اینتل DirectX 12 را آزمایش کرد؛ سریع‌تر و بهینه‌تر از DirectX 11

شاید شما هم قبول داشته باشید که برای بازی‌ها و یا ویرایش ویدئو قدرت بیشتر پردازشی همیشه بهتر است. در ویندوز یکی از مهمترین اجزای پردازش بازی‌های DirectX است که حالا اینتل نسخه جدید آن را آزمایش کرده است.

4

در حال حاضر حدود 70 درصد از کامپیوترهای ویندوزی از DirectX 11 استفاده می‌کنند. اینتل به تازگی در غرفه Siggraph 2014 نسخه جدید DirectX یعنی نسخه 12 را آزمایش و بنچمارک کرده و آن را با نسخه فعلی مقایسه کرد. به ادعای این کمپانی نسخه جدید به میزان قابل توجهی عملکرد، مصرف انرژی و Scalability بهتری دارد. شاید از خودتان بپرسید چرا اینتل و مایکروسافت چکاره است؟ خوب است بدانید این دمو بر روی سرفیس پرو 3 با پردازنده Core i5 اینتل و پردازنده گرافیکی Intel HD 4400 انجام شد.

در این دمو از نسخه سفارشی 3Dmark استفاده شد و پس از سوییچ به DirectX 12 هم در مصرف انرژی و هم کارایی بهبود چشمگیری مشاهده شد. با DirectX 12 کار به صورت بهتری میان هسته‌ها و threadها توزیع و تقسیم شد و همچنین استفاده بسیار کمتری نیز از CPU صورت گرفت. به این ترتیب درایور Direct3D جدید حدوداً 50 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کرد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید با DirectX 12 در حالت Unlocked نرخ فریم از 19 به 33 فریم بر ثانیه افزایش پیدا کرد که این به معنای 60 درصد قدرت بیشتر با همان میزان مصرف انرژی است. همچنین در حالت Locked و قفل بودن نرخ فریم مصرف انرژی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است که اغلب این بهینه‌سازی مربوط به مصرف کمتر از CPU دستگاه است.

به گفته مایکروسافت حدود 50 درصد از سخت‌افزارهای رده‌بالای کنونی می‌توانند از DirectX 12 نیز بهره ببرند و احتمالاً تا پایان سال 2015 شاهد عرضه بازی‌هایی با این فناوری خواهیم بود. هر دو کمپانی بزرگ ساخت سخت‌افزارهای گرافیکی یعنی AMD و Nvidia اعلام کرده‌اند که از DX12 در کارت‌های گرافیکی جدید خود بهره خواهند برد. به این ترتیب پس از سال 2008 و رونمایی از DX11 حالا بالاخره جهش بزرگی در عرصه گیمینگ در حال رخ دادن است.

DigitalTrends

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. Mohammad می‌گوید

    سلام
    گیم های جدید فقط با رابط DX12 عرضه میشن؟
    و امکان تغیر تنظیمات از DX12 به DX11 وجود داره؟
    ثانیا از بین GTX 1060 و RX480 کدومشون گیم های جدیدو با نرخ فریم بالاتری اجرا میکنه؟
    ممنون

    1. علی ارغوان می‌گوید

      همه گیم هایی که تاکنون عرضه شدن با DX11 هم سازگاری دارن.
      این دو کارت گرافیک عملکرد بسیار مشابهی دارن و توی بعضی بازیها 1060 نرخ فریم بالاتری داره و توی بعضی RX 480. اما برتری 1060 معمولا بیشتره

  2. علي آقا می‌گوید

    تو لینوکس هم کارایی داره؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      DirectX برای ویندوز هست.