فناوری جدید صفحه نمایش برای حل ضعف بینایی بدون نیاز به عینک و لنز!

اکثر انسان‌ها در برهه‌ای از زندگی به عینک یا لنز برای بهبود بینایی نیازمند می‌شوند که این وسایل از قرن سیزدهم میلادی پا به زندگی انسان گذاشته‌اند.

1

همان‌طور که روزانه بسیاری از انسان‌ها به صفحات نمایش دستگاه‌های دیجیتالی و کامپیوترها خیره می‌شوند، نیاز به تصحیح بینایی با عینک و لنز هم افزایش می‌یابد.

خوشبختانه محققان دانشگاه برکلی و MIT با معرفی فنّاوری جدیدی در صفحات نمایش به کمک انسان می‌آیند که این صفحات نمایش می‌توانند به‌طور خودکار خود را با چشمان ضعیف افراد تطبیق بدهند تا کاربر تصاویر را بدون نیاز به عینک و لنز به‌طور دقیق مشاهده کنند.

این صفحات می‌توانند در هر وسیله‌ی دیجیتالی مانند موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، کامپیوترهای شخصی و یا هر وسیله‌ای که دارای صفحه‌نمایش است به کار گرفته شوند. شاید روزی برسد که انسان دیگر نیازی به استفاده از این ابزار تصحیح بینایی پیدا نکند و بتواند به‌راحتی به کارهای روزانه‌اش برسد.

صفحات تصحیح کننده‌ی بینایی چه چیزی هستند؟

غالب اوقات نقص‌های موجود در بینایی براثر ناتوانی چشم در متمرکز شدن روی یک جسم در فاصله‌ای معین رخ می‌دهد که نتیجه‌ی این امر تار شدن تصویر و از شکل طبیعی افتادن آن می‌شود. کاری که عینک‌ها و لنزها انجام می‌دهند این است که به تصحیح این نواقص می‌پردازند تا فرد تصویر درستی را ببیند.

علاوه بر یک فیلتر نوری که در اولین لایه‌ی صفحه قرار دارد، نرم‌افزار مورداستفاده از الگوریتمی بهره می‌برد که بسته به نمره‌ی چشم کاربر اقدام به تغییر تصویر می‌کند تا چیزی که کاربر ببیند تصویری صاف باشد. دقت کنید که تصویری که یک فرد با چشم سالم روی صفحه می‌بیند الزاماً تصویری صاف نیست و ممکن است از چشم او تصویر تار باشد. در این فرایند تصحیح تصویر، هنگامی‌که نور هر پیکسل از حفره‌های روی فیلتر نوری عبور می‌کند، هم‌زمان هم الگوریتم استفاده‌شده اقدام به اعمال تغییراتی در نور عبوری از این حفره‌ها می‌کند و تجمیع پرتوهای نوری که به شبکیه‌ی کاربر می‌رسند باعث می‌شود تصویر برای وی شفاف و واضح باشد.

این الگوریتم که در دانشگاه برکلی تولید شده با تنظیم شدت پرتوهای خروجی اقدام به بهینه‌سازی تصویر برای چشم کاربر می‌کند.

برایان بارسکی، پروفسور علوم کامپیوتر و علم بینایی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا می‌گوید:

barskyتکنیک مورداستفاده‌ی ما تصویر را تار و غیرواضح می‌کند و این تصویر فقط برای فردی که مشکلات بینایی دارد واضح دیده می‌شود و فردی که چشم سالمی دارد تصویر را بد می‌بیند.

در حال حاضر این صفحات نمی‌توانند به‌طور هم‌زمان به‌وسیله‌ی چند نفر با گستره‌های بینایی متفاوت مورداستفاده قرار بگیرند. این عمل درست همانند استفاده از عینک دیگران است که باعث می‌شود نتوانید به‌خوبی اطراف را ببینید.

البته بنا بر گفته‌ی رامش راسکار، پروفسوری در MIT Media Lab که در این پروژه نقش داشته، صفحاتی که رزولوشن بالایی دارند می‌توانند هم‌زمان مورداستفاده‌ی بیش از یک نفر قرار بگیرند.

چه زمانی شاهد تجاری شدن این صفحات خواهیم بود؟

خبر خوب درباره‌ی این موضوع این است که این صفحات نیاز به سخت‌افزار جدیدی ندارند و با فنّاوری فعلی قابل ساخت هستند.

گروه محققان دانشگاه برکلی با استفاده از یک آی‌پاد تاچ و یک فیلتر اکریلیکی چسبانده شده روی صفحه توانستند به خواسته‌ی خود دست پیدا eyeglassdisplay-prototypeکنند. این فیلتر دارای هزاران حفره‌ی موردنیاز برای عبور پرتوهای نور است.

سامسونگ، ال‌جی و چند غول بزرگ دیگر دنیای فنّاوری در حال خرج میلیون‌ها دلار پول برای تحقیق و توسعه‌ی صفحات نمایش هستند و مدتی پیش بود که ویدئویی از صفحه‌ی منعطف تولیدشده به‌وسیله‌ی ال‌جی تماشا کردیم. شاید تا چند سال آینده شاهد ورود این صفحات نمایش مصحح بینایی به بازار باشیم.

هنوز موانعی برای این کار وجود دارد مانند همان چیزی که اشاره کردیم؛ یعنی نبود قابلیت مشاهده‌ی هم‌زمان تصویر به‌وسیله‌ی چند کاربر. مانع دیگر این است که در حال حاضر و با فنّاوری فعلی کاربر نباید تغییر مکان بدهد و از یک زاویه‌ی ثابت به تصویر نگاه کند و در غیر این صورت عمل تصحیح به‌درستی صورت نخواهد گرفت.

امیدواریم این موانع هم از سر راه برداشته شوند تا هر چه زودتر شاهد ورود این صفحات نمایش خاص به بازار باشیم.

DigitalTrends

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Avalive می‌گوید

    سلام میگم که چقدر خوب میشه شرکتهای ایرانی اینطور کارها رو انجام بدن
    مثلأ همین جی ال ایکس و کاووش و … امثال اینا
    اونوقت همه آدما میتونن از امکانات با قیمت مناسب بهره ببرن
    خوب الأنه این شرکتها چقدر با قیمتهای مناسب دارن ارائه خدمات فروش میدن خدائیش
    آدم نباید از حق بگذره
    واقعأ ازشون متشکرم شخصأ و میدونم خیلی ازشون راضین