ناسا حافظه‌ی مریخ‌نورد خود را از فاصله‌ی 200 میلیون کیلومتری فرمت می‌کند!

با اینکه بیش از یازده سال از آغاز مأموریت 90 روزه مریخ‌نورد Opportunity بر سطح سیاره مریخ می‌گذرد این مریخ‌نورد همچنان به گشت‌وگذار خود ادامه می‌دهد. ظاهراً پس از گذشت این زمان طولانی این مریخ‌نورد دچار مشکلات نرم‌افزاری شده است به همین علت ناسا پس از تهیه یک نسخه پشتیبان کامل، حافظه آن را فرمت می‌نماید و آن را دوباره راه‌اندازی می‌کند. درست شبیه آنچه ما در مورد کامپیوترها انجام می‌دهیم، اما در یک سیاره دیگر!

0

مریخ‌نوردهای Spirit و Opportunity هر دو دارای حافظه فلش 256 مگابایتی هستند که از آن برای ذخیره‌سازی اطلاعات و ارسال آن به زمین استفاده می‌کنند. اما پس از سال‌ها رفته‌رفته این حافظه دچار مشکل شده است و باعث شده در ماه گذشته مریخ‌نورد Opportunity بارها به‌صورت ناخواسته ریبوت شود. هر بار ریبوت شدن آن یک روز کامل طول می‌کشد و تحقیقات Opportunity را عقب می‌اندازد.

ناسا در زمین یک پشتیبان کامل از اطلاعات فعلی حافظه Opportunity تهیه می‌نماید و سپس اقدام به فرمت کردن و رفع اشکالات حافظه آن می‌نماید. دقیقاً مشابه کاری که در سال 2009 در مورد جفت دوقلویش Spirit انجام شد.

جان کلاس، مدیر پروژه‌‌های تحقیقاتی ناسا در رابطه با مریخ، می‌گوید این عملیات ریسک زیادی ندارد چرا که نرم‌افزارها و اطلاعات حساس روی حافظه‌ی دیگری در مریخ‌نورد ذخیره شده‌اند. با این حال با توجه به فاصله 200 میلیون کیلومتری قابل مقایسه با پشتیبان گیری و فرمت کردن کامپیوترهای شخصی نیست، حتی در صورت استفاده از سرویس‌های ابری. این عملیات یک عملیات بین سیاره‌ای است.

Gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.