بزرگترین ایراد صفحه‌نمایش‌های Super AMOLED حالا برای همیشه رفع شده است

آوازه نمایشگرهای Super AMOLED که بر روی گجت‌های سامسونگ به وفور استفاده می‌شوند تقریبا بر هیچ کسی پوشیده نیست. این فناوری، انتقاد و تقدیر بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری را به خود وا داشته است.

7

این تکنولوژی نوپا در نمایشگر‌هایی که سامسونگ توسعه دهنده اصلی آن است، رنگ‌ها را تا حدود زیادی اشباع و غلیظ شده نشان می‌دهد. این نمایشگرها تا به امروز از جمله نمایشگرهای بی‌دقت بازار به شمار می‌رفتند اما این مساله به همین جا ختم می‌شود!

اما چه علتی باعث می‌شود که نمایشگرهای را برگزینیم که از نمایش رنگ‌های طبیعی کاملا عاجز است. تقریبا همه تلفن‌هایی که اخیرا توسط سامسونگ به نوعی از صفحه نمایش SuperAMOLED بهره می‌برند از این مشکل رنج می‌برند. اگر مقداری تعصب را کنار بگذاریم مسلما شما هم با ما هم عقیده خواهید بود.  اما نباید تلاش‌های سامسونگ را بر بر طرف نمودن این نقص جدی در سال‌های اخیر نادیده بگیریم.

سری جدید تبلت‌های گلکسی Tab S از جمله تولیدات سامسونگ به شمار می‌رود که طیف رنگ‌های نمایش داده شده در آن بسیار نزدیک به استاندارد sRGB است. مدل‌های Tab S 8.4 و Tab S 10.5 از سه حالت “سینما AMOLED”، “تطبیقی” و حالت “پایه و عمومی” پشتیبانی می‌کنند. در حالت عمومی، رنگ‌ها به مراتب دقیق‌تر نمایش داده می‌شوند برای نمونه در گلکسی Tab S 8.4 در حالت عمومی، رنگ‌هایی با گرمای 6750K تولید می‌شود که بسیار نزدیک به استاندار 6500K است. یکی از ثمرات این موضوع تولید رنگ سفید بسیار دقیق در این حالت خواهد شد. همچنین متوسط خطای نمایش رنگ‌ها در این حالت قابل قبول است.

Galaxy-S5

با این اوصاف و با توجه به تلاش‌های اخیر سامسونگ در رفع نواقص نمایشگرهای AMOLED باید امیدوار بود که در آینده نزدیک شاهد نمایشگرهای بدون نقص از جانب سامسونگ باشیم. امیدواریم گلکسی نوت 4 و دیگر پرچمداران بعدی سامسونگ بتوانند رضایت کافی کارشناسان و طرفدارن این شرکت را جلب نمایند. با مقایسه چارت‌های زیر حساب همه چیز به دستتنان می‌آید زیرا که این چارت‌ها حالت‌های مختلف را با هم مقایسه می‌کند.

گلکسی Tab S 8.4 در حالت پایه:

Galaxy-Tab-S-8.4-in-Basic-screen-mode

این چارت حالت پایه در نمایشگر گلکسی TAB S 8.4 را نشان می‌دهد. قسمت هایلایت (مثلث) شده را در نظر بگیرید این قسمت کاملا گواه همه چیز است که طیف نمایش رنگ‌ها کاملا به استاندارد sRGB نزدیک است و اشباع شده نیستند.

گلکسی Tab S 8.4 در حالت تطبیقی:

Galaxy-Tab-S-8.4-in-Adaptive-screen-mode

هنگامی که صفحه نمایش در حالت تطبیقی قرار بگیرد دمای رنگ‌ها به سمت رنگ‌های سرد شیفت داده می‌شوند و این باعث خواهد شد که تصاویر نمایش داده شده اشباع شده به نظر بیایند.

حالت استاندارد در گوشی هوشمند گلکسی S5:

Galaxy-S5-in-Standard-mode

مشاهده می‌کنید که آخرین پرچم‌دار سامسونگ در حالت استادارد تا حدودی به حالت تطبیقی تبلت گلکسی Tab S 8.4 شباهت دارد و این خود به خود گواه این موضوع است صفحه نمایش گلکسی S5 در مقایسه با گلکسی Tab S 8.4 ناکارآمد است! و این تبلت در حالت پایه از خطای کمتری برخوردار است.

صفحه نمایش آیفون 5S:

Great-LCD-screen-iPhone-5s

اگر اغراق نکرده باشیم در حال حاضر می‌توان گفت یکی از بهترین نمایشگرهایی که در گوشی‌های هوشمند تا به امروز استفاده شده‌اند مربوط به آیفون 5s است. همانطور که مشاهده می‌کنید نتایج از تفاوت بسیار اندک این صفحه نمایش با گلکسی Tab S 8.4 در حالت پایه حکایت دارد و این یعنی این صفحه نمایش از همه نظر ایده‌آل است.

Source: PhoneArena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

7 نظر برای این مطلب
  1. من می‌گوید

    سلام
    به نظر من سوپر امولد به غیر از مشکلی که در ساب پیکسل ها دارد کاملا بی نقص است
    چرا که هم میتواند رنگ ها را بیشتر از حد معمول اشباع کند و هم میتواند که آنهارا طبیعی به نمایش در آورد مثلا در گلکسی اس 4 اگر حالت صفحه نمایش را به پر رنگ تغییر دهیم میزان اشباع رنگ ها بالا می رود و اگر بر روی عکس حرفه ای قرار دهیم رنگ ها کاملا طبیعی به نظر می رسند
    باز هم تکرار می کنم (به نظر خودم و چند نفر دیگر).
    با تشکر

  2. احمد می‌گوید

    من یکی که عاشق رنگهای اشباعشونم…..واسه من اصلا یه عیب محسوب نمیشه

  3. علی می‌گوید

    لطفا یه مقاله آموزشی در باره تفاوت صفحات نمایش از جمله OLED,SuperAMOLED,TFT LCD,IPS,… بزارید

    1. علی ارغوان می‌گوید

      به زودی مقاله‌ای در مورد همه فناوری های به کار رفته در صفحه‌نمایش گوشی‌ها و تبلت‌ها منتشر میشه. در حال حاضر می‌تونید به این مطلب مفید مراجعه کنید:
      http://farnet.ir/1392/06/38875/oled-vs-led-and-lcd-which-technology-is-better-for-tv/

  4. حمیدرضا می‌گوید

    سلام
    سپاس از اطلاع رسانی تان…
    لطفأ اصلاح شود:
    “شاهد نمایشگرهای بدون نقص از جانب” ساموسنگ” باشیم.”

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      سپاس از شما
      اصلاح شد..

  5. علی کلهر می‌گوید

    این خیلی عالیه که مشکل سوپر امولد ها تا حدودی رفع شده و مطمئن هستم بهتر از این هم خواهد شد.