تلاش برای انتشار نسخه چاپی ویکیپدیا: کتابی با هزار جلد 1200 صفحه‌ای!

تنها قسمت انگلیسی ویکیپدیا 4.5 میلیون مطلب دارد. تصور این مقدار واقعا غیر قابل باور است وتنها می‌توان با مشاهده مطالب ویکیپدیا در حالت فیزیکی و بر روی کاغذ به عظمت این سایت و نهایتاً کتاب ویکیپدیا پی‌برد.

1

گروهی آلمانی گرد هم آمده‌اند تا برای انتشار کتاب ویکیپدیا به عنوان نسخه چاپی بزرگترین دایره‌المعارف دنیا سرمایه‌ای جمع کنند. این گروه که نام مدیاپرس را برای خود برگزیده‌اند سعی بر این دارند تا هزار جلد کتاب ۱۲۰۰ صفحه‌ای را که مجموعا حدود یک میلیون صفحه می‌شود را چاپ کنند.

کتاب ویکیپدیا

قفسه کتابخانه شما باید ۸۰ متر طول داشته باشد تا کل کتاب‌های این دائره‌المعارف بزرگ را در خود جای دهد. کریستوفر کپر و همکارانش در گروه مدیا‌ پرس بر این باورند تا از این طریق به همگان نشان دهند که حجم‌ مطالب ویکیپدیا آنلاین تا چه اندازه است.

Printing-Wikipedia-05

به گفته کپر تنها قسمت انگلیسی ویکیپدیا ۴.۵ میلیون مطلب دارد. تصور این مقدار واقعا غیر قابل باور است وتنها می‌توان با مشاهده مطالب ویکیپدیا در حالت فیزیکی و بر روی کاغذ به عظمت این سایت پی‌برد.

این گروه آلمانی کمپینی را از طریق وب‌سایت Indiegogo راه‌اندازی کرده و به ۵۰ هزار دلار برای عملی کردن برنامه‌شان نیاز دارند. قرار است تا این کتاب پس از چاپ در کنفرانس ویکی‌مانیا که مرداد ماه امسال در لندن برگزار می‌شود، ارایه شود.

Printing-Wikipedia-01

کتاب ویکیپدیا هدر دادن کاغذ و انرژی است؟

از طرف دیگر این طرح مخالفانی نیز دارد، برای مثال لی متیو از وب‌سایت Geek.com فکر می‌کند این کار فقط هدر دادن کاغذ و انرژی است.  به نظر وی اگر ویکیپدیا به صورت چاپی عرضه شود دیگر زیبایی خود را از دست خواهد داد. اما گروه مدیا پرس نظر دیگری دارد، آنها قصد دارند تا پس از ارایه نسخه چاپی ویکیپدیا در کنفرانس ذکر شده آنرا به مکانی دائمی برای نمایش به عموم منتقل کنند.

کتاب ویکی پدیا

عده‌ای دیگر نیز معتقدند که دانش موجود در ویکیپدیا متعلق به عموم است و در نتیجه باید در معرض عموم قرار گرفته شود تا همگان به آن دسترسی داشته باشند، کتابخانه عمومی نیویورک و یا مکانی مثل آن می‌تواند برای قرار دادن نسخه چاپی ویکیپدیا مناسب باشد.

از طرف دیگر عده زیادی از جمله کتابداران به ویکیپدیا به عنوان یک منبع معتبر شک دارند و ممکن است نسخه چاپی نظر این افراد را عوض کند. یکی از بزرگتری ایراداتی که به نسخه چاپی ویکیپدیا وارد است عدم امکان تغییرات و ویرایش ‌این فرهنگ بزرگ است و جالب اینجاست که بزرگ‌ترین مزیت ویکیپدیا آنلاین نیز همین ویرایش و تغییرات مستمر است.

Printing-Wikipedia-04

 در این میان گروه مدیا پرس برای اجرای ایده خود هنوز به سرمایه زیادی نیاز دارد و تا ۲۲ فروردین ماه جاری که پایان زمان جمع‌آوری سرمایه برای این پروژه است زمانی نمانده و این گروه تا به امروز تنها 12 هزار دلار جمع‌اوری کرده است.

Source: NPR

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. علی می‌گوید

    آنلاین مزه‌اش بیشتره اما!!