وقتی محدودیت سرعت را دور می‌زنیم!؛ مزیت‌های استفاده از درایو PCI Express SSD

در چند سال اخیرSSDها به یک انتخاب برای ذخیره‌سازی اطلاعات توسط خبرگان و کاربران عمومی تبدیل شده‌اند و در رایانه‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما همانطور که تکنولوژی پیشرفت می‌کند درایوهای پیشرفته مانند پلکستور M5 Pro Xtreme با محدودیت 6 گیگابیت بر ثانیه روبرو شدند که توسط رابط نسل سوم ساتا در مادربوردها فراهم می‌شود.

0

اما راه‌حل این است که SSDها از طریق PCIe توسعه پیدا کنند که همان پهنای باند PCI Express برای کارت‌های گرافیکی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. این SSDهای جدید محدودیت‌های رابط ساتا را رفع می‌کنند و ظرفیت‌های واقعی را در محصولات جدید نمایش می‌دهند.

PCIe چیست؟

درگاه PCI Express استانداردهای پیشین را تغییر می‌دهد و طوری طراحی شده که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد. ما به سمتی می‌رویم که خودمان را به درگاه ساده و احتمالاً با رنگی روشن که در میانه مادربرد قرارگرفته است محدود کنیم و نگاه عملی‌تری به جنبه‌های این استاندارد داشته باشیم. اغلب مادربوردها با شکاف‌هایی در اندازه‌های متنوع عرضه می‌شوند و این تعداد، لاین‌های موازی را نشان می‌دهد که برای انتقال دیتا استفاده می‌شوند و از 1x تا 16x متغیر هستند. یک کارت PCIe می‌تواند در شکافی با همان تعداد لاین یا بیشتر نصب شود بنابراین کارت x2 روی شکاف x2 یا بیشتر نصب می‌شود.

شکاف‌های بزرگ‌تر برای کارت‌های گرافیکی فوق‌سریع استفاده می‌شوند وموارد کوچک‌تر برای وسایلی که انتقال بالای اطلاعات ندارند مثل کارت صدا. اینکه هرکدام از این لاین‌های PCIe تا چه میزان سرعت دارند به نسل و نسخه آن‌ها مربوط است: نسل اول: 250 مگابایت بر ثانیه، نسل دوم: 500 مگابایت بر ثانیه و نسل سوم :  985 مگابایت بر ثانیه!

ضرب ظرفیت لاین‌ها در تعداد آن‌ها بهصورت تئوری حداکثر سرعت آن شکاف را مشخص می‌کند. کارت‌ها معمولاً به نسخه‌های پیشین سازگار هستند و PCIe بهصورت فول داپلکس عمل می‌کند یعنی برخلاف رابط ساتا داده‌ها به‌طور همزمان در هر دو مسیر جابجا می‌شوند.

استفاده از مزیت‌های PCIe برای SSDها

PCIe چه مفهومی برای SSDها دارد؟ اجازه دهید از M6e PCIe SSD به‌عنوان مثال استفاده کنیم. این محصول یک کارت x2 است پس روی شکافی با دو لاین نصب می‌شود و با نسل دوم رابط PCIe سازگار است.

Plextor M6e SSDPCIe

اغلب مادربردها از نسل دوم و سوم PCIe پشتیبانی می‌کنند پس شکافی که کارت روی آن نصب می‌شود به‌صورت تئوری با سرعت یک گیگابایت بر ثانیه (2 بار 500 مگابایت بر ثانیه) اجرا می‌شود. با توجه به مشخصات متوجه می‌شویم SSD از این امتیاز با سرعت 770 مگابایت بر ثانیه برای خوانش ممتد اطلاعات استفاده می‌کند و از پهنای باند ساتا سریع‌تر است.

اطلاعات بیشتر در مورد M6e

سیر تکامل: استفاده سریع از PCIe SSD

SSDهای PCIe چندان هم جدید نیستند اما در مدل‌های پیشین نیاز به درایور اختصاصی برای اجرا استفاده از آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کرد و ناسازگاری وجود داشت. پلکستور این مشکل را حل کرده است تا بتوان از M6e PCIe به‌سرعت استفاده کرد. این محصولات از درایور AHCI استفاده می‌کنند که به‌صورت درونی در ویندوز و لینوکس نصبشده است. همچنین پلکستور کاربران را قادر کرده است سازگاری این درایوها با بایوس‌های قدیمی را برای بوت روی سیستم‌های قدیمی فعال کنند و از سازگاری با بایوس‌های UEFI برای دسترسی به یک سرعت بوت فوق‌سریع در سیستم‌های جدید بهره‌مند شود.

سیر تکامل: کوچک شدن کارت‌های PCIe

الگوی برخی کیس‌ها و برخی طرح‌ها در رایانه‌های کوچک از استاندارد HHHL پشتیبانی می‌کنند. مدل‌های قبلی SSDها که روی رابط PCIe نصب می‌شدند از اندازه کامل استفاده می‌کردند و در این کیس‌ها قابل استفاده نبودند. M6e پلکستوراز کارت HHHL PCIe استفاده می‌کند و برای نصب در هر نوع کیس سازگار است.

جمع‌بندی

حرکت از رابط ساتا با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه به سمت PCIe به نسل جدید SSD ها اجازه می‌دهد به‌سرعت شگفت‌انگیزی دست پیدا کنند که M6e در این راه پیشرو است. با فعالیت مهندسان پلکستور موانع قبلی به‌سرعت ناپدید می‌شوند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.