کدام قابلیت‌های iOS 8 با الهام گرفتن از اندروید به‌وجود آمده‌اند؟

شرکت اپل از نسخه هشتم سیستم‌عامل IOS، مخصوص گوشی‌های هوشمند و تبلت رونمایی کرد و قابلیت‌های زیادی از این سیستم‌عامل را به نمایش گذاشت. قابلیت‌هایی که بعضا آشنا به نظر می‌رسیدند و با کمی دقت این نتیجه به دست می‌آمد که این قابلیت‌ها قبلا در اندروید به کار گرفته شده‌اند. در ادامه به بررسی این قابلیت‌ها به همراه تاریخچه‌ای از به‌کارگیری آن‌ها خواهیم پرداخت.

10

پیشنهادها نوشتاری در هنگام تایپ متون

شرکت اپل نوار پیشنهاد لغات را در قسمت بالای صفحه کلید نوشتاری افزوده است اما لازم است بدانید که اندروید از این گزینه در صفحه‌کلید لمسی استفاده شده در اندروید 1.5 بهره می‌برده است.

predicts_screen_messages1

البته لازم به ذکر است که صفحه‌کلید اندروید، به پیشگویی کلمات و جفت کردن آن‌ها می‌پردازد و صفحه‌کلید اپل به پیشنهاد پاسخ‌هایی در ازای سوالی خاص نیز مبادرت می‌ورزد. به عنوان مثال اگر دوست شما در پیامکی از شما سوال کند شام یا سینما؟ صفحه‌کلید اپل در پاسخ و بدون نیاز به تایپ، عبارت فیلم یا شام و یا مطمئن نیستم را پیشنهاد خواهد کرد.

البته ما به مقایسه این قابلیت تنها بر روی صفحه‌کلید اصلی اندروید پرداختیم و فراموش نکنید صفحه‌کلیدهای جانبی نوشته شده برای اندروید، هرکدام به قابلیتی جدید و خاص تجهیز شده‌اند.

 استفاده از صفحه‌کلیدهای جانبی

شرکت اپل بالاخره پذیرفت که کاربران گوشی‌های هوشمند به صفحه‌کلیدهای دیگری به جز صفحه‌کلید اصلی این شرکت نیز علاقه دارند. این قابلیت نیز در اندروید 1.5 توسط گوگل به کار بسته شده بود.

شرکت اپل حتی نسخه Swype از ورژن مخصوص iOS را نیز به نمایش گذاشت که یکی از محبوب‌ترین صفحه‌کلیدهای جانبی برای اندروید است. به تازگی خبرهایی درباره استفاده از Swiftkey، یکی از محبوب‌ترین صفحه‌کلیدهای اندرویدی نیز به گوش می‌رسد که به ظاهر در نسخه هشتم سیستم‌عامل اپل قابل استفاده خواهد بود.

kb3

در حال حاضر، صفحه‌کلیدهای جانبی iOS تنها به صورت برنامه‌ای جداگانه قابل استفاده هستند و باید از رابط کاربری مخصوص آن‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال از Fleksy تنها می‌توانید در برنامه Flexy استفاده کنید و امکان استفاده از آن در دیگر برنامه‌ها وجود ندارد.

androidkeyboards-640x283

البته Fleksy قابلیتی برای استفاده به عنوان پلاگین نیز ایجاد کرده اما استفاه از آن مستلزم پشتیبانی توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری بر روی برنامه‌های اصلی است. استفاده از صفحه‌کلیدهای جانبی در عین حال، ابداعات جدیدی را بر روی اندروید به همراه داشته است.

 ارتباطات درون برنامه‌ای

برنامه‌های iOS دیگر در چهارچوب مشخص شده‌ای محدود نخواهند بود و می‌توانید از ارتباطات درون برنامه‌ای و میان برنامه‌ای نظیر آنچه در اندروید وجود دارد استفاده کنید.

به عنوان مثال پیش از این برای انتقال عکسی از برنامه ویرایش تصویر به گوگل پلاس، ذخیره کردن عکس، رفتن به صفحه اصلی گوشی، بازکردن گوگل پلاس و بازکردن گالری و یافتن عکس‌ فرایندی نفس‌گیر بود اما اکنون می‌توانید از گزینه Share در برنامه ویرایش تصویر استفاده کنید وگزینه گوگل پلاس را انتخاب کنید.

IMG_99401

گزینه‌ای که همچنان از سوی اپل ارائه نشده، امکان استفاده از برنامه‌های جانبی به عنوان برنامه‌های پیش‌فرض سیستم‌عامل است. در سیستم‌عامل اندروید می‌توانید برنامه‌هایی را به صورت پیش‌فرض برای مرورگر، پخش کننده موسیقی، نقشه و یا برنامه ویرایشگر تصویر انتحاب کنید و از این برنامه‌ها همانند برنامه‌های اصلی سیستم‌عامل بهره ببرید اما در این خصوص همچنان در iOS شاهد همان به نوعی انحصار هستیم!

 برنامه تشخیص موسیقی و قابلیت ارسال فرامین صوتی

گوگل قابلیت‌های صوتی را عرضه کرد و اپل نیز Siri را منتشر کرد و پس از آن گوگل بازهم با برنامه Google Now به مقابله پرداخت. پس از آن، این دو غول دنیای تکنولوژی در سیستم‌های فرامین صوتی همواره با هم مقایسه شدند.

برای اولین بار گوگل از قابلیت تشخیص کلمات در عینک هوشمند خود یا همان گوگل گلس استفاده کرد و پس از آن لانچر Google Now در نکسوس 5 مورد استفاده قرار گرفت. با گفتن Ok Google، قابلیت تشخیص صوتی فعال می‌شد و نیازی هم به لمس گوشی نبود. اکنون در  iOS8 با گفتن عبارت Hey Siri می‌توانید فرامین صوتی را صادر کنید.

VOICE RECOGNITION

قابلیت Hotword Detection به این معنا بود که میکروفون همواره فعال بوده و دستگاه همواره در حال پردازش ورودی‌هاست. همین مسئله باعث بروز مشکل در باتری گوشی می‌شد و باتری سریعا تخلیه می‌شد. Google Now Launcher و گوگل گلس تنها در مواقعی که صفحه‌نمایش روشن است از این قابلیت بهره می‌برند.

در موتو ایکس موتورولا مشکل باتری با بهره‌گیری از یک پردازشگر صدای مستقل حل شد و همواره می‌توانستید فرامین صوتی را ارسال کنید. سخت‌افزار فعلی اپل از چنین پردازشگری بهره نمی‌برد و تنها وقتی دستگاه روشن و به شارژر متصل است می‌توانید از این قابلیت بهره ببرید.

جستجوی موسیقی با Shazam

قابلیت جدید دیگر Siri، استفاده از قابلیت شناسایی و تشخیص موسیقی است که به واسطه بهره‌گیری از Shazam انجام می‌گیرد اما بد نیست بدانید که گوگل در سال 2012 برنامه جستجوی موسیقی را منتشر کرده بود و مدتهاست که از قابلیت شناسایی موسیقی در جستجوی صوتی بهره می‌برد. Shazam در سال 1999 عرضه شد و گوگل از آن در دستگاه‌هایش بهره گرفت.

 قابلیت‌های مرتبط با اعلانات و هشدارها

وقتی یک هشدار و یا پیغام دریافت می‌کنید، چه عکس‌العملی بر روی گوشی باید انجام دهید؟ اندروید به توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری این امکان را داده تا بتوانند حداکثر دو گزینه به قسمت هشدارها بیفزایند. این بدان معناست که می‌توانید از منوی پایین‌رونده با هشدارها در تماس باشید. اکنون اپل با بهره‌گیری از این قابلیت و البته ارائه نسخه مختص خود، سیستمی مشابه را ایجاد کرده است.

در قسمت هشدارها می‌توانید از جعبه متنی بهره ببرید و به عنوان مثال هنگام دریافت پیامک‌ها بدون نیاز به بازکردن برنامه، پاسخ را تایپ کرده و گزینه ارسال را انتخاب کنید.

interactive_notifications_gallery_screen_mail

گوگل از این هم فراتر رفته و امکان دریافت هشدارها را بر روی دستگاه مجهز به سیستم‌عامل Android Wear امکان‌پذیر ساخته است. دریافت پیامک بر روی یک ساعت و پاسخ دادن به آن بسیار خوشایند است. باید منتظر ماند و دید آیا قابلیتی مشابه برای iWatch نیز عرضه خواهد شد؟

 مشاهده ویدئوها در اپلیکیشن استور!

شرکت اپل امکان مشاهده ویدئوها در فروشگاه نرم‌افزاری را راه‌اندازی کرده است اما گوگل مالک YouTube بوده و در اینترنت پادشاهی می‌کند. کاربران اندروید از سال 2010 و پیش از نام‌گذاری Google Play به این نام می‌توانستند از چنین قابلیتی بهره ببرند.

APP STORE

آزمایش اولیه برنامه‌ها

گوگل یکی از طرفداران سرسخت امتحان و تست نسخه‌های آزمایشی بوده وجای تعجب نیست که سیستم تست آزمایشی برنامه‌ها را برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری، آن‌هم پیش از اپل عرضه کند.

شرکت اپل نیز شرکت ارائه کننده راهکارهای اینچنینی به نام TestFlight را خریداری کرد و این مسئله را به عنوان قابلیتی برای iOS 8 بکار بست. توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری اکنون می‌توانند کاربران را برای تست برنامه‌ها و کمک به رفع مشکلات دعوت کنند. خوشبختانه فرایند استفاده شده توسط اپل ساده‌تر بوده و نیازی به ایجاد حساب کاربری مانند گوگل پلاس و ایجاد انجمن‌های تست و توسعه وجود ندارد.

ویجت‌ها

از زمان عرضه نسخه اول سیستم‌عامل اندروید، ویجت‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های این سیستم‌عامل به شمار می‌آمدند. با ترکیبی از آیکون‌ها و ویجت‌ها می‌توانید صفحه‌نمایش شخصی‌شده‌ای را در اندروید مشاهده کنید.

WIDGETS

نسخه ویژه اپل در این زمینه کمی محدودتر بوده و ویجت‌های iOS 8 که به عنوان افزونه‌های کوچکی هستند می‌توانند در مرکز اعلان و هشدار مورد استفاده قرار گیرند. در گذشته این ویجت‌ها به برنامه‌های سیستمی محدود می‌شدند اما اکنون می‌توانید از ویجت‌های برنامه‌های جانبی نیز بهره ببرید.

 قابلیت پشتیبان‌گیری از تصاویر و فضای ابری

iCloud همواره دنباله رو محصولات گوگل بوده است. در تبلیغات جدید اپل عبارت “هر تصویری بر روی همه دستگاه‌های شما موجود خواهد بود” به چشم می‌خورد، قابلیتی که اندروید مدت‌هاست از آن بهره می‌برد. گوگل، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حاضر در سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری، همواره بر روی محصولات و دستگاه‌هایش از چنین قابلیت‌هایی بهره می‌برده است.

CLOUDKIT

سیستم پشتیبان‌گیری از عکس‌ها ابتدا توسط Picasa Web Albums راه‌اندازی شد و اکنون جزئی از گوگل پلاس فوتو است. اندروید هیچ تفاوتی میان تصاویر موجود بر روی درایو حقیقی و یا فضای ابری قائل نیست و هر تصویری در صورت فعال بودن این قابلیت، به فضای ابری ارسال خواهد شد.

مرورگر تصاویر نیز به طور خودکار همه تصاویر را بدون تفکیک محل ذخیره‌سازی به کاربر نمایش خواهد داد. در زمینه سرویس‌های ابری نیز قابلیت CloudKit اپل به توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری این امکان را می‌دهد تا مسائلی مانند شناسایی، ارسال هشدارها و یا همگام‌سازی پایگاه‌های داده‌ای را از این طریق مدیریت کنند، این درحالیستکه پلتفرم Google Cloud، علاوه بر موارد یادشده از این امتیاز برخوردار است که می‌توانید از آن بر روی سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS و تحت وب جهت توسعه راحت‌تر استفاده کنید.

وضعیت باتری

از آنجایی که این مورد، توسط سایت‌های خبری زیادی به عنوان یک شایعه محتمل در iOS 8 مطرح شده است و اگر شما هم از جمله افرادی هستید که می‌خواهید وضعیت استفاده برنامه‌های مختلف از باتری را مورد سنجش قرار دهید، می‌توانید با مراجعه به قسمت تنظیمات، از این اطلاعات آگاهی یابید.

BATTERY STATS

سیستم‌عامل اندروید از نسخه 1.6 به بعد از این قابلیت بهره می‌برده اما در ورژن مخصوص اپل، علاوه بر استفاده‌های مرتبط با یک بار شارژ مستقل، استفاده‌های مربوط به شارژ دوره‌ای ( به عنوان مثال یک هفته‌ای) نیز مشاهده می‌شود.

کلام آخر

اینکه باید منتظر ماند و دید شرکت گوگل در چندهفته آتی چه قابلیت‌های جدیدی را معرفی خواهد کرد، حتی این احتمال وجود دارد که گوگل نیز به کپی‌برداری یا بهتر است بگوییم الهام از طرح‌های اپل اقدام کند. فراموش نکنید که جایگاه امروز تکنولوژی، وابسته به تلاش‌های گذشته در این عرصه بوده و هیچ شرکتی، حتی گوگل و اپل، از قاعده الهام و پیروی از دیگران مستثنی نیستند.

Sources: arstechnica

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

10 نظر برای این مطلب
  1. Amir می‌گوید

    ببخشید در قسمت نوتیفیکیشن نوشتید
    همانند اندروید بدون باز کردن برنامه در نوار نوتیفیکیشن جواب بدیم
    ایا در اندروید برامون پیامک یا هشددار واتس اپ بیاد میشه از نوتیفیکیشن جواب داد؟
    فقط برای توویتر و ایمیل این امکان هست

    اگر برای همه برنامه ها میشه بگید شاید من بلد نبودم و نمیدونسم

    1. محسن صحافی می‌گوید

      این بستگی به امکانات اپلیکیشن داره..

  2. احمد می‌گوید

    جالبه حالا اسمش شد الهام؟؟؟؟ تا دیروز که کپی و تقلید بود حالا شده الهام
    اها فهمیدم ایندفعه چون اپل این کارو کرده الهامه وگرنه اگه سامسونگ گوشه گرد گوشی رو الهام بگیره اپلیا فکر می کنند ناموسشون در خطر افتاده
    چجالبه واقعا جالبه

    1. صالح می‌گوید

      اولین چیزی که توی ذهنم با دیدن تیتر مطلب اومد همین حرف بود.

      1. Amir می‌گوید

        خیلی با تعصب برخورد میکنید

        اپل برای این سامسونگ رو متهم کرد
        چون سوئیچ قفل صفحه کاملا عین اپل بود
        حتی متن اپل هم نوشته میشد
        ولی اپل سامسونگ رو واسه گذاشتن قفل صفحه که متهم نکرد!
        در اندروید چهار سونی هم کنار صفحه رو میکشیدی قفل باز میشد
        ولی چون ظاهرش. فرق داشت اپل اصلا حرفی نزد

        خیلی از امکانات نمیشه در انحصار باشه
        ولی شکل ظاهری اون امکانات برای هر شرکتی متفاوته

        الان اپل امکان
        Share
        اضافه کرده
        این چیزی نیست که
        بگیم فقط واسه اندروید هست
        جون از زمان قدیم
        گزینه
        Share
        در همه سیستم عاملا بوده
        مببینیم که ظاهر اونم اصلا مثل گوگل نیست.
        به علاوه
        اثل هر امکاناتی رو که نداشته و اندروید داشته
        و بعدا اضافه کرده
        خیلی با کیفیت و راحتی بهتری عرضه کرده
        مثل نوار نوتیفیکیشن
        که تمام نوتیفیکیشن ها رو نشون میده
        ولی در اندروید
        اگر ده تا مسیج داشته باشید از نوار نمیتونید پیاماتونو بخونید

        ختم کلام اینکه
        کسی جلو گوگل رو نگرفته اگه اپل کپی کرده بره شکایت کنه!!

  3. Amir می‌گوید

    مهم ترین ویژگی سیستم عامل اپل استفاده بهینه از رم و سی پی یو هست
    من هنوز متوجه نشدم چرا همیشه 500 مگ از رم گوشیم درگیر هست حتی وقتی هیچ برنامه ای باز نیست
    بهتره گوگل توجه کنه سیستم عامل اندروید هر نسخه نیاز به سخت افزار قوی تری داره
    در حالی که شما
    ورژن هفت سیستم عامل اپی رو روی
    iphone 4
    4s
    5
    5s
    بدون هیچ مشکلی اجرا میشه..
    در حالی که گفته بودند کیت کت برای گوشی های 512 مگ رم هم مقابل استفاده هست
    ولی میبینیم همه گوشی های اندروید 4.4 دو و سه گیگ رم دارند
    و معدودی از گوشی ها با رم یک 4.4 هستن

    تا زمانی این مشکل هست
    بدون شک سیستم عامل
    ios
    بهتر خواهد بود

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      امیر جان البته اجرای نسخه هفت رو آی‌دیوایس‌های قدیمی چندان بدون مشکل هم نیست! این مشکل سخت‌افزاری برای آی‌دیوایس‌ها هم وجود داره وگرنه اپل نصب نسخه 8 رو روی تمام دیوایس‌های قدیمی هم آزاد می‌گذاشت!

      1. دیگو می‌گوید

        من کاملا مخالفم
        یادتون نره به هر حال روی آیپد ۲با رم ۵۱۲ هم iOS 8 رو ارایه کرده
        راستی صحبت از تقلید اپل شد بد نیست می نوشتید گوگل می خواست اندروید رو با صفحه کلید به بازار عرضه کنه که با معرفی آیفون ،گوگل هم از استارت اپل تقلید کرد

      2. Amir می‌گوید

        حرف شما درسته
        هر شرکتی بعد از مدتی پشتیبانی از دیوایس های قدیمی رو بر میداره که کاملا عاقلانه هست ولی اسن روند در اندروید بنظر میرسه داره خیلی سریع میشه

    2. ارش می‌گوید

      اقا جان چرا حرف زور میزنی ایپد دو همین الان جلومه ریست شده ورژن 7.1.1 هیچ برنامه ای هم باز نیست فقط 103 مگ رم خالی داره دیگه برنامه باز کنیم که تا ته پر میشه لگم میزنه کرشم میده.جلبرک هم نیست