چرا گوشی‏‌های اندرویدی بعد از مدتی کند می‏‌شوند و چگونه سرعت آن‏ها را افزایش دهیم؟

شاید شما هم شنیده باشید که گوشی‌های اندرویدی بعد از مدتی استفاده کند می‌شوند و سرعت آنها پایین می‌آید. این موضوع را نمی‌توان در مورد تمام گوشی‌های تایید کرد اما در هر صورت در این مطلب به بررسی دلیلیل احتمالی این موضوع و راه‌حل برطرف کردن کاهش سرعت و روش‌های افزایش سرعت گوشی‌هیا و تبلت‌های اندرویدی می‌پردازیم.

56

Reset Factory یا بازگشت به حالت کارخانه

اولین راه حل کلی: همان‌طوری که نصب مجدد ویندوز می‌تواند سرعت رایانه‌تان را افزایش دهد بازگردانی تنظیمات کارخانه و یا Factory Reset نیز در اندروید چنین کاری را انجام خواهد داد و می‌تواند باعث افزایش سرعت گوشی اندرویدی شده و جان تازه‌ای به گوشی یا تبلت شما ببخشد. البته پیش از این کار مطمئن شوید که از اطلاعات مهم و ضروری خود نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید.


آپدیت کردن اندروید و برنامه‌های سنگین برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

 

بدون شک برنامه‌های گوشی هوشمند شما از نظر نرم‌افزاری ‌به‌روز است و برنامه‌ای که به‌روزرسانی آن مربوط به یک سال پیش باشد را روی گوشی خود ندارید.

اما این به‌روزرسانی‌‏ها ممکن است برای گوشی شما به خوبی بهینه‌سازی نشده باشند و باعث کندی آن شوند و یا ممکن است شرکت تولیدکننده برنامه‌ها، در آپدیت جدید برنامه خود، ویژگی‌های جدیدتری به برنامه اضافه کرده باشند که در پس‌‏زمینه گوشی شما اجرا شوند که در نهایت منجر به مصرف منابع و کندی دستگاه شما خواهد شد.

downloaded-apps

با پیشرفت کردن سخت‌افزار گوشی‌ها و سریع شدن آن‏ها، توسعه‌دهندگان برنامه‌های اندرویدی نیز امکانات جدیدی به برنامه‌ها اضافه می‏‌کنند و علاقمند به تولید برنامه‌ای با امکانات کامل هستند که در نتیجه باعث سنگین‌تر شدن برنامه تولیدی خواهد شد.

حال اگر برنامه‌های سنگینی که برای گوشی‌‏های با سخت‌افزار قوی را بر روی گوشی‏‌هایی که سخت‌افزار ضعیف‌تری دارند نصب نمایید، مطمئنا سرعت گوشی شما کاهش می‌یابد و احتمال دارد که خود برنامه نیز سخت کار کند و یا اصلا اجرا نشود.

اما این موضوع تنها به سیستم‌عامل اندروید مختص نیست و ممکن است در هر پلتفرم دیگری اتفاق بیافتد. همانطور که از سال‏های پیشین، با گذشت زمان برنامه‌های کامپیوتری به فضای RAM بیشتری نیازمند هستند و برای اجرا شدن سریع، به سخت‌افزار قوی نیازمند هستند، در مورد بازی‌های کامپیوتری و صفحات وب نیز این موضوع صحت دارد.

راه‌حل: متاسفانه برای بر طرف نمودن این مورد، راه حل‌های زیادی پیش پای شما وجود ندارد که بتوانید آن‏ها را انجام دهید. مگر این که از رام‌‏های سفارشی مانند CyanogenMod و یا رام خالص اندروید بر روی گوشی خود استفاده کنید و به دنبال برنامه‌های سبک‌تر و متناسب با سخت‌افزار گوشی خود باشید.


بستن برنامه‌های پس‌زمینه و کاهش فرآیند‏های همواره در حال اجرا

تعدادی از برنامه‌های سیستمی و کاربردی که بر روی دستگاه خود نصب کرده‌اید در هنگام شروع به کار دستگاه، به صورت پیش‌فرض در پس زمینه اجرا می‌شوند و باعث مصرف منابعی همچون پردازنده و RAM می‌شوند. از آنجایی که منابع سخت‌افزاری دستگاه محدود است بنابراین هر چه میزان برنامه‌های نصب شده در دستگاه شما با مرور زمان بیشتر شود، سرعت سیستم‌عامل کاهش می‏یابد و برنامه‌های دیگر نیز، برای اجرا شدن با مشکل مواجه خواهند شد.

همان‌طور که اشاره کردیم، برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه باعث مصرف فضای RAM می‌شوند، بنابراین با مراجعه به تنظیمات دستگاه خود و قسمت “برنامه‌های در حال اجرا”، برنامه‌های که به آن‏ها نیاز ندارید را برای همیشه پاک نمایید و اگر دوست ندارید برنامه‌ها را پاک نمایید حتی‌الامکان آن‏ها را غیرفعال نمایید تا فضای آزاد برای اجرا شدن بقیه برنامه‌ها مهیا شود.

 Running-apps

اگر از تصاویر زنده(live)  و ویجت‌های زیادی در صفحه اصلی خود استفاده می‌کنید، باید بدانید که این ویژگی‌ها، به دلیل استفاده بیش از حد از پردازنده وRAM  باعث کندی دستگاه شما می‏شود. با کم کردن ویجت‌ها و تغییر تصاویر زمینه خود به تصاویری ثابت، شاهد افزایش سرعت گوشی اندرویدی یا دستگاه خود باشید.

راه حل: غیرفعال کردن تصاویر پس‌زمینه زنده، حذف ویجت‌ها، پاک کردن و غیرفعال کردن برنامه‏هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید.


خالی کردن کش و پاک کردن فایل‌های اضافه از روی حافظه دستگاه

حافظه‌های حالت جامد (SSD) هنگامی که در آستانه پر شدن هستند با کاهش سرعت مواجه می‌شوند و از آن‌جایی که دستگاه‌های اندرویدی از این نوع حافظه‌ها استفاده می‏‌کنند در نتیجه کاهش سرعت نیز در این دستگاه‏‌ها با افزایش فایل‏‌ها و کاهش فضای آزاد اتفاق خواهد افتاد. در قسمت تنظیمات قسمتی وجود دارد که میزان فضای اشغال شده و آزاد دستگاه شما را نشان می‌دهد.

android-storage

فایل‏‌های کش برنامه‌‏ها اگر چه حجم ناچیزی دارند اما اگر بدون کنترل و نظارت باشند به زباله‌های بی‌ارزش تبدیل خواهند شد و قسمتی از حافظه ذخیره‌سازی را اشغال خواهند کرد. با پاک کردن این اطلاعات، به افزایش سرعت گوشی اندرویدی یا دستگاه خود کمک کنید.

راه حل: برنامه‌ها و فایل‌هایی (عکس و فیلم) که به آن‏ها نیاز ندارید را پاک نمایید و فایل‏های کش برنامه‌ها را مدیریت کنید. اگر هم می تو‏انید دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید و برنامه‌هایی که نیاز دارید را از اول نصب نمایید.


نبود ویژگی TRIM در نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید

قابلیت TRIM که از نسخه 4.3 اندروید به این سیستم‌عامل افزوده شد می‌تواند از کند شدن حافظه‌های دستگاه‌های اندرویدی جلوگیری کند. در مورد TRIM و نحوه عملکرد آن پیش از این در فارنت قابلیت TRIM برخی دستگاه‌های مانند نکسوس 7 مدل 2012 بیش از دیگر دستگاه‌های پس از اندروید 4.3 سریع و پایدار خواهند شد.

LagFix

راه‌حل: اگر آپدیت رسمی اندروید 4.3 و یا بالاتر برای گوشی یا تبلت اندرویدی شما ارائه شده است پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر دستگاه خود را آپدیت کنید. در غیر این‌صورت باید یک کاستوم رام مناسب نصب کنید و یا پس از روت کردن اندروید از برنامه Lagfix استفاده کنید که قابلیت TRIM را شبیه‌سازی می‌کند.


شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

56 نظر برای این مطلب
  1. ناهید می‌گوید

    سلام من برنامه گوشیم آپدیت کردم بالا صفحه میاد که آپدیت شده و یه گزینه اسکن داره هیجوقت نمیزدم این گزینه رو
    الان زدم سرعت برنامه ها خیلی اومد پایین حتما باید بزنم دکمه بعد یه دکمه برگشت بزنم ک بتونم وارد برنامه ها بشم چکارکنم

  2. کاربر می‌گوید

    سلام ببخشید ممکنه بعد از برگردوندن به تنظیمان کارخونه گوشی بالا نیاد و کار نکنه ؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر خیلی بعیده

  3. امیرحسین می‌گوید

    سلام من گوشی سامسونگ j5 دارم و سرعت بده مثلا میرم توی گالری موقعی که عکس ها میخوان بالا بیان لق لق میکنه تیک داره
    کلا بیشتره موقع ها همینطوریه کل گوشی به نظر شما باید چکار کنم ؟؟ ممنون

    1. حمیدرضا می‌گوید

      با سلام گوشیت رو به حالت کارخانه برگردون انشالله

    2. Hsty می‌گوید

      سلام گوشیم مدل j5 سامسونگه هنوز یه ماه نشده خریدم اما بعضی برنامه هاش نمیاد مثلا میرم برای پیام رسانی یهو میاد بیرون میگ توقف شد چیکار باید کنم؟؟

  4. امیر می‌گوید

    گوشی من a5 ۲۰۱۶ هست بعد از گذشت یک سال دیگه سرعت روز اولشو نداره
    به نظر من واقعا گوشی های اندرویدی بعد از گذشت یکی دوسال کند میشن در حدی که با هر لمس ۵ دقیقه هنگ میکنه مخصوصا گوشی های سونی زد وان به قبل
    همه گوشی های اندرویدی کند میشن فرقی نداره اس ۸ باشه یا نوت۸
    اینجا پیروز میشه آی او اس یا همون اپل چون اصلا بعد از گذشت چند سال کند نمیشن

  5. محمدرضا می‌گوید

    سلام من گوشیه هوآوی وای 6دارم خود گوشی زد که به آپدیت نیاز داره منم آپدیت کردم حالا سرعت گوشیه من خیلی پایین اومده کمکم کنید

    1. حمیدرضا می‌گوید

      با سلام گوشیتو ب حالت کارخانه یا ریست برگردون مشکلت درست میشه

  6. عبدالکریم خوشخوی می‌گوید

    سلام،من گوشیم a7 2016.
    تازه خریدم، نمیدونم چرا بازی ها رو موبایلم با لگ فراوون اجرا میشه. تنظیمات کارخانه هم زدم ولی درست نشد، هر کاری کردم درست نشد. با این که 3 گیگ رام دارم، ولی نمیدونم بازی ها چرا گیری میاره.
    همین باری هایی که رو موبایل خودم امتحان کردمو رو موبایل داداشم(j7 2015)هم امتحان کردم ولی با کمال تعجب برای داداشم به راحتی و بدون هیچ گیر و لگی اجرا شد.
    دیگه این مشکل داره کلافم میکنه! خسته شدم.
    اندرویدمو از طریق خود موبایل به 6.0.1 ارتقا دادم، از رم 32 گیگ، کلاس 10 استفاده میکنم.
    خواهش میکنم بگید مشکلم رو چطور حل کنم ممنون.

    1. M.::.AK می‌گوید

      حرف دل منو زدی …… فک میکردم فقط گوشی هودم این مشکلو داره. اصن تو بازی هایی که نباید کم بیاره کم میاره. جالبه وقتی روت کردم و پروفایل سیپیو رو زو پرفورمنس گذاشتم شدسدا گوشیدعالی شد!!! نمیدونم این گوشی چه مرگشه که باید حتما روت کرد تا درست شه. جالبه زوت کردنش بخاطر اندروید شیش خیلی ریسک داره به نظرم روت نکنین این گوشیو واسه من که کلی دنگ و فنگ داشت

    2. حمیدرضا می‌گوید

      با سلام گوشیت رو ب یک نمایندگی ببر و بگو برات رام بزنن مشکلت درست میشه

    3. حمیدرضا می‌گوید

      با سلام گوشیت رو ب یک نمایندگی ببر و بگو برات رام مخصوص گوشیتو بزنن بعد درست میشه یاعلی

  7. لیلا می‌گوید

    سلام .من گوشیم سامسونگ a5 هستش. یه مدته که متوجه میشم بعضی از عکسا و فیلمام خودشون پاک میشن. نمیدونم باید چیکار کنم.گزینه ی خاصی رو باید فعال کنم؟

  8. جمشیدی می‌گوید

    با سلام
    حجم پیام های شخصی و حجم مطالب گروه ها و کانال ها (حتی در حال unmute) با هر بار بارگزاری در مصرف شارژ موبایل و لب تاپ به چه میزان تاثیر دارد؟و ایا با حذف مکرر می شود مصرف شارژ را کنترل کرد؟

  9. م می‌گوید

    سلام چرا تبلتم سرعت تاجش کند هست همش گیر میکنه البته حافظه هم پرشده مشکلش چیه یعنی تاجم خرابه؟

  10. هاتف می‌گوید

    سلام ، من اندروید گوشیم را از 5.2به6.1 تغییر دادم حالا میخواهم به اندرید 5.2 برگردانمش مشکلی نیس تشکر

  11. احسان می‌گوید

    گوشی اندروید به دلیل ساختار اون ویروسی نمیشه ولی با نصب بعضی از برنامه ها باعث میشه تو گوشی و رام اختلال ایجاد بشه که با حذف این برنامه ها تاثیرشم از بین نمیره یا مثلا روت کردن که به بعضی از برنامه ها دست رسی کامل به گوشیو میده برای رفع مشکلش فلش زدن ونصب رام دوباره گوشی

  12. بهاره می‌گوید

    سلام من گلکسی j7 دارم خیلی لگ داره و سرعتش پایینه چیکار کنم ؟؟

    1. حمیدرضا می‌گوید

      با سلام ب حالت کارخانه برگردون یا برنامه های غیر ضروری رو حذف کن

  13. یاس می‌گوید

    سلام من Note4 دارم ولی الان بعد از یه سال و خرده ای ک این گوشیو دارم خود به خود حافظه رم اون پر میشه و سرعتش میاد پایین.چیکارش کنم؟

  14. محمد می‌گوید

    سلام
    گوشی سامسونک a8دارم
    سرعت و قدرتش ضعیفه
    بعضی وقتا که وارد برنامه ای میشم خود به خود هنک میکنه و میاد صفحه اول

  15. ..... می‌گوید

    سلام من وقتی وارد یک برنامه میشم و میخوام بعدازش در بیام برنامه های روی صفحه دیر میان و وقتی وارد بازی میشم وسط بازی منو میدازه بیرون از بازی چکار باید کنم

  16. دنیا می‌گوید

    گوشیه من گلکسی پریم هستش .وقتی وارد اینستگرام میشم چند دیقه بعد میگه اینستگرام متوقف شده بعد میگه برای عملکرد بهتر بازشدن خودکار را متوقف کنید چکار کنم؟

  17. مرتضی ولیعصر می‌گوید

    سلام گوشی هواوی 511 دارم تاج گوشی به هیچ عنوان عمل نمیکنه سالم هست هیچ ضربه ای هم نخوده

    1. عباس پاکدل می‌گوید

      برای خراب شدن تاچ حتما نیازی به ضربه نیست برای تعمیر و عیب یابی به یک تعمیرات موبایل معتبر مراجعه کنید

  18. محمد می‌گوید

    سلام ببخشید گوشی من هواوی y540است وقتی دگمه روشن خاموش رومیزنم که کاری انجام بدم یه10/20ثانیه میکشه بیاد قفل رو بزنم مشکل چیه

  19. mohammad mahdi می‌گوید

    اره اقا واقعا جواب داد خیلی ممنونم فقط دلم واسه برنامه هایی میسوزه که پاک کردم

  20. نیلو می‌گوید

    سلام.روی گوشی هیچ برنامه ای نصب نمیشه تو قسمت تنظیمات هم اجازه نصب برنامه ازمنابع ناشماسو فعال کردم,یعنی دلیلش میتونه ویروسی شدن گوشیم باشه.

    1. علیرضا می‌گوید

      اگه نرم افزار کم کردن نور صفحه داری غیر فعالش کن نصب میشه

  21. محمدرضا سعیدی می‌گوید

    ممنون از سایت خوبتون

  22. Zxf504510 می‌گوید

    دیدگاه ندارم سلام لطفا بگید علت کنیدی گوشیم چیشت؟ وبایدچکارکنم.مثلا میخام پیام بفرستم کیبردباتاخیر میاد، یاحروف با
    تاخیر میاد، یاجابه جاکردن صفحه به کندی اتفاق می افته.
    اینترنتش هم خوبه خودروشن میشه.
    مهمترین این که من اگرواردسایتی میشم مثلاگوگل خودبه خود.
    واردیه سایت که یادم رفت اسمشو فقط وارد همون سایت میشه.
    بازیابی ازکارخانه کردم.

  23. هادی می‌گوید

    سلام یه سوالی دارم تورو خدا جواب بدین من گوشیم HTC Desire 310هست دیشب داشتم با دوربین عکس میگرفتم و خابیدم ولی امروز صبح بلند شدم دوربین رو که باز کردم هیچی نشون نمیداد یه صفحه سبز رنگ نشون میده دیشب داشت عین ساعت کار میکرد تورو خدا بگین مشکل چیه

  24. Farzad می‌گوید

    سلام بچه ها میگم گوشیم این روزها همش خود به خود برنامه های عجیب غریب دانلود میکنه.بازیابی کارخانه زدم بازم هیچ فرقی نکرد.گوشیم خیلی کند شده.یه کمکی کنی کلافه شدم

  25. طالب می‌گوید

    سلام وقتی برنامه ای رو روی گدشی بلوتوث میکنم نمیتونم اون رو بدون اینکه دانلود کنم نصب کنم!
    داخل تنظمیات هم میرم ولی قسمتی مربوط به سوال من نداره!
    گوشیم سامسونگ اس 3 هست.
    راهنمایی کنید لطفا!!!

  26. سینا می‌گوید

    سلام…گوشی گلکسی j7 خریوم ولی بازی فوتبال 2012 رو باز نمیکنه erore marmalade v.5 میده یعنی چی..چرا اررور میده

  27. Reza می‌گوید

    سلام من یه گلکسی j7 دارم ولی نمیدونم چرا بعضی موقع ها خود به خود خاموش میشه لطفا دلیلش رو به من هر چه سریع تر بگین در ضمن من از گوشی زیاد استفاده میکنم دلیلش میتونه به خاطر حرارت زیاد باشه ؟؟ممنون

  28. عسل می‌گوید

    سلام چراسرعت گوشیم بعدیه سال کندشده رفتم بازگشت کارخانه رمودرآوردم همه فایلهای اضافی روحذف کردم بازم اعصاب خوردکنیه لطفابهم بگین چیکارکنم

    1. v می‌گوید

      روی گوشیت کاستوم رام اون گوشی رو نصب کن. مثل روز اولش میشه….

  29. mohammadreza می‌گوید

    سلام لطفا زوود حوابمو بدید چرا وقتی میرم تو بازی کلش بعد از یکی دو دیقه میپره بیرون لطفا زود ج بدید خسته شدم خیلی‌ممنون.

  30. امیر می‌گوید

    واقعا ممنون از اطلاعات مفیدتون

  31. محمد می‌گوید

    سلام
    بر روی گوشی اندرویدم یه سری نرم افزارها به خودی خود نصب میشوند و یه سری اطلاعات آپلود میشوند
    اول پیام میده بعدش چه اجازه نصب بدهم چه ندهم خودش نصب میکنه باید چکار کنم؟

  32. quietly brilliant می‌گوید

    حتی دوستان میتونن انیمیشن ها رو آف کنن، یا بکگراند پراسس لیمیت رو بذارن رویno یا استاندارد ، و یا don’t keep activitiesرو فعال کنن

  33. جوادشجاعی می‌گوید

    چگونه رم اندرویدGT-S7262خود را بالا ببرم.لطفا”جواب دهید.

  34. quietly brilliant می‌گوید

    علاوه بر راه حلهای گفته شده دربالا،،اگه جانک فایها یا بکگراند پراسس ها رو و کش و دیتایappهای بی کاربرد و همچنینapp(بازی و برنامه)های بی استفاده رو پاک کنید یا بعضی ازبرنامه های بی کاربرد درحال running رو force stopکنید،دیگه هیچ کندی نخواهین دید.سعی کنید deviceتونو اپدیت نگهدارین مخصوصا سیستم عامل رو(اپدیت رسمی یا اگه نشد کاستوم)!اگه بازم جواب نداد ام8 بخرید خخخ ;-)

  35. mahsa137380 می‌گوید

    س من از فایلام برنامه هایی ک بلوتوث میکنمو از کامپدوتر میریزم خودشون حذف میشن چرا میشه بکید

    1. quietly brilliant می‌گوید

      سلام!بنظرم شما یه انتی ویروس نصب کنید(تو بازار پره خوشبختانه)و scan storageکنید یا scanکنید و بعد ویروس کشی کنید.اخر کار هم ریست کنید گجتتونو(ریست فکتوری نه)

  36. ارمان می‌گوید

    سلام دوست عزیز گوشیم ناگهانی صفحه اش سیاه میشه خیلی کند شده چه کنم اگه به تنظیمات کارخانه بزنم مشکلی نیس لطفا راهنمایی کنید

  37. علیرضا ترکمن می‌گوید

    علت پاک شدن خودکارویدءو و کلیپ ها در گوشی هواوی بعداز مدتی

  38. Ali... می‌گوید

    اولا بعضی گوشیا نباید خودت ابدیتش کنی چون بعضی چیزاش میپره مثلا وای فایش دوما وقتی نرم افزارشو دانلود میکنی پشت بند خود گوشیم شروع به اپدیت میکنه واسه اینکه اینجوری نشه بای یه تیک هس برشداری بعد اینکه کامل دانلود شد اپدیتش کنی الانم کار تو نیس باید بری بدن از بوت بالاش بیارن بعد اپدیتش کنن اتفاق مهمی نیوفتاده عزیز

  39. mina می‌گوید

    من اندروید گوشیمو که سونی z هست بالا بردم ، حالا صفحه گوشیم دیگه روشن نمیشه!!!
    باید چیکار کنم؟؟
    خواهش میکنم کمکم کنید، ممنون

    1. محسن صحافی می‌گوید

      احتمالا نتونسته روند آپدیت به صورت کامل انجام بشه.. اگر گوشیتون گارانتی داره حتما به گارانتی ببرید.

    2. Amir Hossein می‌گوید

      سلام بده بوتش کنن و بعد آخرین ورژن تخصصی رو بنداز روش

  40. کیوان47 می‌گوید

    سلام از راهنمای شما معمنون درد ما این که نمی توانیم روت کنیم که گارانتی xperia U هنوز تمام نشده از دوستان دیگر هم که برندهای دیگر روپیشنهاد می دهند تشکر …..

  41. Mahdi می‌گوید

    ویندوزفون در زمینه مدیریت رم خیلی بهینه ست یکبارم شده از ویندوز استفاده کنید تا متوجه این تغوت سرعت بشید

  42. دیگو می‌گوید

    فقط ios آیفون 4s با رم 512 و حافظه 64 گیگ تا خرخره هم پربرنامش کردم بدون کوچکترین لگ و یا کندی، راستی دیگه فورس کلوز هم نمیده ، احتیاجی به دانلود کردن دیتا و کپی روی هارد هم نداره