تحلیل‌ها نشان می‌دهد Google Now از سیری دقیق‌تر است

هر دوی این دستیارهای صوتی هر روز در حال آپدیت شدن هستند و در تلاشند امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار دهند. در یک بررسی جدید دستیار صوتی گوگل با اختلاف کمی نسبت به سیری اپل بهتر عمل می‌کند.

0

سیری و Google Now تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا بهترین پاسخشان را به شما بدهند. آقای Gene Munster تحلیل‌گر موسسه‌ی Piper Jaffray به تازگی این دو دستیار صوتی را زیر ذره‌بین برده و به بررسی دقیق دقت عملکردشان پرداخته است.

دستیارهای صوتی به مرور زمان اهمیت خود در ابزارهای هوشمند را پررنگ‌تر کرده‌اند. سه دستیار مطرح یعنی Google Now، سیری و کورتانا در زمینه‌های مختلف خوش درخشیده‌اند اما چالش اصلی در آن‌جاست که سوال و یا دستور کاربر را به خوبی متوجه نمی‌شوند و از آن تفسیر غلطی دارند و به کلی مسیر را اشتباه می‌روند. در این‌جا بحث دقت و عملکرد این دستیارهاست که ملاک برتری‌شان محسوب می‌شود.

در این تحقیق 800 سوال از این دو دستیار صوتی نام‌آشنا پرسیده شده و معیار سنجش دقتشان توانایی فهمیدن و پاسخ دادن به هر سوال است. نیمی از این سوالات در محیط بسته و نیمی دیگر در محیط باز پرسیده شدند. این سوالات به پنج بخش اطلاعات محلی، تجارت، ناوبری، اطلاعات عمومی و دستورات سیستمی تقسیم می‌شدند.

طبق نتایج به‌دست‌آمده سیری برای رسیدن پاسخ دادن به سوالات تنها در 3 درصد از سوالات از موتور جستجوی گوگل کمک گرفته که نشانه‌ی خوبی برای اپل است؛ چراکه در اواخر سال 2012 درصد اتکای سیری به گوگل 27 درصد بود. در حال‌حاضر منبع اطلاعاتی اصلی سیری برای اطلاعات موقعیتی و ناوبری و Apple Maps موتور جستجوی بینگ است. ‌هم‌چنین سیری قادر بود به 4 درصد از سوالات بدون اتکا به هیچ منبعی پاسخ دهد که این هم یک پیشرفت محسوب می‌شود چون این رقم در اواخر سال گذشته‌ی میلادی کم‌تر از یک درصد بود.

آقای مانستر در یکی از یادداشت‌هایش می‌گوید:

ما بر این باوریم که سیری به همین کار ادامه خواهد داد چرا که اگر کاربران را به منابع خارجی و موتورهای جستجو راهنمایی کند، آنان ترجیح می‌دهند که ادامه‌ی جستجویشان را به وسیله‌ی گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر انجام دهند؛ در نتیجه اقبال کاربران به استفاده از سیری کم می‌شود.

سیری در یک موضوع دیگر هم خوش درخشید. این دستیار قادر بود تا اطلاعاتش را از بیش از یک منبع جمع‌آوری کند و آن‌ها را دسته‌بندی کرده و به کاربر ارائه دهد. در پایان تحقیق سیری نمره‌ی -B را دریافت کرد که پیشرفت بزرگی نسبت به نمره‌ی +C آن در ماه آخر سال گذشته‌ی میلادی است.

siri-vs-google-nowو اما می‌رسیم به دستیار صوتی گوگل. Google Now با دادن جواب‌های دقیق به چند سوال بیش‌تر از سیری توانست برتری خود را اثبات کند. Now توانست 86 درصد از کل سوالاتی را که درست فهمیده بود را پاسخ دهد که رکورد سیری در این زمینه 84 درصد بود. طبق معمول دستیار صوتی گوگل هم نسبت به گذشته، یعنی ماه آخر سال گذشته‌ی میلادی پیشرفتی 5 درصدی را نشان می‌دهد. سیری هم پیشرفتی 1 درصدی را نشان داده است.

زبردستی و مهارت Google Now در زمینه‌ی اطلاعات عمومی و مسیریابی بسیار ستودنی‌ست؛ اما نتوانست در زمینه‌ی دستورات سیستمی به خوبی سیری عمل کند. یکی از مثال‌هایی که سیری در آن بهتر عمل کرد دستور Play a song by the Beatles بود. گرچه پیشرفت گوگل در زمینه‌ی دستیاری صوتی چشمگیر است.

مانستر درباه‌ی Google Now می‌گوید:

ما بر این باوریم که Google Now به رشد خود در زمینه‌ی دستورات سیستمی ادامه خواهد داد، همان‌طور که به ارائه‌ی ابزار سازگار با دستورات صوتی پرداخته است.(دستگاه‌هایی مانند موتو جی، موتو اکس و گوگل گلس)

با یک برتری ناچیز گوگل Now توانست با امتیاز B برتر از سیری باشد. گوگل هم به مانند سیری در سال گذشته دارای نمره‌ی +C بود.

با عرضه‌ی آی‌اواس 8 در اواخر تابستان یا اوایل پاییز مطمئناً سیری هم آپدیت خواهد شد و با بهبودها و دستورات ییشترش شاید از دستیار صوتی گوگل هم پیشی بگیرد.

CNET

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.