گیم‌نت: معرفی بازی Call of Duty: Advanced Warfare – ملاقات با رییس وحشتناک

الان چند سالی هست که انگ “تکرار” به پیشانی بازی‌های سری “ندای وظیفه” خورده است و اکتیویژن، بعد از چندین و چند بار متلک شنیدن بالاخره تصمیم گرفته است تا تکانی به این بازی بدهد. Advanced Warfare قدم اول در این راه نیست، بلکه باید آن را به تکامل رسیده‌ی ایده‌ی پیشرفت بدانیم. چرا که بازی‌های قبلی به خوبی در این مسیر گام گذاشته‌اند و حالا دیگر جای هیچ اشتباهی برای ندای وظیفه نیست.

5

“جنگاوری پیشرفته” زمانی وارد میدان نبرد می‌شود که “عملیات سری 2” برای اولین بار بازی را با موفقیت به آینده برد و ایده‌های جدیدی را پیاده کرد و بعد از آن “ارواح” توانست روح سرگردان بازی را به ثبات دعوت کند و زمینه را برای ورود جنگاوری پیشرفته فراهم سازد. بازی که وارث بزرگترین موفقیت‌های ندای وظیفه در ابعاد گوناگون است.

Advanced Warfare یازدهمین ندای وظیفه‌ای است که به بازار می‌آید. مشخص است که هر بازی جدیدی که از هر سری بازیِ مشخصی ساخته می‌شود، بار تجربیات بازی‌های قبل از خود را به دوش می‌کشد و ردپای بازی‌های قبلی آن مجموعه به وضوح در آن مشخص است. جنگاوری پیشرفته نیز بدون شک از این قاعده مستثنی نیست. با این‌حال این بازی، مشخصه‌های بارزی دارد که ما را سریعا به یاد بازی‌های مشخصی از این مجموعه می‌اندازد. این بازی بدون شک میراث دار سه بازی مجموعه‌ی “جنگاوری نوین” در ایجاد تحول است. حتی می‌توان گفت که Modern Warfare این‌جا یک درجه ارتقا یافته و به مرحله‌ی پیشرفته رسیده است. کاری که خیلی قبل‌تر از این‌ها منتظر آن بودیم. همچنین، ستینگ آینده‌ی این بازی از “عملیات سری 2” به ارث رسیده است.

حتی می‌توان گفت که Modern Warfare این‌جا یک درجه ارتقا یافته و به مرحله‌ی پیشرفته رسیده است. کاری که خیلی قبل‌تر از این‌ها منتظر آن بودیم.
Black Ops 2 اولین بازی از این مجموعه بود که ما را به آینده برد و امکان بازی کردن با امکانات و در مکان و فضای تخیلی را به ما داد. طعم شلیک با سلاح‌های فوق پیشرفته‌ی آینده‌نگرانه، به این بازی هم منتقل شده است. و اما در نهایت، جنگاوری پیشرفته نوع روایت خود را از “ارواح” به ارث برده است. و این‌ها همه توجیه خوبی برای چرخه‌ی سه ساله‌ی ساخت و توسعه‌ی این بازی در استودیوی Sledgehammer Games است. و توجیه بهتری برای بالا رفتن انتظاراتمان از آن. از ندای وظیفه‌ای که می‌خواهیم تکانی اساسی به این سری بدهد و همه چیز را دگرگون کند.

CoD-AW_Induction_Vision-Mode-Active

در جنگاوری پیشرفته داستان در سال 2054 اتفاق می‌افتد. جایی که یک گروه تروریستی بین‌المللی حملات خود را تصرف جهان را با از کار انداختن همزمان رآکتورهای هسته‌ای کشورهای قدرتمند آغاز می‌کند. بدین‌ترتیب، قدرت دفاع کشورهای مختلف من جمله ایالات متحده به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. دولت‌های زیادی ورکشسته و تسلیم می‌شوند و سازمان‌های جهانی پاسخگو نیستند. حالا وقت آن است که یک مرد قدرتمند وارد میدان شود و به مبارزه برخیزد. “جاناتان آیرونز” رییس بزرگترین و پیشرفته‌ترین ارتش خصوصی جهان است. “اطلس” با امکانات و سربازهایی که در اختیار دارد تنها امید مقابله با گروه تروریسی KVA است. بازی‌کننده در نقش “جک میتچل” افسر سابق نیروی دریایی امریکا که اکنون سقوط کرده است به اطلس می‌پیوندد و ماموریت‌ها شروع می‌شوند.

اما چه چیزی داستان بازی را متمایز می‌کند؟ اگر بازی عملیات سری 2 را بازی کرده باشید، حتما و بدون شک شخصیت منفی آن بازی یعنی “رائول منندز” را به یاد دارید. منندز یک آنتاگونیست فوق‌العاده پرداخت شده بود که توانست داستان بازی را از این رو به آن رو کند. حالا یک ضدقهرمان دیگر به ما معرفی شده است که انتظار داریم با کاریزمایی که دارد، بتواند نقشی حتا بهتر از منندز برای جنگاوری پیشرفته بازی کند. می‌پرسید این شخصیت کیست؟ همان “جاناتان آیرونز” است. می‌پرسید چرا کاریزما دارد؟ چون نقشش توسط “کوین اسپیسی” بازی شده است. و همه‌ی این قابلیت و کاریزما را در همان سخنرانی جاناتان در تیزر معرفی بازی دیدیم.

house_of_cards_1024x748

کوین اسپیسی

دوست‌داران سینما کوین را می‌شناسند. او که یکی از با استعدادترین بازیگران هالیوودی است و نقش‌های بزرگی را ایفا کرده است، قبلا علاقه‌ی خود به بازی‌های رایانه‌ای را نشان داده بود. نقش‌آفرینی‌های درخشان او در فیلم‌های دهه‌ی 90 میلادی و اوایل دهه‌ی 2000 به یاد همه‌ی سینمادوستان هست. کوین، با بازی در شاهکارهایی چون “زیبای آمریکایی” و “مظنونین همیشگی” شناخته می‌شود. بعد از آن هم حضور کوین در فیلم‌های موفقی همچون “رؤسای وحشتناک” و “Margin Call” نشان داد که به خوبی می‌تواند نقش رؤسا را بازی کند. اما شاید در سال‌های اخیر، بیشتر به خاطر سریال فوق‌العاده‌ی خود “خانه‌ی پوشالی” (House of Cards) او را بشناسیم. سریالی که نمود خارق‌العاده‌ای از هنر و بزرگی کوین اسپیسی است و نشان می‌دهد که او برای نقش آیرونز در ندای وظیفه از هر گزینه‌ای بهتر است. فقط کافی است سریال را دیده باشید و “فرانک آندروود” را به جای “جاناتان آیرونز” بگذارید.

ندای وظیفه که امسال برای اولین بار با موتور گرافیکی کاملا جدید ساخته می‌شود، برای موشن کپچر بازیگران خود از تکنولوژی ساخت فیلم “آواتار 2″ـی “جیمز کامرون” استفاده می‌کند که به گفته‌ی اکتیویژن برای این سری اولین بار اتفاق می‌افتد. بدین ترتیب می‌توان از کیفیت گرافیکی بازی و همچنین، شباهت بازیگران به چهره‌ی اصلی آن‌ها مطمئن باشیم. هر چند این مسئله در اولین تیزری که از بازی دیده بودیم به ما ثابت شده بود. درست همان لحظه‌ای که “کوین اسپیسی” را برای اولین بار دیدم، از دقت و جزئیات چهره‌ی او متحیر شدم. این بازی را حتا می‌توان وارث بزرگ سینما در دنیای بازی هم نامید. ردپای مردان بزرگ سینمایی در جای جای آن دیده می‌شود.

Advanced WarfareScreen-Shot-2014-05-03-at-7.10.09-PM

داستانِ پیشرفت‌ها و تغییرات ندای وظیفه‌ی یازدهم به حضور بازیگر معروف هالیوودی، تغییر موتور گرافیکی و روی دادن در سال 2054 ختم نمی‌شود. بلکه در این بازی قرار است شاهد تغییرات زیادی در بخش گیم‌پلی بازی باشیم. علاوه بر این‌که زمان بازی این امکان را به ما می‌دهد تا از سلاح‌های پیشرفته و خفن و آینده نگرانه بهره ببریم، امکانات بسیار زیاد و قابل توجه دیگری هم در بازی گنجانده شده است. به طور مثال این‌که در این بازی وسائل نقلیه‌ی آینده‌نگرانه‌ای وجود دارند که با استفاده از آن‌ها اکشن‌های کاملا جدیدی خلق شده است. همچنین، سازندگان با تغییر دادن دید جزئیات برای بازی‌کنندگان، حس رئال بودن بازی را افزایش داده‌اند. بدین ترتیب، دیگر شما همه‌ی اطلاعات را در مورد موقعیتتان در بازی از طریق آن‌چه روی صفحه نمایش داده می‌شود به دست نمی‌آورید و فقط یک نقشه‌ی هولوگرافیک است که از روی سلاحتان به نمایش در‌‌می‌آید. این تغییر را هم می‌توان میراث “ارواح” نامید، چرا که بازی قبلی به نوعی آغازگر این نوع تغییر بود و قدم‌های اول را قبلا برداشت.

Call-of-Duty

چیزی که از بابت آن خیالمان کاملا راحت است، لمس “هیجان” همیشگی در بازی است. یعنی قرار نیست به خاطر تغییرات در این بازی دیگر شاهد انفجارهای عظیم، برخوردهای سهمگین و فروپاشی‌های بزرگ نباشیم. همه‌ی این‌ها در بازی به وفور دیده می‌شود. حتی ما در یکی از تریلرهای اخیر به نمایش درآمده از بازی شاهد تخریب کامل پل “گلدن گیت” بودیم! (البته ندای وظیفه سابقه‌ی تخریب برج ایفل را هم دارد، این که چیزی نیست!)

اما چه چیزی به بالاتر رفتن این هیجان کمک می‌کند؟ سازندگان بازی به مسئله‌ی “صداگذاری” اشاره می‌کنند. آن‌ها بر روی کیفیت بالای صداگذاری بازی و تجربه‌ی کاملا جدید بازی‌کنندگان از آن تاکید زیادی دارند و همین مسئله باعث می‌شود که مطمئن باشیم با یک انقلاب در زمینه‌ی صداگذاری بازی‌های رایانه‌ای طرف خواهیم بود. اما نه… صبر کنید! یک اسم شنیدم. درست است؟ “Don Veca” مسئول صداگذاری بازی است؟ پس دیگر خیالمان از این بابت راحت است. “وکا” که مثل بسیاری دیگر از افراد استودیوی Visceral به Sledgehammer پیوست، سابقه‌ی درخشانی در صداگذاری برای بازی‌ها دارد و همین ما را خاطر جمع می‌کند. وقتی او می‌گوید “احساس شلیک در این بازی از طریق صدایی که اول وارد گوش شما می‌شود، وارد بدنتان می‌شود، به استخوان‌هایتان راه پیدا می‌کند و بعد روحتان را قلقلک می‌دهد، کاملا منتقل می‌شود” دیگر چه نگرانی باید داشت؟

ندای وظیفه جنگاوری پیشرفته یک پکیج کامل است. نوآوری، اکشن، هیجان و جذابیت لازم را دارد تا دوباره، سر وقت، به بازار عرضه شود و شاید باز هم رکورد جا‌به‌جا کند. شک نکنید که در گیم‌نت فارنت، این بازی را نقد خواهیم کرد. فعلا باید تا 13 آبان و روز انتشار بازی برای رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن 3 و 4، ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس وان صبر کنیم. چه کار دشواری است صبر کردن برای ملاقات با رئیس وحشتناک!

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. Seraj می‌گوید

    سلام من روی xbox one بازی میکنم کرافیکش فوق العادست

  2. عرفان می‌گوید

    سلام درباره ی mw4 چیزی میدونید میاد یا نه؟

  3. کسری کامران می‌گوید

    سلام با تشکر از سایت خودتون خیلی مفید و خوب بود. من تازگیا بازی رو ریختم. فقط توی بعضی مرحله ها، فیلم ها گیر می کنه مخصوصا توی مرحله Bio lab. وقتی هم که آنلاین هستم و گزینه multiplayer یا survival رو انتخاب می کنم بازی هنگ می کنه و خارج میشه کامپیوترمان همه‌ی سیستم های لازم رو داره. می شه لطفا بگین چرا هنگ می کنه؟ لطفا سریع جواب بدین. با تشکر

  4. سلمان صحافی می‌گوید

    سعید جان عالی بود!
    قلم بسیار خوبی داری! تبریک می‌گم!
    ضمناً من هیجان انگیزترین لحظات گیم رو در MW2 تجربه کرده‌ام! البته مرحله‌های split Screen رو که هم رزمم هم مهدی صحافی بود! :)
    با هم چه عملیات‌هایی که نکردیم! :)))

    1. سعید زعفرانی می‌گوید

      ممنون. شما لطف دارید. به نظر من هم یکی از بهترین بازی‌های نسل قبل MW2 بود.