اپ‌نت: Atlas Web Browser؛ مرورگری که می‌تواند جای کروم را بگیرد!

مرورگر گوگل کروم برای اندروید آن‌قدر خوب و سریع است که با امکانات همگام‌سازی با نسخه دسکتاپ کمتر کسی به سراغ مرورگرهای دیگر می‌رود. حتی اگر از کروم خوشتان نیاید اپرا، فایرفاکس، دلفین، UC Browser یا مرورگر پیش‌فرض گوشی‌تان هستند. اما چرا می‌گوییم شاید اطلس بتوتند جایگزین بهتری باشد؟ در ادامه با معرفی این اپ با فارنت همراه باشید.

3

Atlas Browser یک مرورگر تازه وارد اندرویدی است که نسخه آزمایشی آن با قابلیت‌هایی خوب فعلاً به صورت رایگان در گوگل پلی قرار گرفته است. سرعت بالا، تنظیمات مفید، رابط کاربری متریال و استفاده آسان همگی از جمله عواملی است که اطلس را به یک مرورگر تمام عیار تبدیل کرده‌اند.


ایده و کاربرد

مرورگر اطلس با هدف طراحی یک اپلیکیشن مینیمال و در عین حال با امکانات و تنظیمات کافی و مناسب و راحتی استفاده ایجاد شده است. شاید در مقایسه و بنچمارک مرورگرها برخی چند صدم ثانیه سریع‌تر عمل کنند اما حتی یکی دو ثانیه برای کاربر آن‌چنان مهم نیست. Atlas Browser سعی کرده تا به جای تمرکز بر روی این موضوع امکاناتی مناسب را فراهم کند.

Atlas-Browser-1

همان‌طور که گفتیم Atlas Browser به صورت آزمایشی و فعلاً کاملاً رایگان است پس بعد از نصب و در اجرای اول حتماً گزینه Enable Paid Features را تیک بزنید. همچنین در حین از راه‌اندازی اولیه فیلترهای ضدتبلیغات نیز دانلود و فعال می‌شوند تا از شر بسیاری تبلیغات اینترنتی خلاص شوید.

صفحه اول شاید در نگاه اول نوار آدرسی نداشته باشد اما در واقع atlas:bookmarks با لمس فعال شده و می‌توانید سایت مورد نظر را در آن تایپ کنید. پیشرفت در بارگذاری سایت به صورت درصد نمایش داده می‌شود که می‌تواند مفید باشد. در هنگام مرور نوار آدرس و ابزار بالای صفحه پنهان می‌شود تا فضای بیشتری به وبگردی و محتوای صفحه اختصاص داده شود.

هنگام وبگردی دو جسچر اصلی وجود دارد: از لبه چپ و از لبه راست صفحه به سمت داخل.

Atlas-Dual-Windows

اگر از لبه چپ سوایپ کنید لیست تب‌ها یا همان زبانه‌های باز را مشاهده می‌کنید. با فشردن دکمه + می‌توانید تب جدیدی باز کنید و یا با فشردن X تبی را ببندید. متأسفانه امکان بستن تب‌ها با یک سوایپ دیگر به راست وجود ندارد اما دو گزینه جالب و مهم در پایین صفحه مشخص است. FULLSCREEN نوار نوتیفیکیشن بالای صفحه را پنهان می‌کند تا فضای حتی بیشتری در اختیار داشته باشید و DUAL VIEW هم مانند حالت MultiWindow سامسونگ دو صفحه وب را در کنار یکدیگر نشان می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را بزرگ و کوچک کنید. به این ترتیب در تبلت‌ها و گوشی‌های بلند برای دسترسی به تب‌های باز نیازی نیست انگشت خود را تا بالای صفحه بکشید. عدد کنار لوگوی مرورگر نیز تعداد تب‌های باز را نمایش می‌دهد. با نگه‌داشتن دکمه + هم می‌توانید تبی را که اشتباهاً بسته بودید مجدداً باز کنید.

Atlas-Browser-Swipe-panels

سوایپ از سمت راست امکانات مهم دیگری را در بر دارد. Content Filter افزونه ضدتبلیغ را فعال و غیر فعال می‌کند. Browsing Mode قابلیت انتخاب بین دو حالت دسکتاپ و موبایل را فراهم می‌کند. Experience که یکی از قابلیت‌های مهم است امکان سوییچ بین سه حالت زیر را دارد:

HI-FI: تجربه‌ای کامل شبیه به مرورگر دسکتاپ با تمامی جزئیات صفحه

LO-FI: حذف کدهایی مانند جاوااسکریپت و HTML5 برای بارگذاری سریع‌تر و البته حذف برخی جزئیات. (به طور مثال اسلایدر خبرهای منتخب در فارنت دیگر وجود نخواهد داشت.)

TEXT: اگر سرعت اینترنت افتضاح است و یا اعتبار کافی برای وبگردی کامل را ندارید این گزینه تنها متون را نمایش می‌دهد.

Adjust Text Size: قابلیت انتخاب اندازه متون را فراهم می‌کند. این قابلیت شاید در مرورگرهای دیگر نیز موجود باشد اما در اطلس تنها یک سوایپ تا انگشتان شما فاصله دارد. همچنین می‌توانید با استفاده از سه انگشت به جای دو انگشت برای زوم کردن روی صفحه اندازه متن را تغییر دهید.

در بخش New Windows and Popup می‌توانید پاپ‌آپ‌ها و باز شدن لینک‌ها در صفحه‌های جداگانه را تایید و یا ممنوع کنید.

حالت Wide و یا استاندارد نیز برای مرور صفحات در بحش View Mode و اجازه اشتراک مکان شما نیز در Share My Location قابل تنظیم است.

یک ویژگی مهم اطلس امکان ذخیره تنظیمات فوق برای هر وب‌سایت خاص است. مثلاً با فعال کردن حالت HI-FI، حالت دسکتاپ و اندازه متن 120 درصد برای فارنت و حالت LO-FI و موبایل برای وب‌سایت TheVerge هر بار که این دو سایت را باز کنید تنظیمات ذخیره شده به صورت خودکار اعمال خواهند شد؛ فقط کافیست گزینه Use Saved Settings for Each Site را فعال کرده باشید.

Atlas-Page-Info-and-menu

مانند هر مرورگر دیگری با فشردن دکمه منو Start Private Browsing برای مرور خصوصی و حذف خودکار تاریخچه مرور و کوکی‌های اینترنت وجود دارد. در منو و بخش Page Details همچنین می‌توانید اطلاعات صفحه اینترنتی و سرعت لود شدن آن را ببینید و به سورس صفحه دسترسی داشته باشید.


طراحی

مرورگر اطلس از یک طراحی ساده و مینیمال و در عین حال کاربردی و مفید بهره می‌برد که نشانه‌هایی هم از طراحی متریال اندروید L در آن به چشم می‌خورد. تمرکز سازندگان این اپلیکیشن بر روی حذف منوهای اضافه و اختصاص بیشتر فضای موجود به محتوای صفحات وب بوده است. به این ترتیب شاید عدم نمایش نام تب‌های باز برای برخی یک عیب به حساب بیاید.


اپلیکیشن‌های مشابه

همان‌طور که گفتیم رقبای اطلس بسیارند: گوگل کروم، فایرفاکس، اپرا، UC Browser، دلفین و … اما شاید هیچکدام امکانات اطلس را نداشته باشند. Jerky اولین مرورگر اندرویدی بود که قابلیت حذف تبلیغات را به صورت پیش‌فرض فراهم می‌کرد اما باز هم Atlas را نمی‌توان با آن مقایسه کرد.


مزایا و معایب:

مزایا: طراحی مینیمال و کارا – قابلیت تنظیم نحوه نمایش – حذف تبلیغات – حالت Dual View – تنظیمات مخصوص به هر وب‌سایت – تغییر اندازه متن با سه انگشت

معایب: عدم وجود پلاگین یا تم – در دسترس نبودن تاریخچه مرور وب – عدم وجود نسخه دسکتاپ برای همگام‌سازی تب‌ها، پسوردها و صفحات مورد علاقه – مشکل پخش ویدئو به صورت تمام صفحه


دانلود

download-section-1

Google-PlayWindows-Phone-NA

Sibche-NAWindows-Phone-Blank

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. محمدمهدی می‌گوید

    هیچی به مرورگر cm browser نمیشه واقعا
    شرکته cm یک شرکت باحالیه!

  2. کسرا دادگر می‌گوید

    مرورگر اطلس رو من روی nexus 5 خودم داشتم ولی بعد یک هفته حذفش کردم ، ابته اندروید گوشی من کیت کت ۴.۴.۴ هست ، و Chrome beta محیط کاربری خیلی راحتتری گذشته که هیچ مرورگری یارای برابری ب اونو فعلا نداره ، تا چه برسه به Atlas ، امتحانش کنید به بنده حق میدین .
    با بهترین آرزوها برای همگی دوستان عزیز
    ارادتمند شما ؛ کسرا دادگر

  3. Amir می‌گوید

    از لحاظ محیط کروم بهتره
    شاید بشه گفت دلیل برتری کروم ارتباط بین کروم
    جیمیل
    گوگل پلاس
    و گوگل سرچ
    باشه که این مرورگر رو در کنار امکانات و راحتی کار به برترین مرورگر آندروید تبدیل کرده
    که هیچ مرورگری حتی موزیلا نمیتواند به این برسد