هوندا در حال ساخت جت تجملی با موتورهایی واقعا عجیب و غریب!

نام هوندا در ذهن بسیاری از ما ایرانی‌ها تداعی‌کننده موتورسیکلت و خودرو است. اما جالب است بدانید این غول خودروساز ژاپنی پروژه‌های عجیب و غریب دیگری نیز در دست اجرا دارد.

1

HondaJet_Fleet_with_First_Production_Aircraft

چندی پیش در خبرها داشیم که روبات آسیمو (Asimo) ساخت این شرکت باعث شگفتی اوباما شده بود اما حالا بد نیست بدانید که هوندا از سال ۱۹۸۰ میلادی بدون هیچ‌ گونه‌ سر و صدایی مشغول ساخت هواپیمای جت خود است.

HondaJet_First_Conforming_Aircraft_Cabin

حدود یک دهه پیش در سال ۱۳۸۲ شمسی، هوندا اولین جت میلیون دلاری خود را رونمایی کرد، این هواپیما شش سرنشین را در خود جای می‌دهد و به لطف موتور جت خود که با همکاری جنرال الکتریک ساخته شده می‌تواند با سرعت 777 کیلومتر در ساعت پرواز کند.

HondaJet_First_Conforming_Aircraft_Cockpit-01

در حالی که بیشتر هواپیماها موتورهای جت را در کنار بال‌ها به کار می‌گیرند، هوندا سنت‌شکنی کرده و این موتورها را بر روی بال هواپیما قرار داده است. هوندا مدعی است که این کار باعث شده تا آنها فضای بیشتری در کابین برای مسافرین تعبیه کنند.

HondaJet_Engine

هوندا برای ساخت این جت تاکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم‌ کرده و حتی در آخرین آزمایشات با خرابی موتور روبرو شده بود اما نهایتا قرار است تا در سه‌ماهه اول سال میلادی آینده برای دریافت مجوز‌های امنیت پرواز این هواپیما اقدام کند. هواپیمای جت هوندا که ضدگلوله نیز می‌باشد حدود ۴.۵ میلیون دلار قیمت خواهد داشت.

HondaJet-02

  Source: Theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. امین می‌گوید

    بحث یه مقدار فنی تر درباره ارتباط محل قرارگیری موتور و فضای داخل کابین برای مسافران:

    در بیشتر هواپیماها موتورهای جت در زیر بال قرار می گیرند. در هنگام قرار گرفتن هواپیما روی زمین، موتور باید حتما یه فاصله خاصی از زمین داشته باشه هم برای پیشگیری از برخورد احتمالی موتور با زمین در لحظه فرود و هم برای جلوگیری از ورود آشغال هایی که احتمالا ممکنه روی باند وجود داشته باشند به داخل موتور. لزوم تامین این فاصله باعث می شه که طراحان مجبور به استفاده از ارابه فرود بلندتر و سنگین تر بشن. حالا وقتی هواپیما از زمین بلند می شه ارابه فرود باید جمع بشه و بره داخل یه محفظه ای که در بدنه هواپیما قرار گرفته و طبیعتا ارابه فرود بزرگتر به محفظه بزرگتری احتیاج داره و فضای بیشتری از کابین رو اشغال می کنه. ضمن این که ارابه فرود بلند، سنگین تره و این وزن بالاتر مصرف سوخت رو بالا می بره.

    معمولا در این جت های تجاری، موتورها رو در عقب و در دوطرف بدنه می گذارند. با این کار هم اون مشکل ارابه فرود بلند حل می شه و هم صدای موتور کمتر داخل کابین شنیده می شه. در تصاویر این هواپیما هم اگر دقت کنید موتور ها دقیقا بالای بال ها نیستند، بلکه از نظر طولی کمی عقب تر از محل نشستن مسافران قرار گرفته اند.