برنامه‌های اندرویدی می‌توانند بدون اینکه بفهمید با دوربین گوشی شما عکس و فیلم بگیرند!

192

بهتر است مراقب گوشی اندرویدی خود باشید، چون ممکن است یک هکر با هک دوربین گوشی از طریق آن در حال تماشای شما باشد. زایمون سیدور محقق و کارشناس کامپیوتر، در وبلاگ خود از کشف حفره ای در اندروید خبر داده که به هکرها این امکان را می دهد تا بدون اینکه کاربران متوجه شوند از طریق دوربین گوشی آنها اقدام به جاسوسی کنند.

آیا دوربین گوشی هک می‌شود؟

اگر نگران جاسوسی از طریق دوربین موبایل یا هک دوربین موبایل هستید یا به دنبال پاسخ این سوال هستید که آیا دوربین گوشی هک می‌شود یا از کجا بفهمیم دوربین گوشی هک شده؟ خبر خوبی برای شما نداریم!

ظاهرا اپلیکیشن‌هایی در پلی‌استور گوگل وجود دارند که سعی در گرفتن عکس از طریق دوربین گوشی بدون اراده کاربر را دارند، اما آنها نیاز به فعال بودن اپلیکیشن و همچنین روشن بودن صفحه نمایش دارند اما این حفره که به نام کاشف آن، سیدور نامگذاری شده، حتی اگر اپلیکیشن نیز غیرفعال باشد، کار خود را انجام می دهد!

می‌دانیم که وقتی یک اپلیکیشن قصد گرفتن عکس یا فیلم را داشته باشد، باید بر روی صفحه نمایش نیز آنچه که ثبت می کند را نمایش دهد. اما سیدور اپلیکیشنی برای عکاسی برای گوشی نکسوس 5 نوشته است که تنها با نمایش تصویر درحال ضبط در ابعادی به اندازه یک پیکسل در یک پیکسل به طریقی اندروید را فریب داده و تصویر دوربین پشت یا جلوی گوشی را ضبط می‌کند.

جالب اینجاست که این اپلیکیشن یک پیکسلی، حتی هنگامی که صفحه نمایش خاموش باشد نیز فعالیت خود را ادامه می دهد. تشخیص این یک پیکسل در گوشی‌های هوشمندی که دقت تصویر آنها به 445 پیکسل در اینچ می‌رسد تقریباً غیرممکن است.

پس چاره چیست!؟ مهمترین روش برای جلوگیری از آنچه که به عنوان هک شدن دوربین گوشی نگران آن هستید یا به دنبال رسیدن به این پاسخ هستید که از کجا بفهمیم دوربین گوشی هک شده؟ با یک راه‌حل تقریبا ساده قابل پیشگیری است. هر برنامه‌ای مخصوصا برنامه‌هایی که از طریق افراد ناشناس برای شما ارسال می‌شوند را نصب نکنید! این ربطی به گوشی اندرویدی و یا آیفون ندارد! باید مراقب دسترسی بدون دلیل به برنامه‌ها باشید.

اجازه دسترسی به دوربین گوشی را به هر برنامه‌ای ندهید!

حواستان به برنامه‌هایی که برای اجرا نیاز به دسترسی به دوربین شما دارند، باشد. به هر برنامه‌ای دسترسی دوربین را ندهید و البته حواستان باشد برنامه‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام یا واتساپ به طور طبیعی برای امکاناتی که برای ارسال تصویر یا صدا در اختیار شما می‌گذارند نیاز به دسترسی به میکروفون و یا دوربین دارند. این به این معنا نیست که آنها نیز در حال هک کردن شما هستیند و یا هکرها از طریق این برنامه‌ها می‌توانند شما را هک کنند.

مراقب باشید برخی افراد با این گونه ادعاها از شما اخاذی نکنند. البته باید حواستان باشد که اگر قصد دسترسی دادن به این برنامه‌ها را دارید، این برنامه‌ها را فقط و فقط از جاهای معتبر مانند گوگل پلی نصب کنید و فقط نسخه رسمی این برنامه‌ها را نصب کنید و از نصب نسخه‌های غیررسمی خودداری کنید. در عین حال می‌توانید در صورت نگرانی دسترسی این برنامه‌ها را از بخش تنظیمات گوشی قطع کنید.

به طور خلاصه سیدور اینطور نتیجه‌گیری کرده که اپلیکیشن‌های اندرویدی، براحتی و بدون اینکه کاربر مطلع شود و بدون اینکه در لیست اپلیکیشن‌های نصب شده قرار گیرند، اقدام به عکاسی و تصویربرداری کرده و فیلم و عکس را از طریق اینترنت به یک سرور خصوصی انتقال می‌دهند. سیدور برای اثبات حرف‌های خود، ویدئویی را منتشر کرده که با دیدن این ویدئو فاجعه‌ای که ممکن است از این حفره به وجود آید بیشتر مشخص می‌شود.

طبق آنچه که در این ویدئو پیداست، با توجه به کیفیت ویدئوی ضبط شده، هکرها نه تنها می‌توانند ببیند که شما چه کاری انجام می‌دهید، بلکه با کیفیت بالا چگونگی انجام کار را هم می‌توانند ببینند. به نظر می آید تا زمانی که گوگل این حفره را بر طرف نکرده است، باید گوشی اندرویدی خود را در کیفی حمل کنیم که هر دو دوربین را پوشش دهد.

منبع Phonearena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

192 نظر برای این مطلب
  1. م.م می‌گوید

    سلام
    می خواستم بپرسم
    اگر به سایتی اجازه دوربین بدیم
    بعدا که از سایت خارج بشیم اون سایت می تونه از طریق دوربین من رو ببینه ؟
    یا من رو هک کنه ؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر

  2. نرگس می‌گوید

    با ایدی اینستا یا تلگرام و روبیکا میشه گوشی رو هک کرد؟!
    و اینکه از کجا بفهمیم گوشیمون هک شده یا نه
    من دوبین پشت گوشیم کلا تار تار شده و رو شیش دو دون های ریز هست کم کم داره اینجوری میشه نکنه هک شدم میشه بگین

  3. نرگس می‌گوید

    سلام از کجا بفهمیم دوربین گوشیمون هک شده؟؟

  4. محسن می‌گوید

    سلام بعضی وقتها فیلترشکنوخاموش و روشن میکنم پیام vpnشما توسط شما یایک شخص دیگر قطع شد .یا پیام ذهنمان چند فیلترشکن باهم نمیتونه کار کنه یعنی هک شدم

  5. سارا رحیمی می‌گوید

    سلام اگر گوشی مان هک شده باشد و از طریق گوشی به خانه و زند گیمان تجاوز کنند چیکار کنیم.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      به پلیس فتا مراجعه کنید

  6. علی می‌گوید

    سلام وقت بخیر من چند وقت پیش چندتا برنامه از سایت های مختلف دانلود کردم مطمعنم نیستم فیک بودن یا نه چون پاکشون کردم خواستم بدونم اونموقع ک رو گوشیم بودن به گالری میتونستن دسترسی داشته باشن؟

  7. نیهان می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید با رمز یک بار مصرف روبیکا میشه دوربین گوشیو حک کرد؟؟

  8. مانیا فقیهی می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    من یه چند روزی هست که هر وقت میرم تو گوشیم یه عکس میبینم که از تاریکی یا از موقعه ای که دنبال گوشیم دارم میگیرم گرفته شده و جلوش مینویسه Emercency بعد بعضی موقعات یهویی از حرفایی که میزنم ویس میگره
    یعنی هک شدم؟

  9. محمد می‌گوید

    سلام توی تنظیمات برنامه ها قسمت مدیریت برنامه ها و دوربین برنامه از منبع ناشناسنصب نشوند برای من غیرفعال بود یعنی کسی دسترسی نمیتونسه پیدا کنه به دوربینم ! خیالم راحت باشه؟

  10. مری می‌گوید

    سلام ایا بدون کد و مشکل گیر کردن در دوربین ممکنه از دوربین سلفی سوع استفاده شده باشه که ما نفهمیده باشیم و نگرانی اینو داریم؟لطفا جواب بدید

  11. نیان می‌گوید

    سلام ببخشید وقتی دوربین گوشیم رو باز میکنم بالای صفحه گوشیم میزنه being used by camara قبلنا این پیام نیمومد اعصابمو خرد کزده میشه راهنمایی کنید با چی کنسلش کنم و اصلا این چی هست که میاد

    1. علی ارغوان می‌گوید

      احتمالا قابلیت تشخیص چهره گوشی رو فعال کردید؟

      1. Shida می‌گوید

        پس چرا جواب منا ندادین

        1. علی ارغوان می‌گوید

          بدون دسترسی فیزیکی به گوشی نمیشه راجع به اینجور مشکلات احتمالی نظر داد

  12. Shida می‌گوید

    سلام
    دو هفته ای دوربین گوشیم غیرفعال شده هرچی‌میرفتم داخلش میزد ناموفق چندباریم خاموشو روشنش کردم ولی درست نشد تا اینک دیروز گوشیم دوربینش ازاد شد بنظرتون هک شدم؟؟؟

  13. هیرکان می‌گوید

    درود، ببینید ،من درحال دیدن فیلمی در گالری بودم که موبایلم خود به خود خاموش شد ،چند بار دکمخ پاور رو فشار دادم روشن نشد،نگهشم داشتم به مدت ۱۰ثانیه بازم روشن نشد ،حدودا ۴۰ثانیه این روند ادامه داشت که موبایلم روشن شد. رمز رو که زدم مثل همیشه پس از روشن شدن موبایل پیام خدماتی اومد.اما ایندفعه متفاوت بود،نوشته بود فلان چیز تغییر یافت و… از اون به بعد موبایلو به طور کامل روشن خاموش میکنم یا کانال سیمکارت ها رو عوض میکنم هیچ پیام خدماتی نمیاد،یکبار هم وسط فیلم گرفتن به مدت ۸صدم ثانیه موبایل هنگ کرد ،به نظرتون اتفاق خاصی افتاده؟
    ممنون میشم جواب بدید. با تشکر…

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      بعید می دونم. حدسم اینه گوشی شما به روزرسانی شده و ریستارت شده. مشکل امنیتی با دیدن فیلم رخ نمیده

  14. م.الف می‌گوید

    سلام.من با نامزدم تماس تصویری داشتم .رو گوشی ایشون یه پیام اومد که callu میتواند صفحه .کنش‌ها و ورودی شما را ببیند وکنشهایی انجام دهد و نمایشگر را کنترل کند.نامزدمم تنظیمات برنامه callrecord رو مجوزهاش پاک کردن.این برنامه هم چندسال دارن ولی بروزرسانی کرده بودن مجوزها فعال شده.الان خیلی میترسیم نکنه مکالمه تصویری و اطلاعات دیگه ما رو ذخیره کرده و سواستفاده کنه .باید چکار کنیم .لطفا راهنمای کنید

  15. shakouri می‌گوید

    سلام بعضی وقتا گوشیم خود به خود دوربین رو باز میکنه حتی چندین بار به صورت متوالی…
    دلیلش چیه؟
    گوشیم سامسونگ هستA01

    1. علی ارغوان می‌گوید

      شاید تنظیم کردید با دوبار فشار دادن دکمه پاور دوربین باز بشه

      1. shakouri می‌گوید

        نمیدونم چطور میتونم مجدد تنظیم کنم؟

  16. اااا می‌گوید

    سلام من چند وقت پیش یهو از گوشیم یه صدای در امد بعد کلا خاموش شد بعد نوشت تمام داده های شما پاک شده است ایا هک شدم

    1. شقایق می‌گوید

      پ ن پ خخخ

  17. کسرا می‌گوید

    سلام.
    ببخشید یه پیام برام اومد نوشته عکسهای شما در پوشه ی محمد سجادی فرد پشتیبانی گیری شد یعنی چی؟؟ من این شخص رو نمیشناسم
    جریان چیه؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      باید ببینید پیام نوتیفیکیشن از چه اپلیکیشنی بوده

  18. Mandana می‌گوید

    سلام ببخشید من یه چیزیو حس میکنم اکثرا دوربین گوشیم بالای صفحه یه نور سبزی توشه ولی بعضی اوقات اصلا هیچ نوری نیست الانم برام اومده بالای صفحه ولی نمیدونم واقعا گیج شدم هک شدم یا نه

  19. هیا می‌گوید

    سلام ببخشید من تو کانال فیلم و سریال تو برنامه ایتا، یه سایتی که دانلود فیلم در اون قرار داشت رو باز کردم،بعد بالاش نوشت که کنترل دوربین به ناشناس منتقل شد. این یعنی چی؟

    1. مجتبی می‌گوید

      سلام یعنی اینکه گوشی شما هم شده!
      لطفاً هیچوقت روی لینکی برای شما ارسال شده کلیک نکنید. حتی اگر پیشنهاد چند صد گیگ اینترنت رایگان یا برنده شدن شما در یک طرحی.
      کلیک بر روی هر لینک ناشناسی مساوی با هک شدن تلفن و رایانه

  20. هیا می‌گوید

    سلام،ببخشید،من تو کانال فیلم و سریال در برنامه ایتا،یه سایتی که دانلود فیلم در اون بود رو باز کردم، بعد بالاش نوشت که دوربین شما در کنترل ناشناس قرار گرفت.این یعنی چی؟؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      این اعلان‌ها یا همون نوتیفیکیشن‌هایی که دریافت می‌کنید ۹۹ درصد جعلیه برای تشویق شما به نصب اپلیکیشن‌های بیشتر مثلا به عنوان ضدویروس. هر وبسایتی از شما اجازه خواست که اعلان بفرسته قبول نکنید

  21. N_D می‌گوید

    سلام دوستان من گوشیم خود به خود دوربین رو باز میکنه
    مثلا تو هر برنامه ای هستم وسط برنامه دوربین باز میشه
    دوبار هم گوشیمو فکتوری ریست کردم اما باز حل نشده
    به نظرتون هک شدم لطفا راهنمایی کنید

    1. علی ارغوان می‌گوید

      گوشیتون چیه؟

  22. Leila می‌گوید

    سلام.لطفا اگه میشه به سوال من جواب بدین..رو گوشی من گاهی یه نوتیفیکیشن میاد که مینویسه اینستا از دوربین استفاده میکند یا واتساپ از میکروفن استفاده میکنی در صورتی که در اون زمان و ساعت من استفاده نکردم این به چه معناست؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      شاید این اپ ها توی پس زمینه باز هستند. کامل اپلیکیشن رو ببندید احتمالا مشکل حل میشه

  23. Javid می‌گوید

    سلام عزیز من برنامه remover vocal رو باز کردم و باهاش صدای خواننده رو از آهنگ‌جدا کردم این برنامه رو میشناسید خطر هک‌شدن داره؟

  24. گمنام می‌گوید

    سلام گوشیم هی مینویسه دوربین شما روشن است یعتی هک شده

  25. زهرا می‌گوید

    سلام ببخشید من سرپرست گوشیم رو یک جیمیل بود که برای من نبود!
    میخواستم بدونم اون با پشتیبان گیری میتونه به داده های من دسترسی داشته باشه؟یا به دوربین گوشیم وصل شده باشه؟لطفا جواب بدید

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      بستگی به تنظیمات گوشی شما داره که اجازه این کار و پشتیبان‌گیری رو داده باشید یا نه.

  26. الناز می‌گوید

    سلام میخواستم بدونم من لنز دوربین گوشیم قرمزه فک میکنم قبلا اصلا نبوده میشه گفت که علاوه بر دلایل دیگه اینم ی نشونه هک باشه؟

  27. گمنام می‌گوید

    سلام خسته نباشید
    ببخشید اینکه شما می‌فرمائید فایلی رو داخل دایرکت باز نکنیم تا هک نشیم
    خواستم بپرسم باز کردن ویس هم شاملش میشه یا نه؟
    ممکنه کسی با فرستادن ویس داخل اینستا بخواد هکمون کنه؟
    و اینکه هر کسی آنفالویاب نصب کنه هک میشه؟
    ممنون میشم اگه پاسخ بدین

    1. علی ارغوان می‌گوید

      توی دایرکت فایل نمیشه فرستاد. تنها خطر احتمالی لینکه که بهتره لینک های ناشناس رو باز نکنید. باز کردن تصویر یا ویس هیچ خطری نداره.
      ضمن اینکه آنفالویاب باعث هک نمیشه فقط چون بهش دسترسی اکانت اینستاگرام رو میدید برخلاف قوانین اینستاگرامه و ممکنه اکانتتون محدود یا مسدود بشه.

      1. گمنام می‌گوید

        خیلی ممنونم

  28. رستمی می‌گوید

    سلام
    ببخشید یه ایکون خیلی کم رنگ که با اسکرین شاتم نمیشه ازش عکس گرفت فقط میشه دیگ ایکون ضبط دوربین ماننده داخل بخش سرچ برنامه های خود گوشی هستش واقعا نمیدونم چیه قبلا نبودش
    به نظرتون هک شده؟

  29. H می‌گوید

    سلام من هیچ نشونه ای ندیدم از اینکه دوربین گوشیم هک شده باشه ولی متاسفانه همش استرس اینو دارم که نکنه یکی گوشیمو هک کرده باشه آیا هک کردن گوشی از راه دور بدون هیچ کد یا برنامه ای امکان داره؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر هک کردن به این سادگی ها که ادعا میشه نیست

  30. Reza می‌گوید

    سلام. وقت بخیر.. یکبار از برنامه دیوار با خط من آگهی گذاشتن. بدون اینکه کدی برای من ارسال بشه بعد من رفتم پاکش کردم.‌یکبار هم از تلگرامم شخصی به یکی از مخاطبینم پیام‌دادم. و من نشست‌ها رو چک کردم ک فقط یک نشست بود و بعد دیلت اکانت کردم. من گوشیم چند روز پیش خیلی کند شده بود جی‌میل ها مو‌حذف کردم درست شد. میخوام ببینم کلا گوشیم هکه؟باید چیکار کنم؟شب و روز ندارم دیگ

  31. Reza می‌گوید

    سلام . یک نفر از تلگرام من به یکی از دوستانم پیام داده بودم بعد بلاکش کرده بود من به اکتیو سیسونز مراجعه کردم..یک نشست بود اونم خودم. یکبار هم از خط من آگهی توی دیوار گذاشته بودن بدون اینکه برای من کدی ارسال بشه .. و من رفتم و آگهی رو حذف کردم. گوشیم رو رفتم چندتا جی‌میل روش بود پاک کردم. سرعت گوشیم قبلش خیلی خیلی کم بود ولی الان درست شده… نمیدونم چیکار کنم… یک بار هم گوشیم زنگ خورد یه چیزی اومد گفت صفحه شما روی دستگاه دیگری در حال نمایش است. .. الان دیگ شب و روز ندارم ..شما بگید چیکار کنم.

  32. آرام می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر، من صبح اومدم از دوربین گوشیم استفاده کنم. این پیام برام اومد:
    warning on my samsung A5 The video codec is currently used by other applications. please close the application on task manager and try again.

    در حالی که من دسترسی دوربین رو به هیچ نرم افزاری ندادم.
    حتی بعدش قسمت permission رو چک کردم و جز message, camera, google services, contact هیچ برنامه ای دسترسی به دوربین رو نداشت.
    ممکنه گوشیم هک شده باشه؟ یا برنامه مخفی ای روی گوشیم نصب باشه و توی app هام نباشه؟
    مدل گوشیم samsung j7 هست.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.🌹

  33. سید رضا می‌گوید

    سلام، یکی از مخاطبینم در تلگرام به من پیام داده بود وقتی رفتم تو صفحه چت و پیامهاشو باز کردم صدایی شبیه به شاتر گوشی اونم چند بار اومد، این صدا مال چی بود و آیا این شخص از داخل چت تلگرام با دوربین گوشیم از من عگگکس گرفت؟؟؟؟
    لطفن جواب بدین؟؟
    تلگرامو هم چک کردم بجز گوشی خودم کسی دیگه وصل نبود، اون صدا مال دوربین بوده یا چیز دیگه ای بوده؟؟؟
    تو رو خدا استرس دارم جواب بدین

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      صرفا با باز کردن پیام و بدون باز کردن لینک و اجرای یک برنامه امکان چنین کاری وجود نداره. در عین حال روش‌های پیچیده‌تر و سطح بالاتر نه در سطح دوست شماست و نه برای هک کردن و عکس گرفتن از شما کاربردی داره! همین که متوجه هستید برای امینت‌تون باید دسترسی تلگرامتون و سایر برنامه‌ها رو چک کنید به نظرم کافیه.
      ایمیل رو هم بدون www بنویسید این نشانه برای آدرس سایت هست نه آدرس ایمیل.
      موفق باشید

      1. سید رضا می‌گوید

        خیلی ممنونم، فقط میخام بدونم اون صدا پس برای چه بود، به محض باز شدن صفحه چت، چند بار صدای عکس گرفتن از گوشیم اومد،

        1. محسن صحافی می‌گوید

          نمی‌شه قطعی گفت.

  34. م، ب ، می‌گوید

    سلام ، حدود ۸،۹ ماه پیش یه آیکون بالای گوشی من ظاهر شد ، وقتی روی آیکون ضربه زدم و باز شد ، به فارسی نوشته بود که (اینستاگرام از دوربین گوشی شما استفاده کرده است )
    و ناپدید شد ، خداروشکر من عکس یا فایل یا چیز سخصی تو گوشیم نگه نمیدارم ، و فقط چند تا عکس از خودم ، میخواستم بپرسم چرا و به چه دلیلی اینستاگرام باید از دوربین گوشی من استفاده کنه ، ؟؟؟ چون خیلی هم کم از اینستا استفاده میکنم ، ممنون ،

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      چیز غیرعادی نیست! اینستاگرام چون امکان مستقیم آپلود از دوربین دستگاه برای مواردی مثل لایو و استوری و یا حتی پست رو داره دسترسی به دوربین رو هم داره. الزاما دسترسی به دوربین به این معنا نیست که اون لحظه در حال استفاده باشه. بسیاری از برنامه‌ها از جمله تلگرام و واتنساپ هم این دسترسی رو دارند.

  35. محمد امین می‌گوید

    واینکه اگه این برنامه ها رو حذف کنیم دسترسی‌ قطع میشه

  36. محمد امین می‌گوید

    آها چون من یک ریکاوری نصب کردم بیشتر نظرات مثبت بود و تمام عکسایی که حذف کردم اومد و اینکه نشانه ی هک دوربین گوشی و هک گوشی چیه
    و در آخر خیلی ممنونم که خیلی زود به سؤالات پاسخ میدین

  37. محمد امین می‌گوید

    باسلام خسته نباشید
    من مدل گوشیم هوآویY7است
    نشانه های هک گوشی چیست و اینکه آیا برنامه هایی به نام ریکاوری که در فروشگاه و بازار هست و اینها اجازه ی ورود به فایل و عکس هارو می‌خواهند می‌توانند هک کنند
    خیلی نگرانم تروخدا راهنماییم کنید ممنون از شما
    لطفا پاسخ بدین

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      هر برنامه‌ای که امکان دسترسی به فایل‌های شما رو داره می‌تونه بدون اجازه شما دسترسی داشته باشه. اما این به این معنی نیست که تمام برنامه‌ها قصد هک کردن شما رو دارن. برنامه‌های ناشناس رو هرگز نصب نکنید و موقع نصب مراقب دادن دسترسی به برنامه‌هایی که نیاز به اون دسترسی ندارن باشید.

  38. ناشناس می‌گوید

    سلام وقت بخیر…من پسر بچه ای ۱۴ ساله رودیدم که دوربین گوشی پدرش رو هک کرده بود وبااینکه توی شهر دیگه ای بود وقتی پدرش نت روشن میکرد کاملا میدید پدر چه کاری انجام میده…از کجا باید بفهمیم که دوربین گوشیمون هک شده یانه ؟واگر شده عیر از ریستار چه کار دیگه ای میشه انجام داد

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      نیاز به نصب برنامه بر روی گوشی هست و اون پسر با توجه به اعتماد پدرش این کار رو احتمالا انجام داده. اگر چه شک دارم این کار به این راحتی انجام بشه. هر برنامه‌ای رو روی گوشی‌تون نصب نکنید مخصوصا اگر از جاهای غیرمطمئن هست. برنامه‌ها و دسترسی اونها رو از بخش تنظیمات چک کنید. معمولا با حذف برنامه ناامن دسترسی اون برنامه هم قطع میشه و ریست فکتوری کردن گوشی صرفا برای اطمینان بیشتر هست .

  39. زهرا می‌گوید

    سلام
    ایا امکانش هست حتی بدون نصب برنامه ای ، از طریق دایرکت اینستا دوربین گوشی ما هک شود؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام به این راحتی هم که فکر می‌کنید یا احتمالا کسی ادعا می‌کنه نیست! یعنی حداقل برای هک کردن یک فرد عادی مثل من یا شما این کار انجام نمیشه.

      1. زهرا می‌گوید

        سلام ، مچکرم
        آخه به دلیل اینکه با یک هکر تو اینستا گفت‌وگو میکنم نگران شدم که منو هک کنه ، چون باهاش به مشکل برخورد کردم ، وبعضی از دوستام گفتن ممکنه از طریق دایرکت هکم کنه!

        1. محسن صحافی می‌گوید

          سلام
          بهتره هیچ فایل یا هر چیز دیگه‌ای که ارسال می‌کنه رو باز نکنید. سری که درد نمی‌کنه رو دستمال نمی‌بندن. بلاکش کنید و تمام. تجربه نشون داده صرفا قصد اخاذی دارن این دسته از آدما

  40. M می‌گوید

    سلام لطفاً به سؤال من جواب بدین
    من از یک کانال تلگرامی که بازی های هک شده و مود شده می ذاره بازی هک شده ای دانلود کردم ( بازی هک شده که پول رو بی نهایت می کرد )
    بعد اون بازی رو یک روز کامل داشتم
    این بازیه هیچ مجوزی ازم نمی خواست ولی من می ترسم این مدتی که داشتنش به دوربین گوشیم دسترسی داشته باشه و عکس و فیلم ازم گرفته باشه
    ( گفتم مجوز هیچ چیزی ازم نخواست ! ) نه دوربین نه گالری نه حتی فایلهای شخصی
    اومدم ببینم چنین چیزی ممکنه ؟!
    خیلی استرس دارم لطفاً زود جواب بدید
    ضمناً اگر ممکنه از کجا بفهمم این اتفاق افتاده یا نه ( یعنی هک شدم یا نه )

    1. علی ارغوان می‌گوید

      به تنظیمات گوشی و بخش اپلیکیشن ها برید. اپ مورد نظر رو انتخاب کنید توی قسمت permission دسترسی ها رو چک کنید

    2. پونه می‌گوید

      سلام یک سوال داشتم یه اکانت فیک تو سروش به اسم پستچی واسه خانواده من لینک جعلی فرستاده اینام دوبار زدن روش گفته سایت در دسترس نیست بعدم اکانت فیک کلا همه چیزش رفته بعد یک ساعتم نوشته این اکانت هک شده است ایناهم بلاکش کردن بعد وقتی گوشی رو بردن مغازه موبایل فروشی دوباره که زده رو لینک نوشته باقرمز اخطار این سایت خطرناک است به نظرتون گوشی هک شده ؟، رفتیم فتا گفتن چون باز نشده اتفاقی نیوفته حالا گوشی رو ریستم کردیم ولی بعد ریست یهو مصرف اینترنت بالارفته وبرنامه های نامربوط از اینترنت زیاد استفاده میکنن به نظرتون مشکل چیه خانواده خیلی استرس دارن

      1. علی ارغوان می‌گوید

        بعد از ریست فکتوری دیگه مشکلی نیست

  41. .. می‌گوید

    سلام روز به خیر مدتی است که از طرف گوشی نوتیفیکیشن میاد که برنامه‌هایی مثل اینستاگرام، تلگرام و به تازگی واتساپ از دوربین یا میکروفن استفاده می‌کنند. من دسترسی این برنامه‌ها به میکروفن و دوربین را بستم برای امنیت بیشتر چیکار باید بکنم؟
    گوشیم هک شده یا مشکل از هنگ بودن گوشیه؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      خیر ربطی به هک نداره! طبیعی هست که برنامه‌هایی که نام بردید برای انجام کارهایی مثل فرستادن ویس یا تماس صوتی و تصویری به دسترسی بلندگو نیاز دارند.

  42. نرگس می‌گوید

    سلام.من دو روزه از طریق دایرکت اینستا بایک امریکایی دوست شدم که هم سن خودمه(۱۷سال)من هیچ فیلمی برای اون ارسال نکردم ولی اون چنتا فیلم کوتاه از کشورش برام ارسال کرد ومن اونارو دیدم.گفته بود میخواد هکری یاد بگیره ومن نگرانم که اون گوشیمو هک کرده باشه،هرچند گوشیم هیچ یک از علائم هک دوربین موجود در اینترنت رو نداشت ،ولی نگرانم
    ممکن است منو هک کرده باشه؟
    گوشی منa10sاست
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      دسترسی و هیچ کدی بهش به هیچ بهانه‌ای ندید و هیچ برنامه‌ای رو هم که ارسال می‌کنه باز نکنید اگر شک دارید. ضمنا شاید قبول نکنید و انتظار هم ندارم اما کل ماجرا هم از نظر من به این سادگی که شما می‌گید نیست و راستش در اصل ماجرا یعنی امریکایی بودن این دوستتون هم شک دارم. انشالله که مشکلی پیش نیاد :)

  43. M می‌گوید

    در حین فیلمبرداری گالری گفت توسط فایل دیگری استفاده میشود
    یعنی چی؟
    و فیلم توی گالری ذخیره نشد
    به نظرتون هک شده؟

  44. M می‌گوید

    سلام ببخشید هنگام فیلمبرداری با گوشی نوشت این برنامه توسط فایل دیگری استفاده میشود و فیلم در گالری نیز ذخیره نشد یعنی فیلم رو هک کردن؟

  45. مریم می‌گوید

    سلام و سپاس از آموزش های مفیدتون. لطفا راهنمایی میفرمایید.
    در قسمت لاگین اکتیویتی اینستاگرام،اسم دستگاهی ناشناس بود و من سریع لاگ اوت کردم و بعد آنتی ویروس نصب کردم و بعد از اسکن یک ویروس تروجان به اسم android downloader/.org.chromium.chromium پیدا شد. آیا این ویروس مربوط به هک اینستاگرام است و وارد گوشیم شده یا نه مربوط به هک کلی گوشیم هست مثلا از ایمیلی یا …. وارد گوشیم شده؟اگر لطف کنید راهنمایی کنید بسیار سپاسگزارم ازتون.

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      اون دستگاه که در قسمت لاگین اکتیویتی دیدید اگر نام دستگاه با نام دستگاه شما یکی نیست ممکنه مربوط به استفاده از برنامه‌های افزایش لایک و فالو باشه. اگر نام دستگاه یکی هست و صرفا محل متفاوته مربوط به استفاده از فیلترشکن هست. در هر صورت پسورد اکانت رو تغییر بدید بهتره. در خصوص اون فایل هم چیز دقیقی نمیشه گفت و ظاهرا یکی از فایل‌هایی هست که توسط مرورگر کروم ایجاد شده. برنامه‌هاتون رو از پلی استور حتما آپدیت کنید و آپدیت گهدارید

      1. مریم می‌گوید

        ممنونم از پاسختون.
        من از هیچ برنامه افزایش لایک و… استفاده نمیکنم. اما سوال اینجاست من اینستامو با ایمیل ثبت کردم. مگر نباید هر دستگاه ناشناسی وارد شد ایمیلش بیاد. اما ایمیلش نیومده؟اون موبایل با موبایل خودم فرق داره.
        و سوال بعدیم رو اگه پاسخ بدید منو از استرس نجات دادید.ممنونم. آیا ویروس شناسایی شده به اسم کرومیوم ممکنه از طرف یک فرد هکر باشه و اینطور به کل گوشیم دسترسی پیدا کنه؟ سپاس فراوان از شما.

        1. محسن صحافی می‌گوید

          نمیشه هیچ چیزی رو قطعی گفت. اون فایل رو هم نظرم این هست که صرفا اون برنامه به این شکل شناسایی کرده و نمیشه قطعا گفت ویروس هست و با هدف هک کردن شما ارسال شده. دسترسی به کل گوشی هم صرفا با نصب یک برنامه با دسترسی‌های مورد نظر ممکن هست. صرفا می‌تونم توصیه کنم برنامه‌های روی گوشی رو فقط از جاهای معتبر دریافت کنید و نصب کنید.

          1. مربم می‌گوید

            خیلی خیلی ممنونم از پاسخ سریع و خوبتون. موفق باشید.برای آخرین سوال میشه راهنمایی بفرمایید آیا وقتی که آنتی ویروس،ویروسی رو شناسایی کرد و ترجمه کردم نوشته بودmalware.android downloader/.org.chrimium یعنی تروجان،چیزی که ذهنمو درگیر کرده اینه که آبا میشه با باز کردن ایمیل و اشتباهی لینک ایمیل این وارد گوشیم شده باشه. یعنی 100 درصد مربوط به هک از طریق باز کردن لینک ایمیل نیست؟ ببخشید خیلی وقتتون رو گرفتم.

          2. علی ارغوان می‌گوید

            معمولا ویروس ها یا بدافزارهای اندروید از طریق نصب اپلیکیشن‌های غیرمعتبر وارد میشن مثل آنفالویاب ها، نسخه های غیررسمی تلگرام و …

        2. Maryam می‌گوید

          من هیچ‌کدوم رو نصب نکردم.یعنی از طریق باز کردن لینک ایمیل هک کل گوشی اتفاق نمیفته؟

          1. علی ارغوان می‌گوید

            خیر

  46. رارارا می‌گوید

    سلام.
    یه سوال داشتم ربطی به مطلبتون نداره.
    آیابازدنِ فیلترشکن،ازطریق مرورگرفایرفاکس میشه وارددارک وب و دیپ وب شد؟
    آخه من اونسری فیلترشکن روشن کردم وازطریق فایرفاکس سرچ زدم فیلمهای دارک ودیپ وب،فیلمهایی روآوردکه نوشته بوددارک وب و دیپ وب،(معذرت میخام ولی فیلمهای+18بودن)
    مگه بدون اینکه مرورگرهای تور،یا همچین برنامه هایی داشت ینی ممکنه فقط بافیلترشکن روشن کردن و سرچ زدن توی فایرفاکس وارد دارک وب و دیپ وب شد؟!؟ آخه برای یکی پیش اومده بودهمچین مسئله ایی و گفته بودن به سایت +۱۸رفتن(که گفتن حدس میزنم دارک وب ودیپ وب بوده) وبدون اینکه متوجه بشن از طریق دوربین جلوی گوشی ازشون عکس گرفته شده وبه عنوان تهدیدعکسشون رو براشون فرستادن.خیلی عجیبه.ممنون میشم اگه سوال هام رو جواب بدین

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر صرفا با فیلترشکن نمیشه وارد دیپ وب شد. ممکنه هر کسی محتوای دیپ وب رو وارد وبسایت های عادی کرده باشه.

  47. no name می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من یه مدت بود که گوشیم سریع باتری خالی میکرد و داغ میکرد و گلهی هم خود به خود خاموش و روشن میشد
    تازگی ها هم اینترنتش یهو خودبه خود غیرفعال میشه و میره رو یه خط دیگم
    چن روز پیش هم یه عکس تو یکی از فضاهای مجازی دیدم که عکس خودم بود در حالی که اصلا حواسم به دوربین نبوده گرفته شده و اون شخص ادعا میکرد خودشه
    داخل همون برنامه هم یه سری هکر بودن که همش تبلیغ میکردن ، میخواستم بدونم امکان داره گوشی من هم هک شده باشه؟ برای جلوگیری از دسترسی افراد باید چیکار کنم خیلی نگرانم
    ممنون میشم جواب بدید.

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      اطلاعاتی که دادید الزاما به این معنی نیست که گوشی‌تون هک شده!
      اگر خیلی براتون مهم هست گوشی رو یک بار ریست فکتوری کنید و هر برنامه‌ای رو هم به جز جاهای معتبر دریافت و نصب نکنید.
      با ریست فکتروی اطلاعات روی گوشی پاک میشه. حواستون به این موضوع باشه

      1. حسین می‌گوید

        سلام چندروزیه ک گوشی من یک علامت چشم میاد بالای صفحه و میره
        موندنش حتی به دیقه هم نمیکشه
        گوشیم گلکسی a5 و قابلیت اینو نداره ک تازمانی ک نگاه صفحه میکنی بتز بمونه چون با وجود این علامت بارها انجامش دادم ولی جواب نداد لطفا راهنماییم کنید