هدف اصلی گوگل از خرید موتورولا و فروش آن به لنوو چه بود؟

روز گذشته خبر خرید موتورولا توسط لنوو هیاهوی زیادی به پا کرد و بسیاری حیرت‌زده شدند که چرا گوگل موتورولایی را که 12.5 میلیارد دلار خریده بود با قیمت 2.9 میلیارد فروخت؟ و اصلاً هدف گوگل از ابتدا چه بوده است؟ در این مطلب سعی می‌کنیم در مورد اهداف گوگل حدس‌هایی بزنیم.

1

فارنت: روز گذشته خبر خرید موتورولا توسط لنوو هیاهوی زیادی به پا کرد و بسیاری حیرت‌زده شدند که چرا گوگل موتورولایی را که 12.5 میلیارد دلار خریده بود با قیمت 2.9 میلیارد فروخت؟ و اصلاً هدف گوگل از ابتدا چه بوده است؟ در این مطلب سعی می‌کنیم در مورد اهداف گوگل حدس‌هایی بزنیم.

Google-motorola-money

در ابتدا باید به این نکته ظریف توجه کرد که در واقع گوگل از خرید و فروش موتورولا 9.6 میلیارد دلار ضرر نکرده است؛ می‌پرسید چرا؟ وقتی گوگل موتورولا را با قیمت 12.5 میلیارد خریداری کرد این شرکت آمریکایی 3 میلیارد دلار سرمایه داشت و همچنین حدود 1 میلیارد دلار نیز به صورت اعتبار مالیاتی در اختیار داشت که به این ترتیب هزینه گوگل عملاً 8.5 میلیارد خواهد شد. علاوه بر آن گوگل تجارت set-top box یا همان گیرنده دیجیتالی موتورولا را نیز با قیمت 2.4 میلیارد دلار به Arris فروخت. حالا اگر 2.9 میلیارد از فروش موتورولا به لنوو را از مبلغ باقیمانده یعنی 6.1 میلیارد کم کنیم ضرر ظاهری گوگل 3.2 میلیارد دلار به دست می‌آید.

Apple-vs-Android

حالا به اصل ماجرا بازگردیم. همان‌طور که روز گذشته نوشتیم گوگل در واقع پتنت‌ها یا همان حق اختراعات ارزشمند موتورولا را به لنوو واگذار نکرد و همچنین فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند پروژه آینده‌دار آرا را در کمپانی خود نگه داشت. پس از اینکه گوگل موتورولا را تصاحب کرد بسیاری کارشناسان دلیل این اقدام را گنجینه بیش از 24 هزار پتنت این شرکت دانستند اما همان‌طور که شاید بدانید این پتنت‌ها در جنگ‌های حقوقی علیه اپل کارساز نبود. موتورولا پتنت‌های بسیار زیادی در مورد فناوری‌های ارتباطی GSM و WiFi به ثبت رسانده بود و پرونده‌هایی نیز علیه اپل برای توقف فروش آیفون در آمریکا تنظیم کرده بود. در آن زمان هنوز دادگاه‌ها تصمیم نگرفته بودند که آیا پتنت‌های چنین فناوری‌های حیاتی را برای توقف فروش محصولات مختلف بپذیرند و یا خیر. شاید بتوان گفت اگر گوگل می‌توانست با این پرونده‌های حقوقی فروش آیفون را متوقف کند این 12.5 میلیارد دلار بهترین 12.5 میلیارد دلاری می‌شد که گوگل تاکنون خرج کرده است. اما دادگاه ادعاهای موتورولا را بی‌پایه و اساس دانست و اعلام کرد اپل یا موتورولا اصلاً دلیلی برای حضور در دادگاه ندارند! گوگل همچنین با پتنت‌های جدیدش از مایکروسافت نیز به خاطر ایکس‌باکس 360 شکایت کرد اما به جای 4 میلیارد دلار درخواستی تنها سالانه 1.7 میلیون دلار عایدش شد. به این ترتیب شاید گمان کنید موتورولا دیگر چیزی برای عرضه به گوگل نداشت.

Wooden-Moto-X

در شرایطی که سامسونگ پادشاه بلامنازع دنیای اندروید شده بود گوگل توانست با عرضه موتو ایکس و موتو جی توسط موتورولا دید کاربران را تغییر دهد. این گوشی‌ها با این‌که از آخرین سخت‌افزار موجود استفاده نمی‌کردند اما سرعت و کارایی بسیار خوبی داشتند و از همه مهم‌تر قیمت بسیار مناسبی هم در آمریکا برای آن‌ها تعیین شد. همچنین گوگل به تولیدکنندگانی مانند سامسونگ نشان داد که دست‌کاری در اندروید لازم نیست عمیق و مخرب باشد و امکانات خوبی مانند دستیار صوتی همیشه فعال و Active Notification موتو ایکس با همان ظاهر ساده اندروید کارایی خوبی را به همراه آورد.

motorola-Lenovo

اما اوضاع آنچنان هم خوب پیش نرفت چرا که موتورولا نفوذ و قدرت لازم برای فروش گوشی و رابطه خوبی با اپراتورها نداشت و با وجود نظرات مثبت کارشناسان نسبت به موتو ایکس این کمپانی از زمان تصاحب توسط گوگل تا کنون حدود 600 میلیون دلار ضرر کرد و طبق پیش‌بینی‌ها این مبلغ ممکن بود به یک میلیارد دلار در سال برسد. گوگل که وضعیت را این‌گونه دید به جای صرف هزینه گزاف و تولید گوشی‌های موتورولای بیشتر تصمیم به فروش موتورولا گرفت و پس از استفاده از پتنت‌ها حالا قصد دارد شرکایش را مجاب کند تا نسخه دلخواهش از اندروید را استفاده کنند.

Agreement

همان‌طور که اخیراً نوشتیم گوگل با سامسونگ توافقنامه‌ای بلندمدت برای استفاده از حق اختراعات یکدیگر امضا کرد و به نظر می‌رسد روابط این دو کمپانی حالا رو به دگرگونی است. اولین نشانه این تغییرات را می‌توان در مذاکرات اخیر گوگل با سامسونگ برای کاهش دست‌کاری در اندروید و تمرکز بیشتر روی رابط کاربری پیش‌فرض اندروید و مخصوصاً سرویس‌های گوگلی به جای سامسونگی دید. به این ترتیب شاید هم‌زمان شدن نزدیکی روابط گوگل و سامسونگ با فروش موتورولا اتفاقی نباشد و این تغییر استراتژی گوگل بتواند این غول فناوری را حتی بیش از گذشته قدرتمند و تأثیرگذار کند.


پایان مطلب/

Sources: TheVerge, GSMArena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Nanchu می‌گوید

    به نظر من که که گوگل تونست از خریدش خوب استفاده کنه، هرچند انتظار بیشتری داشت اما فکرشو بکنید پروژه آرا واقعی بشه. همه چی متحول میشه