گیمرها به فهم پزشکان از کارکرد چشم انسان کمک می‌کنند

در طی 50 سال گذشته، عصب شناسان در تلاش بوده‌اند تا راز قابلیت چشم انسان در ردیابی حرکات را کشف کنند، و امروز با کمک گیمرها و دانشگاه MIT دانشمندان به جواب از همیشه نزدیک‌تر اند.

0

دانشمندان عصب شناسی برای پی بردن به چگونگی ساختار شبکه‌ی نورونی چشم انسان برای حل این معما تلاش‌های زیادی کرده‌اند که بسیار پیچیده و پرجزئیات است. بر اساس گزارش Popsci انجام چنین کاری نیازمند تلاش شبانه‌روزی 100 نفر برای نیم میلیون سال است. اما برای بالابردن سرعت کار، دانشمندان دانشگاه MIT برنامه‌ای تحت عنوان EyeWire ساخته‌اند که مانند یک بازی ویدئویی کار می‌کند و به بازی‌کنندگان خود این امکان را می‌دهد که یک سلول عصبی را در میان بخش کوچکی از مردمک چشم یک موش هدایت کنند. این برنامه شباهت زیادی به پروژه‌ی Folding@home پلی‌استیشن دارد که در آن بازی‌کنندگان می‌بایست از سیستم برق پلی‌استیشن 3 خود کمک بگیرند تا مراحل هضم پروتئین را درک کنند. با این تفاوت که EyeWire یک بازی تعاملی است در حالی که Folding@home یک تجربه‌ی کاملا انفعالی به شمار می‌رود.

eyeball

از طریق ثبت نام در این لینک می‌توانید خودتان این بازی را امتحان کنید. در این بازی، گیمرها به سادگی با کلیک بر روی منطقه‌ی مناسب به عصب کمک می‌کنند تا راه خود را در میان مردمک باز کرده و در نهایت آن را به ثبت می‌رسانند. همچنین شما می‌توانید ببینید چند نفر در حال بازی کردن هستند و نیز در مورد این پروسه در یک گفتگوی زنده سوالات خود را بپرسید. همچنین این برنامه نیز با این‌که برای کمک به آزمایشات ساخته شده است، اما مانند یک بازی دارای لیدربورد امتیازات است. در حال حاضر بیشترین امتیازات متعلق به بازیکنانی از سوئیس و امریکا است.

این اولین بار نیست که می‌شنویم بازی‌های رایانه‌ای به نوعی در پیشرفت علم سهیم می‌شوند و از فواید آن‌ها باخبر می‌شویم. و قطعا، آخرین بار هم نخواهد بود. قبلا در فارنت با هم دیدیم که بازی‌های رایانه‌ای چگونه به درمان سرطان کمک می‌کنند.

gameinformer

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.