ویکی‌پدیا امکان افزودن صدا به صفحه افراد مشهور را فراهم می‌کند

دایره‌المعارف آنلاین ویکی‌پدیا اعلام کرد که قصد دارد تا صدای افراد مشهور را نیز به صفحات مربوط به بیوگرافی آن‌ها اضافه کند. با این حساب نسل‌های آینده می‌توانند صدای چهره‌های سرشناس را در هنگام مطالعه شرح حال زندگی و کار آن‌ها بشنوند.

0

فارنت: دایره‌المعارف آنلاین ویکی‌پدیا اعلام کرد که قصد دارد تا صدای افراد مشهور را نیز به صفحات مربوط به بیوگرافی آن‌ها اضافه کند. با این حساب نسل‌های آینده می‌توانند صدای چهره‌های سرشناس را در هنگام مطالعه شرح حال زندگی و کار آن‌ها بشنوند.

 wikipedia-logo-

پروژه صدای ویکی‌پدیا توسط استفان فرای نویسنده و بازیگر معروف آغاز شده است و در حال حاضر می‌توانید صدای وی را از صفحه مربوط به ایشان در ویکی‌پدیا بشنوید. از افراد سرشناس درخواست می‌شود تا با صدای خود چند جمله در خصوص کار‌هایی که انجام داده‌اند صحبت کنند و سپس صدای آن‌ها به داخل این دایره المعارف آنلاین اضافه خواهد شد.

به این ترتیب بازدیدگنندگان می‌توانند صدای افراد مشهور مورد نظر خود را بشنوند و با نحوه تلفظ نام و فامیل آن‌ها از زبان خودشان آشنا شوند. صدای افراد سرشناس و مشهور پس‌ از گذشت سال‌ها همچنان در ویکی‌پدیا باقی خواهد ماند و این صدا تبدیل به گنجینه‌ای خواهد شد که از آن‌ها به یادگار باقی می‌ماند.

شما نیز می‌توانید از افراد سرشناسی که در ویکی‌پدیا صفحه اینترنتی دارند درخواست کنید تا صدای خودشان را به هر زبانی که صحبت می‌کنند (این پروژه مختص به زبان انگلیسی نیست) ضبط و در ویکی‌پدیا قرار دهند. علاقه‌مندان به این پروژه می‌توانند متن صحبت‌ها را نیز در غالب فایل متنی ایجاد کنند.

ایده ایجاد این پروژه از رویا‌های اندی مابت و اندرو گری بوده است. مابت در سایت خود این‌گونه می‌نویسد: ما در خصوص ضبط صدای موارد مختلفی که در ویکی‌پدیا گذاشته شده است بحث‌های زیادی داشته‌ایم، ماشین‌ چاپ چه صدایی تولید می‌کند؟ صدای موتور خودرو فولوکس واگن بیتل (همان مدل معروف فولوکس که قدیم در ایران به وفور یافت می‌شد، این خودرو از سال ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳ بیش از ۲۱ میلیون دستگاه فروش داشته است) چگونه است؟ زمانی که به صبحانه تشکیل شده از گندم و غلات خود شیر اضافه می‌کنید چه صدایی ایجاد می‌شود و صدای افرادی که این صبحانه را می‌خورند چگونه است؟


پایان مطلب/

Source: DigitalTrends

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.