سنسور دوربین جدید خمیده سونی: عکس‌هایی بهتر، لنزهایی ارزان‌تر!

سونی اولین سنسور خمیده تصویر را هفته پیش رونمایی کرد و امروز با نمونه تصویری خوبی که با استفاده از این تکنولوژی جدید گرفته شده، این کمپانی امیدوار است در آینده‌ای نزدیک سنسور‌های عکس ارزان‌تر با کیفیتی بسیار بالاتر برای عکس‌برداری عرضه شود.

0

انتظار می‌رود این سنسور خمیده مشکلاتی را حل کند که سنسور‌های تخت و صاف از حل آن‌ها عاجز بودند. برای مثال از بین بردن مشکلاتی که سبب می‌شود در شرایط خاص نور در جلوی فاصله کانونی پلان بیفتد و یا کاهش نویز‌ها در حالی که پیچیدگی‌های تولیدی کاهش پیدا کند.

مشکلی که سنسور‌های مسطح ایجاد می‌کردند به اصطلاح Petzval گفته می‌شد و هنگامی رخ می‌داد که نور از لبه لنز عبور کند و درست در مقابل فاصله کانونی سنسور قرار گیرد.

تولید کنندگان لنز می‌خواستند این مشکل را با طراحی کردن حداقل خمیدگی لنز‌ها بر طرف کنند، اما این فرآیند پر هزینه بود و نتیجه آن نیز دوربین‌هایی با لنز‌های سنگین‌تر می‌شد. اما سونی با سنسور جدید خود که نام آن را “Petzval surface” گذاشته و آن را با یک صفحه مخصوص سرامیکی تقویت کرده قرار است تمامی این مشکلات را برطرف کند. با این تفاسیر دیگر نیازی به ساخت لنز‌های کم انحنا نیست و به راحتی می‌توان از سنسور‌های جدید سونی برای حل مشکل‌های ذکر شده استفاده کرد.

gsmarena_002

همچینین این موضوع به تولیدکنندگان این اجازه را می‌دهد تا لنز‌هایی کوتاه‌تر و سبک‌تر بسازند که البته دیافراگم بزرگتری داشته باشد. کاهش در افتادن نور‌ها از لبه‌های لنز در استفاده از سنسور‌های تخت CMOS امکان گرفتن تصاویری با نویز کمتر را نیز فراهم می‌کند.

شرکت سونی هنوز نتوانسته سنسور‌های خمیده را در مگاپیکسل‌های بالا و با تنوع زیاد تولید کند، پس به این زود‌ی‌ها ما این فن‌آوری را در کار‌ها و برنامه‌های تجاری نخواهیم دید.

blog.gsmarena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.