5 ویژگی فوق‌العاده iOS 8 که این نسخه را به قویترین نسخه iOS تبدیل می‌کند

مدیر عامل اپل تیم کوک دیشب در کنفرانس توسعه‌دهندگان گفت iOS 8 قدرتمندترین نسخه این سیستم عامل تا به امروز است. جدیدترین نسخه این سیستم‌عامل موبایل دیشب طی کنفرانس WWDC 2014 در کنار نسخه جدید مک با نام Yosemite معرفی شد که هر دو سیستم‌عامل با ویژگی‌های بسیار زیاد و متنوع همراه بودند.

6

این دو سیستم‌عامل از هسته گرفته تا رابط کاربری با تغییراتی همراه بوده‌اند و این تغییرات نشانه‌ای از گوش دادن اپل به درخواست‌های کاربران و طرفدارن خود است.

اپل در این دو نسخه جدید سیستم‌عامل‌ iOS تصمیمات بزرگی گرفته و کمی در جهت باز کردن در‌های بسته سیستم‌عامل معروف خود برآمده و اجازه داده که از این پس توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های مهم طرف‌-سومی را برای سیری، ویجت‌ها و تاچ‌آیدی توسعه دهند که قبلا هیچگاه چنین اجازه و دسترسی به‌ آن‌ها نداشته‌اند. این بدین معنی است که اکنون سناریو‌های زیادی برای کاربردی کردن ویجت‌ها مطرح شده و تاچ‌آیدی نقش بسیار گسترده‌ای در iOS بر گردن خواهد گرفت و قطعا سیری به دستیار صوتی کاربردی‌تری نسبت به گذشته تبدیل خواهد شد.

iOS 8 برای توسعه دهندگان از همین الان قابل دریافت است اما نسخه کامل این پلتفرم در پاییز به صورت عمومی عرضه می‌شود (احتمالا چند روز قبل از رونمایی آیفون 6). در میان ویژگی‌های متنوع و زیاد iOS 8 ما می‌خواهیم پنج مورد از آن‌ها که قرار است نقش برجسته‌تری در نسخه جدید سیستم‌عامل iOS ایفا کنند را انتخاب کنیم و همراه با شما آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

1. ادغام با OS X Yosemite

Continuity-ios-8

چندین گوشی هوشمند اندرویدی و حتی چند اپلیکیشن جانبی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهند همیشه از تماس‌های دریافتی گوشی از طریق کامپیوتر خود مطلع شوید. اپل این ویژگی را برداشته و آن را یک قدم جلو‌تر برده و به صورت کامل iOS 8 را در این مبحث با مک OS X Yosemite ادغام کرده است.

شما با OS X Yosemite قادر خواهید بود; از طریق مک به راحتی تماس برقرار یا دریافت کنید، پیام بفرستید و پیام دریافت کنید (که البته قبلا از طریق آی‌مسیج قابل انجام بود) و … ادغام این ویژگی بدین معنی است که اگر شما گوشی آیفون خود را در یک اتاق دیگر جا بگذارید و در همان زمان که پشت میز دفتر خانگی خود هستید تماسی با شما برقرار شود، خیلی راحت با استفاده از کامپیوتر می‌‌توانید از شخصی که با شما تماس گرفته اطلاع پیدا کنید و در صورت دلخواه آن تماس را  پاسخ دهید یا آن را جواب ندهید و رد کنید.

2. پیام گروهی بهتر

messages-630x262

اگر دوستان شما نیز از دستگاه‌های اپل استفاده می‌کنند و می‌خواهید در آی‌مسیج گروه تشکیل بدهید و پیام‌های گروهی رد و بدل کنید قطعا عاشق این ویژگی جدید iOS 8 خواهید شد. در نسخه بهبود یافته آی‌مسیج که همراه با iOS 8 عرضه خواهد شد، می‌توان در پیام‌های گروهی در صورت دلخواه یک مخاطب را در حالت do not disturb (مزاحم نشوید) قرار داد تا دیگر پیام‌های آن مخاطب خاص به دست شما نرسد و هشداری را دریافت نکنید.

بعلاوه کاربران می‌توانند محل خود را برای یک مخاطب یا یک گروه و در زمان‌هایی مشخص به اشتراک بگذارند. در حال حاضر اگر وارد یک گروه شوید دیگر در آن گیر افتاده‌اید و تا زمانی که اعضای گروه به شما پیام می‌فرستند نمی‌توانید از گروه خارج شوید اما در نسخه جدید برنامه آی‌مسیج تنها با فشردن یک دکمه خروج از گروه امکان‌پذیر شده است.

3. پشتیبانی طرف سوم (اپلیکیشن‌های جانبی) از تاچ‌آیدی

iPhone-5s-iPhone-5c-Keynote-iPhone-5s-Touch-ID-Promo-018-630x354

اپل از آیفون 5s پرده برداشت و سنسور اثر انگشت تاچ‌آیدی را معرفی کرد. سنسوری که می‌تواند اثر انگشت شما را بخواند و به شما اجازه دهد قفل دستگاه را باز کنید یا اینکه از آیتونز اپلیکیشن خریداری کنید.

از زمان عرضه آیفون 5s این ویژگی هیچ راهی به بیرون نداشت اما اپل بالاخره تصمیم گرفته پشتیبانی از تاچ‌آیدی در اپلیکیشن‌های دیگر را برای توسعه‌دهندگان به وجود آورد. برای مثال با توسعه این ویژگی و سرایت آن به دیگر اپلیکیشن‌ها، پرداخت از طریق پی‌پال که هم‌اکنون با گلکسی S5 قابل انجام است در دسترس قرار خواهد گرفت و حتی می‌توان وارد شدن به شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک را با شناساندن اثر انگشت خود به تاچ‌آیدی تصور کرد. در واقع تاچ‌آیدی می‌تواند عنصری مهم در امنیت بخشیدن به اپلیکیشن‌های گوناگون باشد. تا کنون ویژگی خوب تاچ‌آیدی بسیار محدود بوده اما اکنون خوشحالیم که این محدودیت تبدیل به فرصتی برای توسعه‌دهندگان شده است.

4. استفاده از ویجت‌های طرف سوم و فعال کردن نوتیفیکیشن‌ها

notifications-ui-630x291

بخشی دیگری از تصمیم‌های مهم اپل در باز کردن ویژگی‌های قفل شده، ویجت‌ها هستند. در نوار نوتیفیکشن iOS 7 به شما اطلاعاتی از تقویم و ارزش سهامی که دنبال می‌کردید و خلاصه‌ای از آب و هوا نشان داده می‌شود. اما به زودی توسعه‌دهندگان ویجت‌هایی را خواهند ساخت که کاربرد‌های این بخش از iOS را بسیار بیشتر می‌کند.

برای مثال بگذارید چند ویجت را پیش‌بینی کنیم; مثلا ویجت شبکه ESPN را دانلود می‌کنید و به صورت ریل‌تایم امتیاز بازی‌هایی که تا‌کنون منتشر شده‌اند را مشاهده می‌کنید یا ویجتی را تصور کنید که زمان باقی مانده تا رسیدن قطار بعدی را به شما نشان دهد. همانطور که در اندروید دیده‌ایم ویجت‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان ساخت و محدودیت توسعه آن دیگر تنها به خلاقیت توسعه‌دهندگان وابسته است.

در بخش نوتیفیکیشن‌ها نیز اپل با الهام از اندروید این بخش را کابردی‌تر کرده است. در iOS 8 می توانید بلافاصله پس از دریافت پیام از منوی کوچکی که در بالای صفحه باز می‌شود بدون اینکه اپلیکیشن Message را باز کنید به آن پیام دریافتی پاسخ دهید.

5. پشتیبانی از کیبورد‌های طرف سوم

keyboards-630x302

دیگر ویژگی که اپل تصمیم گرفته برای توسعه دهندگان فعال کند، کیبورد است. اپل به طور معمول استفاده از کیبورد‌های دیگر (جانبی یا طرف سوم) در محیط سیستم عامل iOS را ممنوع کرده بود.

اما با بهبود‌های حاصل شده در اپلیکیشن کیبورد پیش‌فرض iOS اکنون اپل تصمیم دارد به دیگر کیبورد‌هایی که سودای جانشینی کیبورد iOS را دارند فرصت عرض اندام دهد. تایپ کردن با استفاده از سوایپ (کشیدن دست بر روی حروف متشکل کننده یک کلمه و تایپ خودکار آن کلمه توسط کیبورد) یکی از ویژگی‌های جدید کیبورد iOS است که نمونه آن را می‌توان در اندروید و ویندوز فون به راحتی یافت.

اکنون به شما اجازه داده شده تا کیبوردی با هر ویژگی که دوست دارید برای iOS بسازید. برای مثال بی‌توان رنگ پوسته صفحه کلید را تغییر داد، زبان‌های متفاوت را اضافه کرد و با استفاده از دیگر ویژگی‌ها کیبوردی عالی ساخت.

جمع بندی

apple-wwdc-2014-ios-new-630x362

iOS 8 به تازگی از راه رسیده و ما مطمئنیم آینده‌ای پیش‌روی این سیستم‌عامل بسیار روشن است. همینطور که به جلو می‌رویم و به زمان انتشار نهایی این سیستم‌عامل نزدیک می‌شویم انتظار داریم ویژگی‌های بسیار خوب دیگر به آن اضافه شود و در صورت وجود داشتن باگ، توسط توسعه دهندگان و مهندیسن اپل رفع شود.

ممکن است ویژگی‌‌های جدیدی از این سیستم‌عامل در زمان رونمایی آیفون 6 یا آیپد‌های جدید اعلام شود (شبیه به قابلیت پشتیبانی از مولتی تسکینگ). قطعا ویژگی‌های دیگر iOS 8 همچون HealthKit و HomeKit و … نیز بسیار عالی هستند اما اطلاعات زیادی از آن‌ها نداریم و نحوه عملکرد آن‌ها هنوز سنجیده نشده است.

تا کنون این پنج ویژگی بسیار عالی از iOS 8 می‌توانند به ما فرصتی برای لذت بیشتر از پلتفرم iOS دهند و به توسعه‌دهندگان اجازه‌ای برای گسترش اپلیکیشن‌های فوق‌العاده که به زودی شاهد آن‌ها خواهیم بود.

Sources: TechnoBuffalo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. میلادSXU می‌گوید

    حالا نمایش بعد ایفون 6 روببین جالب میشه میگه اینها ایده های من شما کپی کردید و شکایت وشکایت ……..

  2. مهرداد می‌گوید

    اینکه یه شرکت به بزرگی اپل بخواد از واتس اپ کپی کنه به نظر شما جیا تاسف نیست! الان کجای این چیزی که اپل میخواد ارائه بده از واتس اپ باکیفیت تره؟

  3. حسن می‌گوید

    من با خوندن امکانات iOS 7 و بعد از اون الان iOS 8 دارم مطمئن میشم اپل به دنبال اندروید شدنه
    هرچه بیشتر قابلیت ها و آزادی هایی که در اندروید وجود داره داره به iOS اضافه میشه تا بلکه کاربران راضی بمونن
    اضافه کردن امکاناتی مثل چت گروهی مثل واتس اپ، یا Airdrop مثل kies air سامسونگ کیبورد های بهتر مثل کیبوردهای عالی اندروید، استفاده از ویجیت ها البته به شکلی متفاوت تر همه و همه نشانه انحصارطلبی و حداقل تا اندازه ایده برداری از برنامه های مختلف و اندروید می باشد.
    هرچند که اپل این ایده های خوب رو گرفته و روح اپلی در اون دمیده و به کار میگیره ولی هرچه باشه هنوز از نظر نرم افزاری چند پله عقب تز اندروید می باشد

  4. A S می‌گوید

    فقط برداشتن محدودیت های موجود ، برای اینکه از آندروید کم نیاره !

    1. دیگو می‌گوید

      شاید دوست عزیز
      البته ارایه اون موارد بسیار با کیفیت تر از اندروید
      به هر حال دنیای رقابت خیلی بی رحمه

  5. دیگو می‌گوید

    عالی بود، ممنون
    بریم تونخ 5s البته اگر خدا خواهد