محققان: برخی افراد از لحاظ جسمی قادر به لذت بردن از موسیقی نیستند!

برای اکثر افراد، دیدن این موضوع که یک آهنگ بسیار زیبا و دلنشین نمی‌تواند احساسات شخص یا اشخاص دیگری را برانگیزد کمی عجیب می‌نماید. البته ممکن است آن شخص، علاقه‌ای به این آهنگ یا خواننده و یا سبک آن نداشته باشد، اما نباید انتظار داشت که هیچ حسی در وی برانگیخته شود؟ الزاما نه!

0

این پاسخی است که Josep Macro-Palleres، عصب‌شناس دانشگاه بارسلونا و سرپرست تیم تحقیقاتی برای بررسی احساسات و پاسخ‌های حسی افراد به موسیقی و لذت بردن از موسیقی توسط آنها بیان می‌دارد.

وی می‌گوید:

موسیقی برای برخی افراد به عنوان یک مسئله که حس خشنودی را در آن‌ها برانگیزد، مطرح نیست. این افراد ممکن است با داشتن پول به این حس برسند اما مسئله موسیقی برای آن‌ها جالب و خوشایند نباشد.

برای دست‌یابی به این نتیجه، 30 دانشجو که برخی از آن‌ها علاقه شدیدی به موسیقی داشتند، برخی کمتر نسب به موسیقی حساس بودند و برخی هیچ حسی نسبت به موسیقی نداشتند مورد بررسی قرار گرفتند. محققان در انتخاب این افراد بررسی‌هایی انجام دادند تا آن‌ها مشکل شنوایی یا افسردگی نداشته باشند و به طور کل همه فاکتورهای بالقوه برای لذت بردن از موسیقی را داشته باشند.

brain-enjoying-music

پس از آن محققان ضربان قلب و میزان قندخون افرادی که به موسیقی گوش می‌دادند را بررسی کردند. سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: ” از این افراد خواستیم تا موسیقی‌هایی که برای آن‌ها آشنا است را باخود بیاورند زیرا برطبق تحقیقات گذشته، افراد از موسیقی‌هایی که به آن آشنایی دارند لذت بیشتری می‌برند، اما برخی از آن‌ها هیچ آهنگی را مدنظر نداشتند و حتی مجبور شدند سی‌دی آهنگی را از دیگران قرض بگیرند.”

نتایج این تحقیقات امروز در نشریه Current Biology منتشر شد و همگان را متعجب کرد. این افراد به خوبی می‌توانستند غمگین و یا شادبودن یک آهنگ و یا اوج آن را تشخیص دهند اما ضربان قلب در برخی از افراد مورد آزمایش هیچ تغییری نداشت.

وقتی از این تعداد خواسته شد تا بازی رایانه‌ای را انجام دهند که در صورت برد، به آن‌ها مبلغی پرداخت می‌شد در حین بازی ضربان قلب آن‌ها تغییر می‌کرد. یک سال بعد دقیقا همین آزمایش مشابه بر روی 26 نفر از همان دانشجویان تکرار شد و مجددا همان نتایج بدست آمدند.

محققان برای این شرایط، اصطلاحی را در نظر گرفته‌اند، “فقدان لذت از موسیقی” یا Anhedonia، اصطلاحی است که پیش از این روانشناسان برای افرادی که قادر نبودند از فعالیت‌هایی که دیگران لذت می‌برند، خشنود شوند به کار می‌بردند.

اما نکته جالب اینکه در افراد مورد بررسی، تنها موسیقی بود که نمی‌توانست حس آن‌ها را برانگیزد. اکنون دانشمندان در تلاشند تا بتوانند عصب‌های پایه‌ای که منجر به این امر می‌شوند را شناسایی کنند.

Source: Theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.