شبکه سوم سیما یک گام به پخش HD نزدیک شد!

به نظر می‌آید پس از گمانه زنی‌های فراوان برای انتخاب اولین کانال صدا و سیما برای پخش HD، بین کانال‌های سوم، آی‌فیلم و ورزش، این شبکه سوم سیما خواهد بود که سیستم پخش آن از SD به HD تغییر خواهد کرد.

17

به گزارش فارنت، از امروز صبح شبکه سوم سیما با تغییر نسبت تصویر پخش خود از ۴:۳ به ۱۶:۹، اولین گام جدی را برای پخش HD برداشت. هم اکنون اگر از تلویزیون‌هایی با نسبت تصویر ۱۶:۹ یا همان عریض بهره‌مند هستید، دیگر تصاویر را بصورت فشرده عمودی نخواهید دید، و تصاویر به صورت استاندارد برای شما به نمایش در خواهد آمد. در ضمن لِتِرباکس یا همان باند سیاه بالا و پایین تصویر که در زمان پخش فیلم‌ها و یا فوتبال‌های خارجی مشاهده می‌شد دیگر وجود نخواهد داشت.

IRIB TV3 HD (2)با این وجود اصل کار، که همان تبدیل رزولوشن تصویر است هنوز صورت نگرفته. اما با رویه‌ای که در شبکه سوم مشاهده می‌شود، احتمالاً شبکه سوم بزودی به سیستم پخش HD مجهز خواهد شد.
قابل ذکر است که پیش از همه این کانال‌ها، شبکه پرس‌تی‌وی، در تمام سیستم پخش خود مجهز به سیستم HD است و تنها نیاز به تجهیزات برای خروجی HD دارد. اما به نظر مسئولان صداوسیما شبکه‌های داخلی را به پرس‌تی‌وی ترجیح داده‌اند، تا ابتدا نظر مخاطبان داخلی خود را جلب کنند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

17 نظر برای این مطلب
  1. چآ می‌گوید

    همه ی کشورا دارن کانالاشونو 4K میکنن ما هنوز Hd هم نکردیم چه برسه به Full Hd

  2. javad می‌گوید

    مهم این است که در پخش زنده تاخیر نباشد.حال HD یا غیرHD.

  3. حبیب ورکاتی می‌گوید

    صدسال دیگه اچ دی میشه

  4. سجاد می‌گوید

    با سلام ایا برای تلویزیون های دیجیتال سر خود هم باید از گیرنده دیجیتال وکابل اچ دی ام ا استفاده کنیم که اچ دی شود خواهش می کنم یکی پاسخ دهد

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      خیر ارتباطی نداره و نیازی نیست. البته پوشش لازم برای دریافت تصاویر اچ دی مورد نیازه

  5. محمد می‌گوید

    ایشالا ی روزی تمام شبکه ها FULL HD میشوند . به امید اون روز

    1. امیر می‌گوید

      اایشالله پنجاه سال دیگه

  6. حامد می‌گوید

    شبکه ی سه تا ۵ سال بعد هم اچ دی نمیشود
    این را یک تهیه کننده به شما میگوید

    نسبت تصویر ۱۶ به ۹ برای تولید ساده تر از ۴ب ۳ لست، ربطی به اچ دی ندارد

    شبکه های واید الان
    پرس
    آی فیلم انگلیسی
    افق

    1. سامان می‌گوید

      نمیشه گفت ساده تر هست ولی پهنای باند کمتری میخواد.ضمن اینکه واقعا 16:9 نشده، اینا اومدن تصویر رو توی نسبت عمودی فشرده کردن که واقعا یه کار غیر حرفه ای هست و نشان از سواد پایینشون داره. تصویر وقتی توی یک بعد فشرده میشه باعث تراکم بالای پیکسل توی یک بعد و کشیدگی پیکسلها توی بعد دیگه میشه و هم چشم رو اذیت میکنه و هم تشخیص چیزهایی که چشم به اونها عادت کردن رو سخت میکنه.
      مثلا تصور کنید که یکی از مشخصه های علی دایی قد 190 سانتی اونه و حالا اگه یکدفعه قدش بشه 170 سانتیمتر به چشم همه غریب میاد و تشخیصش سخت میشه.(البته تو ایران برعکس اینه چون هیچ وقت نسبت تصاویر رعایت نشده و علی دایی با قد 220 سانت هم دیده شده!)

      1. محسن می‌گوید

        چرا اتفاقا واقعا 16:9 شده، اگه به اطلاعات شبکه در تلوزیونتون یه نگاه بندازین متوجه میشین که 16:9 هست یا خیر. هرچند از نوع تصویر و عدم کشیدگیش تو تلویزیونهای hd هم مشخصه. شبکه افق و مستند هم مدتیه که داره به همین شکل پخش میشه.

  7. پوریا می‌گوید

    نه فیبمسازای ایرانی دارن هابیت و میسازن و امثالهم باید جزئیات توش پیدا باشه ، ایناهم خوشن والا ، حداقل ورزش یا مستند و اچ دی میکردن که فوتبال و یا مستندارو اج دی ببینیم .

  8. Alireza Moradi می‌گوید

    انشالله یه روزی همه ی شبکه های صداسیماHDمیشن ولی فعلا بهتره همین شبکه3ونمایش روHDکنن

  9. اقشین می‌گوید

    چشممون روشن…

  10. خودم! می‌گوید

    به نظر من اولویت با شبکه های نمایش، ورزش و مستند باید باشه.
    شبکه های دیگه خیلی محتوای HD ندارند (مثلا سریال و فیلمهای های ایرانی که فکر نکنم هیچکدوم به صورت HD ضبط شده باشن)

    1. سجاد می‌گوید

      چرا عزیزم
      اکثر سریال های روز حتی فول اچ دی فیلم برداری میشن اما خروجی تلویزیونیشون 576i هست. اگر اچ دی بشه که اونا هم میتونن سریال هاشونو اچ دی پخش کنن.

  11. sina می‌گوید

    سلام شبکه پرس تی وی و های اسپین هنوز هم به صورت اچ دی پخش میشود

    1. سلمان صحافی می‌گوید

      دوست عزیز، همانطور که گفتم شبکه پرس تی وی تنها نسبت تصویر ۱۶:۹ دارد اما رزولوشن آن HD نیست. اما شبکه هیسپان رو نمی دونم!