ساخت چیپست رادیویی به اندازه یک مورچه و بی‌نیاز از باطری توسط محقق ایرانی دانشگاه استنفورد!

این یک وعده در حال تحقق در آینده نزدیک است! تمامی گجت‌های شما از گوشی‌هوشمند گرفته تا یخچال فریز خانه‌اتان می‌توانند با یکدیگر تماس برقرار کنند انهم بدون سیم و بدون اتصال به منبع انرژی حتی بدون دخالت شما!

6

محققان دانشگاه استنفورد کالیفرنیا موفق شده‌اند به این رویا سرعت بیشتری ببخشند و چیپست فرستنده و گیرنده رادیویی در اندازه یک مورچه خلق کنند! این چیپست کوچک انرژی مورد نیاز برای راه‌اندازی خود را از طریق امواج رادیویی دریافت می‌کند و به هیچ منبع انرژی خارجی نیاز ندارد و به اندازه کافی برای جا گرفتن در هر نوع گجت در خانه شما، کوچک اما در عین حال برای ارسال و دریافت سیگنا‌ل‌ها قدرتمند است.

نکته جالب اینکه این چیپست توسط امین اربابیان استادیار دانشگاه استنفورد طراحی و معرفی شده است. وی از دانش‌اموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف تهران در سال 1384 است. وی این چیپست را آغازگر موج جدیدی از دستگاه‌های بی‌سیم توصیف کرده که ارتباط بی‌سیم را از گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها به سایر دستگاه‌های الکتریکی روزمره خواهد آورد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرده که سازندگان دستگاه‌ها به استفاده از این چیپست در دستگاه‌های خود روی بیاورند تا آن چیزی که اینترنت اشیاء می‌نامند بالاخره واقعا محقق شود! تصور کنید اضافه کردن یکی از این چیپست‌ها به لامپ روشنایی می‌تواند تا چه میزان محیط را هوشمند‌تر کرده و شما را قادر به ارتباط با آن و تمامی دستگاه‌های الکتریکی اطرافتان کند!

البته مطمئنا این ارتباط تنها با دستگاه‌های دیجیتال بی‌سیم صورت خواهد گرفت. این اختراع مطمئنا وقتی متفاوت‌تر و سودمندتر خواهد بود که ارزان تمام شود چرا که به اندازه‌ای کوچک است که می‌تواند هر جا که تصور کنید برای افزایش ارتباط میان دستگاه‌های دیجیتال سودمند واقع شود. مطمئنا زیاد منتظر نخواهیم ماند!

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. محمد می‌گوید

    سلام. من با نظر علی آقا موافقم. ایرانی بودنش چه نفعی به حال ما داره که پوزشو میدیم.چقد زرنگه ایالات متحده آمریکا که ارزش اینطور افرادو میدونه . نه تنها از ایران بلکه از کلیه کشور ها نظیر این افرادو رو هوا میزنه.

  2. sichan می‌گوید

    کاش ایرانی نبود …….!!!!!

  3. Amir می‌گوید

    جالبه همیشه دانشمندان ایرانی اختراعات خوبی انجام میدن ولی
    نه در ایران، همون هایی هم که ایران هستند وقتی میبینند کشورهای خارجی چه امکاناتی بهشون میدن میروند.
    اگر فرایند اداری برای ثبت این چیپست تو ایران بود عمر نوح لازم بود همونطور که خیلی از اختراعات ثبت نشده و یا اگر ثبت هم شده فراموش شده و سرمایه ای بهش ندادن
    حالا امیدواریم زودتر این چیپست و این فناوری مورد استفاده قرار بگیره

  4. علی آقا می‌گوید

    یک نکته متفرقه:
    مهم این نیست که این دانشمند ایرانی بوده یا نه
    مهم نیست که فارغ التحصیل صنعتی شریف بوده یا نه
    مهم اینه که استعداد و تواناییش در ایالات متحده امریکا و در دانشگاه استنفورد شکوفا شده.
    بنابراین دلیلی نداره ما تو ایران باد به غبغب بندازیم و با غرور بگیم دانشمند ایرانی…
    تمام افتخار این نوآوری متعلق به شخص ایشون، دانشگاه استنفورد و کشور امریکاست و ما ایرانی ها هیچ سهمی ازش نداریم.

    1. افشین می‌گوید

      ولی بلاخره توی ایران که درس خونده!
      آمریکا تنها کاری که کرده میدون دادن به این آدم بوده! افتخارش اگه برای ایران نباشه، هرگز برای استنفورد و آمریکا هم نیست!

      1. Amir می‌گوید

        واقعا آدم باید دلش بسوزد که ایشون تو شرایط اسفبار آموزش پرورش ایران درس خونده
        که اگر ایران درس نخونده بود شاید زودتر به این مهم دست پیدا میکرد
        اخه تا کی بگیم تاریخ کهن
        الان رو بچسب که هوا پسه