چرا بعضی بازی‌های ویدئویی مانند Flappy Bird تا این حد اعتیادآورند؟!

ماجرای بازی جنجالی Flappy Bird و حذف آن را برایتان پیش از این نوشتیم. اما شاید تاکنون از خودتان پرسیده باشید راز جذابیت و اعتیادآور بودن بیش از حد یک بازی ویدئویی چیست؟

2

فارنت: ماجرای بازی جنجالی Flappy Bird و حذف آن را برایتان پیش از این نوشتیم. اما شاید تاکنون از خودتان پرسیده باشید راز جذابیت و اعتیادآور بودن بیش از حد یک بازی ویدئویی چیست؟

Game-addiction-caricature

مسلماً گرافیک، افکت‌ها و صداگذاری در جذب کاربر مؤثر هستند اما نکته مهم گیم‌پلی و تجربه بازی است به طوری که سازنده بتواند کاربر را ساعت‌ها سرگرم بازی کند. چرا بعضی بازی‌ها با این‌که مانند Flappy Bird ما را عصبی می‌کنند اما باز هم نمی‌توانیم دست از سرشان برداریم؟ Daily Dot به این سوال پاسخ داده است.

به گفته Greg Stevens ایده و مفهومی به نام flow باعث اعتیادآور بودن یک بازی می‌شود؛ روانشناس مشهور Mihaly Csikszentmihalyi ایده flow را این‌گونه به زبان ساده شرح می‌دهد:

“این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که یک تعادل کامل میان استرس و پاداش وجود داشته باشد. اگر وظیفه‌ای که به شما محوش شده بسیار دشوار باشد و موفق نشوید، آن‌گاه احساسات شما در یک جهت شکل می‌گیرند: عصبانیت، پرخاشگری، آشفتگی و خستگی. اگر وظیفه بسیار آسان باشد آن‌گاه احساساتی مانند کسل شدن شکل گرفته و علاقه‌تان نسبت به آن کار کم شده و اصطلاحاً حوصله‌تان سر می‌رود. وقتی موفقیت و دشواری متعادل باشد آن‌گاه به شدت جذب خواهید شد.”

flow-chart

Flow در حال حاضر ایده اصلی پیش بسیاری از کارها و وظایف و البته بازی‌هاست. علاوه بر آن وقتی شروع به بازی کردن می‌کنیم آدرنالین و دوپامین بیشتری در مغزمان ایجاد شده و به بازی معتاد می‌شویم.

یکی از کاربران وب‌سایت لایف‌هکر نیز نظر جالبی در این مورد دارد. او “کم دقتی” (از سوی بازی) و عدم قطعیت در آن را یکی دیگر از عوامل مهم می‌داند. بازی‌هایی مانند Flappy Bird و پرندگان خشمگین را هر چقدر بازی کنید نمی‌توانید به نهایت دقت برسید و ادعا کنید که بردن بازی برایتان کاری ندارد.

Flappy-Bird-Android

وقتی در بازی Flappy Bird در همان ثانیه‌های اول به لوله‌ها برخورد می‌کنید با خودتان می‌گویید: “این بازی که آسان است و این‌بار حتماً می‌توانم رکوردم را ارتقا دهم.” به این ترتیب کماکان به بازی کردن ادامه می‌دهید. حتی اگر رکورد بازی Flappy Bird شما بالای 50 باشد باز هم پیش می‌آید که دفعات بعد به همان موانع ابتدایی برخورد کنید؛ در صورتی که در بیشتر بازی‌ها در صورت حرفه‌ای شدن امکان شکست در مراحل ابتدایی وجود ندارد.


پایان مطلب/

Source: Lifehacker

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. PARHAM می‌گوید

    بازی بچه هاست

  2. پوریا می‌گوید

    مزخرفترین بازی بود که تاحالا انجام داده بودم!