کشف دو اپلیکیشن جعلی اندروید و ویندوز فون کسپرسکی در گوگل‌پلی و فروشگاه ویندوز فون!

شرکت کسپرسکی از کشف دو اپلیکیشن تقلبی موبایل در فروشگاه‌های مختلف اپلیکیشن خبر داده است که مشابه محصولات ضد ویروس این شرکت طراحی شده بودند.

1

یکی از این اپلیکیشن‌ها در فروشگاه ویندوز فون کشف شد که این مساله جای تعجب دارد، چرا که کلاهبرداران معمولا پلتفرم‌های محبوبی نظیر اندروید را هدف قرار می‌دهند که از پایگاه کاربری بزرگی برخوردارند. این ضدویروس تقلبی با نام Kaspersky Mobile وارد فروشگاه ویندوز فون شده بود، در حالی‌که کسپرسکی اصلا محصولی به این نام عرضه نکرده است.

Fake-Kaspersky-Mobile

به گزارش روابط عمومی پاد، این نامگذاری ناشیانه نشان می‌دهد که کلاهبرداران احتمالا گمان نمی‌کردند که کسی به این تفاوت اسمی پی ببرد. جالب‌تر آنکه کاربران برای استفاده از این اپلیکیشن باید پول می‌پرداختند. به این ترتیب کلاهبرداران می‌توانستند بی‌دردسر و بدون نیاز به بکارگیری راهکارهایی نظیر طلب پول برای پاک کردن سیستم‌های به ظاهر آلوده به بدافزار، درآمدزایی کنند.

اپلیکیشن تقلبی دیگری که از نام کسپرسکی سوءاستفاده کرده بود با عنوان Kaspersky Anti-Virus 2014 در فروشگاه Google Play عرضه شده بود، حال آنکه هیچ کدام از محصولات کسپرسکی برای دستگاه‌های موبایلی با چنین اسمی وارد بازار نشده است. عکسی که در صفحه مربوط به این برنامه در Google Play قرار داده شده بود در واقع اسکرین‌شاتی از صفحه رسمی محصول Kaspersky Internet Security for Android بود.

Fake-Kaspersky-Anti-Virus 2014

سازندگان این اپلیکیشن برخلاف اپلیکیشن جعلی دیگر در فروشگاه ویندوز فون حتی به خود زحمت نداده بودند که یک گزینه قلابی اسکن را در رابط کاربری اپلیکیشن خود تعبیه کنند، به‌طوری‌که با اجرای اپلیکیشن، تنها چند خط و نوشته زیر لوگوی کسپرسکی ظاهر می‌شد.

رومان اونوچِک، کار‌شناس ارشد بدافزار کسپرسکی می‌گوید: «داستان ضدویروس‌های قلابی برای دستگاه‌های موبایلی از زمان عرضه اپلیکیشن Virus Shield در Google Play آغاز شد. بعد از موفقیت این اپلیکیشن تقلبی شاهد تکثیر و انتشار نمونه‌های مشابه بسیاری بوده‌ایم.

Fake-Mobile-Apps

کلاهبرداران با تقلید از نسخه اصلی اپلیکیشن‌ها ده‌ها نمونه قلابی از اپلیکیشن‌های معتبر را بدون کارایی مشابه، به کاربران ناآگاه می‌فروشند و پول بادآورده‌ای را به جیب می‌زنند. هیچ بعید نیست که به زودی شاهد انتشار موج جدیدی از اپلیکیشن‌های جعلی باشیم. آنچه مسلم این است که فروشگاه‌های معتبر اپلیکیشن‌های موبایلی، ابزار کارآمدی برای شناسایی و مقابله با این برنامه‌های کلاهبردارانه ندارند.»

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. سینا می‌گوید

    امنیتی نمونده دیگه بازم iOS بازم
    جی ال ایکس بازم..