دانشمندان موفق شدند نور را برای یک دقیقه کامل متوقف کنند!

در حیطه تکنولوژی‌های مرتبط با فضاهای ذخیره‌سازی کوانتومی، چه مسئله‌ای می‌تواند مانند متوقف کردن سریع‌ترین عامل کهکشان یعنی نور اهمیت داشته باشد؟

1

فارنت: در حیطه تکنولوژی‌های مرتبط با فضاهای ذخیره‌سازی کوانتومی، چه مسئله‌ای می‌تواند مانند متوقف کردن سریع‌ترین عامل کهکشان یعنی نور اهمیت داشته باشد؟ محققان آلمانی توانستند رکوردی شگفت‌انگیز در زمینه متوقف کردن نور بردارند.

سوای جالب بودن این مسئله، اطمینان از اینکه نور می‌تواند در این شرایط هم خصوصیات وابستگی کوانتومی خود را حفظ کند ممکن است به ساخت فضاهای ذخیره‌سازی کوانتومی بر پایه نور کمک شایانی کند.

در زمینه محاسبات، هرچه بتوانیم نور را برای مدت طولانی‌تری نگه داریم، نتیجه مطلوب‌تر خواهد بود. این مسئله می‌تواند به ارتباطات ایمن کوانتومی در مسافت‌های طولانی منجر شود. همان‌طور که می‌دانید نگه داشتن و متوقف کردن نور کار ساده‌ای نیست. نور یک نوسان الکترومغناطیسی است که با سرعت 300 میلیون متر در ثانیه حرکت می‌کند. در مدت زمان یک نوسان، نور می‌تواند چیزی در حدود 18 میلیون کیلومتر را طی کند که این به اندازه 20 مسافرت تا ماه است.

 freezing-light

Georg Heinz و تیم تحقیقاتی وی وابستگی نوری را به وابستگی اتمی تبدیل کردند. این تیم تحقیقاتی با استفاده از تاثیر تداخل کوانتومی توانستند آن را از شی شفاف کریستالی عبور دهند. این محققان یک پرتو لیزر را از یک کریستال عبور دادند ( به عنوان منبع نوری)، و اتم‌های آن را به دو حالت سوپرپوزیشن کوانتومی فرستاند.

پرتو نور ثانویه‌ای، لیزر اول را خاموش کرد و نتیجتا دوباره شاهد شی شفاف بودیم. نهایتا نور را با ذخیره اطلاعات در قالب تصویر صد میکرومتری با سه نوار افقی بر روی آن ذخیره کردند. در آینده امید آن می‌رود تا محققان از مواد دیگری برای افزایش مدت زمان ذخیره سازی اطلاعات بهره ببرند.

Source: Thinkinghumanity

پایان مطلب /

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. معز می‌گوید

    آهان !
    مرسی :D