌ها، غیرممکن شود، در واقع می‌بایست همه رتیکل‌ها جلوتر از همه اشیاء باشند.
    • این موضوع فقط در عکس‌های کپی یا اسکن شده دیده می‌شود، نه در عکس‌های اصلی. علت آن ظاهر سازی عکس است: ناحیه‌های سفید شفاف امولسیون روی شبکه‌های نازک سیاه دوربین قرار دارد. ضخامت شبکه‌های سیاه ۰٫۰۰۴ اینچ (۰٫۱ میلیمتر) است و امولسیون تقریباً نیمی از آن را محو کرده است. علاوه بر این، در بعضی عکس‌ها وسط شبکه محو شده است ولی بقیه دیده می‌شوند. در بعضی از عکس‌های پرچم آمریکا شبکه‌ها در قسمت قرمز آشکار ولی در قسمت سفید کمرنگ یا محو هستند. هیچ دلیلی برای چسباندن شبکه‌های سفید در عکس وجود ندارد.[۷۳]
    • این نتیجه بریده یا چرخانده شدن عکس‌های محبوب برای افزایش تأثیر زیبایی شناختی آن‌ها می‌باشد.[۷۳]
    ۳. کیفیت عکس‌ها خیلی بالا است.
    • فضانوردان آپولو عکس‌های کم کیفیت زیادی گرفته‌اند، ناسا تنها عکس‌های با کیفیت را انتخاب کرده است.[۷۳][۷۴]
    • فضا نوردان آپولو از دوربین‌های با رزولوشن بالای هسل بلد 500 EL با لنزهای کارل زیس و مجله ۷۰میلیمتری با کیفیت متوسط استفاده کرده‌اند.[۷۵][۷۶]
    ۴. هیچ ستاره‌ای در عکس‌ها وجود ندارد. فضانوردان آپولو ۱۱ در نشست خبری نیز ادعا کردند که هیچ ستاره‌ای ندیده‌اند.
    • فضانوردان در مورد دیدن ستارگان با چشم غیر مسلح در وقت روز در ماه صحبت می‌کردند. آن‌ها اغلب ستارگان را به وسیله لنزهای فضاپیمای ناوبری می‌دیدند.
    • تمام فرودهای با سرنشین به وقت ماه، در روز انجام شده‌اند. پس ستارگان توسط نور خورشید و نور خورشید بازتابی از سطح ماه محو می‌شدند. چشم‌های فضانوردان به نور خورشید در چشم اندازهای اطراف عادت کرده بود پس آنها نمی‌توانستند ستاره‌های نسبتاً کم‌نور را ببینند؛ و به همین ترتیب، دوربین‌ها نیز با آن شرایط تنظیم شده بودند و نمی‌توانستند ستارگان را تشخیص دهند.[۷۷][۷۸] وقتی که پیش‌زمینه روشن است، تنظیمات دوربین می‌تواند یک پس زمینه دارای نور مناسب را، به سیاه تغییر دهد، مجبور کردن دوربین برای عکاسی سریع باعث می‌شود که نور پیش زمینه محو شود. نمایش این تأثیر این است.[۷۹] این تأثیر مشابه قادر نبودن به دیدن ستارگان در یک پارکینگ ماشین نورانی در شب هنگام است، ستارگان وقتی دیده می‌شوند که چراغ‌ها خاموش شوند. فضا نوردان هنگامی می‌توانستند با چشم غیر مصلح ستارگان را ببینند که در قسمت تاریک ماه قرار داشته باشند.[۸۰][۸۱]
    • یک دوربین فرابنفش ویژه، با نام طیف‌نگار فرابنفش برای فاصله دور در آپولو ۱۶ به سطح ماه برده شد و در سایه ماه نشین آپولو راه‌اندازی گشت. آن دوربین از زمین و بسیاری از ستارگان عکس گرفت، بعضی‌ها در نور مرئی کم نور و در نور فرابنفش براق و روشن هستند. این مشاهدات چندی بعد با مشاهدات تلسکوپ چرخنده فرابنفش یکی شد. علاوه بر آن موقعیت ستارگان با توجه به زمین و موقعیت آپولو ۱۶ درست است.[۸۲][۸۳]
    • عکس‌های گرفته شده از تاج خورشید که شامل سیاره تیر و بعضی از ستارگان پس زمینه به وسیله آلفرد وردن، خلبان ارشد آپولو ۱۵ گرفته شده‌اند.[۸۴]
    • از سطح ماه، عکس‌هایی توسط فضانورد آلن شپارد در طول مأموریت آپولو ۱۴ از سیاره ناهید (درخشان‌تر از هر ستاره‌ای) گرفته شده است.[۸۵]
    ۵. زاویه و رنگ سایه‌ها ناسازگارند. این نشان می‌دهد که نور مصنوعی استفاده شده است.
    • سایه ایجاد شده توسط انعکاس نور حاصل از زمین ناهموار، اعوجاج لنز واید و گرد و غبار ماه پیچیده است. منابع نور متفاوتی وجود دارد: خورشید، نور خورشید منعکس شده از زمین، نور خورشید منعکس شده از سطح ماه، نور منعکس شده از فضانورد و ماه نورد. نورهای این منابع توسط غبار ماه در مسیرهای متفاوت پخش می‌شوند، از جمله به طرف سایه‌ها. سایه‌های چاله‌ها و تپه‌ها می‌تواند کوتاه یا بلند شوند.[۸۶] علاوه بر آن، سایه‌ها حالات چشم انداز نقطه محو را نشان می‌دهد، و آن‌ها را در یک نقطه در افق همگرا می‌کند.
    • این تئوری در قسمت میسباسترز از فرود بر ماه ناسا خنثی شد.
    ۶. پس‌زمینه‌های عکس‌ها یکی هستند، اگرچه عکس‌ها با مایل‌ها فاصله انداخته شده‌اند. این نشان می‌دهد که برای پس‌زمینه از عکس نقاشی شده استفاده شده است.
    • پس‌زمینه‌ها یکی نیستند، فقط شبیه‌اند. آنچه که در برخی عکس‌ها نزدیک تپه‌ها دیده می‌شوند، کوه‌هایی هستند که مایل‌ها فاصله دارند. در زمین، آنچه که دور است با جزعیات کمتری دیده می‌شود. در ماه، جو و ریزگرد وجود ندارد تا اشیاء را محوتر کند؛ بنابراین آن‌ها نزدیک‌تر و واضح‌تر دیده می‌شوند.[۸۶] علاوه بر آن، اشیاء خیلی کمتری (مانند درختان) وجود دارد که به درک فاصله کمک کند. این موضوع در برنامه «چه کسی برای آپولو گریه کرد؟» توسط (مایک بارا) خنثی گردید.[۸۷]
    ۷. تعداد عکس‌های گرفته شده به صورت غیرممکنی زیاد است. در هر ۵۰ ثانیه یکی[۸۸]
    • چرخ دنده ساده با تنظیمات ثابت اجازه دو عکس را در ثانیه می‌دهد. بسیاری پشت سر هم خیلی سریع به صورت پانوراما گرفته شده است. این محاسبه (هر ۵۰ ثانیه یک عکس) بر پایه حضور یک فضانورد روی سطح صورت گرفته شده، و این لحاظ نشده است که دو فضانورد حجم کار را در راهپیمایی فضایی (EVA) شریک می‌شوند.
    ۸. این عکس‌ها، مانند بر روی هم قرار دادن Cهای روی سنگ و زمین، شامل چیزهای مصنوعی هستند. این‌ها ممکن است توسط کارکنان استودیو علامت‌گذاری شوند.
    • اشیاء به شکل C بیشتر به نظر می‌رسد که نقص در هنگام پرینت هستند و در عکس‌های اصلی وجود ندارند. این‌ها احتمالاً موی حلقه شده هستند.[۸۷][۸۹]
    ۹. یک خانم ساکن پرت (استرالیا) به نام اونا رولند گفته است که برای ۲یا۳ ثانیه یک بطری کوکاکولا را در گوشه پایین و راست تلویزیون خود در هنگام پخش آپولو ۱۱ دیده است. همچنین او گفت که نامه‌هایی به استرالیای شرقی آمد که به مدت ۱۰ روز آن بطری کوکاکولا به اشتباه در برنامه ظاهر شده است.[۹۰]
    • هیچ گزارش روزنامه یا ضبط از آن یافت نشده است.[۹۱] ادعای رونالد فقط به وسیله یک منبع گفته شده است.[۲۶] همچنین شکاف‌هایی در داستان وجود دارد، بیان می‌شود که او برای دیدن برنامه مجبور بوده است تا نصف شب بیدار بماند، ولی شاهدانی در استرالیا که در روز آن برنامه را دیدند این موضوع را نقض می‌کنند.[۹۲][۹۳]
    ۱۰. کتاب ضربه در ماه[۹۴] شامل عکس‌های مرکبی است که نشان می‌دهد آلن شفارد به همراه یک فضانورد دیگر روی ماه به یک توپ گلف ضربه می‌زند.
    • آن عکس تنها از مسیر تلویزیون، به جای عکس‌های فعلی واقعی استفاده شده است. ظاهراً ناشران احساس کردند که برای فروش کتاب خوب است؛ و ناشران اصلاً برای ناسا کار نمی کردند.
    ۱۱. در بعضی از عکس‌ها نقاط گرمی دیده می‌شود که احتمالاً به خاطر استفاده از نور نقطه‌ای قوی می‌باشد.
    • چاله‌ها در روی سطح ماه نور را مانند شیشه‌های گردی که برای پوشش علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می‌شود، یا قطرات باران، منعکس می‌کنند. این یک تابش را در اطراف سایه عکاس ایجاد می‌کند که در عکس دیده می‌شود.
    • اگر فضانورد در زیر نور بایستد ولی عکاس در سایه قرار داشته باشد، نور انعکاسی از لباس فضانوردی اش مانند نقطه نورانی عمل می‌کند.[۲۰]
    • بعضی از عکس‌های منتشر شده با کیفیت بالا، آن نقاط نورانی را بهتر نشان می‌دهند. اسکن‌های شفافیت‌های اصلی در حالت کلی بسیار روشن ترند. یک مثال در زیر آمده است.
    ۱۲. چه کسی از نیل آرمسترانگ هنگام قدم گذاشتن به ماه فیلم برداری کرده است؟
    • ماه نورد انجام داده است. این وسیله، بسیاری از وسایل دیگر را همراه دوربین تلویزیونی، در خود جای می‌دهد. این باعث می‌شود که ۶۰۰ میلیون نفر از روی زمین آن قدم‌ها را به طور زنده ببینند.
    محیط
    ۱. به دلیل قرار گرفتن فضانوردان در معرض امواج کمربند ون آلن و امواج کهکشانی، امکان نداشت که جان سالم به در ببرند(مسمویت پرتویی و درمان سلامتی با پرتوهای کیهانی را ببینید). تئوری پردازان توطئه بیان می‌کنند که عملیات استارفیش پرایم (آزمایش انفجار هسته‌ای در ارتفاع بلند) هم برای مختل کردن کمربند ون آلن ناکام ماند.
    • دو کمربند ون آلن اصلی، یکی داخلی یکی بیرونی، و یک حالت گذرا سوم وجود دارند.[۹۵] کمربند داخلی که شامل پروتون‌های پرانرژیست، خطرناک‌ترین است. کمربند خارجی هم که شامل الکترون‌های کم انرژی می‌باشد، کم خطرترین است(ذرات بتا).[۹۶][۹۷] فضاپیمای آپولو طی چند دقیقه از کمربند داخلی و طی ۱٫۵ ساعت از کمربند بیرونی گذشت.[۹۷] فضانوردان بوسیله پوسته آلومینیومی فضاپیما از امواج یونیزه محافظت می‌شدند.[۹۷][۹۸] علاوه بر آن مسیر زمین تا ماه طوری انتخاب شده بود که کمترین تماس را با کمربند داشته باشد.[۹۸] حتی دکتر جیمز وان آلن احتمال کشنده بودن امواج برای آپولو را رد کرد.[۹۹] پلیت دز میانگین کمتر از ۱ رم را بیان کرد، که معادل تشعشع محیطی دریافتی در موجودات زنده سطح دریا برای سه سال می‌باشد. همه امواج دریافت شده در طول مسیر هم اندازه با مقدار مجاز برای کارکنان هسته‌ای در طول یک سال است[۹۷][۱۰۰] که خیلی بیشتر از مقداری که فضانوردان شاتل فضایی دریافت کردند نیست.[۹۶][۹۶]
    ۲. فیلم دوربین‌ها باید در اثر این تشعشعات بخار شده باشد.
    • فیلم‌ها در یک نگه دارنده فلزی قرار داشتند که از آن‌ها محافظت می‌کرد.[۱۰۱] علاوه بر آن فیلم توسط ماشین‌هایی از قبیل لونا ۳ و برنامه چرخندهٔ ماه حمل می‌شدند که آن‌ها را از بخار شدن حفاظت می‌کرد.
    ۳. سطح ماه در طول روز طوری گرم است که فیلم دوربین را ذوب می‌کند.
    • هیچ جوی در ماه وجود ندارد که گرمای سطح را به لوازمات از جمله دوربین منتقل کند و آن‌ها در تماس مستقیم نیستند. در یک مکان خلأ تنها تابش می‌تواند گرما را انتقال دهد، نوع عملکرد تابش به طور کامل درک شده است، و بهترین راه جلو گیری از ورود نور است که آن هم به رنگ کردن محفظه صورت می‌گیرد. با رنگ طلایی که به ماه نورد زده شده بود، دمای آن کنترل می‌شد. همچنین، با اینکه سطح ماه در ظهر خیلی داغ می‌شد ولی بعد از غروب آفتاب هر جایی برای فرود مناسب می‌گشت. وقتی که مدت اقامت زیاد می‌شد، فضا نوردان، حتی با بیشتر شدن گرمای خورشید، متوجه بیشتر شدن سردکننده در لباس خود می‌شدند اما، اثر گرما با فعال و غیر فعال کردن سیستم‌های کنترلی رفع می‌گشت.[۱۰۲] فیلم از تابش مستقیم خورشید در امان بود، پس خیلی گرم نمی‌شد.[۱۰۳] روز در ماه تقریباً ۲۹٫۵ برابر روز در زمین است؛ و این یعنی، طول روز در ماه برابر ۱۵ شبانه روز در زمین است.
    ۴. خدمه آپولو ۱۶ در مسیر خود نمی‌توانستند از شراره خورشیدی جان سالم به در ببرند.
    • هیچ شرارهٔ بزرگی هنگام پرواز آپولو ۱۶ رخ نداد. یک شراره بزرگ در اوت ۱۹۷۲ بعد از برگشت آپولو ۱۶ و قبل ازآپولو ۱۷ رخ داد.[۱۰۴][۱۰۵]
    ۵. پرچمی که که فضانوردان بر روی سطح ماه قرار دادند، طوری است که نشان می‌دهد بادی می‌وزد و این خلاف گفته فضانوردان است که بادی نبوده است. این نشان می‌دهد که آن عکس روی زمین گرفته شده، وقتی که نسیمی در حال وزش بوده است. سیبرل گفت احتمالاً آن بخاطر سردکننده داخلی بوده که برای سرد کردن فضانوردان استفاده می‌شده است، درحالیکه سردکننده داخل لباس آن‌ها روی زمین خیلی سنگین بوده است.
    • پرچم به یک میله L (برعکس) شکل وصل شده، پس ثابت نبوده است. به نظر می‌رسد پرچم فقط وقتی که فضانوردان آن را به مکانش حمل می‌کردند، لرزیده است. بدون جریان هوا، این حرکت باعث می‌شده که گوشه آزاد پرچم، برای مدتی مثل یک آونگ نوسان کند. پرچم توسط نیرو چین خورده شده است، فیلمی که از عکس‌ها ساخته شده نشان می‌دهد که پرچم بعد از رها شدن توسط فضانوردان، بعد از مدتی همچنان به همان شکل باقی می‌ماند.[۱۰۶][۱۰۷][۱۰۸]
    این تئوری در قسمت میسباسترز از برنامه (فرود بر ماه ناسا) افشا گردید.
    عکس گرفته شده از باز آلدرین هنگام سلام نظامی کردن به پرچم (انگشتان دست راست وی از پشت کلاه فضانوردی اش دیده می‌شود). عکس گرفته شده از آلدرین که دست خود را پایین انداخته و کمی به سمت دوربین برگشته است، در حالی که پرچم ثابت است. انیمیشن درست شده از دو عکس نشان می‌دهد که دوربین آرمسترانگ حرکت کرده است، ولی پرچم خیر.
    ۶. با وجود نبودن رطوبت، جای پا روی ما به طور شگفتی حفظ می‌شود.
    • خاک ماه مانند زمین دارای رطوبت نیست، و لبه‌های تیزی دارد. این اجازه می‌دهد که ذرات خاک به هم بچسبند و شکل خود را حفظ کنند. فضا نوردان آن را به «پودر تالک و شن خیس» تشبیه کردند.[۸۷]
    این تئوری در قسمت میسباسترز از برنامه فرود بر ماه ناسا افشا گردید.
    ۷. در اتهام فرود روی ماه، حتی از تولید صدا نیز استفاده شده است، یا در صحرا با وجود فضانوردان، از فیلم برداری راه دور، یا کنترل کردن یا فیلم برداری اسلوموشن استفاده شده است تا آن را به ماه شبیه کند.
    • در سریال (از زمین تا ماه) از شبکه اچ‌بی‌او در یک قسمت از فیلم که مربوط به آپولو ۱۳ بود، در آن از مرحله صدا و تنظیمات مهار استفاده شده بود. در آن فیلم کاملاً آشکار بود که گرد و خاک بالا رفته، سریع روی زمین نمی‌نشیند (مانند ابر می‌شوند). در فیلم گرفته شده از قدم‌های آرمسترانگ و چرخ‌های ماه نورد معلوم است که خاک بالا رفته، براثر جاذبه ماه به صورت خط سهموی، خیلی زود می‌نشیند (چون هیچ هوایی برای نگه داشتن گردها وجود ندارد). حتی اگر از تولید صدا نیز استفاده می‌شد، پمپی که برای آن کار می‌کند هوا را بالا می‌برد و در مسیرهایی می‌فرستد که می‌بایست در فیلم دیده می‌شدند.
    در طول مأموریت آپولو ۱۵، دیوید اسکات آزمایش انداختن یک چکش و توپ را به طور هم‌زمان انجام داد، هردو در یک زمان سقوط کردند و با زمین برخورد نمودند، که بودن خلأ را ثابت می‌کند.[۱۰۹]
    • این تئوری در قسمت میسباسترز از برنامه (فرود بر ماه ناسا) افشا گردید.
    مسائل مکانیکی
    زیر ماه نورد آپولو ۱۱
    ۱. ماه نورد هیچ چاله‌ای ایجاد و هیچ گرد و خاکی پراکنده نکرد.[۱۱۰]
    • نباید انتظار هیچ چاله‌ای داشت. سیستم پیش رانش رو به پایین در مواقع فرود، خیلی زود تر خاموش می‌شد. به طوری که ماه نورد دیگر شتاب رو به بالا نداشت، پس موتور رو به پایین فقط وزن خود دستگاه را تحمل می‌کرد، که با توجه به جاذبه ماه خیلی کمتر می‌شد. در هنگام فرود، موتور طوری تنظیم می‌شد که فشار در انتهای نازل فقط ۱۰ کیلو پاسکال (۱. ۵ پوند بر اینچ مربع) باشد.[۱۱۱] بالاتر از نازل، ستون مواد پخش شده و فشار کاهش می‌یابد. گازهای خروجی موشک در خلأ خیلی زودتر نسبت به اتمسفر پخش می‌شوند. تأثیر اتمسفر بر ستون راکت را می‌توان به راحتی موقع پرتاب در زمین مشاهده کرد. در اتمسفر گاز خروجی بطور قابل توجهی پخش می‌شود. برای یادگیری، راکت‌هایی که برای خلأ ساخته می‌شود دارای کمربند بلندتر نسبت به زمین هستند، ولی آن‌ها هم نمی‌توانند جلو پخش شدن را بگیرند. پس گازهای خروجی از کاوشگر خیلی زودتر و خیلی بالاتر از محل فرود پخش می‌شوند. موتورهای روبه پایین، خیلی زیاد خاک ماه را پراکنده می‌کردند، همان‌طور که در فیلم‌های ۱۶ میلیمتری دیده می‌شود، و بسیاری از فرماندگان مأموریت‌ها از این اثر به روشنی حرف زدند. کاوشگران می‌توانند در حالت افقی به خوبی عمودی حرکت کنند، و عکس‌ها نشان می‌دهند که خاک‌ها در امتداد مسیر پخش می‌شوند. سنگ پوشه ماه زیر قسمت خاکی آن خیلی محکم است و به موتر اجازهٔ ایجاد چاله را نمی‌دهد.[۱۱۲] یک چاله در زیر آپولو ۱۱ با کمک سایه قسمت زنگی موتور کاوشگر اندازه‌گیری شده است و با توجه به جای قسمت پایه روی ماه می‌توان اندازه آن را ۴ تا ۶ اینچ برآورد کرد.[۱۱۳] که این را هم باید در نظر گرفت که وزن ۱۰۰۰۰ پوند کاوشگر هم به طرف پایین فشار می‌آورد.[۱۱۳]
    ۲. مرحله دوم پرتاب راکت و ماه نشین آپولو شعله قابل رویتی را تولید نکردند.
    • ماه نورد برای پیشران از آروزین ۵۰ (سوخت) و دی‌نیتروژن تترااکسید (اکسید کننده) استفاده می‌کرد، که برای سادگی و قابل اعتماد بودن انتخاب شده است. آن‌ها به روش هایپر گلیک و بدون نیاز به جرقه مشتعل می‌کنند، این محصولات احتراق دارای رنگ شفافی هستند.[۱۱۴] همان سوخت برای راکت آمریکایی تایتان استفاده شده است. شفافیت توده‌های آن‌ها در عکس‌های موجود، قابل مشاهده است. توده‌های راکت علاوه بر شفافیت، در حالت خلأ به سرعت پخش می‌شوند. در آخر، موتورهای راکت طوری قدرتمند حرکت می‌کنند که نواقص داخلی فهمیده نمی‌شوند. در زمین، سوخت اضافی در تماس با اکسیژن جو سوخته می‌شود، ولی این امر در خلأ امکان ندارد.
    ۳. ماه نورد دارای وزن ۱۷ تن است و هیچ اثری روی خاک نگذاشته است، ولی در کنارش جای پا دیده می‌شود.[۱۱۵]
    • روی زمین آپولو ۱۱ سوخت گیری شد و ماه نورد سوار آن گشت و جرمش حدوداً ۱۵۳۰۰ کیلو گرم (۱۷ تن آمریکایی) اندازه‌گیری شد. بر روی سطح ماه، با خالی شدن سوخت و اکسید کننده ماه نورد با چرخشش حول ماه، وزنش ۱۲۲۴ کیلوگرم شد.[۱۱۶] فضانوردان خیلی سبک‌تر از کاوشگر بودند، ولی چکمه‌هایشان خیلی کوچکتر از پایه‌های با قطر ۹۱سانتیمتری بود.[۱۱۷] فشار (نیرو بر واحد سطح) بیشتر از جرم بر فشردگی تأثیر دارد. رد ماه نورد روی خاک وجود دارد، مخصوصاً هنگامی که در هنگام فرود به طرفین حرکت کرده است (فشار متحمل شده زیر آپولو۱۱ که وزنش ۴۴ برابر وزن فضا نوردان است، تقریباً با فشار زیر پای آن‌ها یکی است).[۱۱۷]
    ۴. واحد سردکننده موجود در لباس فضانوردان در جایی که جو نباشد، نمی‌توانسته کار کند.[۱۷]
    • واحد خنک‌کننده فقط در شرایط خلأ کار می‌کرد. آب از مخزنی درون کوله پشتی فضانوردان، وارد سوراخ‌های کوچک یک صفحه تصعید کننده فلزی گشته، و به سرعت در فضا بخار می‌شد. از دست رفتن گرما توسط تبخیر باعث منجمد شدن آب باقی‌مانده می‌گشت، و یک لایه یخ روی صفحه تشکیل می‌دادند که به فضا بخار می‌شدند (تبدیل مستقیم جامد به گاز). و یک جریان آب دیگر که از درون LCG (لباس با خنک‌کننده مایع) می‌گذرد که فضانوردان می‌پوشیدند، و گرمای بدن فرد را به صفحه تصعید می‌برد، جایی که دوباره خنک شده و به LCG بر می‌گشت. ۵٫۴کیلوگرم آب تقریباً ۸ ساعت سرما می‌داد. با توجه به اندازه‌اش، در راه پیمایی‌های روی ماه محدودیت مصرف داشت.

    مخابره
    ۱. به خاطر فاصله ۴۰۰۰۰۰ کیلومتری، باید بیش از ۲ ثانیه تأخیر در ارتباطات بین زمین و ماه می‌بود.
    • تأخیر بیشتر از ۲ ثانیه در صداهای ضبط شده ماه‌نورد کاملاً آشکار است، ولی همیشه آن طور که انتظار می‌رفته نبوده است. در بعضی فیلم‌های مستند دیده می‌شود که تأخیر درست شده است. علت این تاخیرها ممکن است که محدودیت‌های زمانی یا ایجاد وضوح باشد.[۱۱۸]

    اندازه نسبی، و فاصله بین ماه و زمین در مقیاس پرتوی از نور که بین آن دو حرکت می‌کند.
    ۲. تأخیر معمول در ارتباطات تقریباً ۰٫۵ ثانیه بود.
    • ادعای اینکه تأخیر ۰٫۵ ثانیه بوده، طبق بررسی‌های انجام شده، دروغ است. نباید در مکالمه انجام شده با یک طرف اتاق فرمان، زمان تأخیر را بین هر پاسخ در نظر گرفت. پاسخ‌ها از اتاق فرمان بدون هیچ تأخیری شنیده می‌شدند، در حالی که هیوستون، جواب را از ماه دریافت می‌کند.
    ۳. رصدخانه پارکس در استرالیا، برای هفته‌ها گفته شده بود که مرکز تقویت ارتباطات در اولین راهپیمایی روی ماه خواهد بود. اما ۵ ساعت قبل از ارتباط، به آن‌ها گفته شده بود که سیستم‌ها را خاموش کنند.
    • زمان اولین راهپیمایی بعد از فرود تغییر یافت. در حقیقت، این عمل با تأخیر انجام گرفت و پارکس همهٔ راهپیمایی آپولو۱۱ را پوشش داد.[۱۱۹]
    ۴. ظاهراً پارکس دارای بهترین تصویر از ماه بود؛ ولی رسانه‌های استرالیایی و همه مراکز شناخته شده، تصویر خود را از آمریکا دریافت می‌کردند.
    • برنامه اصلی همان بود و بر اساس بعضی منابع و سیاست‌های داخلی که شرکت پخش استرالیایی، اطلاعات را مستقیم از پارکس و رادیو تلسکوپ هانی ساکل کریک دریافت کرد؛ که به تلویزیون ان‌تی‌اس‌سی در پدینگتن سیدنی داده می‌شد. این بدان معنی است که بینندگان در استرالیا چند ثانیه قبل از بقیه دنیا ماهنوردی را می‌دیدند.[۱۲۰] همچنین مقالهٔ فضانورد پارکس، جان سارکیشین (On Eagle’s Wings: The Parkes Observatory’s Support of the Apollo 11 Mission) را ببینید.[۱۲۱] اتفاقات پیرامون رصدخانه پارکس در تأخیر نمایش، در یک فیلم کمدی کوتاه استرالیایی به نام «بشقاب ماهواره» نمایش داده شد.
    ۵. پارکس سیگنال‌های بهتری را وقتی که ماه در طرف دیگر زمین بود، دریافت می‌کرد.
    • این موضوع توسط شاهدان و گزارش مأموریت تأیید نمی‌شود.

  26. وحید می‌گوید

    وااااای خدا ما تو این مملکت چقدررررر کارشناس داریم
    دوستان کارشناس لطفا یه ضربه رو عکس مرحمت کنید و عکس بزرگ شده رو ببینید تا متوجه وجود میله ای که به صورت ال مانند به میله اصلی در بالای پرچم وصل شده و باعث باز شدن پرچم شده بشوید …..اصلا به باد و غیره هم ربطی نداره…..

  27. امیر می‌گوید

    دوستاننی که باور دارن انسان این سفر رو انجام داده، برا ساده لوحی تون متاسفم
    علتهاش رو کمی علمی تر جستجو کنید
    چرا با وجود گذشت نزدیک به نیم قرن هنوز هیچ کشوری حتی خود آمریکا نتونستن این عمل رو دوباره انجام بدن
    و چرا هنوز هم این تکنولوژی در هیچ کشوری جز آمریکا که فقط مدعیه! وجود نداره چرا آمریکا به خطراتی محرضی که متوجه فضا نوردها بود و توسط روسها گزارش شد توجه نکرد
    حداقل در مورد میزان تشعشعات موجود در منطقه بدون جو و یا تعداد شهاب سنگهایی که هر روزه و ثانیه به ثانیه روی ماه و جو زمین با سرعتی بالغ بر 25000 کیلومتر بر ساعت فرود میاد فکر کنین و ببینین باید چه لباسی میپوشیدین تا بتونین دووم بیارین و هزاران نکته …
    بیخیال

  28. ss می‌گوید

    دروغه پس ستاره ها کجان ستاره ها باید دیده شوند چون جو نیست که محیط (هوا) روشن باشد.
    در آنجا جو نیست پس چرا پرچم موج میزنه انگار باد میاد.

  29. فضوول می‌گوید

    نگو ک پرچم سایه نداره چون اینجا سایه داره
    لینک زیر
    http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1393/12/18/444903_354.jpg

  30. فضوول می‌گوید

    اون سایه پرچم نیست درست.
    چس سایه پرچم کجاست .>!<

  31. محمد می‌گوید

    مورد اول رو قبول ندارم چون که کلمه Man در زبان انگلیسی هم مرد معنی میشه و هم بشر. خواهشاً زبان انگلیسی تون رو تقویت کنین..

  32. محقق ماه می‌گوید

    آمریکا =به خاطر اتفاقات افتاده متاسفیم اما شاید اگر آن کار ( سفر به ماه
    به صورت دروغین ) انجام نمیشد هرگز توان رقابت با روسیه را نداشتیم
    وبسایت شما = کلی چرت و پرت دروغ آخرشم نوشتید برخی معتقدند
    این سفر جعلی بوده

  33. ع می‌گوید

    وااای بس کنید خود امریکایی ها هم از این داستان به عنوان دروغ بزرگ یاد میکنن اونوقت شما درموردش مطلب مینویسی

  34. امین می‌گوید

    عزیزان ماه هم اتمسفر خودشو داره

  35. محمد می‌گوید

    سلام دوستان .اگه توجه کنید بالا پرچم میله ای وجود دارد و پرچم به وسیله ی میله هست که صاف ایستاده نه وزش باد .در ثانیه از کجا معلوم سطح ماه اصلا بادی وجود ندارد ؟ الان ام سفر های به ماه صورت میگیرد و تلافاتی هم هست بخاطر این تلفات اعلام نمیکنن .

  36. faranak می‌گوید

    vaghan jae taasof dare,aghab mondegi ta in had nobare,natavani khodemono ba elm daneshnanda moghayese kardan maskharas,,,raftan b kore mah chiize kami nist k y mosht bisavad ouno enkar mikonan.vaghan ma madione hame daneshnandaeim

    1. محسن صحافی می‌گوید

      فارسی بنویسید بقیه هم بتونن استفاده کنن.

    2. مسعود می‌گوید

      آخه یه مشت بی سواد فقط هرکی هرچی بگه باور می کنن.
      شما که با سوادی اون پرچم را نگاه کن. چیز عجیبی نمی بینی؟ معلومه که نه!!

      – در ماه جو و باد وجود نداره که پرچم را تکون بده.
      – اصلا در ماه جو و باد وجود نداره که پرچم را حتی بالا بیاره. اگه واقعی بود پرچم باید آویزون می موند.

      1. امین می‌گوید

        آدم باسواد مطمئن باش اگرم بخوان همچین عکسیو منتشر کنن خیلی از منو تو زرنگترن که این جزئیات رو بخواد یادشون بره. در ضمن برو یه نگاه تو آرشیو ناسا بنداز ببین شاید سنگی که 200 میلیون سال از قدیمیترین سنگهای زمین قدیمیه رو از دهات شما اوردن. اطلاع رسانی کن ریا نشه هه

  37. زند می‌گوید

    الان داستان اول مرغ بود یا تخم مرغ شده فقط خدا وخود اهل حرم اسرار میدانند وبس!!!!

  38. ابوالفضل می‌گوید

    سلام. دوستان به اون عکس نصب پرچم نگاه کنید! سایه فضانورد و فضاپیما به سمت راست ولی سایه پرچم به سمت چپ که خیلی هم غیر واقعی به نظر میرسه.

    1. ELIZA می‌گوید

      دوست عزیز این سایه که میبینی شاید اصلا برای پرچم نباشه شاید برای یکی از تجهیزات باشه-و البته خیلی ها هم دلیل میارن که امریکایی ها روی ماه قدم نذاشتن- خیر این غلطه هر کشوری اگه اونقدر که امریکایی ها خرج میکردن خرج میکرد میتونست بره روی کره ی ماه

  39. محمد می‌گوید

    اما در بعضی از مقالات دلایل زیادی برای رد کردن این سفر وجود داره که واقعا بعضی از انها جالب است.به شخصه اعتقاد دارم اگر امریکا این کار را کرده بود مطمنا چندین بار دیگر این سفر را با هزینه کمتر و امنیت بیشتر برای فضانوردان انجام میداد.سفری که در ان زمان و امکانات انجام داده باید حالا خیلی راحتتر باشه.

  40. ناشناس می‌گوید

    بله
    اگه فیلمشون رو دیده باشید موقع نصب پرچم روی سطح ماه، پرچم به گونه ای حرکت میکنه که انگار بادی در جریان هست
    درصورتی که از لحاظ علمی وزش باد در سطح ماه به این شکل امکان ندارد.

    1. رامتین می‌گوید

      این طور نیست دوست عزیز
      به علت لرزش پایه پرچم و انتقال نیرو از دست فضانورد به میله پرچم به نظر می‌آید باد پرچم را تکان می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم ایت مطلب را بخوانید: http://e.xti.ir/4

      1. آرش می‌گوید

        اون سایه ای که شما فکر میکنید مربوط به پرچم هستش سایه فضا نورد دومی هست که خارج از کادر عکس قرار گرفته و ضمنا سایه میله به اون نازکی به اون ضخامت میشه مگه؟
        عکس کاملا واقعی هستش
        همینه که میگن دهن گربه به گوشت نمیرسه ….