تمام چیزهایی که باید از تلویزیون‌های جدید سونی در سال ۲۰۱۴ بدانیم

در نمایشگاه CES 2014 با اولین نگاه به محصولات عرضه شده از جانب سونی می‌توان حدس زد که این شرکت قصد ندارد مشکلات سال گذشته را تکرار کند. سونی ساخت تلویزیون‌های بزرگ‌ را نشانه گرفته است و کاملا مشخص است که سعی دارد تکنولوژی 4K را در ساخت تلویزیون‌های این شرکت تبدیل به نشانی از سونی کند. در این مطلب قصد داریم پنج ویژگی مهم از تلویزیون‌های جدید سونی سری 2014 را بررسی کنیم.

5

سونی در بعضی موارد پیشرفت‌های بزرگی نظیر ارائه اولین تلویزیون بزرگ 4K را با مدل 65X9005a به بازار داشت که این امر باعث دریافت جوایز بسیار زیاد بین‌المللی شد. اما از طرف دیگر سری تلویزیون‌های W8 سونی باعث ناامیدی بود، سونی به نسبت رقبا مدل‌های زیادی برای عرضه اندام کردن ندارد.
کاملا مشخص است که آنها نمی‌خواهند بر روی تنها چند مورد کلیدی تمرکز داشته باشند، هدف سونی نمایش تصاویر با بالاترین کیفیت است. البته عدم حضور تلویزیون‌های خمیده و OLED در غرفه سونی کاملا محسوس بود.

در اینجا به پنج مورد اصلی در خصوص تلویزون‌های سونی در سال ۲۰۱۴ می‌پردازیم:

1. طراحی نامتعارف پایه‌های تلویزیون

Sony-TV-Wedgeاگر بگوییم تلویزیون‌های جدید سونی در میان سایر محصولات برتری کیفیت تصویر بیشتری داشتند گزافه گویی نکرده‌ایم. برای شروع باید گفت مدل‌های سری W9 HD ،X900 4K و پرچمدار تلویزیون‌های سونی مدل X950 4K همگی دارای طراحی زیبایی به همراه قاب مشکی و اسپیکر‌های بزرگ که در ادامه بیشتر از آنها خواهیم گفت، هستند. این مدل‌های جدید در مقابل سری‌های قدیمی کاملا خودنمایی می‌کنند.
در مدل X950 با استفاده از تکنولوژی تولید تصویر LED نور مستقیما از پشت تصویر ساطع می‌شود. اما در مدلX900 از سری W9 فضای بیشتری برای قرار گیری اسپیکر تعبیه شده است. البته از آنجایی که اسپیکر‌ها در قسمت پایین صفحه قرار گرفته‌اند، سونی از پایه‌های سه‌گوش برای این تلویزیون استفاده کرده است.
سونی برای به اوج رساندن هنر‌نمایی خود رنگ مشکی متالیک را برای پنل کناری این تلویزیون استفاده کرده است.
سونی در مدل X9 4k 2013 توانسته بود کیفیت صدای مناسبی را ارائه دهد اما ممکن است ابعاد بزرگ این ‌مدل باعث کاهش فروش آن شود. بزرگی این تلویزیون با پایه‌های سه‌گوش آن بیشتر به چشم‌ می‌آید. اگر با ابعاد بزرگ و پایه‌های این تلویزیون مشکلی ندارید می‌توان گفت که طراحی این پایه‌های سه‌گوش به زیبایی انجام شده است، اما در هنگام نصب این مدل به دیوار باز هم فضای خالی میان دیوار و تلویزیون ایجاد خواهد شد.
در مجموع می‌توان گفت که بهتر بود سونی حالت دیگری را برای پایه‌های سه‌گوش این تلویزیون در نظر می‌گرفت. پایه سه‌گوش تلویزیون باعث شده است فضای بیشتری برای اسپیکر‌ها ایجاد شود و از طرف دیگر باعث حفظ تعادل بیشتر نیز شود. در طراحی این مدل سعی شده است تا حالت کشویی پایه‌ها رعایت شود تا در هنگام تنظیم با مبلمان منزل همخوانی داشته باشد.
می‌توان گفت که از یک طرف نگران طراحی پایه‌های سه‌گوش این مدل هستیم و از طرف دیگر جذب کیفیت اسپیکر‌های این تلویزیون شده‌ایم.


2تمرکز بر روی کیفیت تصویر (استفاده از تکنولوژی Triluminos)

 سونی برنامه دارد تا با تمرکز بیشتر بر روی کیفیت تصاویر تلویزیون‌های خود در جهت فروش بیشتر این محصولات در سال ۲۰۱۴ اقدام کند. این امر در حالی‌است که بیشتر تلویزویون‌های معرفی شده از جانب رقبا در نمایشگاه CES تمرکز خود را بر روی امکانات هوشمند قرار داده بودند.

Triluminos

Triluminos تکنولوژی منحصر به فرد سونی می باشد که رنگ های به مراتب بیشتری تولید و در نتیجه بافت ها و اجزای تشکیل دهنده تصویر را به بهترین نحو ممکن بازسازی می نماید. سونی در تمامی مدل‌های 4K خود و همچنین مدل‌های سری W9 HD از این تکنولوژی استفاده خواهد کرد.

Triluminos

بهینه نمودن میزان روشنایی تصویر نیز در کانون توجه سونی برای مدل‌های جدید خود قرار گرفته است. قابلیت فوق‌العاده‌ای که X-tended Dynamic Range نامیده می‌شود از الگوریتم جدیدی برای تولید نور استفاده می‌کند و انتشار نور را موثر تر از گذشته انجام می‌دهد، با استفاده از این قابلیت پیچیده قسمت‌های روشن تصاویر از نور بیشتری برخوردار هستند در حالی‌که قسمت‌های تاریک نیز سیاهی خود را از دست ‌نمی‌دهند. البته امکان X-Reality  به همراه تکنولوژی بهینه‌سازی تصاویر استاندارد به HD و HD به 4K نیز کیفیت تصاویر پخش شده را بیشتر خواهد کرد.

Triluminos

به نظر می‌رسد که بالا بردن کیفیت تصاویر در مقابل سایر مشخصات نظیر تصاویر خمیده ارجعیت داشته باشد. تصاویر تلویزیون‌های سونی با توجه به اینکه در نمایشگاه خود نمایی میکردند و در شرایط ایده‌آل مشاهده تصویر نیز قرار نداشتند باز هم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بودند. البته باید اعتراف کرد که تنها مدل‌های گران قیمت این شرکت بودند که تصاویر بسیار باکیفیتی را ارائه می‌کردند. مدل ۸۵ اینچی سونی 85X950 نیز که قرار است گل سرسبد محصولات سونی در سال ۲۰۱۴ باشد کیفیت مناسبی دارد. استفاده از نور ال‌ای‌دی و تکنولوژی X-tended Dynamic Range باعث می‌شود تا تصاویر بسیار زیبایی در این مدل خلق شود.


3پس از کیفیت تصویر نوبت صداست که خودنمایی کند

این روزها کیفیت تصویر تلویزیون‌ها در میان برند‌های مختلف رو به پیشرفت است و سونی قصد دارد تا با توجه بر روی صدا و بالا بردن کیفیت صدای محصولات خود در این زمینه از رقبا پیشی بگیرد.

Sony-TV-Sound

سونی در اقدامی جسورانه میزان فضای زیادی از قاب تلویزیون‌های خود را به اسپیکر‌های با کیفیت اختصاص داده است، استفاده از پایه‌های سه‌گوش نیز باعث شده است تا سونی فضای‌ بیشتری برای قرار دادن اسپیکر‌ها در اختیار داشته باشد. استفاده از تکنولوژی Magnetic fluid باعث می‌شود تا این اسپیکر‌های باریک، صدای بیشتری تولید کنند.

در مدل X9005A سال ۲۰۱۳ نیز شاهد کیفیت صدای خوبی بودیم اما بیشتر مدل‌های ۲۰۱۴ سونی دارای صدای باکیفیتی هستند. تنها اشکال وارده به این اسپیکر‌ها فضای بیشتری است که اشغال می‌کنند.


4. ریموت کنترل بهینه شده با یک اشاره

 یکی از نوآوری‌های سونی در نمایشگاه CES امسال کنترل از راه دوری است که One-Flick نامیده می‌شود، همان‌طوری که از نام این کنترل پیداست کاربر به آسانی می‌تواند محتوای پخش شده مورد نظر خود را با حرکت دادن کنترل به بالا و یا پایین، ضبط و پخش نماید.

Sony-One-Flick
ممکن است در ابتدا کارکردن با این ریموت کنترل جدید عجیب و غریب به نظر بیاید اما پس از مدتی به راحتی می‌توان دستورات را از این طریق به تلویزیون صادر کرد. می‌توان گفت که ریموت کنترل سونی کاملا بهینه شده است.

البته هنوز نمی‌توان گفت که ریموت کنترل One-Flick قابلیت‌های کنترل جدید جادویی ال‌جی با سیستم‌ WebOS را داراست، اما باز هم در تعامل با صفحات و برنامه‌های هوشمند سونی به خوبی عمل می‌کند.  در این خصوص بیشتر صحبت خواهیم کرد.


5. خبری از صفحات خمیده و تکنولوژی OLED در میان تلویزیون‌های سونی نیست

 ظاهرا سونی بر خلاف رقبای کره‌ای خود هیچ علاقه‌ای به صفحات خمیده و OLED ندارد. هنوز آینده صفحه‌ نمایش‌های خمیده به درستی مشخص نیست و سونی با توجه به قیمت پایین‌تر صفحه نمایش‌های مسطح می‌تواند فروش بهتری داشته باشد.

البته عدم استفاده از OLED ناامید کننده بود به خصوص که می‌توان گفت بهترین تلویزیون ارائه شده در نمایشگاه پارسال مدل 4K OLED شرکت سونی بود. البته در حال حاضر تولید تلویزیون‌های OLED به صورت انبوه، امری سخت و دشوار است و سونی تمام توجه خود را به ساخت تلویزیون‌های 4K LED با کیفیت بسیار بالا منعطف کرده است. سایر شرکت‌کنندگان در نمایشگاه CES نیز محصولات OLED تولید نکرده بودند. خوشبختانه سونی رابط کاربری هوشمند تلویزیون‌های مدل ۲۰۱۴ خود را بهبود بخشیده است، این رابط کاربری زیباتر، ساده‌تر و جذاب‌تر شده است. همانطور که قبلا هم ذکر شد پس از مدتی کارکردن با کنترل جدید One-Flick به استفاده از آن عادت خواهید کرد.

OLED_006_Left1_Black1

سونی قول بهینه سازی در محتوای تلویزیون‌های هوشمند مدل ۲۰۱۴ خود را داده بود. سونی از قبل تلویزیون‌های خود را برای اجرای برنامه‌های شبکه نت‌‌فلیکس با کیفیت 4K آماده کرده بود، از طرف دیگر نسخه 4K برنامه آرشیو سونی نیز در تلویزیون‌های این شرکت به همراه نسخه 4K شبکه ورزشی ESPN در مدل‌های ۲۰۱۴ سونی تعبیه شده است، نرم‌افزار جدید 500px نیز به کاربران امکان دسترسی به تصاویر با کیفیت Ultra HD را می‌دهد، با نرم‌افزار Playmemories نیز می‌توانید تصاویر UHD را به همراه بازی‌های پلی‌استیشن ۳ و ۴  در تلویزیون 4K خود مشاهده نمایید.

با این حساب می‌توان گفت که سونی بهترین محتوا را برای تلویزیون‌های مدل ۲۰۱۴ خود ارائه کرده است، اما علی‌رغم استفاده از کنترل One-Flick باز هم می‌توان گفت که ظاهر رابط کاربری تلویزیون‌های جدید سونی، قدیمی به نظر می‌رسد.


مقایسه‌ سری‌های ارائه شده در نمایشگاه

 Sony-X900B

سری X900B ،حدود قیمتی معادل ۲۳۰۰ تا ۷۰۰۰ یورو 

– این مدل‌ها در ابعاد ۵۵، ۶۵ و ۷۹ اینچی موجود می‌باشند.
– رزولوشن UHD قابلیتX-tended Dynamic Range وTriluminos از امکانات برجسته این سری می‌باشند.
– این سری قابلیت اجرای چندین منبع پخش تصویر 4K را دارد.

کیفیت تصاویر این تلویزیون‌های LED 4K به نسبت به مدل‌های تراز اول سونی پایین‌تر است اما به دلیل قیمت پایین‌تر آنها احتمالا فروش خوبی‌ خواهند داشت. استقبال عموم نیز از طراحی پایه‌های سه گوش این‌ تلویزیون‌ها مورد توجه خواهد بود.

سری X800B ،حدود قیمتی معادل ۱۰۰۰تا ۱۴۰۰یورو 

– این مدل‌ها در ابعاد ۵۰ و ۵۵ اینچی موجود می‌باشند.

– امکانات این سری را می‌توان کیفیت تصویر HD، طراحی باریک و موتور پردازش تصویر X-Reality Pro ذکر کرد.

– قابلیت نمایش تصاویر سه‌بعدی به همراه دو عینک سه‌بعدی نیز از دیگر امکانات این سری تلویزیون‌ها می‌باشد.

این سری به دلیل قیمت مناسب خود احتمالا پرفروش ترین سری در میان تلویزیون‌های سونی خواهد شد. امیدواریم کیفیت تصویر این سری نسبت به مدل‌های مشابه در سال ۲۰۱۳ بهبود یافته باشد.

کاملا مشخص است که سونی در ارائه تلویزیون‌های 4K نسبت به پارسال بهتر عمل کرده است و مدل‌های مختلفی را برای افراد گوناگون با میزان بودجه متفاوت تولید کرده است. از طرف دیگر سیاست سونی نیز برای ساخت تلویزیون‌هایی با کیفیت صدا و تصویر بهتر کاملا مشخص است.

تصاویر بسیار با کیفیت 4K که در غرفه سونی پخش می‌شد نیز به همراه سیستم پخش آنلاین جدیدی که به تلویزیون‌های ۲۰۱۴ اضافه شده است کاملا بیانگر پیشرفت تلویزیون‌های این شرکت نسبت به سال گذشته است، البته به غیر از تمامی این موارد قیمت نیز نقش اساسی را در انتخاب مشتریان بازی می‌کند. در مجموع می‌توان گفت عملی کردن قول‌هایی که سونی در گذشته داده است میتواند به نفع مشتریان و حتی صنعت ساخت‌ تلویزیون باشد.

TrustedReviews

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. ali می‌گوید

    سلام تلوزیون sonyw828 خریداری کردم چگونه صفحه کلیدش رو فارسی کنم؟

  2. مهدی می‌گوید

    تلویزیون سونی که خاصیت بلوتوث داشته باشه موجودهست؟

  3. جواد قضاوی می‌گوید

    در سریهای جدید زیر 50 اینچ ؟ قیمت؟ در بازار ایران کدام مدل(جدید) وجود دارد؟

  4. جواد قضاوی می‌گوید

    سلام
    نظر شمادر مورد w804 46 چیست؟

    1. شهریار از رشت می‌گوید

      باسلام من حدود یکسال است این تلویزیون راخریدم واقعا” راضیم