تمام چیزهایی که باید درباره F-35 مدرن‌ترین و گران‌ترین جنگنده ساخت بشر بدانید

از قدیم الایام بشر همواره تمایل داشته تا آسمان‌ها را نیز همچون زمین به تسخیر خود درآورد؛ این آرزو سرانجام در نیم قرن اخیر به واقعیت تبدیل شد. در این مقاله قصد داریم شما را به طور خلاصه با مدرن‌ترین و گران‌ترین جنگنده ساخت بشر یعنی F-35 ملقب به Lightning یا صاعقه آشنا کنیم.

185

اولین بار استفاده گسترده و موثر از هواپیماهای جنگی به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد؛ در واقع اولین بار ارزش بالای نیروهای رزمی هوایی در جنگ جهانی دوم مشهود شد. البته در جنگ جهانی دوم هواپیماها برای نیروی رانش خود از موتورهای ملخی استفاده می‌کردند و هواپیماهای به اصطلاح ملخی دارای بیشینه سرعت زیر یک ماخ هستند( یک ماخ برابر با سرعت صوت در هوای مورد بررسی است) جالب است بدانید که اولین بار استفاده از موتور جت در هواپیماهای جنگی به اواخر جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد؛ زمانی که نیروهای آلمانی به شدت در محاصره نیروهای ارتش سرخ بودند مهندسین آلمانی توانستند اولین هواپیماهای جنگنده با پیش‌رانش جت را بسازند که با وجود زمان کارکرد کم آن گروه از هواپیماها باز تأثیر شگرفی بر نتیجه نبردهای هوایی داشت، البته افسوس که دیر به کار گرفته شدند!

World-War-2-aircraft

 بعد از پایان جنگ جهانی دوم تمام دولت‌ها که از تأثیرگذاری نیروی هوایی به‌خوبی آگاه شده بودند، شروع به انجام پژوهش‌های بزرگی در راستای گسترش و ارتقای نیروی هوایی خود کردند که نهایتاً منجر به پیشرفت افسارگسیخته این نیرو ظرف مدت 50 سال شد به‌گونه‌ای که امروزه بعد از فنّاوری زیردریایی‌ها، هواپیماهای جنگنده از پیشرفته‌ترین فنّاوری‌ها در بعد سلاح‌های نظامی محسوب می‌شوند. در ادامه با یکدیگر به برخی از ویژگی‌های پیشرفته‌ترین و گران‌ترین هواپیمای جنگنده ساخت بشر یعنی F-35 می‌پردازیم.


F-35-lightning-2

مشخصات عمومی

اف-35 صاعقه ( F-35-Lightning): هواپیمای اف-35 ساخت شرکت Lockheed Martin با همکاری شرکت‌های بزرگ دیگر همچون نورثروپ گرومن واقع در آمریکاست،F-35  یک جنگنده نسل پنجم و تک‌سرنشین و تک موتوره و اولین جنگنده چندمنظوره نسل پنجمی محسوب می‌شود. البته در راستای ساخت این هواپیما تقریباً یک ائتلاف بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه عظیم شرکت داشته‌اند که از جمله آن کشورها می‌توان به انگلستان، دانمارک، کانادا، ترکیه، ایتالیا، استرالیا، اسرائیل و … اشاره کرد. از ویژگی‌های این هواپیما می‌توان به‌صورت کلی به مافوق صوت بودن، رادارگریز بودن، چندمنظوره بودن ( برتری هوایی، فرماندهی نیروها، حملات هوا به زمین، حملات هوا به دریا، جنگ الکترونیک )،عمودپرواز بودن (در برخی از مدل‌ها)، دارای کابینه مجهز به آخرین سامانه‌های جنگی و چندبعدی، چابکی بسیار  زیاد، توانایی پرواز و فرود بر روی باندهای کوتاه ( ویژه استفاده در ناوهای هواپیمابر)  اشاره کرد. در کل به ادعای شرکت Lockheed Martin شرکت سازنده اف-35 این جنگنده تنها هواپیمای نسل پنجم چندمنظوره جهان محسوب می‌شود.

F-35-dimension

مشخصات هندسی

 از نظر ابعادی این جنگنده دارای 15.6 متر طول و 4.36 متر ارتفاع و فاصله بین دو بال 10.7 متر و مساحت سطح بال 42.7 مترمربع و طول دم افقی 6.65 متر و وزن خالی 32300 پوند و ظرفیت حمل 13100 پوند سوخت و توانایی حمل 6800 کیلوگرم مهمات است.

F-35-weapons


نوع تسلیحات مورداستفاده

درباره تسلیحات مورداستفاده در جنگنده‌ها می‌شود بحث‌های فراوانی انجام داد ولی اگر بخواهیم به‌صورت عمومی صحبت کنیم این تسلیحات به سه گروه عمده تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت است از تیربار هواپیما که برای جنگ‌های در فاصله کوتاه مورداستفاده قرار می‌گیرد، موشک‌های هوا به هوا که برای جنگ‌های هوایی برای فاصله‌های متفاوت مورداستفاده قرار می‌گیرند (که البته این موشک‌های هوا به هوا خود به دو دسته راداری و حرارتی تقسیم‌بندی می‌شوند)، و همچنین موشک‌های هوا به زمین که آن‌ها نیز تقسیم‌بندی‌های خود را دارند. در کل این جنگنده به‌صورت استاندارد توانایی حمل 2 موشک فوق پیشرفته هوا به هوای AIM 120 و همچنین دو بمب هوشمند قابل هدایت 1000 پوندی GBU-32 است.

f-35-gbu-32

در نتیجه این ترکیب‌بندی سلاح‌ها، این هواپیما قادر است هم در هوا و هم بر روی زمین بسیار خطرناک ظاهر شود. جای ذکر است که این جنگنده با مقداری تغییر در ساختار نرم‌افزاری و همچنین سخت‌افزاری قادر به حمل انواع دیگر موشک‌های راداری مثل sparrow  نیز هست ولی موشک‌های ذکرشده از کارایی فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. البته زمانی به قدرت واقعی این سلاح‌ها پی می‌بریم که بدانیم این هواپیما دارای رادارهای بسیار قوی و همچنین سیستم کنترل بسیار هوشمند است.


نیروی پیش‌رانش

در رابطه با نیروی پیش‌رانش نیز بایستی بدانید که نکته اصلی و برگ برنده در جنگ‌های نزدیک هوایی توان شتاب‌دهی موتور جنگنده به جنگنده است؛ چرا که در درگیری‌های نزدیک تغییر جهت‌های ناگهانی و شتاب گیری‌های آنی رمز مورد اصابت قرار نگرفتن است وگرنه موشک‌های حرارتی و یا راداری با میانگین سرعت 4 ماخ بدون شک شما را شکار خواهند کرد.

F-35-dogfight

 حال در رابطه با شتاب‌گیری آنی در موتورهای جت از سیستم پس‌سوز استفاده می‌شود که البته تا حدود 50% توان موتور را بالا می‌برد ولی در عوض مصرف سوخت را به‌شدت افزایش می‌دهد لذا خلبانان از سیستم پس‌سوز صرفاً در جنگ‌های هوایی نزدیک یا به اصطلاح Dogfight استفاده می‌کنند، البته استفاده از سیستم پس‌سوز برای طولانی‌مدت غیرقابل استفاده است زیرا مواد مورداستفاده در ساخت موتور هواپیما تحمل چنین دمای تولیدی را نخواهند داشت. این جنگنده جهت نیروی پیش‌رانش خود از موتور بسیار قوی و پیشرفته F135-PW-600 استفاده می‌کند که این موتور  توان تولید 38000 پوند تراست برای رانش و تا 40000 پوند تراست برای برخاستن را دارا است.


مقایسه چند ویژگی با چند جنگنده

از دیگر ویژگی‌های این هواپیمای جنگنده بیشینه سرعت 1.6 ماخ در حالت بارگذاری حداکثری سلاح است؛ البته از این نظر سریع‌ترین در جهان محسوب نمی‌شود زیرا هواپیماهای دیگر نیز وجود دارند که از اف-35 سریع‌تر هستند. برای مثال جنگنده اف-14 که در اختیار نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران نیز است ( اف-14 در سال 2006 از نیروی دریایی آمریکا بازنشسته شد و جای خود را به اف-18 داد) دارای بیشینه سرعت 2.2 ماخ است و یا اینکه هواپیمای میگ-25 روسیه نیز که البته آن هم در اختیار ارتش ایران است دارای بیشینه سرعت 3.2 ماخ است. البته سرعت بیشینه برای جنگ‌های هوایی فاکتوری مهم محسوب می‌شود ولی عامل تعیین‌کننده و برگ برنده محسوب نمی‌شود زیرا رادار و سلاح‌های بهتر در جنگ‌های هوایی عوامل به مراتب مهم‌تری هستند. بنابراین شرکت Lockheed Martin تصمیم گرفت تا از صرف هزینه‌های اضافه برای افزایش سرعت این جنگنده جلوگیری کند ولی در عوض بر روی دیگر ویژگی‌های تعیین‌کننده آن سرمایه‌گذاری کند.

F14-F35

اف-35 دارای شعاع عملیاتی تقریبی 833 کیلومتر است که از این نظر نیز جزو بیشترین‌ها محسوب نمی‌شود زیرا برای مثال اف-14 دارای شعاع عملیاتی تقریبی 1000 کیلومتر است. ولی بهینه‌سازی‌های مهندسی ایجاب می‌کرد که شعاع عملیاتی این جنگنده در این حد باقی بماند؛ البته نبایستی فراموش کرد که این کلاس جنگنده‌ها توانایی سوخت‌گیری هوایی را دارند بنابراین با سوخت‌گیری هوایی شعاع عملیاتی این نوع هواپیماها بی‌نهایت می‌شود.


هزینه پروژه F-35

در رابطه با هزینه‌های مربوط به فاز تحقیقات و ساخت اف 35 منابع مختلف دیدگاه‌های متفاوتی داشته‌اند ولی آنچه از پنتاگون شنیده می‌شود این است که پروژه اف 35 پرهزینه‌ترین پروژه تاریخ دفاعی ایالات متحده امریکا و به طبع آن تمام جهان محسوب می‌شود برای اینکه بهتر بتوانید در رابطه با هزینه‌های ساخت این جنگنده آشنا شوید هزینه ساخت چند جنگنده را برای شما بیان می‌کنیم.

F-16 (ساخت آمریکا) هزینه ساخت هر واحد تقریباً 17 میلیون دلار

F-15c (ساخت آمریکا) هزینه ساخت هر واحد تقریباً 30 میلیون دلار

F-22 ( ساخت آمریکا) هزینه ساخت هر واحد تقریباً 150 میلیون دلار (در سال 2009)

F-14 Tomcat ( ساخت آمریکا) هزینه ساخت هر واحد تقریباً 40 میلیون دلار ( البته ارتش شاهنشاهی ایران برای بستن قرارداد برای خرید چنین جنگنده‌هایی مجبور به پرداخت 2 برابر قیمت آن‌ها شد! یعنی f-14 های ایرانی حدود 80 میلیون دلار برای هر واحد ارزش دارند.)

T-50  ( ساخت روسیه) هزینه ساخت هر واحد در حدود 100 میلیون دلار پیش‌بینی شده است

F-35c  (ساخت آمریکا) هزینه تقریبی ساخت هر واحد آن حدود 160 میلیون دلار البته این پیش‌بینی برای سال 2013 است.

F-35-group

لازم  به ذکر است که این هزینه‌های گفته‌شده صرفاً هزینه‌های ساخت آن قبیل هواپیماها است و هزینه‌های نگهداری که به‌صورت سالانه محاسبه می‌شود جداگانه باید بررسی شود. در آن زمینه  F-14 و همچنین f-35 جزو گران‌ترین‌ها محسوب می‌شوند و دلیل اصلی بازنشستگی زود  f-14 از نیروی هوایی آمریکا نیز همین موضوع بوده است. در کل هزینه تمام‌شده پروژه F-35  که با مشارکت اعضای ناتو و اسراییل در حال پیگیری است چیزی در حدود یک تریلیون دلار یا هزار میلیارد دلار برآورد شده است که البته این هزینه هرسال نیز در حال افزایش است.

LockheedMartin  F35  Wikipedia  Sources: MilitaryFactory

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

185 نظر برای این مطلب
  1. علی می‌گوید

    خب دوست عزیز اگه شما نمیدونی ما تو اسرائیل کجاهارو زدیم و اون صداوسیمای خراب‌شده‌ی بیعرضه درست حسابی به مردم نمیگه که مردم احساس حقارت نکنن که دلیل بر نزدن ما نیست!
    کارخونه موشکی اسرائیل چی بود پس رفت رو هوا؟! خوبه bbc هم تیتر کرد اونو..
    برو ببین کانال ۱۲ اسراییل میزان خسارتِ کارخونه رو چقدر گفت.
    یا “آوی هار ایون” ، بزرگ‌ترین دانشمند و پدر موشکی اسرائیلو کی زد یه ماه پیش؟! اونم با کوکتل مولوتف که قشنگ سوخاری شه😁.
    لینک توییتِ وزیر دفاع اسرائیل‌رو (ژنرال بنی‌گانتز) که در سوگ آوی‌ هار آیون حتی توییت زد میزارم: https://twitter.com/gantzbe/status/1401615617883508745?s=19
    آره داداش نگران نباش :)
    در پس و پستو ها جنگ در جریانه ، یکی بزنن ده تا میخورن..
    سندشم گذاشتم برات.

  2. تقی می‌گوید

    ببخشید انگار فیلم زیاد, می, بینی یا کیهان زیاد, میخونبه چیز بگم دیگه سکوت کن

    دیدی, که چندبار اسراییل نطنز, رو زد
    چند, بار وسط, شهر دانشمند, هسته ای, رو زد
    ما چیکار کردیم
    تونستیم جوتبش, رو بدیم
    هی میگن اگه اسراییل خطا کنه نابودش, میکنیم
    فلان می کنیم

    خب بزن دیگه اونکه چپ و راست داره میترکونه تو دماوند, زد, فخری زاده رو… سلیمانی رو مستقیمو زدن نطنز رو را به را میزنن
    تو سوریه زرت و زرت مواضع سپاه رو میزنن خب چرا جواب نمیدیم فقط حرف و تهدید
    اگه زور ایران می رسید میزد واقعیت اینه نه توان داریم نه چیزی
    وگرنه اینهمه بلا سرمون اومد, چرا فقط نگاه میکنیم

    1. علی می‌گوید

      فکر کنم ایران زندگی نمی کنی نمی دونی انفجار در نزدیکی فرودگاه بن کورین تلاویو انفجار در دو برج خنک کننده پالایشگاه حیفا نشت سنگین آمونیاک در پتروشیمی حیفا حمله به پایگاه اسراییل در شمال عراق که ده افسر بالارتبه موساد که تخصص اصلی آن ها ایران بوده چهار نفرشون به هلاکت می رسند شش نفر هم زخمی که حال دو نفر از آن ها وخیم هست کشته شدن یک افسر موساد در مکزیک که هم عکس فرد هم اسم فامیلش منتشر شد. توسط یک فرد ناشناس با سه گلوله کشته شد انفجار در ساختمان ارتش اسراییل در نزدیکی یک پاسگاه در فلسطین و شلیک یک موشک از سوریه به سی کیلومتری نیروگاه هسته آیی دیمونا و آتش سوزی در مهم ترین و بزرگترین کارخانه تسلیحات سازی اسراییل یعنی رافاعل ایران تلافی کار های اسراییل انجام داد نمی فهمی مشکل خودت هست در جنگ دوازده روزه غزه الان هم ایران با حمایت کردن شدید مقاومت ضربه سنگینی به اسراییل زدن که فقط به ملک اموال شهرک نشین های اسراییلی سیصد ملیون دلار فقط خسارت مستقیم دیدن جدا از خسارات پایگاه های نظامی اسراییل که حملات زیادی علیه آن ها انجام شد و خسارات غیر مستقیم ناشی از آسیب شدید اقتصادی که دیدن اینا را ببین بعد. بیا نظر. بده آفرین

    2. علی می‌گوید

      برا سوریه انکار من و تو زیاد میبینی از خواب بیدار شو جان کری را که میشناسید وزیر امور خارجه سابق آمریکا حرف ظریف که گفت اسراییل دویست بار پایگاه سپاه را زده توعیت زد گفت این حرف غلط هست چه در زمان مسعولیت من چه بعدش همچین اتفاقی نیفتاد اسزایبل فقط یک بار جرعت این کار را کرد اونم پایگاه تی چهار بود حتما تو نت در باره نبرد سپاه با اسراییل در بلندی های جولان تحقیق کن سپاه هم فرداش به دستور سلیمانی یک عملیات سنگین علیه اسراییل در نظر می گیرند در بلندی های جولان تمام تو نت هست برو تحقیق کن که اتفاقا سردار سلامی هم در نمازجمعه مشهد علانن آمد گفت عملیاتی که در بلندی جولان انجام شد انتقام ما از اسراییل برای زدن پایگاه ماذبپد تمام تو نت هست برو تحقیق کن که در این عملیات پنجاه پنج راکت که بیست تاش فلفحر پنج نقطه زن بود مابقی فلفجر چهار ده پایگاه اسراییل و را در بلندی های جولان در نظر می گیرند و رضربه سختی بهش می زنند که دیگه جرعت نکرد پایگاه سپاه را در سوریه بزنه تمام اینا که بنا کرد بزنه با پایگاه ارتش سوریه بوده یا زیر ساخت های سوریه که امثرش را سوریه با پدافند هایش خنثی کرد حملات اسراییل را چیزی که نمی دونی نظر. نده

  3. علی می‌گوید

    یه چیز, بگم تا اخرش بخونید
    کشوری که هنوز کارت ملی, نمیتونه درست کنه
    تا تحریم میشه گریه زاری میکنه میخاد, با دنیا بجنگه؟
    خنده داره امریکا هواپیمای 50 سال قبل رو داده بهمون اونهایی, که از رده خارج شده رو بهمون انداخته و جدیدترین ها رو رونمایی نکرده بعد میخاهیم واسه خودش کل کل کنیم.
    یه چیزی بگم فکر کنید, جوگیر نشید. امریکا انقدر قوی است که از مرزهای خودش دور شده اومده لب مرز کشور ما و ما جیکمون درنمیاد اگه ادعای برتری داریم بریم نزدیک امریکا و در کنار اون کشور کل کل کنیم ببینم میتونیم یا نه؟
    حساب کنید هروقت تونستید تو امریکا و نزدیک اون کشور باهاش مقابله کنید حسابه. یعنی انقدر قوی است که تو کشور, دیگه میره و حرفشو به کرسی مینشونه. هر وقت رفتیم تو مرز مثلا امریکا و مکزیک کل کل کردیم یعنی زور داریم وگرنه تو خونه نشستیم و هی داد میزنیم
    یادتون رفته تا اسمون یه کم شلوغ شد هواپیمای, مسافربری خودمون رو زدن تو مانور دریایی, تو کنارک سپاه زیردریایی ارتش رو زد حالا فکر کن جنگ بشه چقدر افتضاح بشیم
    یه پلاسکو فرو ریخت سه ماه طول کشید جمعش کنیم بعد میخاهیم جنگ کنیم ؟
    در وصف قدرت امریکا دیدید که ژاپن رو اتمی زد, هیچکس جرات نکرد حرف بزنه ایرباس ایرانی رو زد چیکار کردیم جرات داشتیم جوابش رو می دادیم اونها میزنن میترکونن ما فقط شعار میدیم تو عربستان ایرانی ها رو کشتند تجاوز, کردن چیکار تونستیم بکنیم؟ ما جواب عربستان رو نمیتونیم بدیم بعد میخاهیم با امریکا بجنگیم ؟
    صدام هشت سال ایران رو له کرد اما دیدید امریکا متل دستمال توالت انداختش دور
    ضمنا کشوری که هی شلوغش کنه و بگه فلان رو ساختیم و اینو درست کردیم فقط حرف و ادعاست چون هیچ کشوری توان امنیتی و نظامی اش رو رو نمیکنه تا همه بفهمن چی داره چی نداره

    1. علی می‌گوید

      جواب عربستان را نمی تونیم دهیم وای چه قدر چرت پرت می گی الان یمن تخت حمایت کیه ایران که خال عربستان را داره میگیره بد جور بعد عربستان حریف ایران هست ،🤣🤣🤣یک چیزی عربستان ایرانی ها را کشتن حالت خوبه نه واقعا حالت خوبه نه خوب نیست چون عربستان هیچ وقت با ما رو در رو نشده که به خواد نیرو های ما را بکشه برای ساختن فعلا که ادعا نیست و ایران در اکثر زمینه ها خود کفاست در ایران فقط تا الان شش هزار فقط شرکت دانش بنیان وجود داره که هر کدام در یک چیزی کشور را خود کفا کردن چی می گی خود تحقیر فکر کردی متخصص ها و نخبگان ایرانی خر هستند هستن این مضخرفات را می گی آمریکا چی کارش کردیم کلکسیون از پهپاد های آن داریم که هاوک تکمیلش کرد خود جانبلتون در کتابی که برا کاخ سفید منتشر کرد گفت ما تلافی سرنگونی هاوک توسط ایران تصمیم گرفتیم سه تا تاسیسات مهم حوزه های خلیج فارس را بزنیم زدن ؟؟ نه هر ن چون خایه هدایت ارتش آمریکا عین الاسد را موشک باران کردیم خود ترامپ علانن گفت اگه ایران انتقام بگیره هفتاد و دو نقطه ایران را می زنیم چی شد زد ؟؟ نه نزد مشکل اینه نمی فهمی چرا نزد چون جرعتش را نداشت در عراق شبه نظامی های تحت حمایت سپاه و خود سپاه قدس مدام دارن به پایگاه های آمریکا حملات راکتی و پهپاد ی می کنند و با بمب های کنار جاده آیی از کاروان آن ها پذیرایی چون گفتن از عراق باید برید بیرون چرا جرعت ندارن رو در روی آن ها بشند در عراق ؟؟ ببند بابا پلاسکو فرو ریخت انتظار داری یک همچین ساختمان بلندی را یک شبه جمعش کنند ثانیا این سه ماه را از کجا آوردی بعدشم یکم برو تو نت سرچ کن کاوش مدیار بچه های این سازمان میرن حرف های کارشناس ها و فرمانده هارو سیاست مدار های کشور های مختلفی که در باره ایران می زنند را زیر. نویس می کنه و منتشر ببین همین آمریکا چه اعتراف هابی به قدرت نظامی ایران کرده یک ملیون بار ببین تا دیگه یک مشت مضخرفات تحویل ندی برای هواپیما می دونی فرمانده سنت‌کام آمریکا چند هفته پیش برا ایران چی گفت نه نمی دونی چرت پرت هم می گی گفت ایران تونست برای اولین بار بعد از جنگ با کره شمالی با پهپاد های خودش برتری هوایی در منطقه را از آمریکا بگیرد و هر گونه نبرد با ایران منجر به شکست است تا وقتی که راهکاری برای مقابله با پهپاد های ایران پیدا کنیم پیکه مضخرف برا هواپیما اینا نکو آفرین

      1. علی می‌گوید

        برای ماجرای اوکراین معنی خطای انسانی را می فهمی نه نمی دونی بعد می دونی این اتفاقات آیا در ایران اتفاق افتاده یا نه در بقیه کشور ها هم اتفاق افتاده نه نه نمی دونی برا ماحرای این کشتی ارتش هم همین طور اکه سپاه و ارتش در این چهل و دو سال فقط یک بار این حادثه های خطای انسانی اتفاق افتاد پس آن آمریکا که از سال دو هزار و شش تا دو هزار. و هجده یازده هزار. و عفصد نیروی خود را در رزمایش ها تمرینات نظامی و اتفاقات از پیش تایین نشده از دست داد چی بگه من نمی گم سی آن آن که مال آمریکاست میگه این مال کیهان نیستا اشتباه نکن یا همین آمریکا که در جنگ جهانی دوم ۱۵۰ تن بمب ریخت اشتباهی رو سر یکی ازشهر های خودش چون خلبان مختصات آن را اشتباه دید چی بگه یا جدید هایش را بگم همین چند هفته پیش یک زیر دریایی اندونزی با پنجاه و سه سرنشین مفقود الثر شدن که آخر سر فقط یک تیکه از آن زیر دریایی را پیدا کرده پس چی بگه نمی فهمی خطاهای انسانی چی هست و ملاک قدرت یک کشور نیست

  4. فرزاد می‌گوید

    کی گفته مغول ترکیه امروزیه🙄🙄

  5. فریدون رستمی می‌گوید

    یکی گفته بود بشقاب پرنده هام تازه مال ایرانه 🤔 ببینم میشه بهش خندید🤔 😐من که نمیتونم بهش بخندم راحت باش هرچی دلت خواست بگو 🤕

    1. باجلان می‌گوید

      😄😄😄😄😄😄😄

  6. ر می‌گوید

    وقتی پایگاه و فرودگاه و ناو هواپیما بر داری یعنیبا موشک میشه خانه این جنگنده را آتش زد و سیستم فرمانده ای را نابود کرد

  7. علیرصا می‌گوید

    جنگ روی زمین مهمه اینکه امریکا رو هوا برتره خوب جواب گو نیست به خاطر همین بعد از چند دهه با این همه تجهیزات ناو های هواپیمابر و جنگده های نسل پنجمی انواع بمب افکن های مخوف اخرش مقابل طالبان و نیروهای شپشوش شکست خورده داره مذاکره میکنه
    انچه واقعیت دارد ما تنها کشوری هستیم که نیروهای امریکارو اسیر گرفتیم و اونها هیچ گوهی نتونستن بخورن
    پهبال چند ۱۰۰ میلیون دلاریشونو زدیم هیچ گوهی نخوردن هیچ تازه ترامپ تشکر هم کرد
    اینا همش تبلیغات هالیودیه در میدان نبرد همه چیز عوص میشه
    ایران سلاح های سری داره من شنیدم بشقاب پرنده ها مال ایرانه یک دانشمندی به اسم کشه این تکنولوزی رو به ایران داده خودتون دیگه مطالعه کنید

    1. مهیار می‌گوید

      سلام
      بشقاب پرنده ها دست ایرانه!؟ داداش ساقیت کیه!؟ بگو ما هم بریم سراغش

      1. وحید می‌گوید

        خودتو ناراحت نکن به اینا میگن فاحشه معزی
        اینا مغزشونو شستشو دادن
        بزار تو حال خودشون باشن

        1. باجلان می‌گوید

          ای گفتی دمت گرم 😄😄😄😄😄

    2. اکبر می‌گوید

      پهبال دیگه چیه ؟

    3. ارسلان می‌گوید

      🤣

    4. ارسلان می‌گوید

      اسم دانشمنده کشه🤣

      1. رضا می‌گوید

        بشقاب پرنده هامون مثل همون بشقابیه که ویروس کرونا رو از صد متر شناسایی میکنه🤔🤔🤔🤔

    5. M می‌گوید

      چقدر ——ظاهر بین مثل تو زیاده

    6. علیرضا می‌گوید

      خوش به حالت.بشقابهاتون که پرنده اس و خودتونم که فضا تشریف دارین.داداش ماکه دسترسی به ساقی تون نداریم برای ما هم برسون ثواب داره

    7. مسلم می‌گوید

      خدا کمکت کنه چه خوردی بشقاب پرنده حتی توی فیلم های تخیلی جدید هم نیست

    8. امیرحسین می‌گوید

      احساس میکنم تو نه تنها طرف دار ارتش و سپاه نیستی هیچ داری تخریبشونم میکنی
      با گفتن یه سری چیزایه واقعی و یه چیز های دروغ بدیعی داری مردم رو نسبت به حکومت و توان نظامی ایران بد بین میکنی
      آخه دکتر بشقاب پرنده
      ادمی که یکم تحلیل داشته باشه میفهمه اومدی برای تخریب توان نظامی

    9. Md می‌گوید

      در هر جنگی از جنگ جهانی اول تا جنگ خلیج فارس هرکی برتری هوای داشته برد با اون بوده عزیزم چی میگی شما نیروی زمینی بیدون پیشتبانی هوای هیچی نی

      1. علی می‌گوید

        آره می بینم تو همین افغانستان حریف طالبان نشد باهاش آتش بس کرد مذاکره کرد

  8. مهدی می‌گوید

    دوستان اگه جنگ بشه1000درصد امریکا پیروزه نهاییه.البته ضرباتی هم خواهد خورد وکشته هم خواهد داد.ولی باید بدونید با ادمهایی که بویی از انسانیت نبردن جنگ خواهید کرد واگر لازم باشه بمب اتم هم میزنن.مثل هیروشیما پس فقط دعا کنید جنگ نشه

    1. ر می‌گوید

      مغول ها هم همینطوری بودند الان کجای تاریخ هستند

      1. ناشناس می‌گوید

        مغول دیگه دوست عزیز وجود نداره الان شده حکومت مقتدر ترکیه که ایران تو آذربایجان و حتی تو خاک خودش میزنه و ایران نفس نمیتونه بکشه

  9. بابک می‌گوید

    بنظرمن و همگان ایالات متحده قدرت بینظیریه تجهیزات سوپرمدرنی داره حرف اول واخرو میزنه نیگا ب بودجه نظامی و دستاوردهای سوپرپیشرفته بامدیریتی مدرن ودیدگاهی روشن مغزمتفکر تجهیزات مدرن جنگی توکره خاکیست … ببرکاغذی یاهمان روسیه یارای مقابله باامریکا راندارد چه بسا ک ارتش 6م المان روسیه راباخاک یکسان کرده بود … خوش باشیددوستان 😜

    1. مملی می‌گوید

      اخه امریکا تو گدوم جنگ پیروز شده جز فیلم های هالیوود
      ویتنام افغانستان عراق سوریه ؟

  10. رضا می‌گوید

    بعضیا هنوز بچن هرچی معلمشون بهشون میگه ویا تو تلویزیون میشنون میان اینجامیگن یه چندسال دیگ بزرگ شدیدبعدا میفهمیدکشورابرقدرت چیه البته بعضیام خودشونو به اون راه میزنن اونایی ک میگن ایمان مهمه همشون جمع بشن جلوی تانک ودعا کنن تانکو شکست بدن ببین میخوره یانه بزرگ شید دیگ تاکی میخاید شستشو مغزی بشید

    1. رضا می‌گوید

      اگر خدا با ماس پس کی با اوناس مگه اونا بنده خدا نیستن.پس الکی دعا نکنید برید دانش نظامی رو ارتقاع بدید.یارو عشق نظامی بودن رو داره میره استخدام بشه ازش میپرسن با کدوم پا میری مستراح نمیگن رتبه ومعدل لیسانست چی بوده و چه رشته ای خوندی وچقدر بدرد میخوری ودر آینده امکان داره یه نخبه نظامی بشی وردش میکنن

    2. امیرحسین می‌گوید

      شما هم به نظر بزرگ شدی وگرنه با اون بچه ای که هر چی تو تلویزیون میبینه و میاد میگه هیچ تفاوتی نداری حالا اینستا و تلگرام جاشو به اون داده
      بعدشم ما با همون ایمانی که تو مسخرش میکنی ۸ سال جلوی کل دنیا جنگیدیم

  11. بسطامی می‌گوید

    خنده داره که میگن امریکا ابر قدرته ولی اقایی که از ترس و عضو خوارج بودن بدون ما ایرانییم با دست خالی تو هشت سال دفاع مقدس نه فقط عراق بلکه دنیا رو به زانو دراوردیم برو اینترنت ببین صدام موقع مرگش در مورد ایرانی ها چی گفته میگه ایرانی ها تو جنگ مرد بودن اقام لب ترکنه ارتش هشتاد میلیونی درست میشه برو ترسو برو که شیران خفته اگر بیدار بشن امریکا که سهله دنیا در مقابلش نمیتونن کاری کنن حیف شد بصره رو گرفته بودیم که امام دستور دادن برگردین دین اجازه نمیده تجاوز کنیم من به نوبه خودم از وطنم ناموسم وشرف ایرانیم با جان و دل نگهداری میکنم برو که عباس دوران ها باقری ها سلیمانی ها دانشمندان هسته ای هنوز زنده ان که توی ترسو رو خجالت زده کنن وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد

    1. اميد می‌گوید

      عزیزم قرصاتو خوردی؟

      1. امیرحسین می‌گوید

        اگثر افرادی که میخوان با تخریب طرف مقابل محبوب بشن خودشون احمقی پیش نیستن بیا با دلیل بگو که اشتباه میگی تا ایشون جوابتو بدن لازم به تخریب کردن فرد مقابل نیست

    2. ارمان می‌گوید

      تو هشت سال دفاع نقدس ایران قدرتمند ترین بود تو آسیا پس نگو دسته خالی تو با دسته خالی برو ببین میتونی کسی که فقط چاقو داره رو بزنی بعد بیا حرف بزن

      1. امیرحسین می‌گوید

        کل انبارایی که از زمان قبل انقلاب بود ظرف ۱۸ ماه بعد جنگ تقریبا خالی شده بود
        یکمی راجب تاریخ جنگ بخونی بد نیست

    3. مهدی می‌گوید

      باشه داداش برو کوچه علی چپ

    4. M می‌گوید

      ———- عوام فریبی هم نکن، اگه اون خدا بیامرز اون تجهیزات نظامی رو نخریده بود الان تو ——————، —— مگه میشه با دست خالی جنگنید.

    5. مسلم می‌گوید

      تو هشت سال با مدرنترین تجهیزات روز دنیا جنگیدیم نه با چوب شمشیر

  12. داریوش می‌گوید

    یا خدا اینا دیگه کین ادم وحشت میکنه. درمورد اینکه ایاسامانه اس300 توانایی منحدم ساختن این جنگنده رو داره یا نه یا دلیل علمی برای این دو کاش اشاره میشد

    1. رضا می‌گوید

      مستند حمله ۳ جنگنده اف ۳۵ رو به سه نقطه حساس عراق رو ببینی خودت جواب سوالت رو پیدا میکنی.رادیو تلویزیون وکاخ صدام ووزارت دفاع رو ساعت ۳ شب جوری زدن که خود آمریکاییها هم وقتی که تلویزیون عراق قطع شد فهمیدن که زده شده تو سکوت مطلق رادیویی

      1. امیرحسین می‌گوید

        داداش من صدام جنگنده f 35 خوشی
        لامصب موقعی که آمریکا حمله کرد به عراق ساختش اصلا شروع نشده بود که لامصب
        چرا الکی میاد اظهار نظر میکنی وقتی راجب هیچی اطللعی نداری

  13. تبریزلی می‌گوید

    یاشاسین تورک ملیتی الان ارتش ترکیه و جمهوری آزربایجان تو منطقه و حتی اروپا حرف اول و آخر رو میزنن

    1. رضا می‌گوید

      البته ارتش اذربایجان حریف ارتش ارمنستان نمی شود و هنوز نتوانسته قره باغ را پس بگیرد.و ارتش ترکیه فقط از نظر تعداد پیاده نظام رتبه اول اروپا را دارد چون اروپاییها خدمت داوطلبانه دارند.وگرنه کل ارتش ترکیه حریف یک بمب اتم فرانسه یا انگلیس نمی شود!

      1. حامد می‌گوید

        اول این که عزیز جان ارتش آذربایجان بسیار قدرتمند تر از ارتش ارمنستان هستش شکی نیست شما می تونی با مراجعه به وبسایت متعبر GFP این موضوع رو مشاهده کنی، بهتره ارتش ارمنستانو با جیبوتی مقایسه کنی و اما اینکه چرا قره باغ آزاد نشده به علت توانایی های نا چیز کشور ارمنستان نیست بلکه به مسائل سیاسی و بده بستون های بین المللی ما بین ابر قدرت ها و قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای بر میگرده مانند روسیه آمریکا ترکیه و…این حرفی که گفتی مثل اینه که من الان بگم چین ارتش خیلی ضعیفی داره چون تا حالا از پس چین تایپه برنیومده!! خب چین تایپه حمایت آمریکا رو داره و وبیشتر این مسئله بعد بین المللی و سیاسی داره تا قدرت نظامی طرفین مورد مناقشه!! در مورد این موضوع هم همینه حالت صادقه در مناقشه قره باغ آذربایجان عمدتاً با روسیه باید وارد معامله بشه تا ارمنستان!

        1. علیرضا می‌گوید

          چرت و پرت ننویس

        2. GMC می‌گوید

          چین تایپه دیگر وجود نداره — الان بهش میگن تایوان شماها از اون دسته آدم ها نیستید هنوز فکر می‌کنید روسیه کمونیست هست 😂

      2. کوروش کبیر می‌گوید

        چشم بسته غیب گفتی کل سپاه شما هم حریف یک بمب اتم اسراییل نمیشه

        1. امیرحسین می‌گوید

          شمایی که نمیدونی بمب اتم یه چیز دکوریه چرا حرف میزنی
          میگن سنگ بزرگ نشانه نزدن است

      3. مسلم می‌گوید

        ندید گرفت اونم با تجهیزات

    2. siamak می‌گوید

      اذربایجان در حد یه مستعمره برای اسراییله
      ترکیه هم فاقد کارایی لازمه اساسا ارتشی که بر ضد دولت قیام کنه فاتحه جفتش رو باید خوند

      1. سورن می‌گوید

        اینو خوب اومدی

    3. یک هموطن می‌گوید

      جان من جدی میگی .یا شوخی کردی بخندیم

  14. علیرضا می‌گوید

    عالی

  15. دکترحمیداحمدزاده می‌گوید

    باسلام ایرانیان مردان جنگنده والان باتجغرب جنگی وداشتن تجربیات جنگی میتوانند جلوی هرارتشی رابگیرد ایرانیان آون درجنگ ۸ساله باتوان وامکانات جنگی محدود وفرصتکم توانستند مثلاباسرباز واسب وفیل درجنگ تاثیرگذار باشند البته هوشمندانه لازم بذکر است جنگ درمنطقه ابادان وخرمشهر متفاوت بودند چون جنگ هوشمندانه وتدافعی بدون امکانات وهوشمندانه دراین مناطق شکل گرفت بنده ازروز اول جنگ تااخر ان درجبهه داوطلبان حضور داشتم اگر کسانی یادبگیرند باکمترین امکانات جنگ دفاعی بکنند انوقت کهامکتمان تهاجمی مدرن دردستشان بیفتد چه میکنند ماقدرنیروهایمخلص ودلسوزی زمان جنگ راندانستیم وتجربی انانراجمع نکردیم و سرگرم درجه پول و مادیگری شدیم شما میدانید درابادان چگونه دفاع شد وچگونه بادست خالی بیست هزار نیروی ارتش تادندان مسلح عراق رااز ابادان به بیرون پرتاب کردند بادیکتاتوری وچگونه باخون آگوشت وغیرت زمان رابرای مسولین تامین کردند درزمان سال ۵۹ و۶۰و گه منافقین وبنی صدر وحزب توده مملکت رابه بن بست کشانده بودندازابادان که جزیره بوددفا ع کردند بدون نیرو علی کامل وغالب ومکفی اینکه استراتژیک راازجسارت دشمن حفظ setکردند

  16. علی می‌گوید

    شما نظر ندین خیلی خوب می شه چن تا ادم از خدا بی خبر هستید فکر می کنید خیلی بارتون اعتماد به نفس تون خیلی بالاست یکمی برید تحقیق کنید

    1. محمد می‌گوید

      علی خان شما حرف نزنی ما راحت راحتیم بخدا حرف نزن دیگه ابر قدرتی که فقط رو کاغذ نمیشه اگه اینجوریه منم یه سایت میزنم توش مینویسم من از همه قوی ترم خب شما یا منو مسخره میکنی یا به تجارب من نگاه میکنی آمریکا که پهپاد بدون سرنشین rq170رو که به گفته خودش پیشرفته ترین پهپادشون هست اونجوری تو ایران از دست دادن و برای پس گرفتنش نزدیک بود گریشون بگیره موشک حوت که فقط در اختیار روسیه و ایران هست و آمریکا چندین بار برای به دست آووردن تکنولوژیش جاسوس فرستاده اما هربار دستگیر شدن و خیلی چیزای دیگه که حوصله تایپ کردن ندارم که بهتون بگم یکم وافع بین باشید

  17. دانی می‌گوید

    ازجنگهای که به یمن ولبنان شد درس بگیرید طرف های هر جنگ رو از هر لحاظ با دشمنان شون مقایسه کنید

  18. محمد می‌گوید

    شما موشکو بزن اصلا به ناو میرسه
    احساسی برخورد کردین که الان این هستیم دیگه
    امریکا میشینه فکر میکنه رو حساب میاد جلو نه مثل ما ساده لوحانه احساسی برخورد کنه
    برای امریکا ی جنگنده یا ی انسان با اهمیته برای همین خیلی روش حساب باز میکنه برای همینه تا الان جنگ نکرده
    وگرنه مسولین نظامی ایران هم میدونن امریکا ابر قدرت دنیاست
    امریکا مگر دیوانست که بیاد با ایران مستقیم بجنگه
    میاد تلگرام بهت میده ماهواره میده غریزتو تحریک میکنه فحشا رو رواج میده امریکا تو اطاق خوابت نفوذ کرده امریکا تو ذهن و فکرت با این ابزارا نفوذ میکنه اعتقادتو از بین میبره
    اطاق فکر دارن ساعت ها روزها ماه ها سال ها فکر می کنن
    از اساتید دانشگاه استفاده می کنن
    بهشون ارامش اقتصادی میدن پول میدن
    نخبه جمع اوری می کنن
    ما چی؟؟؟؟؟
    اساتید نخبه هامون چه حالی دارن چقدر به فکر رفتن به خارجن
    الان تو دهات ها هم بری مانتو کوتاه شده یک مد قدیمی
    اونا خیلی باهوشن بعد ما میگیم خدا هست دست رو دست میذاریم
    اره خدا هست ولی تلاش افتضاحه
    برای همین امریکا تا الان اقای دنیاست البته با ظلم و نا حق کردن حقوق کشورا
    ولی علم داره و عمل میکنه نه مثل ما احساسی باشه یا مدیریت ضعیف برخی مسولین تو حوزه های مختلف
    درود بر علم و عمل چیزی که دین این همه ازش سخن گفته و ما شعار میدیم و امریکا بواقع به ان عمل میکنه

    1. یک هموطن می‌گوید

      احسنت اینو میگن حرف حساب . متاسفانه مسئولین ما سالهاست دذخواب غفلت فرو رفتند.

    2. kmn می‌گوید

      مثلا ادم روشنفکری هستی ولی شرو ور میگی
      یکم بزرگ شو برات خوبه

  19. علی می‌گوید

    خوب باید برای حفظ دلار و تجارت جهانی جنگ افروزی در دو راه ابریشم و همینطور حفظ برتری خودش نسبت به کشور های دیگه باید سرمایه گذاری کنه که ثروتمنداش میدن دیگه

  20. علی رضا می‌گوید

    سلام:مابه آمریکانیازداریم به همون میزان آمریکاهم به ماولی دوستان واقع بین باشیداگرتسلیحات خریداری شده توسط شاه فقیدنبودخیلی بیشترازاینا توجنگ آسیب میدیدم. برای مثال زمان جنگ نه ایران زیردریایی داشت نه عراق که اگرهرکدوم ازطرفین جنگ زیردریایی می‌داشتن سرنوشت جنگ خیلی زودتربه نفع اون طرف رقم خورده بودوجالبه که
    شاه3فروندزیردریایی “کوسه”ازآمریکاخریدولی توبهبهه انقلاب که همه جوگیربودن قردادخریدش روکنسل کردن وخودتون بهترمیدونیدکی این خیانت رودرحق مردم کرداینوبدونیدوجود3فروندزیردریایی درجنگ خیلی خیلی مهمه. حداقل دراون مقطع زمانی. که بودبرای اینکه بدونیداین موضوع چه تاثیری میتونست روی پیروزی زودهنگام مادرجنگ بزاره بایدبدونیدآمریکابرای زدن پدافندهوایی عراق که یکی ازپیشرفته ترین هادرجهان بوداز4فروندزیردریایی 40موشک به سمت نیروگاه های برق درنقاط مختلف عراق شلیک کردودرعرض کمتراز2هفته پدافندهوایی عراق کلاازکارافتاد

  21. آرش می‌گوید

    آمریکا واقعا از لحاظ تجهیزاتی قوی و عالی،ولی اگر بخواهد یک منبع حیاتی ما رو بزند یا چپ فکر کند.مثل جنگ عراق نیست که فقط دفاع کنیم به قول رهبر عزیز که سیاست بزنو در رو تمام. کل خلیج فارس رو مین گذاری تنگه هرمز رو با انواع موشک هدفگیری تجارت جهانی را مختل.جده تل آویو حیفا نیروگاه هسته ای دیمونا تمام پایگاه های اطلاعاتی،زمینی،هوای،ناو هواپیما بر ترومن را نابود خواهیم کرد‎:‎

  22. رامی می‌گوید

    دوستان جنگ ایمان و شجاعت میخاد الان ببینید عربستان با این همه سلاح از امریکا و افراد استخدامی از دنیا نتونسته تو یمن کاری کنه اونا فقط مردم صحرا نشینن . ایران سرزمین شیرانه . امریکا فقط اعتقاد به سلاح داره ایران به خدا و ایمان . رمز جنگ مردان دلاوره نه اسباب بازی

    1. امیر می‌گوید

      یعنی چی نتونست کاری بکنه یمن کلا نابود شد ۸۰درصد مردمش وابسته به کمک های سازمان ملل هستن

  23. مرتضی می‌گوید

    تجهیزات امریکا خیلی مدرنه

  24. مرتضی می‌گوید

    هرچی که هست. امریکا بهترین تجهیزات جنگی رو داره.

    1. محمد می‌گوید

      ولی در مقابل ایران هیچه

  25. واقع بین؟؟؟ می‌گوید

    واااای ای خدا

    واقعا بعضی آدمها چقدر هیچی نمیدونن و نمیفهمند و فکر میکنند چقدر چیز میدونند و از همه افتضاحتر میگن ” واقع بین باش” !
    آقای واقع بین کدوم سلاح و تجهیزات شاه اگر نبود که چی؟؟ فلسطین رو نمیبینی فقط با سنگ ”فقط باااااا سنگ” 70 سال جلوی ارتش افسانه ای اسرائیل به قول خودشون وایستاده ! نه 8 سال …

    1. علی می‌گوید

      آقای عزیز با سنگ نیست که جلوی اسراییل ایستادن بلکه این سازمان های بین اللملی و کشورهای دوست فلسطین که نمیزاره اسراییل حمله همه جانبه کن مگه میشه با سنگ جلوی یک ارتش مجهز را گرفت

    2. رضا می‌گوید

      شما باسنگ برو جلوی یه نفر که کلت کمری داره رو بگیر ببینن میتونی.فلسطین رو اگه ایران نیم ساعت حواسش بهش نباشه از بین رفته

  26. محمد می‌گوید

    داداش گلم چون اقای شاه همرو برای ایران خرید و پول هواپیماهاروپیش پیش ب امریکا میداد ب همین دلیل هواپیما ندادن

  27. رامین نجفی می‌گوید

    زنده باد وطن.امریکا هرچی بسازه جرات نزدیک شدن به ایران و نداره .چون ما ایرانیا تو جنگ با عراق نشون دادیم که کی هستیم .ایران سرزمین دلاور مردان

    1. نادانان می‌گوید

      😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄🇮🇱🇺🇸

  28. odise می‌گوید

    تمام جنگنده های عراق ساخت روسیه بود چند تا هم جنگنده فرانسوی داشت. اگه آمریکا میخواست حمایت صدرصد بکنه از عراق بهش جنگنده های امریکایی میداد مثل F16 یا F14

    1. آرش می‌گوید

      آفرین.دوستان توروخدا بدون تعصب و با آگاهی مطالب رو بخونید و بپرسید.امریکا سلاح ب عراق نداد و اف 14 رو فقط ب ایران داده

      1. علیرضا می‌گوید

        f14 طبق قراد دادی که بسته بود در منطقه فقط به ایران میتونست بفروشه f16 اون موقع قویترین هواپیما آمریکا بود به هیچ کشوری نمیداد

      2. محمد می‌گوید

        به نظر شما هواپیمای سوپر اتندارد که فرانسه به صدام داده بود در حد اف 14آمریکا نبود؟؟؟
        درسته از لحاظ ماموریتی با هم فرق میکنن اما از همه لحاظ از اف14ها سر تر بودن لطفا اینقد رو آمریکا تعصب نداشته باشید

  29. بهزاد می‌گوید

    زنده باد نیروی هوایی ایران. صد البته متاسفم که به بی کفایتی فقط از اونهمه شکوه و اقتدار و عظمت و اونهمه نیرو متخصص و کادر فنی . فقط یه اسم اونهم بزور باقی مونده
    همیشه انسان به ماشین برتری داره. همه مون با تساوی انسانها احتمالا موافقیم. ولی ایا تو یک جنگ . خلبان یه جنگنده با پیاده نظام برابره؟ مسلما خیر. به امید روزی که دوباره شکارچی هامون عین گذشته مقتدر عمل کنن. پیروز باشین

  30. سعید می‌گوید

    باور کردنی نیست ملت چقدر سیاست رو ساده می گیرن یکی میگه ما زمان جنگ با دنیا می جنگیدیم واقعا چیزی رو شنیدن که بهش گفتن کی گفته ما با جهان جنگیدیم اگر چنین هست چرا سازمان ملل بعد از دو سال که عراق را مقصر دانست به سود ایران رای داد و صدام را به پرداخت نود میلیارد دلار محکوم کرد اما خمینی دستور ادامه جنگ را داد و گفت راه قذس از کربراست ! از طرفی امریکا قدرتمند ترین ثروتمند ترین کشور جهانه و سیاستمداراش باهوش ترین هستند همانطپر که از حماقت جمهپری اسلامی به سود خپد استفاده می کنند برای فروش سلاح به اعراب منطقه و ترکیه و اسراییل ! با مانورهای احمقانه و پرتاب فشفشه های خرید شده از کره شمالی با اسامی عربی فقط به شرکتهای سلاح سازی امریکا کمک می کنن ! این جواب ان عده ساده که می گن چرا امریکا حمله نمی کنه پس می ترسه نه عزیزم ایران در امد بالایی برای انها داره زمانی هم صدام این نقش رو برای منطقه بازی می کرد و ام یکا به دیگر کشوره سلاح می فروخت از جمله به ایران

    1. علیرضا می‌گوید

      معلومه که اطلاعاتتون درست نیست اولا سازمان ملل سال 71 یعنی چهار سال بعد از پایان جنگ یعنی بعد از حمله عراق به کویت و زمانیکه صدام از طرف همه دنیا محکوم شده بودعراق رو متجاوز دانست و در طول جنگ بطور کل از عراق حمایت می کرد و امام خمینی هیچوقت دستور ادامه جگ رو نداد و فقط می خواست دشمن از خاک ما خارج شود

      1. آرش می‌گوید

        علیرضا جان تروخدا از افراد بیطرف و منصف و اگاه بپرس و قسمشون بده بقران و بگو حقیقتو بهت بگن.بعد میفهمی چقد دروغ گفتن مقامات کشورمون درباره جنگ و ادامش و جام …

        1. محمد می‌گوید

          افراد بی طرف و منصف شما کیا هستند؟؟؟
          حتما شبکه های ماهواره
          با یه جست جو ساده و کمی تحقیق میتونی بفهمی وقتی که سازمان ملل اعلام اتمام جنگ کرد دهها کیلومتر از خاک ایران تو دست عراقی ها بود ما باید کل خاکمون رو ازشون پس میگرفتیم شما هم سرتو از تو این شبکه های ماهواره دربیار و از جانبازای عزیز که خودشون تو جبهه بودن و خبر دارن بپرس نه از دم روباه

    2. رضا می‌گوید

      داداش هرچی میگی چرته حتما از این فیلم امریکایی ها زیادی دیدی ارتش امریکا خدای قوی هست ولی نه زیاد در حد خود ایران یه خورده قوی تر امریکا تبلیغاتش زیاده جنگ وییتنام به همه ثابت کرد.بعدش چیزی که همه دشمنان ایران عزیزمون از همه بیشتر ازش میترسن مردم این سرزمینه که عاشق شهادتن غیرتین شجاعن دلاورن بی باکن وگرنه تو جنگ تحمیلی از نظر تجهیزات جنگی عراق از ما خیلی جلو تر بود بری تحقیق کنید ما حتی یه موقع ارپیچیم نداشتیم….

      1. وحید می‌گوید

        خخخخخخخخ در حد ایران؟؟؟؟؟ خداوکیلی خیلی خوبین شماها……فقط یه ناو هواپیما بر آمریکا از کل نیروی هوایی ایران بیشتر جنگنده داره ……بعد طرف میگه یه ذره بیشتر .خخخخخخخخخخ

        1. مرتضی می‌گوید

          یک موشک بخوره تو ناو چیزی نمیمونه

    3. ناشناس می‌گوید

      خدا با ماست

      به امید خدا با مشارکت و علم برادران سپاه از این بهتراشو میسازیم دست خدا با ماست.

    4. محمد می‌گوید

      بوی سوختن ازت میاد سعید خان اول خودتو خاموش کندبعد کمی فکر کن شاید بفهمی
      امیدی نیست!!!

    5. محمد می‌گوید

      وقتی سازمان ملل دستور اتمام جنگ رو داد و صدام رو متجاوز دونست دهها کیلومتر از خاک ایران تو دست عراقیا بود قبل از این که حرف برنی کمی فکر کن و تحقیق

  31. Samad inanloo می‌گوید

    درود بر دلاور مردان ایران

    بخصوص نیروی هوایی ارتش

  32. Samad inanloo می‌گوید

    درود بر دلاور مردان ارتش ایران
    بخصوص خلبانان

  33. علیرضا می‌گوید

    اونایی که امریکا رو خیلی بزرگ و کشور خودشون رو ضعیف میبینن یادشون باشه که زمان جنگ ما در مقابل دنیا ۰ به ۱۰۰ بودیم تو خیلی از جنگ ها لشکر پیامبر و امامان حتی سلاح و لشکر انچنانی نداشتن ولی چون بر حق بودن خدا کمک کرد و پیروزشون کرد.پس خودشونو نبازن

    1. علی می‌گوید

      احسنت ، قبول دارم ، اگه آمریکا بهترین بود که از سال ۲۰۰۰ تو باتلاق عراق گیر نمیکرد.

      1. رابی می‌گوید

        موقعیت عراق و منطقه ربطی به توان جنگنده ها و تکنولوژی و سلاح نداره…مسایل استراتژیک..قومی…مذهبی…وشرایط انسان ها که در یک جا زندگی میکنند و هزاران دلیل دیگه میتونه باعث شکست بشه…کشور ما هم میلیاردها موشک غیره داره ولی تو داعش مونده حتی خود امریکایی ها…

        1. محمد می‌گوید

          ایران تو داعش نمونده داعش با وجود تمام کمک های تسلیحاتی آمریکا داره به دست سپاه ایران از بین میره و آمریکا هم هیچ کازی جز آتش پس نمیتونه انجام بده براشون تو اون تاریخی که شما کامنت گذاشتی شاید ولی الان داعش در حال نابودی هست و فقط دو شهر رو در دست داره لطفا کمی فکر کنید

    2. میلاد می‌گوید

      در زمان جنگ عراق،تسلیحات خریداری شده قبل از انقلاب باعث شد که عراق توان پیشروی نداشته باشه و اف 14 های محمدرضا شاه بود که ارتش عراق را زمین گیر کرد که اونم ساخت امریکا بود،البته رشادت های لشکریان ما قابل انکار نیست اما تصور کنید اگه سلاح های پهلوی نبود همه ایران هم جمع میشدن نمیتونستن جلو یه گردان دشمن رو بگیرن، پس لطفا واقع بین باشید

      1. محمد می‌گوید

        پس چرا تو واقع بین نیستی بگو ببینم کیا تو جبهه ها جلو نیروهای بعثی رو گرفتن کیا تانک ها رو منهدم میکردن کیا خرمشهر رو آزاد کردن اف14ها؟؟؟
        کاش حد اقل چنتا مثال میزدی تا ما هم بدونیم اف14ها تو جنگ چه خدمتی به ما کردن
        لطفا واقع بین باشید

  34. یونس می‌گوید

    بازم میگن آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
    اتفاقا خیلی غلطا داره میکنه

  35. يه ايراني می‌گوید

    فقط میتونم بگم……
    ماشاالله به غیرت ایرانی.

  36. احسان می‌گوید

    امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند

  37. سام می‌گوید

    به قول دوستمان چرا انقدر شعار الکی میدهیم؟
    30 سال شعار دادیم چی شد؟ آمریکا را نابود کردیم؟؟ غرب را به زانو در آوردیم؟ چه شد؟
    غیر از اینکه تمام دنیا را دشمن خود کردیم؟. عربستان و امارات و عراق جلو ایران و ایرانی تعظیم میکردند حالا به جایی رسیده که همون ها شاخ شدن برامون
    به حایی رسیدیم که دنیا بهمون به چشم جنگجو و خشن نگاه میکند نمیشه گفت حق ندارن
    شما خودتان را بذارید جای یک نفر در کشوری دیگر وقتی میبینید مرتب علیه تمام کشور ها مرگ بر میگویند و نرتب نهدید میکنند و شعار میدهند ما فلان کشور را نابود میکنیم شنا جای آنها باشید چه فکری میکنید؟؟ مرگ بر آمریکا میگوییم مرگ بر انگلیس میگوییم و سفارت انگلیس را تهدید میکنیم مرگ بر فرانسه گفتیم مرگ بر آلمان گفتیم (سر قضیه دادگاه نیکونوس) هیچ کدام هم جز تنش و بدتر کردن روابط سیاسی نتیجه ای نداشته
    چرا بحای شعار های منفی و تهدید و تنش
    اگر واقعا ارق مای داریم اگر واقعا کشورمون را دوست داریم و میخواهیم همیشه سربلند باشد و بهش افتخار کنیم بجای ایجاد تنش و دعوا و شعار هایی که فقط اثر منفی دارد تمام تلاشمان را بذاریم برای پیشرفت کشورمان نه برای جنگ و دعوا
    مگر چین چیکار کرد؟ با اون همه جمعیت گشنه بدون نفت و.. زمان کدوکی من خیلی ها نمیدانستند کشوری به اسم چین وجود دارد و نمیدونستن کحاست ولی کمر همت بستند در کمتر از 30 سال به یکی از ابرقدرت های جهان تبدیل شد که اقتصاد دنیا الان دستشه و هیچ کشوری چه از لحاظ نظامی و چه اقتصادی نمیتونه تهدیدش کنه الان ما میتوانستیم جای چین باشیم نه اینکه جنسهای بنجل چینی را جایگزین تولیدات داخلیمون کنیم ای کاش یذره قرن 21 امی فکر میکردیم

  38. محمد صادق پوردهرانی می‌گوید

    با درود و عرض خسته نباشید بابت گرد آوری، این همه مطالب مفید و آموزنده!
    من یک دانشجوی تعمیر و نگهداری هواپیما هستم و پروژه ای بمن محول شده درباره درس«آیرودینامیک و تئوری پرواز»! من خیلی دنبال مطلب مربوطه گشتم؛ اما دریغ…امیدوارم که شما بتونید که بنده رو راهنمایی کنید.
    «با تشکرات قبلی»

  39. بتوچه می‌گوید

    فقط ضد بسازید دهنشون سرویس میشه بفروشیدش به کشورهای مخالف تمام سیاستها و استرتژیها و قدرت عمل شان در بعد سیاسی از بین میره مثل اب خوردن میشه هژمونی آمریکا رو تو دنیا فرو ریخت.فقط الاغها باید بیان پایین

  40. بهزاد می‌گوید

    سلام دوستان ،اقای بهمن علیپور واقعا حرفات خنده داره وفقد احساساتی نظرتو گفتی. منطقی فکر کنن ما از لحاظ تکنولوژی قابل مقایسه با امریکا نیستم ،کشوری هستم که خودرو با تکنولوژی ۴۰سال قبل را هم نمیتوانیم درست کنم ولی به دروغ به ما میگویند خودروی ملی داریم، که کاپوت ماشین را باز کنی آرم پژو رو میبینی وبا چند ده سال تقلید از دیگران هنوز یک خودرو را( نخواستن) که درست کنند، ارق ملی شما، این احساسات شما قابل احترام هست از نظر من، ولی دیگران که ادای چند ده سال تولید خودرو را دارند چرا این ارق را ندارند و باعث شرمندگی مردم گشور ما هستند که چنین خودری را تولید میکنند.جنک ویتنام وآمریکا را تحقیق کنید میبینید که ویتنام پیروز شد ولی بهای آن را پرداخت وکشته شدن میلیون ها نفر از مردمشان واز لحاظ ی بخاطر جنگ چند ده سال صرف برای باز سازی کشورش کرد ،چند صد هزار مجروع و معلول بله بله این است بهای جنگ ،من که راضی نیستم بخاطر یک سری شعار حالا هر شعاری به هر دلیلی باعث جنگ شوم و میلیون ها نفر از جوانان ایران به خاک وخون بیفتند ،دیکه بس از شعار اینها که دم از قدرت میزنند بعد از انقلاب چرا نمتوانند یک ماشین بسازند نکنه چهل سال کم بوده اره ،چرا ایران مسلمان شیعه همین کشوری که سینه خود را برای حسین(ع)چاک میدهند در لیست فاسدترین کشور هاست ،چرا در کشور ما این قدر مواد مخدر وفحشا زیاد است ،نکنه کار امریکا است ،هیچ کشوری شکست نمخورد مگه اینکه از قبل جنگ از داخل شکست بخورد ،بزار حرفم را از درون قلبم بگم من بعد انقلاب چیزی جز شعار ندیدم البته من در قبل انقلاب نبودم نمیدانم انهای که بودن از انها بپرسم آیا فساد و فحشا ، فراوانی مواد مخدر بود آیا اینقدر دزدی رانتخواری بود آیا ایقدر مردم ایران در دنیا بی اعتبار بودن ،من به عراق رفتم ایرانی ها را اصلا تعویل نمیگیرن ،حالا بجز شعار بگو ببینم حاصل انقلاب چی بود ؟حتی انقدر آزادی بود که مخالفان بر علیه شاه در مساجد حرف میزدن ،،الان چی من مخالف انقلاب نیستم ولی وقتی به این وضعیت نگاه میکنم فقد شعار میبینم و بدتر شدن وضعیت ،چرا ما این قدر برای کشورهای دیگه هارت وهوت میکنیم و دشمن درست میکنیم بزار بکم بهت هیچ کشوری پیروز و قوی نمیشه مگه اینکه اقتصادش رو درست کند ،ما دشمن داریم ولی نباید جار بزنم باید چنان قوی شویم که کسی روی حرف ما حرف نزند ،واین در صورتی است که، اقتصاد قدرتمند ومدیرت فقلاده درست کنیم و برای رسیدن یه آن باید اول یاد بگیریم حتی اگر دشمنمان باشد و به قول حضرت علی نباید دشمنیمان را‌از حد بگزرانیم شاید زمانی فرابرسد که دوست شویم با آن دشمن ،پس باید دور نگر بود و سعار نداد و از جنگ ب ه شدت پرهیز کرد همان طور چون جان انسان ها ارزش دارد ارزش

    1. بسیجی خمینی می‌گوید

      برادرم شیر مادرت حلالیت باشه . منی که دوسال و نیم از عمر جوانیم را در جنگ گزروندم و شاهد تیکه تیکه شدن همرزمان و عزیزترین کسانم بودم جنگ رو خوب حس کرده ام . میدانم جنگ جز ویرانی و عقب رفت اقتصادی و فرهنگی چیزی برای ما نداره. آمریکا برای این آمریکا شده که هرگز جنگی درمرزهای سرزمینیش انجام نشده و هرگز هم انجام نخواهد شد. اما ما چی ؟ از نام و اعتبار امپراطوری سرزمین پارس ها چه مانده ؟ بخدا همین عراقی ها اگر دوباره قدرت بگیرند به ما رحم نخواهند کرد. باور ندارید .خب آسان است بروید لب مرز ببینید چه حق گمرکی از تجار ایرانی میگیرند اما از بقیه کشورها حتی زیر نصف این مقدار. زیارتگاهای عراق را ما میسازیم جاده ها راه آهن و پل هایشان اما موقع حضور ملت من برای زیارت آقام حسین (ع) همون عراقی ها چگونه ار من و ملت من باج میگیرند. ای ملت من تا به کی خودمان را به خواب میزنیم . آمریکا در عراق افغانستان و سوریه زمین گیر نشده بلکه سیاست آنها حضور دائمی در آنجاست اگر جنگ داخلی این کشورها تمام بشه خب دیگه بهانه ای برای حضور ندارند پس هرگز بطور جدی با هیچ کس و گروهی مبارزه نمیکنند تا که همیشه جای پا و دلیلی برای ماندن داشته باشند. ملتم بیدار باشید . نسل من به جنگ رفت که دوباره حقارت بر سر کشور نباشه . اما واقعیت امر اینکه آمریکا و انگلیس و روسیه دارند مردم دنیا را بخاطر منافعشون بازی میدهند.

  41. سید می‌گوید

    ما أهله کوفه نیستیم که سیدعلی تنها بماند

  42. سید عباس می‌گوید

    تاخون در ماست سیدعلی رهبرماست

  43. سید عباس می‌گوید

    سوسنگرد