دانشمندان روشی برای تبدیل نور به ماده یافتهاند!

یک تئوری بسیار قدیمی علمی می‌گوید که می‌توان با تصادم فوتون‌های نور با یکدیگر، ماده ایجاد کرد. اما اثبات این فرضیه ماجرای دیگری است. حداقل برای فکر کردن به انجام این تئوری، به ذرات بسیار پر انرژی نیاز است.

0

اما به نظر می آید برای اولین بار این رویا در حال تحقق است. محققان در امپریال کالج لندن، به تکنیکی دست پیدا کرده‌اند که در آن با برخورد دادن دو دسته فوق پر انرژی فوتون‌ها می‌توان الکترون و پروتون ایجاد کرد.

برای ساخت دسته اول فوتون‌ها، شما باید ابتدا به وسیله لیزر الکترون‌ها را با شدت به سمت یک قطعه طلا پرتاب کنید و دسته دوم فوتون‌ها را به کنار یک قطعه کوچک طلا شلیک کنید تا یک میدان تشعشات حرارتی ایجاد کند. اگر این دو دسته فوتون‌ها را کنار یکدیگر برخورد دهید، می‌بینید که الکترون‌ها و پروتون‌ها سرریز می‌شوند.

به نظر روش بسیار پیچیده‌ای می‌آید، ولی با این وجود کاملاً عملی است. تجهیزاتی که برای برخورد دادن فوتون به فوتون نیاز است در حال حاضر موجود است و تیم تحقیقاتی در حال رایزنی با کسانی هستند که این تجهیزات را در اختیار داشته و امکانات عملی شدن این تکنیک را دارند.

البته داشتن ابزار آلاتی مانند آنچه در «جنگ ستارگان» دیده‌ایم هنوز دور از ذهن است، زیرا این برخورد فوتونی، قابلیت ایجاد یک آبجکت کامل را ندارد. گرچه به نظر می‌آید این تحقیق تمام رویاهای علمی ما را برآورده نمی‌کند، اما به نظر می‌آید هنوز می‌تواند به اختر فیزیک دانان کمک کند تا شرایط 100 ثانیه پس از بیگ‌بنگ را بازسازی کنند!

Source: Engadget

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.