آیا واقعا باتری‌ها با گذاشتن در یخچال به زندگی باز می‌گردند!؟

حتما شما هم با افرادی برخورد داشته‌اید که حاضرند قسم بخورند گذاشتن باطری در یخچال باعث افزایش طول عمر آن می‌شود. اما آیا واقعا این کار به افزایش طول عمر باتری منجر خواهد شد؟ آیا توضیح منطقی برای این کار وجود دارد؟

98

اطلاعات نادرست زیادی در این زمینه منتشر شده و احتمالا شما نیز دچار سردرگمی شده‌اید. اگر قرار باشد به صورت خلاصه در این مورد توضیح دهیم باید گفت که بله! درست است در برخی موارد طول عمر تعدادی از باتری‌ها ممکن است با قرار گرفتن‌ در شرایط هوای سرد بیشتر شود اما این امر عملا برای بیشتر باتری‌های موجود در بازار شدنی نیست. بهتر است برای روشن شدن این مطلب توضیح بیشتری بدهیم.

Batteries-in-the-Fridge

تأثیر گذاشتن باطری در یخچال ؛ افسانه یا واقعیت!

علت اصلی این امر (که از لحاظ علمی نیز منطقی به نظر می‌رسد) این است که دمای سرد باعث می‌شود تا شارژ باتری دیرتر تخلیه شود. حتی باتری که شارژ شده ولی از آن استفاده نمی‌شود نیز در دراز مدت شارژ خالی می‌کند.  خالی شدن شارژ باتری که از آن استفاده‌ نمی‌شود از لحاظ علم شیمی واکنش جانبی نامیده می‌شود و هیچ راهی برای جلوگیری از تخلیه شارژ باتری که از آن استفاده نمی‌شود وجود ندارد.  البته میزان تخلیه خود به خود شارژ در باتری‌های جدید بسیار کمتر شده است. در ادامه میزان تقریبی تخلیه شارژ انواع باتری‌های مختلف در یک‌ماه با شرایط دمای ۱۸ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد نمایش داده شده است.

باتری آلکالاین:

این باتری‌ها رایج‌ترین گونه باتری‌های مصرفی هستند. میزان تخلیه شارژ آنها بسیار کم است، این باتری‌ها در حالت معمولی ۱درصد در هر ماه شارژ خالی می‌کنند.

laptopbatteryfridge

باتری‌های لیتیم یون:

 این باتری‌ها بیشتر در لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌ها یافت می‌شوند. اگر از باتری لیتیم- یون در یک‌ماه استفاده نشود تنها ۵ درصد از شارژ این باتری تخلیه خواهد شد. دقت کنید منظور از باطری بدون استفاده باطری است که جدا از دستگاه نگهداری می‌شود.(و ضمنا قرار نیست برای حفظ شارژ گوشی خود را در یخچال بگذارید!)

باتری‌های نیکل کادمیوم:

میتوان گفت که باتری‌های نیکل کادمیوم اولین باتری‌های قابل شارژ بوده‌اند. ممکن است در دستگاه‌های تولید برق قدیمی بتوان این باتری‌ها را پیدا کرد. باتری‌های نیکل کادمیوم اگر بدون استفاده بمانند در هر یک ماه ۱۰ درصد شارژ خالی خواهند کرد.

باتری‌های هیبرید فلزی نیکل:

این باتری‌ها جایگزین باتری‌های نیکل کادیوم بوده‌اند (به خصوص برای ساخت باتری‌های کوچک‌تر). باتری‌های هیبرید فلزی نیکل اولیه در ماه حدود ۳۰ درصد شارژ خالی می‌کردند. باتری‌های هیبرید فلزی نیکل که شارژ کمتری را تخلیه می‌کردند در سال ۲۰۰۵ معرفی شدند و در ماه حدود ۱.۲۵ درصد شارژ تخلیه شارژ داشتند که می‌توان گفت این میزان به اندازه باتری‌های آلکالاین هست.

موارد موثر گذاشتن باطری در یخچال

با توجه به توضیحاتی که در خصوص شارژ باتری‌هایی که استفاده نشده‌اند داده شد، معقول به نظر می‌رسد که چرا بعضی از افراد باتری‌های خود را در یخچال نگهداری می‌کنند. برای مثال یک عکاس که دائما به باتری‌های هیبرید فلزی نیکل برای فلش دوربین خود نیاز دارد بهتر است که تمام باتری‌های خود را در یک زمان شارژ کرده و بعد آنها را در یخچال نگه‌داری کند تا زمان استفاده آنها فرا رسد.

به غیر از مواردی که ذکر شد، دلیل دیگری برای قرار دادن باتری در یخچال وجود ندارد. به هر ترتیب اگر از روش سرد کردن باتری استفاده می‌کنید توجه داشته باشید که ممکن است باتری شما با مشکلات جدی روبرو شود. با این کار ممکن است تراکم باتری شما از داخل آسیب دیده و دچار خوردگی شود. قرار دادن باتری در دمای بسیار سرد نظیر فریزر نیز می‌تواند به باتری شما صدمه بزند. پس از قرار دادن باتری در مکان سرد حتما آن را برای استفاده گرم کنید و در معرض رطوبت قرار ندهید.

در مجموع باید گفت اضافه کردن چند ماه بیشتر به عمر باتری به ریسک از بین بردن باتری نمی‌ارزد. از طرف دیگر سازندگان باتری‌ها نیز هرگز این کار را توصیه نمی‌کنند. بهتر است پس از خریداری باتری آن را در مکان خنک و خشک نگه‌داری کنید و از قرار دادن آن در یخچال خودداری نمایید.اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید بد نیست آن را در بخش نظرات با سایر کاربران در میان بگذارید!

Source: HowToGeek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

98 نظر برای این مطلب
  1. hanieh می‌گوید

    اصلا عمل نکرد😐😕

  2. Roz می‌گوید

    سلام من 7 ماه است باتری لپتاپم را عوض کردم و الان سریع شارژ آن تمام میشود چیکار باید بکنم

  3. سهیل می‌گوید

    یکی بهم گفت باطریه گوشیت رو بزار یخچال عمرش زیاد شه گذاشتم بعد یه ساعت ورداشتم کلا گوشیم هنگ میکنه بعد اون ینی ۱۰۰ درصد هم بشه از شارژ دراری یهو میشه ۶۰ بعد خاموش میشه تو شارژ هم استفاده میکنم هنگ میکنه اصن نزارین یخچال

  4. حسام مهدوی می‌گوید

    سلام به همه من گوشیم Sony xperia z3هست وقتی که داغ میکنه اونو میزارم روی یخ وباهاش کار میکنم چه درشارژباشه وچه درشارژنباشه آیااین برای باتریم ضرر داره؟وممکنه که همین جور که دارم باگوشی کارمیکنم وروی یخ هست چه در شارژ باشه وچه درشارژنباشه منفجربشه؟

  5. Bita kiani می‌گوید

    سلام من برای کلاس های انلاین مجبوریم تایم زیادی از گوشیم استفاده کنم ینفر که همین راه حل براش مفید بوده به منم پیشنهاد داد و باتری لیتیمی گوشی رو توی یخچال قراردادم منتهی از حالت قبلی خیلی بدتر شد
    و باوجود اینکه یه باتری جدید گرفتم اینم همین مشکل رو داره
    بنظر مشکل گوشی هست درسته؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      حتی شاید مشکل از روش استفاده شما باشه. گوشی رو وقتی به شارژر متصل هست استفاده نکنید. گوشی رو شب تا صبح به شارژر متصل نگه ندارید.

  6. بهروز بیکلو می‌گوید

    با درود شخصا در مورد قرار دادن باطری در یخچال یک آزمایش کردم دو عدد باطری قلمی را یکی در حرارت معمول اطاق قراردادم و دیگری را در یخچال پس از سه ماه از هر دو استفاده یکسان در یک دستگاه معین کردم .آنکه در یخچال قرار داده بودم عمر بیشتری داشت . البته بنده هیچگونه در این مورد تخصصی ندارم و فقط تجربه خود را بیان کردم و این تجربه را براساس کنجکاوی که داشتم امتحان کردم. با سپاس
    اما در انتها یک سوال داشتم اگر برای موبایل یک باطری زاپاس خریداری بکنم و اصلا از بسته بندی خارج نکنم بعد از مثلا سه سال در کیفیت آن فرقی میکند ؟ بسیار سپاس گزار خواهم شد که با دانش و تخصص خود پاسخ بنده را بفرمایید.

  7. مینا می‌گوید

    سلام من گوشی a7 2017 دارم ولی هی خاموش روشن میشه به صورت خودکار در روز هم بیشتر از 15.16 بار اینطوری میشه ممکنه مشکل از باتری باشه؟؟؟

    1. مجید می‌گوید

      من هم گوشی j 7 سال 2016 دارم همین مشکل را داره و متخصص گفت از هارد دستگاه است

  8. مهدی می‌گوید

    باتری های به اصطلاح نیم قلمی که در ریموت تلوزیون استفاده میشود را میشود در یخچال نگهداری کرد؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      تفاوتی در اندازه نداره. باید ببینید باتری از کدوم نوع هست (نیکل کادمیوم Ni-Cd) – لیتیوم یونی (Li-ion) یا …

  9. داریوش می‌گوید

    بنده تست کردم کاملا خوب بوده باتری من عمرش تموم شده بود گذاشتم عالی شده راضیم

  10. میلاد می‌گوید

    یکی به من گفت باتری بزار تو یخچال عمرش بیشتر میشه .گذاشتم بعد از چند بار کلا خراب شد..اینکارو نکنید بهتره.

  11. امیرعلی می‌گوید

    یه نفر رو گوشیم نشسته وزنش 26 کیلو هست ایا گوشیم خراب میشه یا نه لطفا بگید گوشیم a3 2015

  12. امیرحسین می‌گوید

    من گوشیمو تو یخچال میزارم تا دماش بیاد پایین اگر مشکلی ایجاد میکنه بگید لطفا لطفا بگید

  13. AMIRALI می‌گوید

    یه نفر رو گوشیم نشسته بود وزنش 26 کیلو بود ایا خراب میشه یا نه لطفا جواب بدید دارم جدی میگم لطفاااااا

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      اگر قرار بود مشکلی پیش بیاد الان پیش اومده دیگه. صفحه نمایش رو چک کنید و ظاهر بدنه رو

  14. ارسلان فراشیانی می‌گوید

    من گوشیم شیاومی نوت 8پرو هست
    تازه یک ماهه خریدم در اصل ۱ساعت تا ۱ساعتو نیم برای شارژ شدن وقت میخواد . ازون طرف من خیلی با گوشی کار میکنم ۱۲ساعت بیشتر نگه نمیداره اگ عادی باهاش کار کنی ۲روز هم شارژ نگه میداره اما من تو دمای بالای۲۵ استفاده میکنم زود خالی میشه و بعضی وقت ها که به ۴۰درجه یا ۳۰درجه هست که میخوام بزنم شارژ میزارم تو یخچال تا سرد بشه ۵درجه بود دمای گوشی زدم شارژ ۵۰ درصد به ۱۴ دقیقه شارژ کرد
    باطری هم ۴۵۰۰میلی امپره و شارژر ۱۸واتی سریع
    و لیتیوم پلیمری هم هست باطری ایا مشکلی پیش میاد براش یا نه خیلی زود شارژ شد

  15. محسن می‌گوید

    من باطری گوشیم باد کرده مارشال مدلME-367هست اگه شما دارین ممنون میشم راهنماییم کنید میخام عوضش کنم

  16. Mammad می‌گوید

    سلام اقا گذاشتن گوشی توی یخچال فقط برای کم تر بودن دمای ان کار خ بیه یا نه مشکلاتی به وجود میاره؟

  17. معصومه می‌گوید

    باطری گوشی باد کرده چیکار کنم؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      باید عوض بشه. خطرناک هم هست. چاره‌ای جز عوض کردن ندارید. در حال شارژ هم هرگز استفاده نکنید. موقع شارژ هم مراقب باشید و داخل شارژ نگذارید باقی بمونه

  18. حسین می‌گوید

    من خودم اینکارو چند بار انجام دادم فقط برا روز اول جواب میده بعد باتری ب حالت اولش برمیگشتح

  19. ArMaN می‌گوید

    سلام من گوشی هیوندا seoul5 دارم چند وقتی ک یکم شارژش زود تموم میشه باید چیکار کنم