نوکیا برای جلوگیری از فاش شدن کدهای حساس سیمبین چند میلیون یورو باج داده است

اخیراً رسانه MTV Finland (نامربوط به شبکه موسیقی MTV) ادعا کرده که به مدارکی دست پیدا است که مشخص می‌کند در دهه 2000 نوکیا مجبور شده است برای مخفی نگه‌داشتن کدهای حساس سیمبین چند میلیون دلار به هکرها باج بدهد!

1

به گفته این رسانه اشخاصی توانسته بودند به کدهای حساسی از سیستم‌عامل سیمبین نوکیا دست پیدا کنند که امکان پخش بدافزارهای موبایلی را در این سیستم‌عامل بسیار ساده‌تر می‌کرد؛ اگر به خاطر داشته باشید در آن زمان نوکیا پادشاه تلفن‌های همراه و هوشمند و سیمبین بالاترین سهم بازار را در اختیار داشت. گفته می‌شود نوکیا در سال‌ها 2007 و 2008 چندین میلیون دلار به این افراد اخاذ پرداخت کرده است. این افراد کلیدی را در اختیار داشتند که به هر برنامه‌نویس سیمبین اجازه می‌داد تا اپلیکیشن‌ها را ساین کند تا بدون اجازه نوکیا این اپلیکیشن‌ها بتوانند به عمیق‌ترین و ریشه‌ای‌ترین منابع سیستم‌عامل دسترسی پیدا کنند.

از آن‌جایی که وضع بحرانی بود نوکیا تصمیم گرفت تا این باج‌ها را جهت توقف و شاید شناسایی این افراد پرداخت کند. به هر حال نوکیا طبعاً مقامات امنیتی را نیز در جریان قرار داد. جالب این‌جاست که یکی از قرارها برای پرداخت پول در پارکینگ یکی از پارک‌های تفریحی گذاشته شده است اما علیرغم آمادگی پلیس هکر موفق به فرار شده بود. به این ترتیب شاید حتی اگر iOS، ویندوزموبایل و اندروید هم مرگ تدریجی سیمبین را لقب نزده بودند هکرها با سرعت بیشتری این کار را انجام می‌دادند!

Source: theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Goldenstarc می‌گوید

    یادش بخیر ساین کردن سیمبین 3 و مشکلاتی که پشتش بود و ان گیج و …

    بعد ها هم میگیم یادش بخیر روت کردن اندرود …

    هکر ها فرار کردن احتمالا کد ها رو به یکی فروختن دیگه ؟…