معماران لندن آسمانخراش بدون سایه طراحی کرده‌اند!

با حدود 250 آسمان‌خراش جدید که قرار است در سال‌های آینده به آسمان لندن زیبایی ببخشند، یک شرکت طراحی محلی، راهی تازه پیدا کرده تا اهالی لندن مجبور نباشند در سایه این ساختمان‌ها زندگی کنند.

0

به گزارش مجله Wired، این شرکت یعنی NBBJ ساختمان‌های جدیدی طراحی کرده که نور خورشید را پخش می‌کنند، نه اینکه سایه بیندازند.

برای رسیدن به این اثر بدون سایه، آرشیتکت‌ها دو ساختمان‌ را طراحی کردند که باید پشت سر هم قرار بگیرند. یکی از این ساختمان‌ها مانند یک آینه خمیده خیلی بزرگ عمل می‌کند، نور ساختمانی که قسمت سایه خیابان را روشن می‌کند توسط ساختمان دیگر تأمین می‌شود. به علت شکل خاص ساختمان، نور بازتابی می‌تواند در طول روز هرجایی که قرار است سایه باشد را روشن کند.

مدیر طراحی در شرکت NBBJ، آقای Christian Coop به Wired گفته که ارتباط بین خورشید و سایه مثل ارتباط این دو ساختمان با یکدیگر است.

NBBJ از نرم‌افزار طراحی Rhinoceros استفاده کرد تا نقشه‌هایی را برای رساندن بازتاب نور خورشید به بیشترین حد خود، طراحی کند. این تیم به قدری ملزومات ورودی نرم‌افزار را تغییر دادند تا توانست ساختمانی تولید کند که از لحاظ معماری درست بود. طرح نهایی که روی آن موافقت کردند 60٪ کمتر باعث تولید سایه می‌شد.

اگر ایده‌ی یک ساختمان بزرگ شیشه‌ای که نور را به خیابان‌ها بازتاب می‌دهد، سوزاندن مورچه‌ها با یک ذره‌بین و نور آفتاب را برایتان تداعی می‌کند نگران نباشید – این نور پخش‌شده‌ است و توانایی سوزاندن عابران را ندارد.

همان‌طور که Wired هم به آن اشاره می‌کند این اولین بار نیست که از آینه‌ها برای بازتاب نور در طراحی استفاده می‌شود. شهری در نروژ کوه‌های اطرافش را با بازتاب‌دهنده‌های نور حدوداً 17 متری پر کرده تا نور خورشید را به جا‌هایی که معمولاً به خاطر کوه‌ها سایه می‌شد برگردانند. سال گذشته یک شرکت معماری نیویورکی ایده‌ی یک آسمان‌خراش را خلق کرد که کارکنان داخلش، با استفاده از صدها هزار چتر جمع شدنی، در مقابل خورشید محافظت می‌شدند.

با توجه به این نکته که در سال 2014 بیشتر از سال‌های گذشته‌اش آسمان‌خراش ساخته شده، احتمالاً طراحی‌هایی نظیر طراحی NBBJ پرطرفدار خواهند شد.

Theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.